Auteur Topic: hoe straffen zonder kooi  (gelezen 14224 keer)

René Dop

• Gast
hoe straffen zonder kooi
« Gepost op: mei 17, 2006, 23:51:34 pm »
Mijn ara ( bijna 16 weken) vliegt sinds een paar dagen  :wow:
Wij hebben dus ook geen kooi maar alleen een klimboom en onze gewillige schouders en armen  ;D
Het is ook geen probleem dat hij de kamer, keuken en hal doorvliegt want WIJ vinden dat een vogel moet kunnen vliegen anders was hij wel een ander dier geworden.
Dit is puur een persoonlijke mening.
We hebben dus ook geen kooi om diezelfde reden eigenlijk
Maar nu komt het; ik lees hier wel eens over straffen en lees dan regelmatig dat ze dan in de kooi gezet worden.
Is er iemand die ervarig heeft in het "straffen" zonder kooi ??

Groeten René

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: hoe straffen zonder kooi
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2006, 00:00:51 am »
aan de ketting leggen  :o :o

nee hoor ,grapje
maar hoe je ze kan straffen ,daar heb ik geen enkel idee van ,tenzij je geen lekkers meer zou geven,dus iets wat ze krijgen als beloning,en dat dan niet geven of ergens zetten waar hij het ziet en niet aan kan
alhoewel dat ook al beestachtig klinkt hé

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2006, 06:52:26 am »
Hoe wel het allemaal ideaal lijkt om een vogel los in huis te houden, hoop ik toch niet dat je het onderschat!  ;)

Ja als een vogel zo vrij is in huis, zal je een andere manier moeten verzinnen. Negeren kun je natuurlijk altijd. Als hij bijv bijt, kun je hem weg zetten (hopen dat hij niet meer terugvliegt) en negeren!

Of je kunt hem afleiden als hij ergens aan zit wat niet mag!

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2006, 08:12:20 am »
Een vogel straffen kan niet. Je kan alleen negeren. Bij het iets vernielen of doen wat niet mag: meteen afleiden en als hij zij het nieuwe oppakt meteen belonen met de stem!
Bij schreeuwen of iets dergelijks: gewoon weggaan. Het maakt niet uit waar de vogel op dat moment zit (kooi of standaard is in dit geval echt om het even). Niets zeggen, niet kijken, gewoon vertrekken. Lijkt me alleen wat lastig als de vogel achter je aan kan en ook nog eens op je schouder mag komen landen (toen mijn grijzen nog konden vliegen, bukte ik altijd, want schouderhoogte of op het hoofd landen is hier echt uit den boze. De vogel moest dan wel omkeren en vloog terug naar waar hij vandaan kwam).

Overigens vind ik vliegen in huis niet eens vergelijkbaar met vliegen in een mooie grote buitenvoliere dus om nou te zeggen: een vogel moet kunnen vliegen, maar hij heeft alleen een huis met al zijn beperkingen (vooral bij een grote vogel als een ara) dat vind ik wat ver gaan. Wieken is inderdaad een persoonlijke keuze en een vliegende vogel is mooi om te zien, maar ik vind vliegen in huis niet voldoende voor een opmerking als 'een vogel moet kunnen vliegen'. In feite kan hij zij dat in huis ook niet voldoende. Ik heb maar kleine grijsjes. Mijn jongen vliegen nu. Ik kan toch niet zeggen dat ze nou echt lekker de vleugels kunnen strekken in een huis.

Riboet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2006, 08:15:32 am »
Oh overigens vind ik dat als je wel een kooi hebt en de vogel wordt voor straf teruggezet in de kooi dat dat ook geen optie is omdat een kooi leuk moet blijven en geen strafplaats moet zijn. Hier gaan de grijzen dus nooit in de kooi voor straf. We leiden ze hier altijd af als ze iets doen wat we niet leuk vinden. Doen ze iets hinderlijks als ze in de kooi zitten, is het inderdaad negeren en of weglopen. Als ik terugkom, dan zijn ze inderdaad altijd weer rustig  :).

Sanco

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2006, 14:29:27 pm »
Oh overigens vind ik dat als je wel een kooi hebt en de vogel wordt voor straf teruggezet in de kooi dat dat ook geen optie is omdat een kooi leuk moet blijven en geen strafplaats moet zijn. Hier gaan de grijzen dus nooit in de kooi voor straf. We leiden ze hier altijd af als ze iets doen wat we niet leuk vinden. Doen ze iets hinderlijks als ze in de kooi zitten, is het inderdaad negeren en of weglopen. Als ik terugkom, dan zijn ze inderdaad altijd weer rustig  :).

Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. De kooi moet wel leuk en fijn voor hem blijven. Heb je dan voor mij misschien een tip hoe ik Tony kan laten merken dat hij stout is als hij een duik van zijn kooi neemt? Hij bezeert zichzelf daarbij echt, want hij is gekortwiekt en landt met een klap op de grond! Is het dan een optie om hem terug te zetten op de kooi, toe te spreken met lage stem en even de kamer uitlopen??

Igor

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2006, 15:32:15 pm »
Hmm, volgens mij kun je een vogel wel degelijk straffen. Hem negeren is ook een "straf". Het is wel zo dat positieve prikkels veel beter werken en de relatie me je vogels veel beter maakt/houdt.
Bv als je je gaai zou slaan als hij van de kooi springt, dan leert hij het wel af, maar dat is niet het type relatie wat je wilt met je vogel en dat moet je natuurlijk nooit doen!!!

Wij hebben een tijd een probleem gehad met Milo onze aga. Als hij los was zat hij alleen maar overal te rijden en dan echt constant en overal ::) Ik heb toen van gaas een klein kooitje gemaakt met alleen maar 1 stokje erin. Als hi jweer begon, dan pakte wij hem en zette hem in dat kooitje op de grond in een hoek van de kamer. Na een paar minuten (echt NIET langer), haalde we hem daar dan heel enthousiast uit en deden we net of er niets gebeurd was. We hebben dat een paar dagen achter elkaar volgehouden en toen snapte hij precies wat de bedoeling was. Heel af en toe, begint hij nu nog, maar zo gauw we het kooitje maar tevoorschijn halen, stopt hij al. Het is eigenlijk niet eens echt een straf-kooi, meer een time-out kooi. Dat "kooitje" gebruiken wij dus nergens anders voor.
Ik heb ook van mensen met grotere gaaien gehoord dat ze daar bv het toilet voor gebruiken (let wel op gevaren, toilet dicht, enz). Daar kun je hem/haar ook een paar minuten parkeren. Feitelijk is zo'n time-out kooi een methode om de vogel absoluut te negeren/buiten te sluiten en dat vinden ze zo vervelend...

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2006, 15:43:26 pm »
Ik ben t helemaal met Riboet eens en buiten dat de kooi geen straf plek moet worden...wil je ook niet dat de vogel dingen gaat doen zodat hij in zn kooi mag. Want ook dat gebeurt ;) Negeren kan idd wel...en de oplossing van een timeout plek vind ik ook goed bedacht Igor :a036: Als je t kort houdt en daarna ook beloont voor goed gedrag, kan dat goed werken, net als bij kinderen :)

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2006, 15:44:51 pm »
Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. De kooi moet wel leuk en fijn voor hem blijven. Heb je dan voor mij misschien een tip hoe ik Tony kan laten merken dat hij stout is als hij een duik van zijn kooi neemt? Hij bezeert zichzelf daarbij echt, want hij is gekortwiekt en landt met een klap op de grond! Is het dan een optie om hem terug te zetten op de kooi, toe te spreken met lage stem en even de kamer uitlopen??

alleen negeren is beter...elke reactie is immers een reactie ;)

Africangrey

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 18, 2006, 15:53:57 pm »

Inderdaad, ik zou de kooi zeker niet als strafplek gebruiken.
Iedere keer als op de (eet)tafel belandt of van zijn plek komt wanneer jij dat niet wilt, consequent terugplaatsen zonder iets te zeggen, gewoon door gaan waar je mee bezig was.
Is hij een tijdje rustig dan aandacht geven of iets lekkers :)
Hoe komt het trouwens dat hij met een klap neerkomt, eigenlijk hoort hij al fladderend te landen of misschien moet hij dat nog leren ;D

Gr
Ineke

Sanco

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 18, 2006, 22:36:13 pm »
Inderdaad, ik zou de kooi zeker niet als strafplek gebruiken.
Iedere keer als op de (eet)tafel belandt of van zijn plek komt wanneer jij dat niet wilt, consequent terugplaatsen zonder iets te zeggen, gewoon door gaan waar je mee bezig was.
Is hij een tijdje rustig dan aandacht geven of iets lekkers :)
Hoe komt het trouwens dat hij met een klap neerkomt, eigenlijk hoort hij al fladderend te landen of misschien moet hij dat nog leren ;D

Gr
Ineke

Oké bedankt voor de tip! Hij komt inderdaad wel fladderend neer hoor, maar laatst maakte hij een sliding over de eettafel heen en kon niet meer remmen, met als gevolg dat hij naar beneden viel. Daar had hij denk ik zelf ook niet op gerekend want het gebeurde heel snel, toen kwam hij wel met een klap op de grond. ik kan dat echt niet aanzien gewoon als hij zichzelf zo bezeerd. ik laat verder dan niets aan hem merken hoor, doe ook absoluut niet zielig tegen hem ofzo. De volgende keer als het gebeurt zet ik hem wel terug op zijn kooi en ga even weg.

René Dop

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 21, 2006, 06:20:38 am »
Overigens vind ik vliegen in huis niet eens vergelijkbaar met vliegen in een mooie grote buitenvoliere dus om nou te zeggen: een vogel moet kunnen vliegen, maar hij heeft alleen een huis met al zijn beperkingen (vooral bij een grote vogel als een ara)  huis.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik bedoelde dat ook niet verkeerd.
Wij hebben de ruimte niet om een grote voliere neer te zetten en hebben daarom ook een tuigje gekocht.
We hebben hem helaas nog niet binnen maar zodra het binnen is kan hij er aan gaan wennen en dan lekker buiten vliegen.
met natuurlijk ook zijn beperkingen maar dan kunnen we wel doorgaan en is een voliere ook een beperking
Nogmaals het is een persoonlijke opvatting en het was eigenlijk meer bedoeld met de vraag hoe voeden jullie een vogel op als hij niet in een kooi kan maar wel kan vliegen.

Groeten René
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2006, 06:22:13 am door René Dop »

Riboet

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 21, 2006, 09:08:41 am »
Als het een beetje gaat met dat tuigje, wil je dan eens een (aparte) topic met de vorderingen openen (en of foto's). Ben erg benieuwd hoe of dat gaat.

Ben ook benieuwd hoeveel vrijheid de vogel heeft, bv de lengte van de lijn die er aan zit (heb ooit eens een verhaal gelezen op vogelarena van een ara aan een touwtje). Ik ben een beetje bang dat als het lijntje groot genoeg is en de vogel vliegt op dat ie met een enorme schok het einde van zijn touwtje bereikt en ik vind vleugelbotjes toch al zo breekbaar. Wil wel eens weten of mijn ideeen over een tuigje wel kloppen haha. Misschien is het dan zelfs wel wat voor mijn grijze Favo, ben best een beetje huiverig om die zenuwgaai weer te wieken maar ik wil haar wel deze zomer weer eens mee op postroute nemen.

Pluisje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 21, 2006, 13:27:38 pm »
Riboet, ik heb in dit topic
http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,5720.0.html
info geplaatst over nieuwe tuigjes. Aan het uiteinde van de riem ziet er een elastisch gedeelte
dat zorgt dat een vogel geen schock krijgt als maximum lengte is bereikt.

@René, wat voor gedrag wil je precies straffen?
Het is een mooi idee om je vogel vliegende te houden,
maar je moet het niet onderschatten. Zoals je zelf zegt heb je weinig ervaring
met papegaaien. Opvoeding van een vliegende vogel eist heel veel kennis.

Ennuh, los zonder kooi blijf ik geen goed idee vinden  :(

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 21, 2006, 13:36:31 pm »
Hai,

los zonder toezicht is nooit verstandig , dit kan varieren van vervelend tot levensgevaarlijk.
Vervelend is gesloopt meubilair , gevaarlijk wordt het pas als ze stroomdraden ontdekken en geloof me gebraden ara is niet te eten,

mvg Frank