Auteur Topic: Aga's samen: ze vallen af...  (gelezen 1736 keer)

Igor

• Gast
Aga's samen: ze vallen af...
« Gepost op: mei 11, 2006, 12:18:31 pm »
Sinds zaterdag zijn Milo en Sunny gewiekt en zitten ze bij elkaar in de kooi. Ze vechten niet, maar Milo gaat Sunny wel de hele tijd uit de weg. Op zich vind ik dat niet erg en hopen we gewoon dat dat in de loop van de tijd beter gaat. We hadden ook niet verwacht dat Milo een andere aga meteen leuk zou vinden, hij heeft tenslotte al 8 jaar geen andere vogel meer gezien. Sunny gaat wel vaak naar Milo toe, maar die gaat dan op de loop.

Er begint zich nu toch wel een probleem af te tekenen: de beide vogels vallen af. De eerste dagen hebben we het aangekeken, omdat we het niet zo raar vonden met al die veranderingen, maar nu beginnen we ons toch zorgen te maken. Bij Sunny kunnen we het nog wel opvangen door hem weer pap te gaan geven (vorige week waren we net gestopt met de laatste voeding) al wil ze dat eigenlijk niet meer, maar bij Milo wordt het nu echt een probleem. Hij was 54/55 gram en vanochtend woog hij nog maar 50/51 gram. We komen dus in de gevarenzone.

Heeft iemand hier ervaring mee? Als het moet zetten we ze weer apart, maar het zou wel het mooiste zijn als ze uiteindelijk samen in de kooi kunnen. We willen dus niet te snel ingrijpen, want dat zouden ze dan wel eens door kunnen krijgen. Wat zouden jullie doen en heeft er nog iemand tips voor het eten?

jeske5

• Gast
Re: Aga's samen: ze vallen af...
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2006, 14:58:39 pm »
toen wij Muffin kregen, viel Donut de eerste weken ook af, ook ongeveer 4-5 gram. ik zou het goed in de gaten houden en elke keer op hetzelfde tijdstip wegen. voel ook regelmatig eens aan zijn borstbeen of die niet te scherp is of wordt.
ik zou me vooralsnog niet teveel zorgen maken en ze niet uit elkaar halen, zolang ze niet vechten. de eerste twee-drie maanden was het bij Donut en Muffin precies hetzelfde verhaal als bij jou. Muffin ging steeds naar Donut toe, maar Donut moest niks van haar hebben. ik heb gewoon stug volgehouden, ze tegelijkertijd aandacht gegeven, me niks van het gebekvecht aangetrokken en nu zijn het de beste vriendjes!  

Igor

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2006, 15:13:00 pm »
 :elvis:
Ze worden elke morgen als de doek van de kooi gaat gewogen, dus dat is redelijk consequent :)
We voelen ook geregeld aan het borstbeen en je voelt het nu wel iets beter. Milo is overigens nooit dik geweest, dus het borstbeen was bij altijd heel goed te voelen. Onze va heeft daar ook een keer iets over gezegd, maar toen hij hoorde hoe wij hem voerde, zei hij dat het dan gewoon een lichte aga is want hij wist niet wat we nog meer zouden moeten geven :)
Ze jagen elkaar niet weg of zo, tenminste daar zien we niets van. Het is wel zo dat als Milo zit te eten en Sunny komt in de buurt dat Milo er dan vandoor gaat. Het lijkt wel alsof ze wat minder op d'r gemak zijn en dus veel korter bij de bakjes zitten. Ze gaan wel geregeld eten, maar krijgen waarschijnlijk toch minder binnen. We hebben inmiddels op diverse plaatsen in de kooi bakjes staan en hangen met pellets en zaad en we hebben er ook een hele streng trosgierst in gehangen (anders krijgen ze maar een stukje). Ze krijgen elke dag ook wat groente en fruit op twee plaatsen in de kooi. Ze zijn allebei ook wel een aantal uren los en gisteren heb ik Milo nog in de grote bak laten klauteren waar we het zaad in bewaren. Hij at er wel wat van, maar niet echt veel, dus ze lijken ook niet te stikken van de honger of zo. Als we Milo in de speelboom zetten en Sunny in de kooi laten zitten, dan lijkt Milo wel een stuk vrolijker te worden, dus hij is toch wel onder de indruk van zijn nieuwe huisgenoot geloof ik.
Ik ben wel blij dat het niet alleen bij ons zo gaat blijkbaar! Momenteel wegen we de vogels twee keer per dag, ze zullen onderhand wel denken :) We houden het goed in de gaten en laten ze zo lang mogelijk bij elkaar zitten.
Tips & opmerkingen... altijd welkom!
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2006, 15:15:26 pm door Igor »

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2006, 17:02:42 pm »
Ik heb wel een tip, hoop ik  :)
 Het gevoel dat jij nu hebt, je maakt je bezorgd, breng je over op de aga's, die voelen dat ook en daar reageren ze naar. Omdat jij voelt dat er iets niet klopt, gaan zij zich daar naar gedragen.
Als jij ze juist vrolijk en zonder bezorgdheid benaderd, merken ze dat ook en begrijpen ze dat er niks is waar ze zich zorgen om hoeven te maken.
Dus als Milo weggaat als Sunny er aan komt, niet op reageren, Milo moet nu leren dat er een ander bij is en dat zal hij ook wel leren, als er niet wordt ingegrepen. Als jij er op in gaat en Sunny steeds weghaalt, of Milo steeds alleen zet, zal Milo zijn nieuwe vriend nooit accepteren. Want het hoeft immers niet van jou, zo zal hij jou gevoel opvatten, Milo speelt wel mee hoor, wat aanstellen en vrolijk zijn als Sunny weg is  ;)
Als ze niet extreem vechten, laat ze dan de eerste tijd zoveel mogelijk bij elkaar in de kooi.

Een voorbeeld, ik heb ooit de fout gemaakt om me teveel te bemoeien toen ik een 2e aga bij een 'oude' had gezet. Een slimmerd  :)
Iedere keer als er gevochten, meer gekibbel, werd, ging ik er heen. Totdat die nieuwe dat doorkreeg, en zich heel erg ging aanstellen dan, want dan kwam het vrouwtje wel helpen. Maar als ik in een andere kamer was, dan kon hij zich ineens wel verdedingen.  ;D
Laat ze lekker gaan, als je ze ziet eten en niet ziet vechten tot bloedens toe, is er echt niks aan de hand.
Don't worry  ;)

Igor

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2006, 20:11:36 pm »
Bedankt voor de tip Janina!
Als ze samen in de kooi zitten dan reageren we nergens op, dus dat gaat wel goed. Alleen zetten we nu inderdaad wel geregeld Sunny of Milo alleen op de speelboom zodat de ander dan ff de kooi alleen heeft. Misschien moeten we dat net niet doen en ze een paar dagen bijna niet loslaten? Wat denken jullie?
Bij welk gewicht zou jij ingrijpen Janina? Milo was altij 55 of 54 gram en nu dus 50/51. Het komt wel in de buurt van de 10% gewichtsverlies.
Milo zit op dit moment ook alleen op de boom en zit daar een stuk trosgierst te verorberen :)
Tsss, nu zit hij wel geregeld te roepen naar Sunny. Echt een held op sokken :) :P

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2006, 16:44:18 pm »
Ik zou ze of samen los laten, of samen in de kooi houden, tot het beter gaat tussen de twee, wat vaak een kwestie van tijd is.

Zolang je de vogels ziet eten en drinken, zou ik me over het gewicht zeker geen zorgen maken. Het blijft natuurlijk wat stress opleveren, een nieuwe vogel, tuurlijk, maar dat went wel hoor.

Igor

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2006, 16:52:32 pm »
 :a036:
Joepie!!!
Milo is weer 1 gram aangekomen en Sunny zelfs 2 gram :thumsup: ;D
Het gaat nu blijkbaar een beetje op en neer. We laten ze nu zoveel mogelijk met rust, zodat ze het vooral met zijn tweeen moeten rooien. Ik heb Sunny gisteren wel wat pap bijgevoerd en dat vond ze helemaal niet leuk. Ze is hartstikke klein maar kan bijten als de beste... au! Blijkbaar vind ze zich nu te groot voor pap :o
Ach we houden die twee goed in de gaten en hopen dan maar dat het goed komt!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2006, 16:54:23 pm »
Het komt goed, echt waar, een beetje vertrouwen hebben   :)
Dat ze geen pap meer wil, zegt toch genoeg!
Laat ze het lekker even uitzoeken met elkaar en geef ze ook tegelijk aandacht, zodat de ene niet jaloers word op de ander.
Later kun je dat natuurlijk wel weer apart doen enzo. Maar ze moeten er eerst aan wennen dat ze niet meer alleen zijn.

Igor

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2006, 16:57:49 pm »
 :thumsup:
Doen we hoor Janina. Ze gaan geregeld samen uit de kooi en zo. Valt af en toe niet mee, omdat Sunny niet dichter dan 15 cm in buurt van Milo mag komen, dan gaat hij op de loop. Dus meestal zit ik met twee aga's die over mijn hele lijf tikkertje aan het spelen zijn :)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2006, 17:05:34 pm »
 ;D Sunny klink als een lekker fel popje, Milo heeft nog wat te doen, leuk hoor die gekke aga's  ;D