Auteur Topic: wanneer in de "pubertijd"  (gelezen 18160 keer)

René Dop

• Gast
wanneer in de "pubertijd"
« Gepost op: juni 09, 2006, 11:43:44 am »
Sjakko begint tegen de kinderen uit te vallen......  :CENS ( 3 en 5 jaar ) d.w.z. ze mogen van hem niet meer in de buurt komen en ze mogen hem niet meer aaien. :o
Terwijl hij eerder wel bij de kinderen kwam en hij zelfs bij ze op schoot kwam zitten knuffelen.
Is dit nu het begin van het puberen ?
Sjakko is nu 4-5 maanden oud
Wij straffen herm wel met een tik op de snavel en een luide en strenge "NEE" maar nog moet hij de kinderen opeens niet meer.

Groeten René

charon

• Gast
Re: wanneer in de "pubertijd"
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2006, 12:38:02 pm »
is er misschien iets gebeurt dat hij van de kids geschrokken is ofzo?

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2006, 12:45:38 pm »
puberen? nu al? t is nog een baby...dus dat lijkt me niet. ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2006, 12:50:23 pm »
Ik weet niet of je iets met een tik op de snavel bereikt. Ik ben bang dat je eerder het tegenovergestelde bereikt.  :CENS Dat hij misschien valser gaat worden. De snavel is erg gevoelig he?
Ik denk dat negeren meer impact heeft en je de juiste dingen mee bereikt!

Hij is nu oud genoeg om zijn grensen aan te geven! Bij een grijsje is de pubertijd zo rond 3 jaar. Dus ik neem aan dat een ara niet zo vroeg is!
Ik denk dat hij nu even zijn grens aan het bepalen is! Of misschien heeft eentje hem per ongeluk pijn gedaan of is hij idd geschrokken.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2006, 14:17:57 pm »
hum de kinderen zijn 3 en 5 als ik goed heb gelezen wordt Sjakko bij vlagen niet gewoon te druk?
Heb zelf een tweeling van 5 en een jonge hond van 9 weken(mechelse). De kinderen kunnen haar af en toe niet met rust laten, terwijl ze dan moe is. Op die momenten begint ze stijver te bijten. Remedie: kinderen beter onder controle houden van 5 zal lukken maar die van 3? Vaste rustplaats voor hond/vogel waar de kinderen niet bij mogen komen. Werkt hier perfect! ;)

groetjes Jeannette

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2006, 14:21:46 pm »
bedoel wordt het Sjakko bij vlagen te druk?  ;D

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2006, 14:56:35 pm »
en je kan ook aan de kids vragen om sjakko een poosje met rust te laten en
of ze willen wachten tot hij zelf weer op de kindjes afkomt en zijn aandacht erbij vraagt
maar voor te puberen is het nog veel te vroeg

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2006, 19:02:07 pm »
Hai Rene,

onze ara is 4,5 jaar oud en die durf ik zonder problemen bij een kind op de arm te zetten.

Op een leeftijd van een maand of 4-5 begint de ara van baby peuter te worden. Met ca een 1 jaar van peuter , kleuter ,terwijl ze gaan puberen bij een jaar of 4-6.

Die van jou is nu op een leeftijd van de kleine beginnende problemen en dat moet je nu goed gaan aanpakken anders wordt het later een vogel die niet meer te hanteren is.
Wat me opvalt is dat je nu pas na de aanschaf bezig bent om je te informeren over je ara, maar ja beter laat dan nooit.

Opvoeden is nu van groot belang en daar heb je tot op hoge leeftijd plezier van, laat je het nu na, dan krijg je een hoop ellende.
Slaan is uit den boze.
Trefwoorden zijn goed gedrag belonen en bij slecht gedrag na een duidelijk nee de vogel wegzetten en negeren. Dat nee heeft hij snel genoeg in de gaten.
Ook zou je je eens moeten verdiepen in het 5 stappen gebeuren , dat is op het forum al veel beschreven.

Mijn advies is nu aanpakken en dan heb je er later baat bij , veel succes,

mvg Frank

René Dop

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2006, 23:42:31 pm »
ha die Frank,
toch even en reactie op die van jou,
Wat me opvalt is dat je nu pas na de aanschaf bezig bent om je te informeren over je ara, maar ja beter laat dan nooit.

mvg Frank

Ik ben niet zomaar aan een ara begonnen en heb er wel degelijk veel info over verzameld.
Mede door dit forum ben ik tot de keuze van een ara gekomen omdat het ( volgens de kenners ) een echte familie vogel is.
Ik had ook voor een grijsje kunnen kiezen die vaak naar 1 persoon trekt of voor een grasparkiet die zijn tenminste wel lief voor iedereen en die bijten ook niet zo hard.
Geen oordeel over anderen die wel voor een grijsje of een grasparkiet hebben gekozen maar de ara was en is voor mij DE kromsnavel.
Vind het daarom ook een beetje jammer dat je zo'n oordeel velt over iemand waar je toeten nog blazen van weet.
Natuurlijk weet ik niet alles en kom ik dingen tegen in de praktijk die je niet kunt terug vinden hier op het forum.
Dit is ook pas mijn eerste ara ( lees kromsnavel )
Is het dan zo erg om daar vragen over te stellen ?
of wordt iedereen die hier een vraag stelt als een "impulsieve" koper afgeschilderd ?
Tenminste dat gevoel krijg ik wel bij de opmerking van jou.
Sorry maar ik zal niet meer om info vragen hier op het forum.....het kon namelijk wel eens een domme vraag zijn voor mensen die al 4.5 jaar een ara hebben en die er WEL alles over wisten toen ze hem kochten.
Misschien kom ik dan wel over als een "expert".
Ja ik ben link, bloed link zelfs hoe iemand zo arrogant kan zijn om zo iets over iemand te zeggen zonder dat hij of zij de achtergrond weet van iemands keuze.
We zijn niet allemaal experts en ik zeker niet vandaar dat ik hier op het forum ook mijn info probeer te halen.
Maar goed dat is vanaf heden dan ook afgelopen het zal niet meer gebeuren dat ik domme of "impulsieve" vragen stel.

Groeten René

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 10, 2006, 23:51:52 pm »
Beste Rene,

volgens mij heb ik je naar beste weten advies proberen te geven.Ik zeg ook beter laat dan nooit.
Jammer dat je alleen deze ene opmerking er uit haalt en vervolgens zo opblaast.
Maar ik zal wel niets meer toevoegen en wens je alle plezier en geluk met je vogel toe,

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 11, 2006, 00:00:43 am »

Sorry maar ik zal niet meer om info vragen hier op het forum.....

Iedereen helpt je graag Rene!
Je kunt alleen aan de info komen door er over te lezen of te vragen. Iedereen heeft het ooit moeten vragen! ;)
Dus stel maar gerust!  :thumsup:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: juni 11, 2006, 00:24:55 am »
Tuurlijk moet je vragen blijven stellen Rene! Ook de zgn "domme" vragen, hoewel domme vragen niet bestaan. Ik stel ook heel veel vragen en daar zullen vast vragen tussen zitten waar een ander weleens van moet zuchten. Maar ik stel ze toch en krijg ook gewoon antwoord en daar heb ik al heel veel van geleerd.
Als iemand jou niet begrijpt, volgens jou, leg dan gewoon uit dat diegene het mis heeft. Ik geloof niet dat iemand uit opzet kwetsende opmerkingen maakt, vat het dan ook maar niet zo op. Er zat toch ook een hele uitleg bij? (die moeite is wel voor je genomen toch?)

En er zijn idd zaken die je misschien ook voor aanschaf had kunnen vragen. Maar daar ben je toen niet opgekomen. Nou okee, dat kan gebeuren, dus heel goed dat je nu wel met vragen komt!

Jij zegt: dit is mijn eerste ara (lees kromsnavel). Maar jij hebt toch ook een edel gehad? Of heb ik dat mis?

« Laatst bewerkt op: juni 11, 2006, 00:26:49 am door lejah »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #12 Gepost op: juni 11, 2006, 08:22:00 am »
ik geef je rene wel gelijk.
je kunt niet alles van te voren weten.
sommige vragen komen pas in je op als je eenmaal je gaai hebt en die moeten gesteld kunnen worden.

Ga door met vragen stellen rene je kunt veel van het forum leren.(net als ik)

gr wes

Tommy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 12, 2006, 13:58:49 pm »
Je doet t juist harstikke goed hoor Rene!! :thumsup: :-*
En ook al heb je tig jaar een papegaai...volgens mij zijn er altijd dingen bij te leren ;)

charon

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 13, 2006, 14:24:14 pm »
sneu dat we niets meer van rene horen ik had best willen horen hoe dit allemaal zou lopen