Auteur Topic: Kwartels Broeden  (gelezen 12864 keer)

Ingmar

• Gast
Kwartels Broeden
« Gepost op: mei 22, 2006, 09:25:57 am »
Hoi,
Mijn  kwartels hebben na vele tientallen eitjes al dit jaar, nu besloten dat ze eens een nestje gaan proberen uit te broeden. Momenteel zit er 1 hennetje al 7 dagen vast te broeden in een hoekje in het nachthok. Ze heeft een mooi nest gemaakt in de vorm van een verhoogd kommetje in een hoekje. Zelfs tijdens het voeren blijft ze keurig zitten.
Ze zit momenteel op 89 eitjes. Of ze bevrucht zijn weet ik niet, maar ik heb de man wel regelmatig de hennetjes zien betreden. Inmiddels is een ander hennetje ook bezig haar eitjes netjes te verpakken in een nestje. Mogenlijk dat ook zei gaat besluiten ze eens uit te broeden.

Igor

• Gast
Re: Kwartels Broeden
« Reactie #1 Gepost op: mei 22, 2006, 10:14:02 am »
 :o 89 eitjes???

Leuk dat ze het nu zelf gaan proberen. Is bij ons vroeger 1 keer gelukt, maar zo gauw de jongen allemaal uitgekomen waren, liet ma de jongen in de steek om een nieuw nest te gaan bouwen ::)

Ingmar

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 22, 2006, 16:49:43 pm »
:o 89 eitjes???

Leuk dat ze het nu zelf gaan proberen. Is bij ons vroeger 1 keer gelukt, maar zo gauw de jongen allemaal uitgekomen waren, liet ma de jongen in de steek om een nieuw nest te gaan bouwen ::)

Ik heb in het verleden al wel natuurbroed jongen weten groot te brengen met de wkartels. dus wie weet lukt het weer.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: mei 22, 2006, 17:17:51 pm »
ik dacht dat ik er veel in de machine had, 70 dit keer maar 89  :o

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: mei 22, 2006, 19:05:15 pm »
leggen die dan zoveel ??
dat kunnen ze toch nooit gevoederd krijgen als die allemaal uitkomen ?

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #5 Gepost op: mei 22, 2006, 19:32:46 pm »
leggen die dan zoveel ??
dat kunnen ze toch nooit gevoederd krijgen als die allemaal uitkomen ?
kwartels zijn nestvlieders, die lopen en eten dus direct zelf

mario34

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 22, 2006, 20:11:01 pm »
Hoi Ingmar

89 eitjes is da niet een beetje veel  :wow:
ik heb zo een gedacht dat er niet veel van gaan uitkomen ???
je moet pakken 89 eieren = 89 dagen en hoelang blijft een ei goed een week of 2 in de ijskast en hier liggen ze gewoon buiten
de vogels moeten hun eieren draaien omdat anders het embryo tegen de schaal blijft plakken dus aan de onderste eieren geraaken ze nooit niet en ze kan niet al die eieren warmhouden
je had ze beter geraapt en er nepeieren onder gelegt en dan de laatste 10 a 12 eieren eronder laten liggen dan zal je wel meer sucses hebben indien het geen vogels zijn die uit een broedkast komen
maar ja wie niet waagt niet wint he  ;)

groetjes mario
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2006, 20:15:32 pm door mario34 »

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #7 Gepost op: mei 22, 2006, 22:59:02 pm »
kwartels zijn nestvlieders, die lopen en eten dus direct zelf

hoe zien ze er dan wel niet uit als ze uit het ei komen?

Igor

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 23, 2006, 11:59:05 am »
Als mini-kuikens!
Rond pasen heb je wel eens van die versiersels op een kado of zo. Daar zit dan zo'n klein kuikentje opgeplakt, zo zien ze eruit :)
Echt ongeloofelijk klein, maar heel schattig!

Ingmar

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 08, 2006, 08:24:31 am »
Kwam gisteren thuis vond ik 2 dode jonge kwarteltjes in het hok. Vermoedelijk zijn ze dood gepikt door het haantje of een van de andere hennetjes. Snel dat 3 tal geïsoleerd in de buiten voliere, in de hoop dat het alleen staande hennetje nog meer eitjes uitbroed en dat het dan wel goed gaat.

Wie heeft er ervaring met natuurbroed met kwartels en weet of de andere leden van de groep altijd zo agressief zijn tegen de jongen of dat dit niet standaard het geval is.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #10 Gepost op: juni 08, 2006, 08:32:02 am »
Ik weet niet wat voor kwarteltjes je hebt, mijn chinese dwergkwartels gedroegen zich voorbeeldig. De jongen mochten zelfs bij het haantje onder de vleugels zitten. Als er veel jongen uitkomen en de temp is nog laag zullen er waarschijnlijk ook veel dood gaan door de kou, ze kunnen immers niet allemaal bij ma onder de vleugels. Misschien na het uitkomen in verwarms hok zetten? Grootbrengen immers geen probleem ze eten en drinken zelf

groetjes Jeannette

Ingmar

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 08, 2006, 08:44:26 am »
Van mij zijn inderdaad ook chinese dwwergkwartels.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #12 Gepost op: juni 08, 2006, 09:53:01 am »
zo zie je maar weer geen een vogel is gelijk

unSOUND

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 16, 2006, 04:25:38 am »
Mijn dwergkwartels zijn vandaag ook vader en moeder geworden !
2 van de 5 eitjes zijn uitgekomen... hier onder eentje van een paar
minuten oud:

dutchgerard

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 16, 2006, 11:33:53 am »
Ook ik heb kwartels (europese) die niet zelf broeden daarom heb ik een broedmachientje gekocht en laat ze daar in uitbroeden.
Aangezien ik er geen ervaring mee heb weet ik niet hoelang ik ze bij moet verwarmen. Ik heb er een infrarode lamp boven hangen en hou de temperatuur op ongeveer 34 graden, ze groeien langzaam vind ik maar zijn wel heel levendig.
3 zijn er helaas verdronken ondanks mijn waterbakje met knikkers erin, ik snap nog steeds niet hoe dat kon omdat het zo ondiep was.
Nu gebruik ik een schoteltje.
Weet iemand wanneer ik ze in de voliere los kan laten waar dus ook de ouderkwartels lopen?