Auteur Topic: Ik heb wat met meeuwen  (gelezen 6458 keer)

Riboet

• Gast
Ik heb wat met meeuwen
« Gepost op: augustus 08, 2006, 13:35:01 pm »
Meeuwen, ik heb er wat mee, kan er niets aan doen.

Op de vraag in het praathuis van dit forum welk dier je mag zijn als je als dier in een volgend leven mag terugkeren, heb ik ook geantwoord: meeuw! Prachtige, krachtige vogels, genietend van hun mogelijkheid tot lang zweven en tegelijkertijd zo heerlijk onverstoorboor, zich niets aantrekkend van anderen.

Op de dierenambulance komen we vaak met meeuwen in aanraking, maar er is er geen een die mijn voorliefde voor hen beloond met lief gedrag. Ik heb al eens een 'kusje' mogen ontvangen. Krijg liever een echt kusje van mijn grijzen, haha (een boze grijze daarentegen brengt drie keer meer schade aan dan een boze meeuw). Oke, nu heb ik met de ambu wel vaak te maken met gewonde meeuwen die ik mag begeleiden op hun laatste reis. Maar ik kom ook meeuwen tegen die op kleine omheinde binnenplaatsjes terecht zijn gekomen en daar niet meer weg kunnen omdat ze nu eenmaal een stukje horizontale weg nodig hebben om hoogte te winnen. Jammer dat ze niet begrijpen dat jij hen dan gered hebt uit hun benarde positie.

Vorige week donderdag kwam ik een onfortuinlijke meeuw tegen op het strand alhier. Hij was geringd met een ring van het vogeltrekstation Arnhem en met een kleurring, die bedoeld is voor vogelspotters. Ik heb de eerste ring verwijderd en van de andere ring de combinatie gelezen en via een bevriend vogelaar en internet achterhaald van wie die ring was. Doordat het meeuwtje al enkele dagen dood in het water heeft gelegen, was hij voor mij onherkenbaar maar de ringer wist mij te vertellen dat het om een kleine mantelmeeuw ging, geboren op 14/6/2006 op Texel. Daar is hij 11 keer gespot in zijn kolonie en de 12e keer was dus bij zijn eerste grote vliegreis door mij. Een vliegreis die hij dus niet mocht afmaken.
Natuurlijk heb ik dat, dat juist ik dat geringde meeuwtje aantref.

Zonet loop ik naar de buitenvoliere van de grijzen en ik denk wat zie ik toch? Achter mijn voliere zit een klein steegje van nog geen meter breed. En omheind door links de garage en rechts de schuur van de buren. En wat zit daar verwoede pogingen te doen om omhoog te komen? Jahoor, een meeuw. Een grote zilvermeeuw.
Weliswaar pak ik meeuwen het liefst met de blote handen vast, en ben ik vaak genoeg gebeten door de meeuwen om te weten dat ze me niet tot bloedens toe openhalen, maar leuk is toch anders. Dus ik pak het vangnet dat ik bij mijn broedkoppel heb meegekregen (en vervolgens nooit gebruik heb) om die over de kop van de meeuw te leggen zodat ie mij niet zag en rustiger werd. Vervolgens die grote jongen vastgepakt en onder het net vandaan gehaald en die rondzwaaiende opengesperde snavel uit de buurt van mijn gezicht gehouden. Meeuwtje mankeerde niets. Maar mijn tuin is ook omheind, dus ik heb hem op de voliere gezet (ik kon ook niet naar de straat lopen, want ik had twee handen nodig voor de meeuw en kon dus de deuren van de garage of mijn huis niet meer openen). Gelukkig was de voliere hoog genoeg voor de meeuw om daar van af te vliegen, zonder weer in een omheinde tuin te landen. Maar niet denken dat ie nog even uit dankbaarheid naar me omkeek, hoor, haha.

Ach, geeft niet. Ik blijf ze nog steeds machtig interessant vinden die meeuwen. Ja, ik heb er toch echt wat mee. Ben benieuwd wat de volgende ontmoeting met een meeuw brengt  :CENS ;).
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 13:37:49 pm door Riboet »

Cosch

• Gast
Re: Ik heb wat met meeuwen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2006, 13:47:25 pm »
ja meeuwen!  :hart:

Vind ze ook machtig mooi!

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: augustus 08, 2006, 15:33:08 pm »
speciaal voor jou dan riboet,barbara geloof ik
foto's van de meeuwen die we in kreta  gered hebben,allez wij niet zelf he,onze schipper

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: augustus 08, 2006, 15:43:44 pm »
Hee wat toevallig.. Ik zit al dágen 's middags aan het strandje aan de rivier naar de meeuiwen te kijken. Ze drijven daar op het water en komen dan soms omhoog om recht naar beneden te duiken naar een schelpdier wat ze hebben gezien! Het geluid van het water en de meeuiwen is zo heerlijk, zo vrij en zo vredig.. :hart: Ze zijn zo vrij, machtig en mooi. En juist door dat vrije, onafhankelijke, krijg jij geen bedankje (wat je uiteraard ook niet echt verwachtte  :)). Geweldig zijn ze! :hart:

iedje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 08, 2006, 15:53:49 pm »
Heb ook iets met meeuwen, vind het machtig ze te horen. Woon in Scheveningen dus dat geluid hoort er echt bij.
Soms kan ik ze ook wel schieten hoor, als ze weer eens een vuilniszak hebben opengetrokken of een dikke flats op je laten vallen  cheesy2

Riboet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 08, 2006, 23:24:32 pm »
als ze weer eens een vuilniszak hebben opengetrokken

Jaaaaa, dat maakt ze zoooo leuk, die meeuwen. Ze zijn zo heerlijk onverstoorbaar  ;D.
Ik kom er, omdat ik zo dicht aan de zee woon, natuurlijk altijd al heel veel tegen. Zie ze ook in verschillende soorten. Die sternachtigen die jij bedoelt, Loes, die zie ik dagelijks, vooral tegen schemering. Als ze met een groepje op de vissen jagen, dan zie je de vissen soms boven water springen. Vind het altijd erg knap dat vogels van grote hoogte hun prooien kunnen waarnemen (van roofvogels sta ik wat dat betreft helemaal versteld).

Waar had die schipper die meeuwtjes van gered, Vivke? Zijn zo te zien, jonge en dus nog erg onervaren meeuwen.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #6 Gepost op: augustus 08, 2006, 23:28:58 pm »

Waar had die schipper die meeuwtjes van gered, Vivke? Zijn zo te zien, jonge en dus nog erg onervaren meeuwen.

van uitputting,ze zaten verstrikt in een netwerk van achtergelaten kabels en doodmoe en hongerig,op de boot kregen ze zelfs vissoep aangeboden,of ze er ook van aten kon ik niet zien,maar dat geloof ik toch niet ook niet,die waren zo moe en dan nog de stress van het pakken ,maar wat ik wel raar vond was,dat ze gewoon op de boot bleven zitten,ook al was het een klein uurtje varen naar de kust,die bleven rustig tot we aan wal kwamen en daar
tja daar verloor ik ze uit het oog sorry

maria

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2006, 00:01:17 am »
Pas zijn we een dagje wezen noordzeevissen. Meer dan 100 foto's gemaakt met mijn huis tuin en keuken Canon Powershot A510.

Over het algemeen zijn het foto's van het dagje vissen maar ben ook wezen oefenen op een paar meeuwen. (Vissen is niet mijn ding, dus heb er een paar gevangen en ben toen verder beetje wezen hangen en foto's schieten :bye: )

Had op een gegeven moment de smaak te pakken en baalde dat ik de Canon EOS 350D niet bij me had. Dan had je pas echt mooie resultaten gehad.

Dit zijn de betere foto's van de meeuwen. Had op zich niks met meeuwen maar vond het gewoon leuk om goeie foto's proberen te maken met het toestel dat ik had.

Enjoy.

Originele groottes staan hier...

http://www.ronaldenmaria.nl/pictures/a510/IMG_1634.JPG

http://www.ronaldenmaria.nl/pictures/a510/IMG_1638.JPG

http://www.ronaldenmaria.nl/pictures/a510/IMG_1640.JPG

http://www.ronaldenmaria.nl/pictures/a510/IMG_1643.JPG

http://www.ronaldenmaria.nl/pictures/a510/IMG_1665.JPG

http://www.ronaldenmaria.nl/pictures/a510/IMG_1688.JPG

http://www.ronaldenmaria.nl/pictures/a510/IMG_1689.JPG

http://www.ronaldenmaria.nl/pictures/a510/IMG_1690.JPG

http://www.ronaldenmaria.nl/pictures/a510/IMG_1691.JPG

Ronald.

iedje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 09, 2006, 08:24:45 am »
heb je wel eens meeuwen gezien boven zee als het donker wordt? Dan lijken het net allemaal zilveren lichtjes! :D zooo mooi!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: augustus 09, 2006, 09:30:12 am »
Betóverend kan het zijn ja... ook hier an de rivier, ik ben wel eens helemaal in verrukking geweest van het prachtige totaal van de rivier en de meeuwen samen.. :hart:

Riboet

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 17, 2006, 21:50:46 pm »
Wat heerlijk zeg, een topic over meeuwen  :hart:!

Ik heb nog een updateje over 'mijn' meeuwtje. Toen ik een poot ging breken om aan dat ringetje te komen en midden in de regen terug ging om een foto te maken van het groene ringetje terwijl mijn meeuwtje alweer zowat met de vloed werd meegenomen en ik bijna zeiknat van de regen huiswaarts keerde, dacht ik dat ik gek was.

Maar ik weet inmiddels dat er mensen zijn die zijn nog gekker dan ik  :o  :)!

Loop ik vandaag op de dijk, komt er iemand op me af rennen en die zegt: oh jou wilde ik wat vragen (ze kent me van de zaak en van de dierenambulance denk ik)! En ze toont vervolgens het groene P.CBN ring die ik ook op mijn dode meeuwtje had aangetroffen maar niet had meegenomen maar alleen had gefotografeerd.

Dus ik vraag haar waar die ring vandaan komt. Van een dode meeuw anderhalve week terug (dus 2 of 3 dagen later dan mijn meeuwtje) even verder op de dijk. Ze had niet kunnen zien of er nog poten aan zaten, dus ik ga er maar even vanuit dat het 'mijn' meeuwtje was, ook omdat ze geen stalen ring had gezien en ook omdat mijn meeuwtje met vloed weer weg was gespoeld en dus heel goed later weer aangespoeld had kunnen zijn.

Toen ik vroeg wat zij dan met het meeuwtje moest (want ze had het over erop staan  :o ) kreeg ik als antwoord: ja, maar ik probeerde aan die kop te trekken. Wat bleek nou: een kennis van haar spaarde schedeltjes dus zij wilde het koppie van de meeuw voor hem meenemen zodat hij dat kon prepareren, totdat ze die ring zag   :o :o .

Ik kon alleen maar uitbrengen: ik dacht dat ik gek was om een meeuwenpoot af te breken, maar jij bent nog erger!  :P :)

Ik heb de groene ring meegenomen, ik denk dat ik die maar naar het station stuur dat de ring geplaatst had op het meeuwtje.

micheline

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 18, 2006, 11:09:43 am »
maar meeuwen zijn ook ongelofelijk prachtig. Ik woon in een groot flatgebouw naast een rivier en aangezien ik hoog woon vliegen de meeuwen mij om de oren als ik in de woonkamer. Ik ben omringd door heel veel grote ramen en bevind mij dus op hun hoogte, als ik op mn terras sta is het nog mooier. Ik zie ze in bovenaanzicht !!  Mijn coco zit daarom ook aan het raam en heeft er zijn zicht in, het verveelt nooit.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: augustus 18, 2006, 12:03:53 pm »
Van de week was er in een of ander nieuwsprogramma een item over de overlast van de meeuwen in Leiden, het was echt een probleem...  ???

Riboet

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2006, 08:41:09 am »
Ja, heb het gezien. Moest er wel om lachen, vond ook dat mensen zo overdrijven. Men heeft tegenwoordig wel een erg kort lontje, hoor.

Maar ze zijn hondsbrutaal als het om eten gaat, dat geloof ik ook wel. De vuilnisman in dat item had de juiste oplossing: zorgen dat er niets te halen valt bij je, dan trekken ze verder. Lijkt me ook gezonder ook voor de vogels. Je ziet tegenwoordig ook veel te veel kraaiachtigen met witte veren en een slecht vederkleed, veroorzaakt door een eenzijdige ongezonde voeding.

Cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 22, 2006, 09:03:25 am »
Vorige week zag ik kraai hondenpoep eten!  :o Bah!
Lijkt me ook niet echt gezond!  ??? maar ja, ze doen het zelf!  :)