Auteur Topic: ara samen met grijsje of kaketoe. Slechte combi?  (gelezen 10170 keer)

Tommy

• Gast
ara samen met grijsje of kaketoe. Slechte combi?
« Gepost op: mei 30, 2006, 14:03:57 pm »
Ik neem zelf geen ara :) , maar was benieuwd of iemand dit verhaal kent ,of er meer van weet, want ik vind eigenlijk alleen engelstalige stukken.
Aras zouden beter niet samen met kaketoes en grijsjes in 1 ruimte kunnen leven, omdat aras overgevoelig zijn voor t stof dat deze vogels verspreiden en dan kunnen ze Pulmonary Hypersensitivity Syndrome krijgen?

Dit is zo'n artikel:

RESPIRATORY DISEASES IN MACAWS
Pulmonary Hypersensitivity Syndrome
by Linda Pesek DVM, Diplomate ABVP (Avian)

Providing a good environment as well as a good diet is essential in keeping your bird healthy. In addition to proper temperature, good ventilation is essential.
Although good ventilation is necessary for any type of bird, it is especially critical for macaws. Blue and Gold macaws, as well as several other species of macaws, seem especially sensitive to airborne irritants. They may develop a progressive respiratory disease known as "pulmonary hypersensitivity syndrome" if housed in a poorly ventilated room, especially if kept with birds that produce a great deal of powder - cockatoos, cockatiels and African grey parrots.

This powder is produced by specialized "powder down feathers" and is a white waxy substance composed of keratin. Powder down forms a water proof barrier for contour feathers. It is spread through the feathers when the bird grooms. The down is composed of very fine particulate matter which becomes airborne very easily and spreads via air currents and air ducts throughout the area.

The powder down can also cause irritation to people with respiratory problems and allergies. (People with allergies may be able to tolerate these birds, but they should be aware of this before acquiring one of them).

In the early stages of pulmonary hypersensitivity syndrome, the macaw may appear normal, but wheeze with excitement. As the condition progresses, dyspnea (difficulty in breathing), a cough and a bluish tinge to the facial skin (cyanosis) develop. Hypoxia or under oxygenation of tissues occurs, which often leads to an increase in the number of circulating red blodd cells (rbc). Polycythemia (increased rbc numbers) will increase the viscosity of the blood so that it does not flow normally. Clinical symptoms and xrays may support the diagnosis, but a lung biopsy is necessary for confirmation.

In order to prevent this, macaws should be housed in well ventilated rooms - without cockatoos, cockatiels or African greys. An air cleaner with a hepa filter is recommended.

Unfortunately, this pulmonary disease is often advanced when owners first notice a problem.

Affected birds should be moved to an environment with adequate ventilation. Certain drugs may provide temporary relief, but there is no cure for "pulmonary hypersensitiviy syndrome".

Winged Wisdom Note: Dr. Linda Pesek graduated from the University of Pennsylvania School of Veterinary Medicine and is a Diplomate of the ABVP in Avian Practice (a Board Certified Avian Veterinarian). She has a small animal and avian practice in New York. Linda also writes columns for The Long Island Parrot Society and The Big Apple Bird Club and is a frequent lecturer at their meetings. She is the owner of an extensive collection of exotic birds.

bron: http://www.birdsnways.com/wisdom/ww47eiv.htm

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: ara samen met grijsje of kaketoe. Slechte combi?
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2006, 14:22:24 pm »
Oh? Er zou best iets in kunnen zitten natuurlijk! Ik ken wel mensen die beide soorten samen hebben, er zullen er ook best heel wat zijn! Goed ventileren, zou dat helpen tegen dat witte stof? :CENS

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2006, 14:36:15 pm »
Voor zover ik begrepen heb duurt t even voor ze dat krijgen, maar is t niet terug te draaien :( En ook niet te voorkomen door te ventileren als je ook een kaketoe, grijsje of valkjes hebt? Als ze niet met die vogels zitten, dan is ventileren al heel belangrijk  ???

Citaat
In order to prevent this, macaws should be housed in well ventilated rooms - without cockatoos, cockatiels or African greys. An air cleaner with a hepa filter is recommended.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2006, 15:14:20 pm »
Dus, als je een ara aanschaft, ook meteen een luchtreiniger aanschaffen! Jeetje. Ik moet wel zeggen dat ik soms, als Sjakko zich uitschudt. en ik adem in, voel dat er een soort laagje over mijn longen "valt". Dit voel ik vooral sinds ik gestopt ben met roken. Het klinkt ook helemaal niet gek, want dat stof is idd heel vettig, dat kun je zien in het water als ze gebadderd hebben!

Pluisje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2006, 19:34:29 pm »
Ik heb ook gelezen dat ara's er extra gevoelig voor zijn.
Ik weet alles van kaketoepoeder, er ligt regelmatig
een wit laagje op alles :).
Supergoed en betrouwbare bron is dat trouwens, Winged Wisdom.
Bijna alle artikelen zijn door gekwalificeerde vogeldeskundigen geschreven.
Als ik in mijn boeken iets niet kan vinden ga ik altijd daar zoeken.

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2006, 14:27:26 pm »
Ja ik kijk daar ook vaak...zoooooveel info :thumsup: Ook veel dingen waar je in nederland nog niks over hoort.

poemke

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2006, 19:32:20 pm »
hallo allemaal

ikzelf heb 2 ara's en een amazone.

Zij kunnen niet bij elkaar.....

enigste reden; schijnbaar is de amazone minderwaardig in de ogen van de ara's en ze jagen hem en pogen hem te bijten....

stof produceren de ara's nog meer dan de amazone, ik dweil elke week en om de dag haal ik met stoffer blik het losliggende van de vloer weg.
Zij hebben hun eigen kamer boven en de amazone zit in de woonkamer
wel zijn ze vaak beneden en alle drie bij elkaar. de rollen zijn inmiddels omgedraaid; de amazone is dusdanig jaloers dat zij hen jaagt en probeert te bijten, hilariteit 's avonds hier in huis dus.

groetjes
Poemke

Pluisje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2006, 23:48:24 pm »
Ook veel dingen waar je in nederland nog niks over hoort.

Precies ... En vaak is de hele wereld al lang overtuigd over dingen die in Nederland nog heel nieuw klinken  :)

Pluisje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2006, 23:57:38 pm »
stof produceren de ara's nog meer dan de amazone,

Nog meer  ;D ;D ;D ik zou zeggen dat amazones produceren geen enkele poederdeeltje  in vergelijking met een kaketoe   ;D

Mijn (keijne) amazoontje denk dat ze veel belangrijker is dan een grote kaketoe  :)
En ze zitten vaak in één kooi als de kooien open staan (ze zijn 2 jaar samen bij ons), maar ik durf ze nog niet in één kooi te laten
als we niet thuis zijn.

Dorian

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 11, 2006, 20:12:55 pm »
En als je nu de kaketoe heel veel sproeit (dat doen we toch al in verband met onze eigen allergie) ???

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 14, 2006, 22:05:56 pm »
Niet echt ideaal  ;) Luchtreinig ding die je echt vaak schoonmaakt is mss nog iets...maar ik zou dr niet aan beginnen. Waarom de gezondheid van je dier op t spel zetten? Trouwens ..ik zou persoonlijk bij allergie ook geen kaketoe nemen. :( Mjah, die heb je al ::)

giggles

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 14, 2006, 22:15:38 pm »
Ik snap niet wat iedereen klaagt over stof...
Wij hebben een grijsje en een roseetje, die voor veel stof zouden moeten zorgen, maar ik vind het hier wel meevallen...

En wat de combinatie, ara, kaketoe betreft...
De kweker waar Balou wegkomt heeft zelf 3 huiskamergaaien in 1 grote kooi zitten.
2 grijsjes en een blauwgele ara. Wel heeft hij er een luchtfilter bijstaan, maar of dat nu specifiek voor de ara is weet ik niet.
Je leest namelijk wel meer dat luchtfilters worden aangeraden als je een gaai in huis neemt.

Cosch

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 14, 2006, 22:19:19 pm »

:)

Hier is het stof echt niet normaal hoor! (2 grijsjes)

(leuk idee voor een nieuw topic  :CENS)

giggles

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 14, 2006, 22:20:30 pm »
Misschien omdat het nog jonkies zijn dat het minder is???
Ik had het echt veel erger verwacht...

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #14 Gepost op: december 14, 2006, 23:38:42 pm »

wie poetst er bij jullie ?? Ilona of jij ?? laat degene die poetst eens spreken