Auteur Topic: Europese kwartels  (gelezen 5501 keer)

dutchgerard

• Gast
Europese kwartels
« Gepost op: juli 02, 2006, 09:42:20 am »
Sinds gisteren zijn er 5 europese kwartels uit het ei gekropen in de broedmachine.
Hoe nu verder, ik heb ze ondergebracht in een ruime bak met deksels van gaas ( :thumsup: Mark) op de bodem een laagje houtmot.
Boven de bak hangt een warmtelamp en nu is mijn vraag, hoe hoog moet de temperatuur zijn en hoelang moet ik bijverwarmen?
Verder heb ik natuurlijk kuikenmeel gekocht en een laag bakje water staat er ook in met knikkers zodat ze niet verdrinken hoewel ze een stuk groter zijn dan jonge chinese dwerg kwartels.
Ook vraag ik me af hoelang ik moet wachten voordat ze de voliere inkunnen bij de volwassen kwartels.
Iemand verder nog tips? dan hou ik me aanbevolen.

m.v.g. dutchgerard

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: Europese kwartels
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2006, 16:35:45 pm »
zover ik weet is de temp gelijk aan die van chinese kwartels. Als je genoeg ruimte in de bak hebt kun je aan het gedrag wel zien of de temp goed is: kruipen ze op een kluitje onder de lamp dan is het te koud, gaan ze verspreid liggen zover mogelijk bij de lamp vandaan is het te warm. Zo kun je de temp iedere keer bijstellen en verneem je vanzelf wanneer er geen lamp meer nodig is. Zorg alleen voor goede luchtvochtigheid ivm veren krijgen.

gr jeannette

dutchgerard

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 02, 2006, 16:54:06 pm »
Hallo Jeanette, bedankt voor je antwoord.
De temperatuur was 34.9 en ze lagen verspreid door het hok.
Ik heb de lamp maar wat hoger gehangen dus en met een plantenspuit een beetje lauw water gespoten. (op plekken waar ze niet lagen) Het kuikenvoer is voor krielkippen van 0 tot 6 weken, ik vind het vrij grof. Is dit wel goed?
Alvast weer bedankt.

gr dutchgerard.

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #3 Gepost op: juli 02, 2006, 17:14:37 pm »
ik gaf de kwartels 3/4 universeelvoer + 1/4 kuikenmeel.Als het kuikenvoer te grof is kun je het altijd nog even malen, maar universeelvoer vind ik wel een vereiste (uit eigen ervaring dan). Ik heb expres geen temp aangegeven omdat het afhangt van waar je meet en je het aan de vogels kan zien voor krielkuikens is het de eerste week 35 graden, mijn ervaringen met kwartels is dat de temp inderdaad iets lager kan. Wat de luchtvochtigheid betreft kun je meter wel even meten. Kwartels krijgen snel veren en je kunt dan zien of het te droog is aan de stand van de veren (ze gaan alle kanten op staan). Meestal houden ze in het begin de luchtvochtigheid zelf wel op peil, omdat ze constant door de waterbak sjouwen, maar mijn bak had geen gazen bovenkant dus dan zal de luchtvochtigheid bij jouw iets lager zijn. Observeren en eigen intuitie volgen werkt voor nestvlieders vaak heel goed ;)

gr jeannette

dutchgerard

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 03, 2006, 11:16:19 am »
Helaas zijn er 3 kleintjes verdronken ondanks mijn ondiepe schaaltje met knikkers........... ???
Nu heb ik er een schoteltje ingezet wat dus nog ondieper is.
Ik snap er niets van, zo klein zijn die kuikens toch niet.
Gistermiddag (24 uur later) is er toch nog een kwarteltje geboren in de broedmachine, je kan toch wel duidelijk het verschil in grootte zien na 24 uur! De rest zal wel niet meer uitkomen maar ik ga het gewoon opnieuw proberen.

gr. dutchgerard

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2006, 11:39:19 am »
Ik weet niet of het ook zo is met de europese kwartels, maar mijn ervaring is dat chinese kwartels "slimmer"zijn dan japanse kwartels. Bij mij zijn ook inderdaad in de knikkerbak wel eens kwartels verdronken geen chinese maar wel japanse. Het lijkt wel of de chinese kwarteltjes veel steviger op hun pootjes staan ;)

dutchgerard

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2006, 10:43:26 am »
Ze beginnen nu aardig in de veren te zitten en zijn heel kwiek.
Wanneer kan ik ze bij de volwassenen zetten? (3 hennen en 1 haan)
gr. dutchgerard.

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #7 Gepost op: juli 26, 2006, 10:46:45 am »
als ze goed in de veren zitten, moet het nu wel kunnen helemaal als er schuilplekken voor ze zijn. Hou het alleen in de gaten soms gaan de kwartels er als "idioten" achteraan en sommigen zijn heel verdraagzaam. De hennen geven vaak geen problemen.

gr jeannette

dutchgerard

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 26, 2006, 10:53:46 am »
Bedankt!  :-*

dutchgerard

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 28, 2006, 18:58:42 pm »
Kan je kwartelskuikens van 3 weken tot 1 dag? Bij elkaar zetten?

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #10 Gepost op: juli 28, 2006, 19:19:34 pm »
Volgens mij heb je dit al eerder gevraagd. Het leeftijdsverschil is waarschijnlijk te groot de kleintjes hebben geen kans. Het is te proberen soms gaat het goed. Bij mij ging het van de 8 keer maar 1 keer goed

dutchgerard

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 28, 2006, 20:27:32 pm »
Nee toen vroeg ik of ze bij de volwassenen konden.

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #12 Gepost op: juli 28, 2006, 21:04:23 pm »
oke  :) In ieder geval je kunt het proberen maar kans van slagen is nihil