Auteur Topic: Nestje pik  (gelezen 3567 keer)

ingeborg

• Gast
Nestje pik
« Gepost op: april 18, 2006, 20:56:40 pm »
Hallo,

Vandaag was het in m'n volliere echt oorlog tussen een popje met een nestje (7 eieren) en een popje zonder nest en zonder man. Het popje zonder nest pikte het nest van het eerder genoemde popje in wat uiteraard niet gepikt werd.
Een enorm gevecht vond plaats todat zelfs het popje van het nest bijna de dood vond. Er zijn genoeg nestkasten aanwezig en ook de verhouding poppen en mannen is gelijk.

Hoe moet ik hier in de toekomst mee omgaan? De eieren zijn waarschijnlijk verloren gegaan aangezien er een aantal uren niet gebroed is. Ik heb het aanvallende popje uit de volliere verwijderd zodat het broedende popje weer op haar eigen nest kon gaan zitten. (doet ze nu ook weer) Nu ook nog de vraag of ik het aanvallende popje weer veilig kan terug plaatsen.

Al met al een hoop vragen, ik hoop dat iemand mij meer info verschaffen.

Alvast bedankt.
Ingeborg.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Nestje pik
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2006, 20:58:08 pm »
V.w.b. de eieren, als de tijd niet te lang geweest is kunnen ze gewoon uitkomen.

Het aanvallende popje zou ik maar even apart houden als je die mogelijkheid hebt.

ingeborg

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 18, 2006, 21:07:27 pm »
Hallo,

Bedankt voor uw snelle reactie. Ik weet niet precies hoe lang er niet gebroed is, maar het gevecht is bij elkaar wel een ochtend aan de gang geweest. Het aanvallende popje heeft ook in het kastje gezeten. Hoelang kunnen eitjes normaal met deze buitentemp. zonder warmte het redden. Praten we hier over uren of minuten?

Nogmaals dank.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: april 18, 2006, 21:12:08 pm »
een exacte tijd kan ik je niet noemen maar enkele minuten mag zeker geen probleem zijn.
Enkele uren is afwachten. Denk dat je gewoon het beste kunt afwachten of ze uitkomen ja of nee.

charon

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2006, 07:38:31 am »
misschien dat je de pop die de problemen veroorzaakt heeft kan  koppelen aan een mannetje?
« Laatst bewerkt op: april 19, 2006, 09:50:55 am door charon »

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: april 19, 2006, 08:30:11 am »
Hou haar inderdaad apart en zet er een mannetje bij die nog niet gekoppeld is en bied haar eventueel een nestje aan. Waarschijnlijk is ze jaloers op het andere popje en zal ze als ze de kans krijgt weer ten aanval gaan.

ingeborg

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 25, 2006, 20:55:31 pm »
Hallo allemaal,

Nog even een laatste berichtje. Het agressieve popje staat momenteel appart en heeft een man gekregen. Tot nu toe gaat dat prima en wacht ik rustig af wat dit gaat opleveren en of ze in de toekomst als koppel weer terug in de volliere kunnen.
Het eerste eitje van het aangevallen nestje is vandaag uitgekomen dus dat ziet er tocht gelukkig goed uit. Ook het popje maakt het gelukkig prima.

Nogmaals dank voor alle tips.

Groeten,

Ingeborg :thumsup:

miekje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 25, 2006, 21:05:27 pm »
Gelukkig maar dat het toch nog goed is gekomen zo ver! :thumsup:
En gefeliciteerd met je jonkie!  :-*
Succes verder!

Groetjes Marieke

Offline sweety