Auteur Topic: ene kwartel zit de ander achterna, spelletje of een probleem ?  (gelezen 11916 keer)

unSOUND

• Gast
ene kwartel zit de ander achterna, spelletje of een probleem ?
« Gepost op: januari 17, 2006, 17:09:23 pm »
Ik heb onlangs een dwergkwartel gekregen, een mannetje. Nu leek het me leuker om er een vrouwtje bij te zetten, maar deze zit nu hele tijd het mannetje achterna... ik heb al 2 keer gezien dat ze probeert hem in z'n rug te pikken. Is dit spelen, of hebben ze ruzie ? Ik las ook net dat Japanse en Chinese kwartels ook heisa kunnen krijgen, maar ik weet niet zeker welke ik heb...

Moet ik de E.H.B.O. trommel klaar zetten, of zie ik spoken ?

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: ene kwartel zit de ander achterna, spelletje of een probleem ?
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2006, 17:22:54 pm »
hier heb ik het ook wel eens gezien. Hou het iig goed in de gaten. Zelf heb ik 1 haan met 6 hennen rondlopen. Dit gaat prima. De haan kan z'n 'natuurlijke driften' dus loslaten op verschillende hennen. Hierdoor ligt de druk niet bij maar 1 hen.

unSOUND

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2006, 17:36:52 pm »
In dit geval is het de hen die de haan achterna zit en pikt... terwijl de hen nota bene net een uurtje in de voliere zit, netjes voorstellen is er niet meer bij tegenwoordig ?

Voorlopig heb ik de hen in quarantaine gezet, zodat ze wel elkaar kunnen zien en aan elkaar kunnen wennen, maar ze kan hem niet aanvallen.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2006, 17:38:47 pm »
't zijn ook net vrouwen die hennen. Ze hebben de broek aan, ook de kwartelhennen

languuuhh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 17, 2006, 20:20:21 pm »
haha leuk hoor george maar ik geef je gelijk

unSOUND

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2006, 22:56:52 pm »
Nou, de straf met de vogelkooi heeft gewerkt, na een paar uur hebben
we haar uit de kooi bevrijd, en hebben ze het bijgelegd...

:a036:

Rik

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2006, 21:15:11 pm »
Bij kwartels is het altijd slim om ze eerst aan elkaar te laten wennen.

Een nadeel van de kwartels is dat ze iets te nieuwsgierig zijn en dat sommige wel eens fataal kan worden.

Hoe je het nu hebt gedaan is de beste oplossing.

Offline croky

• Pas uitgevlogen
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2006, 22:11:57 pm »

Hoe je het nu hebt gedaan is de beste oplossing.

zo heb ik het ook gedaan

dutchgerard

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 16, 2006, 14:31:38 pm »
Rare maar wel leuke beesten die kwartels. Wij hebben europese kwartels (3 hennen en 1 haan) die volgens "het boekje" nogal schuw zouden zijn.
Daar heb ik nog nooit wat van gemerkt, ze eten zelfs uit je hand. Ook moet je goed opletten als je ze voert ze niet zomaar uit de voliere lopen. Je kan ze dan wel weer gewoon oppakken en terugzetten, ook wil 1 van de hennen het haantje nogal eens in zijn poot pikken......... waar dat opslaat weet ik ook niet.
Verder heb ik een aantal kuikens (uit de broedmachine) waar ik hier een aantal vragen in een ander topc heb gesteld maar er schijnt niemand te zijn die ze kan beantwoorden. Het kan natuurlijk ook te mooi weer zijn zodat iedereen buiten zit of op stap is.

unSOUND

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 07, 2007, 12:38:16 pm »
UPDATE

Het ging een tijdje goed, maar helaas voor het vrouwtje heeft Speedy nogal vaak zin. Ze is dus bijna helemaal kaal bij haar rug en kontje, en ze is vaak verzwakt. Dus leek het ons beter om er nog 2 hennetjes bij te nemen, zodat de "druk" een beetje verdeeld kan worden over de verschillende vrouwtjes.

We hebben toen 2 vrouwtjes gekocht, en Speedy eerst even apart gezet, zodat de dames aan elkaar konden wennen. Toen ze een paar uur later alle 3 kalm waren, zetten we Speedy er weer bij. Maar wat gebeurt er:

Speedy komt binnen, ziet de 2 nieuwe vrouwtjes, behandeld ze normaal, maar gaat nu de hele tijd zijn oude vrouwtje achterna zitten en pikken, en dan gaat het er heel hard aan toe, compleet met trekken aan haar vleugels, en het uit trekken van veren.

We hebben het mannetje toen 2 dagen apart gezet in een kooitje in de volière, zodat ze elkaar wel kunnen zien, maar hij niet bij de rest kan. Na die 2 dagen in de straf-kooi ging het goed, ze sliepen zelfs met z'n vieren tegen elkaar... Maar nu, 3 dagen later, begint het weer van voren af aan... hij gaat WEER het oudere vrouwtje achterna zitten en mishandelen...

Wat is nu de beste oplossing ? Het oude vrouwtje weg ? Het mannetje weg ? Of is er nog een andere oplossing ? Ik heb geen zin om eens per week het mannetje 2 dagen apart te moeten gaan zetten...

Help !  :help:

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #10 Gepost op: oktober 07, 2007, 12:55:09 pm »
ik zou het "oude "vrouwtje eens apart zetten
en zien wat meneer doet bij de twee andere
als hij de rest ook zo toetakel
zou ik voor een ander mannetje kijken
agressief beestje blijkbaar

unSOUND

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 07, 2007, 14:30:17 pm »
Ik heb het oude vrouwtje even in een andere kooi gezet, zij kijkt me nu echt aan met zo'n blik van "hehe, eindelijk rust." Nu maar kijken hoe het de komende dag / dagen gaat met de andere 2 vrouwtjes... Als hij daar ook ruzie mee gaat maken denk ik inderdaad dat het mannetje misschien weg moet...

TWEETY

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 07, 2007, 19:11:34 pm »
ik heb ooit eens hetzelfde probleem gehad, maar toen ik ze apart zette is het hennetje gestorven  :cry:  ze was teveel verzwakt, ik vrees dat ze altijd het slachtoffer zal zijn, al zt je er 10 hennen bij, 1 van de twee zal weg moeten vrees ik  :(

unSOUND

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 12, 2007, 02:38:03 am »
We zijn een paar dagen verder, en nu het oudere vrouwtje weg is lijkt de vrede helemaal terug te zijn bij het mannetje en de 2 jonge vrouwtjes.... Het vrouwtje roept nog wel zo af en toe om aandacht, we hebben haar een apart plekje gegeven in een andere kooi... Aan de ene kant vind ik het zielig dat ze nu alleen zit, aan de andere kant ben ik ook bang dat als ik ze terug zet, ze weer aangevallen wordt. En als ik er een mannetje bij neem voor haar, kan het hele gedoe weer van voren af aan gebeuren...

moeilijk...

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #14 Gepost op: oktober 12, 2007, 07:43:55 am »
cru maar realiteit
in de natuur kunnen ze elkaar ontwijken
hier niet natuurlijk dus:

- of je laat haar apart zitten
- of je haalt er voor haar nog eentje bij
- of je doet haar weg