Auteur Topic: 4 poppen en twee eitjes  (gelezen 2767 keer)

Pino en Pippi

• Gast
4 poppen en twee eitjes
« Gepost op: juli 05, 2006, 09:02:32 am »
Hallo,

Ik heb 4 catharinaparkieten (alle vier popjes) en 1 van de popjes heeft nu al twee eitjes gelegd. Ik heb expres geen mannen genomen omdat ik de ruimte niet heb voor de kweek.
Het eerste eitje (eergister gelegd) en het half in elkaar geflansde nest heb ik weggehaald, in de hoop dat ze stop met leggen. Maar vanochtend zag ik weer een eitje (die was kapot).
heb ik er goed aan gedaan om het weg te halen? En zijn er tructjes om de legdrang terug te dringen?

Bedankt :-*

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: 4 poppen en twee eitjes
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2006, 10:47:39 am »
Nestdrang blijven ze toch houden, geen reden tot paniek de eitjes zijn immers niet bevrucht!  ;)Het wil heel goed gebeuren dat een vrouwtje zogenaamd de rol van man op zich neemt. Ik zou zelf de eitjes niet te snel wegpakken in verband met steeds weer leggen van nieuwe eitjes.

gr jeannette

Pino en Pippi

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2006, 18:06:02 pm »
Ok, bedankt voor je reactie! Mocht ze meer leggen, dan zal ik ze laten liggen.
Heb jij enig idee hoeveel eitjes een catharinaparkiet per nestje legt? Of verschilt dat per keer? Ik heb absoluut geen verstand van kweken en wilde dat eigenlijk graag zo houden  :)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2006, 18:31:58 pm »
verschilt per keer. Normaal gesproken als je een spannetje hebt en je wilt geen jongen vervang je de eieren door nepeitjes, zodat het vrouwtje het broedproces wel afmaakt als je de eitjes nl weghaalt willen ze zo snel mogelijk weer beginnen met een nieuw nest. Dan raakt het vrouwtje uitgeput van het vele eieren leggen. Bij 4 poppen heb ik echter geen idee, kan ook zijn dat er slechts 1 of 2 poppen eitjes gaan leggen. Misschien dat iemand anders hier op het forum daar meer ervaring mee heeft.

gr jeannette

Pino en Pippi

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 06, 2006, 09:57:31 am »
De vier popjes hebben zich tot twee koppeltjes gevormd. Dus ik hoop inderdaad dat er dan maar twee popjes zijn die leggen en dat de andere twee popjes de 'mannetjes' van de koppeltjes zijn. Maar voorlopig is het ene koppeltje nog te jong om te leggen, die zijn pas een paar maanden oud. Het andere koppeltje is nu ruim een jaar.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en of er nog meer eitjes komen. Het zag er toch wel schattig uit, zo'n eitje  :)