Auteur Topic: Tips gevraagd om Joda goed handtam te krijgen.  (gelezen 1393 keer)

Offline Lejah

• Super Parrot
Tips gevraagd om Joda goed handtam te krijgen.
« Gepost op: november 24, 2005, 09:52:47 am »
Het tam maken van Joda gaat niet van een leien dakje. Ik zal de grootste struikelblokken beschrijven en dan hoop ik op op-en aanmerkingen van jullie. En tips natuurlijk!
1. Joda blijft niet op mijn hand zitten. Soms wel, maar vaak niet. Ze loopt door naar mijn schouder of springt op mijn borst of been  of voet etc. Als ik haar konsekwent weer op mijn hand zet, blijft ze het doen, tot ze op een gegeven moment gaat bijten, dan straf ik haar en na een poosje beginnen we weer opnieuw. Na deze handeling zo'n 3x gedaan te hebben, blijft ze wel op mijn hand zitten, maar pontificaal met de rug naar mij toe, zodat ik nog niks kan beginnen!
2. Met straf zet ik haar op de grond en negeer haar. Maar ze blijft naar me toe rennen. Als ik haar oppak en verderop weer neerzet, blijft zich dat herhalen. Dus nu probeer ik haar straal te negeren ook al staat ze naast mij. MAAR: of ze klimt als een kitten via mijn broekspijp omhoog of ze bijt boos in mijn teen!
3. Opstappen doet ze soms wel, soms niet. Als ik haar kooi openmaak en zeg kom Joda, dan hou ik mijn hand in de deuropening en dan stapt ze altijd keurig op. Maar verder lijkt het willekeur. Nu heb ik het geprobeerd met beloning vcan gierst. De 1ex werkte dat, de 2ex bleef ze zoeken naar waar ik de gierst verstopt had.
4. Als ze bang is of schrikt verstopt ze zich in mijn hals, onder mijn kin of achterin mijn nek onder mijn haar. Als ik haar daar weghaal, weet ze altijd terug te sprinten.
5. Ik heb een aantal oneffenheden op mijn huid en daar blijft Joda maar aan knabbelen (wordt nu wel iets minder), het vervelende is, dat dat snel gaat bloeden en dan lijkt Joda wel een vampiertje, zovceel vegen bloed heb ik dan. Het konsekwent weghalen werpt (nog) geen vruchten af.
6. Door bovenstaande krijg ik het niet of nauwelijks voor elkaar om die 5 stappen te doen, het stopt altijd halverwege.

Nou het is een heel lang verhaal geworden. Maar ik wil het gewoon voor elkaar krijgen! Ik vind Joda hartstikke leuk en stiekumpjes vind ik het geweldig dat zo'n klein beestje zo karaktervol is! Het probleem is ook dat ik niemand ken met een tamme vogel en geen live voorbeeld heb. Ik moet alles lezen en zelf uitproberen en ik ben blijkbaar,helaas, geen natuurtalent.
En tocvh zal het lukken  ;)

carlito

• Gast
Re: Tips gevraagd om Joda goed handtam te krijgen.
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2005, 11:08:01 am »
het zijn inderdaad karakterbeestjes maar blijven volharden is de grote boodschap.

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 24, 2005, 13:35:21 pm »
 :) Joda is iig wel graag bij je ;)
Lastig maar lief he? zo'n hyperactiefje ;D . Guano mn aratinga kan ook dit soort streekjes hebben en ik laat hem dan heel vaak van mn ene hand op de andere stappen (na het negeren ,de aandacht te trekken etc etc). Net zolang tot hij t gewoon weer keurig doet en zoveel mogelijk met het "op" commando en belonen erbij ;)
Als hij te veel wegkruipt, dan zet ik hem op mn knie...daar blijft hij wel zitten, zo niet? dan maar weer trapje lopen op mn hand, net zolang tot hij t zat is, maar t wel keurig doet. :)

De 5 stapjes kun je misschien korter maken? En bv ook doen terwijl je met Joda rondloopt op je hand? Of terwijl Joda op een heel simpele tafelstandaard zit, zonder afleiding, weg klim mogelijkheden en vingers om in te bijten. Met zo'n ding kun je hem ook makkelijker wegzetten op de grond ofzo. Dan blijft ie misschien beter zitten.

Tsja, verder sluit ik me aan bij carlito...volharden is de grootste boodschap ;) Succes! :-*

Dasel

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2005, 17:17:07 pm »
Citaat
Ze loopt door naar mijn schouder of springt op mijn borst

Dit doet Pievo ook! Alleen als ik mijn hand zo hoog houdt dat hij niet zo steil langs m'n arm naar beneden durft te gaan blijft hij zitten. Het oppakken uit de kooi gaat bij mij nog niet zo soepel. Ik heb ook geen idee hoe ik dit aan moet pakken?