Auteur Topic: Overzetten op pellets lukt niet!  (gelezen 8486 keer)

Ellie

• Gast
Overzetten op pellets lukt niet!
« Gepost op: augustus 02, 2006, 21:07:17 pm »
Hallo, ben nieuw hier, en weet niet of het gebruikelijk is om zomaar in te haken met gelijksoortige

vragen....
Eerst ff voorstellen.

Ellie, gelukkige huisgenoot van Eila - 4jr (bruingrijze iris > man) en Mila (roodbruine/oranjerode iris > dame)  3jr.

Eila zelf gevoed vanaf 7 weken, Mila sinds een jaartje erbij ("kon prima" volgens de kweker...... ze lijken eindelijk een

beeeeeetje aan elkaar te wennen).

Voeding: papegaaienvoer en dan ook nog es selectief, ze pikken de zonnepitten eruit.

Geprobeerd: direct na pap gestart met pellets. Dagenlang gehuil, gezeur, gekrijs, agressief gedrag en weigering te eten.

Helaas..... ik ben gezwicht en heb mijn oudste papegaaienvoer gegeven  :-[, dat ging er overigens in als de

spreekwoordelijke ketellapper.

De jongeheer weigert uberhaupt andere voeding dan de lekkere vette zonnepitten uit het papegaaienvoer. Het enige

dat hem kan verleiden is een friet of wat warme rijst  ???.

We hebben een aantal pogingen gedaan onze twee pellets te laten eten, verschillende merken geprobeerd,

helaas telkens met hetzelfde resultaat: 0.

Hoe lang kan ik mijn koppige koppel nu laten hongeren voordat het gevaarlijk wordt?

Ik heb begrepen dat ik ze gewoon pellets moet voorzetten en niks anders.

Naast het stinksjagarijnige gedrag  :angry: ben ik bang dat ze zichzelf uithongeren of

een onherstelbare gedragswijziging gaan vertonen.

Wie heeft goede raad?

:elvis:

« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2006, 11:10:57 am door Loes »

Cosch

• Gast
Re: Overzetten op0 pellets lukt niet!
« Reactie #1 Gepost op: augustus 02, 2006, 22:51:31 pm »
Je kunt het of langzaam laten wennen, door het er telkens bij te geven. Maar ik denk dat je idd even hard moet zijn. Uiteindelijk zwichten er een van beide. Maar de vraag is, wie?  ;D  ;D

Je kunt ook proberen er eerst pap van te maken. een beetje vruchtensap er door. En misschien dat ze het dan lusten. En dan langzaam over gaan op harde pellets!
Stop het bijv in een stuk fruit ofzo!  ???

« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2006, 14:26:37 pm door Loes »

Dorian

• Gast
Re: Overzetten op0 pellets lukt niet!
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2006, 11:34:47 am »
Echt veel goede raad heb ik niet....
Ik weet alleen dat een combi met zaden wel beter werkt en dan dus niet teveel zonnebloempitten erbij doen.
Misschien kun je de pellets er dan bij doen als een soort papje... dus eerst laten wellen...

Pinkey verkiest ook nog steeds zaadvoer boven de pellets. Ze krijgt de zaden pas als ze pellets gegeten heeft. Maar zij at ze al bij de kweker, dus dat telt niet helemaal.
Het schijnt dat veel papegaaien de scenic verkiezen boven andere. Heb je die al geprobeerd?
Ik weet ook niet zeker of zit laatste klopt hoor, maar het is wat ik zo opgevangen heb in een mailinglijst.

Succes in ieder geval...
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2006, 14:26:50 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Oerzetten op pellets lukt niet!
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2006, 14:27:42 pm »
Hallo, wat voor vogels heb je als ik vragen mag? Dat is voor mij niet helemaal duidelijk. Maar voor alle vogels telt: Volhouden met de pellets, ze hongeren zich écht niet dood!!  ;)

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2006, 23:51:17 pm »
Hallo, wat voor vogels heb je als ik vragen mag? Dat is voor mij niet helemaal duidelijk. Maar voor alle vogels telt: Volhouden met de pellets, ze hongeren zich écht niet dood!! ;)

dat nu wel niet ,maar ze kunnen verdomme wel lang koppig zijn zenne , en dan net als je wil toegeven eten ze de pellets wel op en dan heb je zoiets van oef ...

Africangrey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 04, 2006, 00:17:23 am »
Hoi,

Ik weet nog wel hoe ik mijn 1ste papegaai overzette op pellets.

De eerste week legde ik wat pellets (niet veel) in hezelfde bakje als het zaad.
Dit deed ik een week lang en hij keek er niet naar om natuurlijk :)
De week daarop veranderde ik de verhouding zaad/pellets, allebei ongeveer evenveel.
Intussen merkte ik wel dat hij af en toe een pellet probeerde hoor, maar het nog niet zozeer waardeerde, eigenwijs he ;D
Vervolgens steeds minder zaad, steeds meer pellets, tot er een miniem klein beetje zaad overblijft en de rest pellets.
Echt wel dat hij het op een gegeven moment begon te eten en hij vond het nog lekker ook!

Succes :thumsup:

Ellie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2006, 23:35:19 pm »
Okay, dank voor jullie reacties! Ik put er in zeker weer moed uit voor een nieuwe poging.  De vogels waarover ik praat zijn twee rose kaketoes, was natuurlijk handig geweest dat even te vermelden  ;D
Enerzijds ga ik er op uit voor de door enkelen van jullie aanbevolen scenic pellets, anderzijds probeer ik gewoon een kleine portie van de plaatselijk dierenspeciaalzaak, kijken of het lukt als pap. In fruit stoppen? Dat vliegt verschrikkelijk hard de kooi uit, van een appel eet Eila alleen de pit, Mila raakt het niet eens aan.
Scenic: ik las dat ze in verschillende smaken te krijgen zijn. Ik heb nooit pellets geproef, de geur is al genoeg... (kan me eigenlijk wel voorstellen dat de vogels het niet eten) maar smaken de gebruikelijke pellets niet allemaal hetzelfde? Ga weer met ze aan de slag......

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2006, 23:57:21 pm »
Hallo,

ik heb enige ervaring met de rosekaketoe en kan zeggen dat je ze gewoon rigoreus moet overzetten.
Mijn rose's eten alle 4 Ecobird en doen het daar prima op.
Juist de rose is zeer gevoelig voor vetzucht en de daarmee gepaarde problemen, zoals leverproblemen.
Dus zijn zonnebleompitten uit den boze als je lang van deze geweldige vogels wilt genieten,

mvg Frank

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 05, 2006, 11:09:47 am »
van een appel eet Eila alleen de pit, Mila raakt het niet eens aan.

In appelpitten zit blauwzuur en dat is giftig. Dus daar moet je goed mee oppassen.
Weet niet helemaal hoe het werkt, maar in grotere hoeveelheden is het ook heel schadelijk voor de mens.

Verder gewoon stug volhouden.
Pinkey eet het ook vaak niet, vooral niet wanneer ze ook trosgierst krijgt. Die moet dan eerst op.
Maar ze krijgt pas zaden als ze de pellets gegeten heeft.

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • joly en keesie en Dirk
Re: Overzetten op pellets lukt niet!
« Reactie #9 Gepost op: augustus 05, 2006, 21:56:37 pm »
probeer eens een week 50% zaad en daar geen zonnebloempitten in en 50% pellets

na een week 75% pellets en 25% zaad zonder pitten

de aanhouder zou moeten zijn dat jij dat ben

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: augustus 05, 2006, 22:12:57 pm »
Ik heb geen ervaring met rose kaketoes, laat ik dat voorop stellen.
Maar gezonde volwassen vogels kan je in 1x overzetten. gewoon volhouden.
Bij de Nutribird zit een compleet overstapschema (dag voor dag) voor als je hat langzamer wil doen.
Ik weet niet hoe hard de Ecobird is voor kaketoes, maar de Eco small (die ik heb) is niet zo hard en kan je beter niet wellen. De Nutribird is veel harder en die wel ik nog wel eens als traktatie voor mijn aga's in vruchtensap of Roosvicee.
Succes!

Tommy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 06, 2006, 01:37:37 am »
Wat lusten ze nu wel dan? appelpitten , zonnepitten en pap? ???
Ik zou ...zowiezo geen appelpit geven :) (is idd giftig), maar eerst eens weinig pellets met een ietsiepietsie pap erdoor en weinig zaadmengsel. gewoon doorelkaar en laat ze maar zoeken. Zo ook met t fruit. Natuurlijk ook wel gewoon pellets aanbieden en savonds mss nog wat zaad zodat ze niet met een lege krop gaan slapen, maar ik denk dat ze op deze manier snel durven proeven. Zelf heb ik eigenlijk bij geen van mn vogels problemen gehad met overzetten op ander voer. Ik frut wat zooi doorelkaar en dan eten ze t maar . Daarna eten ze t ook gewoon zonder mengen. Heb wel een keer gehad dat ze protesteerden en allemaal uit de boom kwamen en opzoek gingen naar hamstervoer ;D...maar volgens mij kun je ze door vol te houden zelfs schapenbiks laten eten  (niet doen hoor!!  :( :) )

Africangrey

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 07, 2006, 00:45:20 am »
Tja het is om het even natuurlijk.
Meteen de rigoureuze manier (papegaai weigert ze lange tijd te eten, verzorger bezorgd :)
Shit, help, mijn papegaai eet helemaal niks en in 9 van de 10 gevallen gaat de verzorger voor de bijl.
Dus ik ben een voorstander van het langzaam overzetten op pellets, heeft meer succes en die paar weken maakt ook niet uit.

CT

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 07, 2006, 12:00:13 pm »
Hallo,
Hier het volledige schema voor Omschakeling op NutriBird korrelvoeding. Cocorito heeft dit bijzonder gewaardeerd en eet nu pellets als de beste,
groetjes
CT

1. Voorbereidingsfase
Bij kleinere vogelsoorten (kanaries, tropische en inlandse vogels, grasparkieten) is het aangeraden om hen eerst op de omschakeling voor te bereiden. Het is niet de bedoeling om in deze voorbereidingsfase de vogels te dwingen om pellets te eten. Men leert de vogels enkel om de pellets als een deel van het voedsel te herkennen. Men zal 2 à 3 weken het normale zadenmengsel geven met 10 % pellets toegevoegd. Bij grote parkieten en papegaaien is deze voorbereidingsfase niet nodig.

2. De eigenlijke omschakeling
Tijdens de omschakeling gebeurt er geen menging meer van zaden en pellets. De vogels krijgen voortdurend zuivere pellets ter beschikking. Volgens onderstaand schema krijgen de vogels op sommige dagen ook nog een afzonderlijk bakje met zaden naar believen. De periode dat de vogels alleen pellets krijgen wordt wel steeds langer, zodat zij verplicht zijn meer van de pellets te gaan eten. Om geen risico te lopen dat de vogels te veel gewicht verliezen worden de 'zaaddagen' in het schema ingebouwd. Tijdens die dagen zullen de vogels de energie kunnen terugwinnen, die zij eventueel verloren hebben door een verminderde voederopname tijdens de 'pelletdagen'.

NutriBird omschakelingstabel 
dag 1 NutriBird dag 21 NutriBird
dag 2 NutriBird + zaden dag 22 NutriBird
dag 3 NutriBird dag 23 NutriBird + zaden
dag 4 NutriBird + zaden dag 24 NutriBird
dag 5 NutriBird dag 25 NutriBird
dag 6 NutriBird dag 26 NutriBird
dag 7 NutriBird + zaden dag 27 NutriBird
dag 8 NutriBird dag 28 NutriBird + zaden
dag 9 NutriBird dag 29 NutriBird
dag 10 NutriBird + zaden dag 30 NutriBird
dag 11 NutriBird dag 31 NutriBird
dag 12 NutriBird dag 32 NutriBird
dag 13 NutriBird dag 33 NutriBird
dag 14 NutriBird + zaden dag 34 NutriBird + zaden
dag 15 NutriBird dag 35 NutriBird
dag 16 NutriBird dag 36 NutriBird
dag 17 NutriBird dag 37 NutriBird
dag 18 NutriBird + zaden dag 38 NutriBird
dag 19 NutriBird dag 39 NutriBird
dag 20 NutriBird dag 40 NutriBird + zaden

Ellie

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 04, 2006, 22:10:05 pm »
Gemerkt? Ik ben absoluut geen frequent-internetter...... Heb wel weer geprobeerd mijn vogels van de zonnepitten af te halen. Vanaf de eerste dag na jullie berichten heb ik hen alleen maar zaad gegeven, zonder zonnepitten. Heel koppig, gewoon weigeren te eten en een rothumeur zeg! Heb tussendoor een beetje warme witte rijst gegeven en vers fruit. Een echte knoeiboel werd het rond de kooi. Alles werd er - aanvankelijk - uitgegooid. Opeens bleef er een van de twee verdacht lang op de voerbak zitten, stukje bij beetje    :yahoo:    bakje leeggegeten zonder zonnepitten. Heb dat een paar dagen volgehouden totdat ze alletwee weer de bak leegeten. Toen ben ik, mondjesmaat zonnepitten gaan toevoegen aan het zaad, een stuk of vijf als beloning. Ik heb het aandeel zonnepitten weer een beetje verhoogd en de bak gaat nog steeds leeg. Mijn volgende fase is vers fruit, dat plakt ook op de muren als ik het in de bak doe. En dan, heel ambitieus..... pellets. Ik kom met nieuws terug.