Auteur Topic: weet niemand of er een broedseizoen is ???  (gelezen 5328 keer)

hvm

• Gast
weet niemand of er een broedseizoen is ???
« Gepost op: februari 21, 2007, 18:30:44 pm »
Weet echt niemand of er een broedseizoen is en zo ja waneer en hoe lang ??

miekje

• Gast
Re: weet niemand of er een broedseizoen is ???
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2007, 18:32:03 pm »
Voor wat voor vogels?
Dat verschilt per vogelsoort, omdat ze allemaal uit andere delen van de wereld komen  ;)

Asura

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2007, 19:22:30 pm »
Volgens mij hebben alle vogels een broedseizoen, maar wanneer en hoe lang ligt inderdaad aan welke soort het is.

Bij de meeste vogels verschrompelen de geslachtsorganen in de winter, als het weer warmer en langer licht wordt, komen er weer meer geslachsthormonen vrij waardoor ze kunnen gaan broeden.

In Australië (geloof ik) zijn parkieten die in de woestijn wonen en pas gaan ovuleren als er regen is, zodat de jongen na de regentijd uitkomen wanneer er genoeg voedsel te vinden is.

hvm

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2007, 20:25:13 pm »
Beste Miekje,
Volgens mij zijn de vogels op de foto van mij ,geen Blauw-Gele postduiven.

Nee hoor alle gekheid op een stokje , we zijn hier op het Ara forum en onder het hoofdstuk kweken.

Ik heb in mijn andere poll ,,Ik denk dat mijn Ara's een koppel zijn ,, een x aantal vragen gesteld waarvan er niet 1 beantwoord is !!!

Vandaar dat ik het nog maar een keer vraag, het gaat om Blauw-Gele Ara's die in gevangenschap geboren zijn.
Met vriendelijke groet,
Hans

Pascalle

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2007, 20:28:25 pm »
 :)

Asura

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2007, 20:52:15 pm »
Ik kijk altijd via "Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek." en dan let ik dus niet echt op in welk subforum iets geplaatst is.. :-[
Ik heb je andere topic ook niet gelezen en ik weet ook niet wanneer het broedseizoen van ara's precies is, maar dat ze er 1 hebben ben ik wel zeker van.

Vorige zomer was er volgens mij iemand op dit forum (Willem Jan?) die met ara's probeerde te kweken, misschien dat die je beter kan helpen (als ie nog ooit komt) ???

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2007, 21:31:19 pm »
Ik durf hier ook geen antwoord op te geven!

Ik hoop dat er gauw iemand langskomt die dit weet!

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2007, 13:41:49 pm »
in week 8 van 2006 zijn er in dierenpark wissel, Epe jonge blauw - gele ara's geboren,
bron www.wisselzoo.nl

dus ik denk in t voorjaar, hang me er niet aan op, maar ik denk dat vogels aan de hand van het klimaat van hun omgeving hun broedseizoen "kiezen" en niet vasthouden aan het broedseizoen van hun oorspronkelijke herkomst..

misschien dat als je een email stuurt aan sjaak van dieca, dat die de exacte maanden kan vertellen

succes  :-*

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2007, 13:44:27 pm »
Het verschilt per soort volgens mij,bijv aga's broeden het hele jaar door,
en er zijn ook kwekers die ervoor zorgen dat hun vogels vaker jongen krijgen dan één keer  :S

miekje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2007, 20:51:58 pm »
Beste Miekje,
Volgens mij zijn de vogels op de foto van mij ,geen Blauw-Gele postduiven.

Nee hoor alle gekheid op een stokje , we zijn hier op het Ara forum en onder het hoofdstuk kweken.

Ik heb in mijn andere poll ,,Ik denk dat mijn Ara's een koppel zijn ,, een x aantal vragen gesteld waarvan er niet 1 beantwoord is !!!

Vandaar dat ik het nog maar een keer vraag, het gaat om Blauw-Gele Ara's die in gevangenschap geboren zijn.
Met vriendelijke groet,
Hans

Het kon zijn dat je nog meer vogels had, waarover deze vraag ook ging.
Ik kijk ook altijd (netzoals Asura via de "ongelezen berichten" dus ik wist niet dat dit in het ara board stond  ;)

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2007, 21:09:24 pm »
Alle zuid amerikaanse parkieten, de ara's vallen hier ook onder, reageren niet op de hoeveelheid licht. ( dit geld trouwens voor alle vogels rond de evenaar.)
Zij reageren enkel op luchtvochtigheid, dus in ons kikkerlandje hebben ze geen vaste tijd.
De zuid amerikaanse parkieten hier , kweken hier veelal van oktober tot mei.
Ik heb de verlichting zomer en winter op 16 uur staan, dus geen verschil tussen zomer en winter.
In de herfst (september- oktober) is de luchtvochtigheid in de schuur erg hoog,dit kan je gelijk aan de vogels merken, gaan elkaar voeren en treeen, na verloop van tijd kan je dan eieren verwachten.
De aratinga's waren altijd de eerste, meestal in november-december.
De brotogerissen die ik nu heb, zijn iets later, meestal januari- februari.
Dit is nu ook het geval, ik verwacht om deze tijd de eerste eieren van de tovi's , maar ook van de pyrrhura leucotis emma.

Als je het kweekseizoen in de natuur wild weten kijk dan ff op http://www.arndt-verlag.com/macaws.htm

Henk