Auteur Topic: hoe straffen zonder kooi  (gelezen 14218 keer)

Sanco

• Gast
Re: hoe straffen zonder kooi
« Reactie #15 Gepost op: mei 21, 2006, 20:09:24 pm »

geloof me gebraden ara is niet te eten,

mvg Frank

wel eens geprobeerd dan??  ;D

Wickingh

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: mei 21, 2006, 20:14:59 pm »
wel eens geprobeerd dan??  ;D

Ik geloof ervarings deskundigen op dit gebied maar op hun woord  :-[

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #17 Gepost op: mei 21, 2006, 21:47:52 pm »
Hallo,

Ik wil me niet mengen in een discussie waar ik zelf niet veel verstand van heb, maarre  ........... volgens mij staat in de papegaaienboeken dat het voor een papegaai zelfs belangrijk is een eigen plek (lees kooi) te hebben. Dat is dan ook een plek waar ze zich kunnen terug trekken zonder gestoord te worden als er bv een huis vol visite is.

Zo doe ik het tenminste met mijn papegaai. lekker in de kooi als er kinderen rondrennen, en ze vindt dat fijn. Met een stel kinderen op visite buiten de kooi, daar wordt ze onrustig van.

Hoe zien jullie dat?

Groetjes, Nel

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #18 Gepost op: mei 21, 2006, 22:30:43 pm »
Hallo,
Zo doe ik het tenminste met mijn papegaai. lekker in de kooi als er kinderen rondrennen, en ze vindt dat fijn. Met een stel kinderen op visite buiten de kooi, daar wordt ze onrustig van.

Hoe zien jullie dat?

Groetjes, Nel

hier moet ik je in bijspringen,elke donderdag heb ik twee kindjes van vijf en allebei vrij druk,en flipke gaat vanzelf in zijn kooi als hij er aan kan ofwel laat hij me merken dat hij uit de drukte wil,zit hij in de kooi als de kindjes toekomen krijg je er hem met de beste wil van de wereld niet uit,pas als ze allebei weg zijn
dus dat is voor hem ook zijn veilige plekje

Pluisje

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: mei 21, 2006, 22:42:02 pm »
Juist, er zijn
2 grote problemen om zonder de kooi los je papegaai te houden.
Éen is dat privéplek heel belangrijk is en de andere is huiselijke gevaren.
Dat is precies te vergelijken als je een kind van 3-4 jaar alleen in de huis laat.

Elektrische draden, giftige planten, glas dat doorgebeten kan worden en stukjes inslikken, schoonmaakmiddelen
(reken op dat je kastjes worden opengemaakt, desnoods, als het niet lukt, met grof snavelgeweld  ;D)
ze vinden het namelijk geweldig om in kastjes te zoeken. Dat je antieke kast met snavel bewerkt mag worden
is je eigen keuze, maar denk ook dat in verven/lakken vaak voor papegaaien giftige middelen zitten.

Wil je dat nog, het kan maar je moet dan je huis eraan gaan aanpassen.
Misschien is een papegaaienkamer dan een optie. Met zo een hangtentje waar hij zich kan verstoppen?

Ik vindt het idee heel mooi en wij werken ook aan "open kooi concept"  ;D
hele huis al verbouwd  ;D maar er zit nog één electrische draad waar ze via gordijn bij kunnen.
Dus kooideurtjes gaan gewoon nog dicht als we niet thuis zijn.

Sanco

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: mei 22, 2006, 11:34:29 am »
Hallo,

Ik wil me niet mengen in een discussie waar ik zelf niet veel verstand van heb, maarre  ........... volgens mij staat in de papegaaienboeken dat het voor een papegaai zelfs belangrijk is een eigen plek (lees kooi) te hebben. Dat is dan ook een plek waar ze zich kunnen terug trekken zonder gestoord te worden als er bv een huis vol visite is.

Hoe zien jullie dat?

Groetjes, Nel

Ben ik ook met je eens hoor! Ik probeer alleen Tony aan zoveel mogelijk mensen te laten wennen. Als hij op zijn kooi zit, zit hij ook echt hoog en kan niet iedereen er zomaar bij. Hij geeft zelf wel aan als hij een beetje sagerijnig ervan wordt en dan laten we hem lekker met rust. Rondrennende kinderen komt bij ons niet zo veel voor. Als er kinderen zijn dan zeg ik gewoon dat er niet gerend mag worden in de buurt van de kooi. Rennen doen ze maar buiten  ;)

René Dop

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: mei 23, 2006, 06:49:20 am »
Ik heb dus wel jonge kinderen ( 3 en 5 ) in huis maar die weten al niet beter dan dat als sjakko aan het eten is op de bank, ( daar krijgt hij wel eens een nootje of zo ) of als hij op zijn klimboom zit dat ze hem met rust moeten laten.
En dat gaat heel erg goed moet ik zeggen.
Sjakko zoekt zelfs de gezelligheid van de kinderen op ( natuurlijk altijd in ons bijzijn  ::) ) en hij vind het dan ook prachtig als hij bij ze op schoot mag zitten.
Daarbij heb ik 3x in de week wat oudere kinderen ( 6, 8 en 10 ) en zelfs die vind hij helemaal het einde.
En als hij het zat is dan gaat hij zelf weer terug op zijn klimboom....dus zijn rustplaats
Ik denk dat het er ook maar aan ligt hoe je zelf met je dieren en kinderen omgaat.

Groeten, René

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #22 Gepost op: mei 23, 2006, 14:30:31 pm »
Hihi, ik gebruikte kinderen maar als voorbeeld, want daar heb ik geen last van. Al onze kinderen zijn de deur al uit. :)
Bovendien heb ik een vogelkamer, dus als er visite is met kleine kinderen dan zijn die in de woonkamer.

In wezen heeft jullie papegaai wel een eigen plek dus, de klimboom. Prima toch.

Succes, nel

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #23 Gepost op: mei 23, 2006, 14:57:54 pm »
Maar René, ik heb het idee dat je de waarschuwingen wel leest, maar er niet op in gaat.. Er kan echt van alles gebeuren als je er niet bij bent en dan is het in de kooi gewoon veilig!  ;)

poemke

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: mei 23, 2006, 16:09:05 pm »
hallo René

en alle anderen met jullie goede en goedbedoelde adviezen!!!! > waar René inderdaad niet zo op reageert....

poeh poeh

René,

onderschat geen losvliegende ara in de woonkamer!
onderschat de ara überhaupt niet!
onderschat geen enkele loszittende of losvliegende papegaai, groot of klein!

kijk eens onder topic filmpjes die ik gezet heb van ondeugende rico, kasten openen als ie denkt dat je niet kijkt (en stukken eruit, deuken erin) en als ie erin is niet eruit te krijgen

Een ara is een rasechte sloper! het zal niet bij vliegen blijven hoor!
Persé een kooi? ja en nee

vroeger had ik een kooi, echter vond ik alle kooien te klein en aangezien jij aangeeft dat een vogel moet kunnen vliegen, vind jij hetzelfde, toch?
Ik heb toen 2 dezelfde gekocht, de zijwanden eruit gelaten en de kooien vervolgens met plaatjes en schroeven aan elkaar gemaakt, dubbele grote kooi. Ik tevreden.

Nu heb ik het geluk dat ze in onze tweede slaapkamer zitten, helemaal voor hun alleen, standaard, stokken, kunnen doen en laten wat ze willen.
Foto's evt op verzoek te plaatsen.

Ik jouw geval zou ik kiezen voor grote kooi, om hem zonder toezicht dus VEILIG alleen te kunnen laten,  NOOIT als middel om te straffen
Ik heb 2 ara's, blauwgele, 15 jaar, groenvleugel,10 jaar

Heb ook moeite gehad met 'straffen' toen ie begon met hoever en hoe hard kan ik gaan met bijten! De aanhouder wint!
Heb ook tikken terug gegeven en met straffe hand en stem aangegeven van Nee, auw, mag niet, of wat dan ook. (als ik nu auw zeg krijg ik al een verontschuldigend kusje)

De amazone, 29 jaar heb ik die inmiddels en is ze ook, als die 'stout' is, echt stout, dan gaat ze voor 1 minuut in het donker in de kast en spreek ik ze ferm toe.

De ara's zijn wat groot in een kast ivm de lange staart, die straf helpt niet want oooh wat vind ik dat leuk!!!!........die krijgen een flink standje en wijzende vinger en ja, soms een corrigerend tikje tegen snavel! Ze weten nu wel waar ze aan toe zijn. Let wel de snavel is heel gevoelig, dus zachtjes, maar streng. Op het pootje tik ik ook wel eens....
of tegen borstje....ferm toespreken doet ook veel, ze zijn heus niet dom en begrijpen de toon van oh lieverd en bah stout!....

Helemaal los in de woonkamer zie ik ook niet zo zitten in jouw situatie. De kooi is geen straf, lekker eten en drinken is er, speeltjes zijn er. en als het baasje thuis is en tijd voor mij heeft, mag ik eruit!!

Negeren? hhahaahahahahahaa heerlijk.....werkt vaak bij geen enkele vogel van mij......aan de andere kant, reageer je erop klopt het weer van als ik vervelend doe of schreeuw word ik beloond met aandacht....het zijn zulke sluwerds....het werkt alleen als ik echt weg ga en dat is denk ik dan toch weer een vorm van negeren, gelijk voor de anderen

hoop dat je wat aan de adviezen van iedereen hebt, bij vragen, stel ze gerust!!!

Nogmaals....onderschat vooral een ara niet!!
Succes

Groetjes
Desirée

Cosch

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: mei 23, 2006, 16:39:12 pm »
Daar heb je wat aan  :thumsup:

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #26 Gepost op: mei 23, 2006, 20:42:45 pm »
Hoi Rene,

Ik heb net nog even je andere vraag doorgelezen, ook bij GEDRAG EN VERZORGING.

Daar las ik dat je ook een rotweiler hebt die nu nog weggejaagd wordt door de ara. Ben je niet bang dat als je niet in de kamer bent dat die rotweiler de ara pakt? Dan is een kooi toch een stuk veiliger denk ik. ;)

Bij dat onderwerp gaf je aan dat je wel een kooi hebt en die binnen een weekje neer zult gaan zetten (schreef je 7 mei als ik het goed heb gelezen).
Het maakt mij verder niet uit wat je doet, alleen ben ik bang dat dit alles niet in het voordeel van je ara is. :CENS

Groetjes, Nel

Pluisje

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: mei 23, 2006, 21:18:08 pm »
Poemke,
Ik ben het in  grote lijnen met je eens zo volgt ook uit mijn eerdere berichten,
maar fysiek straffen :CENS tikken op snavel, pootjes en borst  :(
Nou als je het heel zachtjes doet dan is dat een beloning (ze vinden het lekker), en om er een 
straf van te maken moet je toch de pijngrens overgaan???
Naar mijn mening kan je met fysiek straffen nooit echte band met je vogel opbouwen.

Negeren als straf en goed gedrag belonen werkt prima, je moet alleen consequent zijn en geduld hebben het werkt niet in een dag of week.
Ik hoef ze eigenlijk bijna nooit (meer) te straffen ze luisteren en doen alles wat ik wil.
Groetjes,

René Dop

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: mei 23, 2006, 23:42:48 pm »
Ik heb uiteraard deze topic goed gevolgd En ben inderdaad na de vele "negative" reacties over het los houden van een ara ( in mijn geval ) wel geschrokken.
Sjakko is nu zo'n 17 weken oud en we hebben vandaag dus de kooi neergezet en hem erin gedaan.
Eigenlijk vond hij het niet eens zo heel erg vervelend ( wij dus wel ).
Hij heeft inderdaad al dingen gesloopt maar dat hebben we maar voor lief genomen. ( hij moet nog leren en zo  :o :o )
Na de laaste reactie van Desirèe hebben we dus ook besloten om de kooi binnen te zetten en hem er maar aan te laten wennen.
Ik vind het nog steeds erg moeilijk om hem in de kooi te zetten daar gaat het niet om maar ik denk dat wij ( vrouw, kids en ik ) daar maar aan moeten wennen net zoals sjakko.
Nogmaals we zijn helemaal gek met onze ara en hij met ons maar we willen wel het beste voor hem, en uiteindelijk ook voor ons, het beste.
En aan jullie reacties te zien dan is dit wel de beste oplossing.
Bedankt voor jullie vele reacties, hoewel niet wat ik verwacht had  :) toch bedankt,

Groeten René

Cosch

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: mei 23, 2006, 23:46:43 pm »
Fijn te horen!  :thumsup:
Ik denk dat je een goede beslissing hebt gemaakt en dat je zult merken dat de kooi niet vervelend hoeft te zijn voor de vogel!