Auteur Topic: een nieuw vriendje en voeding....  (gelezen 2689 keer)

peebs

• Gast
een nieuw vriendje en voeding....
« Gepost op: augustus 03, 2006, 16:04:16 pm »

Hallo,

Ik heb eigenlijk twee vragen maar zet ze toch even in een post...wel zo makkelijk.

Mijn Roseicollie (pop) Peebs (of piepfluit, madam tusofa voor ingewijden) is van een eenzaam vogeltje wat alleen in een bijkeuken zat en er nooit uit mocht, geworden tot een redelik tam en aanhankelijke vogel. Ze heeft nog wel wat bijt issues maar die neem ik er graag bij. Omdat het de komende tijden weer wat drukker gaat worden en ik dus niet altijd daar ben om met haar te spelen/aandacht te geven heb ik besloten om een vriendje voor haar te organiseren. het is ook een roseicollie alleen issie wat bleker....dus niet zo knal oranje als peebs en het is een mannetje. Ik hoop dat ze elkaar een beetje mogen.
Mijn vraag is nu eigenlijk...in hoeverre gaat het tamme gedrag van peebs weer omslaan als haar vriendje erbij komt...ze zullen toch wel meer op elkaar georienteerd worden dan alleen op mij. Het mannetje wat erbij komt is nog tammer dan peebs en gaat zijn gedrag dan ook weer veranderen of niet? 
Graag advies hierover....

Mijn tweede vraag gaat over voeding:

Onlangs is peebs overgestapt van zaden op pallets. Dit heb ik gedaan omdat ze heel veel eieren legde...het was zo erg dat ze hooguit drie weken niet broeds was en dan ging ze weer loos. Ik heb me toen laten vertellen dat het aan de vele hennepzaden in de voeding lag....dat ze daar nogal hitsig van werd. Het klopt ook wel want sindsdien ze op de pallets zit is er geen ei meer uitgekomen en is ze een heel stuk aanhankelijker.
Ik moet alleen zeggen dat haar poepjes er niet echt beter op zijn geworden....dun...rare kleur(bruinig)...afwijkend van wat volgens mij 'normaal' zou moeten zijn. Het zijn pallets van nutribird en ik vraag me af wat de ervaringen daarmee zijn. Zijn er andere merken...kan ik haar ook papegaaien pallets geven? Of is het een zaden fabel en kan ik gewoon weer terug naar zaden?
Haar vriendje krijgt nu ook zaden, zou ik hem dan ook laten overgaan op pallets?

Ok een hoop vragen maar ik hoop dat jullie mij willen helpen....

Jasper

peebs

• Gast
Re: een nieuw vriendje en voeding....
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2006, 16:13:38 pm »

hopelijk pakt ie dit plaatje wel.....dit is peebs dus.

Jasper

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2006, 17:16:35 pm »
Hallo!

Welke pellets geef je?

En als je het goed aanpakt, zal het gedrag van je vogel naar jou niet minder leuk worden, maar dat ze meer optrekt ( hopelijk  ) mijn haar nieuwe maatje is niet meer dan normaal.
Ik heb er hier 10 en er is er geen 1 minder tam geworden nadat er een maatje bij kwam.

peebs

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2006, 17:38:25 pm »
ik geef haar nutribird G14 tropical....

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2006, 17:43:32 pm »
Uhm ja nutribird, ikzelf heb daar geen goed woord voor over.
Inderdaad, vieze, bruine, stinkpoepies, dat is wat ik vaak hoor en lees hier en mijn vogelarts stuiterd tegen het plafond bij het woord nutribird alleen al.

Goede pellets zijn Harrisons ( duur ) Scenic hot & healthy ( goedkoper ) en Ecobird 16/7 life small. ( goedkoopst )
Ik heb harrisons zelf gegeven aan mijn aga's, maar dit werd te duur. Met Ecobird heb ik goede ervaringen, Scenic probeer ik uit, omdat ik dat er smakelijker uitvind zien dan Ecobird en mijn aga's zelf vinden het lekkerder dan Ecobird.

Misschien een idee om een andere pellet te gaan geven?

peebs

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 03, 2006, 18:17:10 pm »
Ik had ook al wat negatieve ervaringen met nutribird gelezen op het forum. Dacht om het eerst maar gewoon uit te proberen en te zien of het goed uitpakt. Die andere merken die je noemt....zijn die online ergens te bestellen? Voor de nutribird pallets moet ik al naar de andere kant van de stad fietsen en dan hebben ze alleen dat.
En heeft het nou echt iets met zoveel eieren leggen te maken die hennepzaden? of is dat een fabel van de palletfabrikanten?

Jasper

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #6 Gepost op: augustus 03, 2006, 18:22:48 pm »
Geen fabel teveel hennepzaden wekt inderdaad geslachtsdrift op.

Offline Angelique

• Net zelfstandig
« Reactie #7 Gepost op: augustus 03, 2006, 20:15:17 pm »
Die andere merken die je noemt....zijn die online ergens te bestellen? Voor de nutribird pallets moet ik al naar de andere kant van de stad fietsen en dan hebben ze alleen dat.
Jasper

Eco-bird is online te bestellen via: http://www.eco-bird.com/
Harrisons kun je volgens mij bij praktisch iedere dierenarts bestellen.
En de scenic pellets weet ik zo even niet, maar misschien dat iemand anders je dat wel kan vertellen.

gr. Angelique

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: augustus 03, 2006, 20:38:54 pm »
Scenic bij dierenkliniek de baronie ( www.dierenkliniekdebaronie.nl )
Hedwig v/d Horst ( vogelarts ) heeft het ook op voorraad heb ik begrepen

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: augustus 03, 2006, 21:00:37 pm »
Mijn agaatjes krijgen zowel Ecobird als Nutribird, en daarnaast ook nog zo om de dag wat gemengde zaadjes. Dat bevalt me prima en ik heb het idee dat ze zo van alles krijgen.

Toen Joda een vriendje kreeg, was Joda heel tam en Cody (het vriendje) totaal niet. Een poosje is Joda toen ook niet zo gezellig gewees. Zo van: Cody niet tam, ik ook niet; en Cody niet opstappen, ik ook niet. :P Maar daarna werd het toch weer mijn oude Joda.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: augustus 03, 2006, 21:26:13 pm »
ja een slimme aga is goed in kopieergedrag. Pak je dat goed aan, dan komt het uiteindelijk wel goed hoor.