Auteur Topic: veel eieren leggen...  (gelezen 1401 keer)

peebs

• Gast
veel eieren leggen...
« Gepost op: maart 14, 2007, 20:36:57 pm »
Hoi,

Ik heb hier al eens eerder ene post gezet over piepfluit, onze rosecollie, en haar vele eieren die ze legt. We zijn toen op ander voer over gestapt (bio pallets) en toen heeft ze een hele tijd geen eieren meer gelegd (ongeveer 6 maanden). Maar nu heeft ze sinds een paar maanden de smaak wel weer heel erg te pakken. Ze heeft nu net haar tweede nest gemaakt en ze is er nog niet vanaf (letterlijk) of ze zit zichzelf alweer "te bevruchten" voor haar spiegeltje. Ze gaat er dan heel dicht tegen aan zitten en heel hoog en korte piepjes geven. Binnenkort zal ze wel weer met haar vleugels gaan wapperen en gaan paren.
Let wel dat ze alleen is en dus geen partner heeft!

Ik maak me echt een beetje zorgen om haar omdat het volgens mij niet gezond is voor zo'nklein vogeltje om zo vaak eieren te leggen. Of maakt dat niet uit? Daarnaast is ze ook erg agressief als ze broeds is en is ze alleen maar opzoek naar papier en zit ze de hele dag in haar kooi.
We hebben nu maar haar spiegeltje weggehaald om haar paringsdrang een beetje te temperen maar of het helpt weten we ook niet.

Kan iemand me vertellen of het nou slecht is voor haar dat vele broeden en hoe kan ik het een beetje temperen want het wordt een beetje teveel naar mijn idee. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten dus vertel het me...!

Alvast bedankt!

Jasper en Inez en Piepfluit!

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: veel eieren leggen...
« Reactie #1 Gepost op: maart 23, 2007, 22:30:38 pm »
kan je haar dan niet beter een partner geven ,dan zit ze toch niet meer helemaal alleen en als er dan eieren komen en je wil ze niet kan je ze toch ook wegnemen
nu is alle moeite zo voor niets

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: veel eieren leggen...
« Reactie #2 Gepost op: maart 23, 2007, 23:10:36 pm »
Wat doe je met de eitjes? Laat je ze liggen of haal je ze meteen weg?

Gaat zij zelf broeden?