Auteur Topic: Wanneer van de pap af ??  (gelezen 10440 keer)

René Dop

• Gast
Wanneer van de pap af ??
« Gepost op: mei 17, 2006, 12:09:37 pm »
Sjakko is een blauwvleugel ara van nu bijna 16 weken.
Hij zit nu nog steeds d.w.z. tot vandaag 2x aan de pap.
We kregen zelf het gevoel dat hij het niet meer zo erg wou eten en hebben vandaag besloten dat hij maar meer zaden e.d. moet eten.
Hij zat 's morgens en 's avonds aan de pap.
Dan kreeg hij spuiten van ± 60 cc ( normaal 1.5 tot 2 )
Nu kreeg hij daar steeds minder trek in en hebben we vandaag besloten dat we het pap voeren maar in de middag gaan doen.
Dus 1x per dag.
Nu heb ik hem net gegeven en hij heeft net 1 spuit gegeten.
Ik heb hem wel regelmatig in zijn voerbak zien eten en hij heeft al een klein bakje met fruit op.
Is het een goede tijd om af te bouwen met de pap ???
Dat is eigenlijk mijn vraag.....pffff wat een verhaal  ;D ;D
alvasst bedankt voor jullie reacties,

Groeten René Dop

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Wanneer van de pap af ??
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2006, 12:31:33 pm »
Nou ik denk dat hij zelf aangeeft dat hij er genoeg van heeft. Geeft je ook pellets? ;)

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2006, 12:51:02 pm »
Dag Rene,ik had al eerder gemaild,schIJnbaar niet goed geklikt,op die leeftijd hoef je echt niet meer met de spuit te voeren,een Ara van die leeftijd moet al eten war de pot schaft,je kunt wel bij het eten wat opfokvoer doen,maar gewoon hardvoer of in ieder geval goede voeding aan je vogel geven.
Er zijn wel mensen die tot een half jaar pap uit de spuit geven totaal onnodig en verkeerd gedrag,dus niet TE voorzichtig he.
Natuurbroed vogels in de kooi of in het wild worden op die leeftijd vaak nog wel bijgevoerd door de ouders,maar ook dit is  vaak meer gemakzucht en bedelgedrag,want ook die zouden zich gewoon al redden.

Gr Kees.

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2006, 12:52:50 pm »
Ps Schijnbaar. :cool:.

René Dop

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2006, 12:59:20 pm »
Dat vermoeden had ik dus al wel maar we vonden het zo zielig voor hem...

Misschien te bezorgd over het welzijn van mijn vogel wat dus eigenlijk weer verkeerd gedrag veroorzaakt.
We gaan het vanaf vandaag dus ook in een snel tempo afbouwen.
Of denk je dat we het eigenlijk helemaal niet meer moeten doen dat voeren met pap ?
Ik ben een totale leek wat dat aangaat maar mijn hart is wel gestolen door mijn ara en wil eigenlijk niets dan het allerbeste voor hem.
Ik lijk soms wel een overbezorgde ouder wat sjakko aangaat.

Groeten René

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2006, 15:26:15 pm »
Juist goed hoor...die overbezorgdheid :-* :)
Volgens verschillende engelstalige artikeltjes is het helemaal niet erg als je af en toe wat pap voert...want idd in de natuur gebeurt dat ook en dat is geen probleem, maar geeft die vogel (zelf)vertrouwen ;) Te snel tot zelfstandigheid dwingen is nml ook niet goed. Ik denk dat je t dus harstikke goed doet :-*

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2006, 16:29:20 pm »
Dag Rene,even een antw op je pb,je geeft zelf aan dat hij eigenlijk niet meer wil,dus  afbouwen kan snel,verschilt per vogel,maar die van jou is er zo te horen aan toe.
Over wat Tommy zei ,ben ik het voor het grootste deel mee eens,ik vertelde al dat in de natuur de ouders ook nog wel voerden,maar doe dit gewoon in de etensbak,vergroot je OOK zijn vertrouwen mee,wat betreft overbezorgdheid is NIET goed,Ara,s zijn zeer intilligente vogels en zullen daar misbruik van gaan maken,met als gevolg dat je een schreeuwer of dwingeland KUNT krijgen,ik zeg met name kunt,maar dit kun je beter voorkomen en om teleurstellingen te voorkomen op JOUW tijd aandacht aan hem schenken,in de andere tijd moet hij zichzelf kunnen vermaken of met een partner of met speelgelegenheid of een gunstige zithoek.

Gr Kees.

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 17, 2006, 22:24:54 pm »
En daar ben ik het wel mee eens  :-*

René Dop

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 17, 2006, 23:35:09 pm »
Ik bedoelde overbezorgdheid ook niet in de zin van de hele dag bij me hebben.
Dat wil ik ook niet en heb daar net zoals de meesten van ons geen tijd voor.
Ik draai alleen maar nachtdiensten en dan is het 's morgens tijd voor hem en als ik uit bed kom dan is het tijd voor hem en dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Maar gewoon geef ik hem wel genoeg pap en fruit en moet hij nu niet meer eten dan dat hij nu doet.
Maar Als ik jullie reacties goed begrijp dan kan ik best wel beginnen met afbouwen van de pap.
Hij heeft vandaag dus ook maar 1x gehad.
We hebben hem met opzet niet meer gegeven omdat hij wel goed zijn zaden en fruit eet en we hadden zelf het idee dat hij oud en wijs genoeg moet zijn om zelf zijn kostje "bij elkaar" te scharrelen.
Maar dan bekruipt toch weer het gevoel ( mede omdat ik een leek ben  :-[ ) of ik het wel goed doe
En wat betreft die zithoek heb ik een leuke klimboom voor hem gemaakt met touwen, kralen kettingen, spiegeltjes en weet ik wat niet meer.
Wij hebben dus ook van nu even niet en ga je daar maar vemaken.

Bedankt voor de zeer informative reactie,

Groeten René

Pluisje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 18, 2006, 00:10:37 am »
Ik heb gelezen dat vooral ara's in de natuur heel lang hun jonkies voeren. En vaak bijvoeren tot 6 maanden!!!
Ben het met Tommy en Kees helemaal eens. Ook heb ik uit engelstalige bladen dat het beste is om je papegaaitje op eigen tempo
zelfstandig laten worden, en tegelijk veel verschillende groenten/fruit/pellets/zaad aanbieden.
Als ik jou was zou ik de spuit niet gebruiken en met (gebogen) lepeltje gaan voeren.
Het heeft veel voordelen als hij van het lepeltje leert eten. Ik geef mijn vogels regelmatig nog lekkernijen die ze met een
lepeltje eten. En als ik een keer, stel, medicijnen moet toedienen zal het ook met lepeltje makkelijk gaan.
Groetjes,

René Dop

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 21, 2006, 05:50:37 am »
bedankt voor de handig tip ( alweer )
weer iets waar je normaal denk ik niet aan denkt.

Groeten René

Wickingh

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 21, 2006, 11:41:16 am »
Hai,

een zo oude vogel nog pap blijven geven is erg onverstandig. De spiermaag moet nu echt zijn werk gaan doen. Sterker nog er gaan steeds meer verdenkingen de ronde over een verband tussen KDS en het te lang blijven geven van pap.
Discussie over handvoeding per lepel of spuit is weer gebaseerd op onervarenheid. Het is nu eenmaal zo dat de ene soort beter te voeren is van uit een spuit en de andere soort (vaak de wat rustigere) het weer beter doet vanaf een lepel, maar ook verschilt dit weer van individue tot individue,

mvg Frank

Pluisje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 21, 2006, 12:35:07 pm »
http://media.putfile.com/Aphyna-en-Mango-eten-met-lepeltje

Ja, mijn vogels zijn daardoor al bijna stervende  ;D  ;D  ;D
Ze krijgen namelijk nog steeds  elke weekend pap als tractatie (2 en 6 jaar oud)
zoals in dit filmpje

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 21, 2006, 13:09:16 pm »
http://media.putfile.com/Aphyna-en-Mango-eten-met-lepeltje

Ja, mijn vogels zijn daardoor al bijna stervende  ;D  ;D  ;D
Ze krijgen namelijk nog steeds  elke weekend pap als tractatie (2 en 6 jaar oud)
zoals in dit filmpje

Hai beste Pluisje,

ik beweer niet dat afentoe een lepeltje schadelijk is, alleen dat pap als hoofd/basisvoeding zeer wss niet goed is bij te oude kuikens. In de voliere zie je ook dat vogels bij de ouders zo heel afentoe nog diverse maanden na het uitvliegen wat kropmelk krijgen ,dus daar gaat het niet om.

Hoe jij met je vogels omgaat moet je geheel zelf weten, ik neem aan dat je doet wat je denkt dat het beste is voor je vogels. En dat moet je vooral zo blijven houden, vreemd is wel dat zodra ik een opmerking maak jij al je ""Amerikaanse"" deskundigheid als de enige juiste verkondigd.
Ik vind dat best gevaarlijk voor de mensen die hier info opdoen en alleen jouw mening kennelijk mogen horen,

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2006, 14:08:19 pm door Wickingh »

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #14 Gepost op: mei 21, 2006, 21:56:38 pm »
Dag Frank en Pluisje,wat extra op zijn tijd blijven geven vanaf een lepel bv van buiten de kooi of anders,hoeft niet nadelig te zijn en kan idd makkelijk zijn ivm evt toedienen van medicijnen,maar het is een ander verhaal als en in de praktijk gebeurd dat veel,en met name van denk ik handelaren er te lang en onnodig doorgevoerd wordt en met name met de spuit,(lekker makkelijk en zo klaar) maar niet in het voordeeel van het normale patroon van de vogels,en daar gaan we hopenlijk toch allemaal vanuit,dus ik zou zeggen trek je conclusies.

Vr gr Kees.