Auteur Topic: Karakter Ara  (gelezen 12121 keer)

Cosch

• Gast
Karakter Ara
« Gepost op: januari 22, 2007, 20:12:35 pm »
Ik zit net op de clubs te lezen en daar gaat het over de Ara. Over het karakter. Aangezien een hele grote wens van mij is om ooit nog es een blauw gele Ara te hebben, lees ik dat vol belangstelling.

En nu word er bijv verteld dat Ara's je altijd proberen of ze je bang kunnen maken. En dat als ze merken dat bij visite bang is, ze het ook weer bij jou proberen.

En ze zeggen dat een beet van een Ara veel minder zeer doet dan van een grijsje.

Kan iemand hier wat meer over vertellen?

Gr Corina

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Lorre en Diesel
Re: Karakter Ara
« Reactie #1 Gepost op: januari 22, 2007, 21:16:53 pm »
Ik weet dat de ara van een vriendin van mij een hele stoere blauw-gele was ( dacht ie zelf)
Ik weet niet hoe hij nu is aangezien hij met haar ex-man is meegegaan ..
Maar die deed standaard als je bij hem in de buurt kwam je ff laten "schrikken"
Was je bang , was je voortaan ook de pineut bij hem , maar ook als je niet bang was, bleef hij het gewoon doen ... wij schrokken natuurlijk niet , en dan kon je hem gewoon pakken en alles doen ...
Ik denk dat ie zichzelf heel grappig vond ....

En de beet .. die heb ik nooit gevoeld , wel van een grijsje in mn wang , en dat deed verrekte zeer kan ik vertellen .. heb 3 dagen met blauw gezicht gelopen en iedereen maar vragen hoe ik eraan kwam  doh

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2007, 21:32:15 pm »
Ja precies. dit verhaal bevestigd wat daar ook stond. Grappig!
Ik heb dit namelijk nog niet eerder gehoord!

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Lorre en Diesel
« Reactie #3 Gepost op: januari 22, 2007, 21:43:52 pm »
Ik ook niet eigenlijk....
Wij dachten altijd dat ze gewoon echt de ondeugendste , stoerste vogel met ADHD ofzo uit had gezocht !!
Blijkbaar dus toch een trekje van de blauw-gele ....

giggles

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 22, 2007, 22:09:47 pm »
Ik kom net bij me ouders weg, waar ik heerlijk met hun Severa heb zitten kroelen.
Dan gaat ie op zijn rug liggen en dan kan ik alles met hem doen  :hart:

Eergisteren was ik bij me tante, die ook heel gek van dieren is en die liet mij een wondje op haar vinger zien. Dit kwam van diezelfde vogel.
Blijkt dat het araatje uithaalt naar mensen die een beetje onzeker naar hem overkomen.
Ik vind het dan ook erg grappig dat je dit topic nu opent, omdat het bij ons in de familie net speelt door de Severa van me ouders.

Zodra als je een beetje onzeker/bang bent richting het vogeltje gaat hij je dus WEL uitproberen, maar bij mij en mijn ouders en bij Ilona is hij als was in onze handen  :)
Mijn broertje pakt hem ook elke keer op, maar ook hij is nog wel een beetje bangig om gebeten te worden en heeft dus ook last van onverwachte bewegingen van de ara.

Nu is Lola een HEEEEEEEEEL ander verhaal. Dat is gewoon een watje.
Iedereen kan haar oppakken en aaien en probeert het ook niet echt.
Nu is Lola een kruising tussen een blauw gele ara en een groenvleugel ara. En het karakter van een blauw gele, als van een Severa is dat ze erg eigenwijs zijn en een hele sterke eigen wil. Terwijl het karakter van een groenvleugel weer erg zachtaardig is en erg knuffelig. Ik vermoed dus dat Lola meer het karakter heeft van een groenvleugel.

Ik hoop dat het een soort van antwoord op je vraag is Corina  :P

Ren? Dop

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2007, 07:10:43 am »
wij hebben sinds een jaartje een blauwvleugel ara en ik kan alles met hem doen en soms bijt hij me ook wel eens als we aan het spelen zijn.
En sinds een 2 maanden hebben we ook een grijsje erbij.
Maar ik moet zeggen dat het grijsje harder en gemener bijt dan de ara...
Ik heb het idee dat dat komt doordat de snavel van een grijsje veel kleiner is en dus veel meer grip op de verschillende lichaamsdelen kan krijgen. ( oorlellen,vingers en soms wel eens een paar tenen )
En ja dat van dat proberen van een ara om je bang te maken dat klopt zeker.....
Zo kunnen mijn kinderen niet meer bij hem komen omdat hij steeds naar ze uitvalt hoewel ze toch steeds hebben meegeholpen om hem te voeren en met de verdere verzorging van hem.
Mijn vrouw en ik daarintegen kunnen echt alles met hem doen en hij speelt ook regelmatig met ons.
Waarbij hij zelfs aan 1 poot aan onze vingers gaat hangen.
Of lekker op zijn rug gaat liggen om eens goed over zijn borst en onder zijn vleugels geaaid te worden.

Ik hoop dat je er iets aan hebt,

Groeten René

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2007, 09:10:07 am »
hey rene

een grijsje erbij ?? heb je nooit verteld geloof ik hé ?? mogen we hem zien  en bewonderen,krijgen we foto's ??
is het een oudere of een jonkie ??
was het een geheimpje  ???

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 31, 2007, 10:00:38 am »
Dus als ik het goed begrijp zijn Ara's sterker in uittesten dan bijv een grijsje?
En dan hebben ze natuurlijk wel het formaar van hun snavel mee.

Maar is het dan ook zo dat als ze uittesten dat ze zelden daadwerkelijk iets doen?
Dat het dus schijnaanvallen zijn? Of is het nooit zo ver gekomen?

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 01, 2007, 21:47:47 pm »
Als ik Balou bij vreemden op laat stappen, doet hij het eigenlijk altijd zonder protest.
Dopey daarentegen zal eerst een hak geven, om te kijken hoe er gereageert wordt door de persoon in kwestie.

Dus wel degelijk een verschil  ;)

hvm

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 27, 2007, 17:20:45 pm »
Beste Cosch,

Zoals je weet heb ik zelf 2 Blauw-gele Ara's, ik weet daarom uit ervaring dat ze jou als baas zijnde gewoon uitproberen en je ook bijten.
Wanneer ze dat doen kan je je Ara's gerust een tik voor zijn /haar hoofd geven ( wel rustig aan doen natuurlijk en je huisdier geen doodsklap geven.) dit om te laten blijken dat je echt niet bang bent.

Daarna gelijk je vogel in de kooi stoppen en de radio uitdoen en minstens een half uur / tot een uur total negeren.
Je zal zien dat jouw Ara niets erger vind dan te merken dat deze straf heeft en genegeerd word.
Daarna weer aandacht geven en uit de kooi laten (bij mij deden ze met bijten en hakken gelijk weer nadat ik ze eruit gelaten had , en dan moet je ze gelijk weer opsluiten  en negeren desnoods een doek over je kooi.
Als je hier gewoon consequent in bent en dit volhoud zal je zien dat dit overgaat en julie niet meer bang voor elkaar hoven te zijn.
Als na een paar maanden blijkt dat je vogel het weer eens probeert gelijk weer herhalen.

No een heel goed en belangrijke tip zet je Ara eigenlijk nooit op je schouder , want dan voelt ie zich boven jou verheven en bijt ie jou.
Groetjes ,
Hans

hvm

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 27, 2007, 17:26:06 pm »
Even ter informatie ,
Toen de foto van miju en mijn Ara genomen werd,wist ik ook nog niet dat je beter geen Ara op je schouder moet laten.

En als laatste een beet van een Ara doet heus wel zeer hoor dus dat het niet zo pijn doet is een fabeltje.

Mischien dat het niet zo zeer doet als ze jong zijn maar als ze een jaar of 6/10 zijn kunnen ze echt wel hard bijten geef ze maar eens een walnoot , binnen 1 sec open en versplinterd.
groetjes ,
hans

ede

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 27, 2007, 18:38:29 pm »
Ja precies.

Daar zit echt wel een hoop kracht in!

Maar kun je zeggen dat een ara dat uittesten 'meer' doet dan bijv een grijze roodstaart of een Aga.
Tuurlijk is elke vogel verschillend.. maar globaal gezien?

Het is wel grappig om dit zo te horen..
Weet je nog meer eigenaardige trekjes van de blauw gele ara te vertellen?

Pascalle

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: februari 28, 2007, 15:21:04 pm »
Als ik dat zo lees is het allemaal wel duidelijk dat een Ara voor mij echt geen optie is :( Ik ben wat dat betreft veels te schijterig als hij me zou bijten en dat hebben ze zo door.  :)

giggles

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: februari 28, 2007, 23:18:27 pm »
Lola maakt wel is rare onverwachte bewegingen en als mensen niet zeker zijn bij zo'n grote vogel, kan dat best intimiderend zijn, maar ik ben er echt van overtuigt dat er geen kwaad in zit op dat moment. Eerder enthousiasme  :)

Wel merk ik dat Lola gaat proberen hoe hard ze mag bijten en af en toe is dat best venijig. Toch heeft Lola mij (of een ander) nog nooit tot bloedens gebeten en dit hebben Balou (grijze) en Diva (rosé) al wel gedaan. Als ze trouwens te hard bijt, dan geef ik haar ook een tikje tegen de snavel en zeg ik zachtjes. Als ze het daarna zachtjes doet, dan prijs ik haar, dat ze het goed doet. Blijft ze doorgaan met hard bijten, dan zet ik haar terug op de kooi. Zo heb ik het bij Balou ook gedaan en die bijt mij eigenlijk nooit meer te hard.  :thumsup:
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2007, 18:16:27 pm door giggles »

Jeffrey

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maart 11, 2007, 01:59:25 am »
ik had ook nog ergens gelezen dat geelvleugel ara'a de pitbull's onder de ara's waren... klopt dit en wat moet ik me daar nou bij voor stellen!? ??? dat als hij bijt niet meer los laat, of gewoon heel hard bijt...