Auteur Topic: Test PBFD 5 jarige noodzakelijk ook indien...  (gelezen 3709 keer)

Dorian

• Gast
Test PBFD 5 jarige noodzakelijk ook indien...
« Gepost op: april 21, 2007, 18:24:45 pm »
Op marktplaats staat al een tijdje een goffini te koop.
We hebben contact gehad met de eigenaar en die heeft een nogal andere visie over testen.
Stel, de papegaai wordt positief getest, dan zegt dat niet zo veel, want er wordt veel misgetest.
En stel dat het klopt, wie zegt dan dat hij niet daar besmet is geraakt?

Nu, dat laatste lijkt me stug, dat eerste kan ik me voorstellen.
Maar dit is voor deze man een reden hem niet te laten testen. Hij woont nu met andere gaaien en daar kweekt deze man ook mee.
Die gaaien hebben ook niks, zien er goed uit enz.
Als de Goffini wat had, dan was dat toch al lang bij 1 van de vogels tot uiting moeten komen?

(is allemaal de mening van die man, niet mij he...)

Nu hebben wij gevraagd of als hij positief getest zou worden, de koop ongedaan zou gemaakt worden.
Nope. Daar wil hij niet aan beginnen. Niet omdat hij denkt dat de vogel iets heeft, maar dus omdat hij de testen zo onbetrouwbaar vindt, dat dit voor hem gewoon veel problemen meeneemt.

Het gaat om een 5 jarige tamme Goffini.
Wij hebben van de koop afgezien.
Maar hoe groot is de kans op PBFD eigenlijk in deze situatie?

ede

• Gast
Re: Test PBFD 5 jarige noodzakelijk ook indien...
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2007, 22:49:55 pm »
Ik zou eerlijk gezegd die vraag voor leggen aan bijv bastiaansen ofzo! Ik denk dat hij er meer van weet.

Ik denk zelf omdat hij met kleintjes te maken heeft ivm kweken dat het risico niet onderschat moet worden!
En als de gezondheid wat slechter is, is hij natuurlijk extra vatbaarder voor ziektes.

Ik zou dit risico nooit nemen zonder te testen. Als een 5 jarige gaaien altijd alleen in huis had gezeten was het een heel ander verhaal geweest! Mijn inziens dan he!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2007, 23:33:11 pm »
Als een 5 jarige gaaien altijd alleen in huis had gezeten was het een heel ander verhaal geweest! Mijn inziens dan he!

Toen ik Cocootje in huis heb genomen heb ik ook eerst laten testen. Cocootje was toen 5 en heeft ook al die tijd alleen gezeten.

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2007, 00:24:38 am »
Hedwig gaf mij aan toen ik Kaya kreeg dat de minimale grens 8 jaar was, daarna was er maar een o,zo kleine kans dat er nog sprake was van PBFD. Zeker als het een gaai betrof die altijd alleen was geweest.

Eefjuh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2007, 14:39:31 pm »
Het is een beetje laat maar voor de zekerheid ALTIJD testen!

Er zijn kaketoes die jaren met PBFD leven waaraan echt niks af is te zien dat ze het hebben. Dit gaat dan ook om volwassen vogels.....

T kost wel even wat, maar stel je voor ze bleek achteraf toch besmet te weze, dan kost (in emoties) het je veel meer!

Dorian

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2007, 17:51:16 pm »

T kost wel even wat, maar stel je voor ze bleek achteraf toch besmet te weze, dan kost (in emoties) het je veel meer!

Huh, het gaat echt niet om de kosten Eefjuh...

charon

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 09, 2007, 09:45:16 am »
 :)
Dat is er dus echt een van de oude garde

ik heb zelfs bonje gehad met mijn schoonouders
omdat ik een "goedkope" bb liet zitten omdat ie niet getest was en al 1 jaar was
toen ik hoorde waar hij vandaan kwam was het helemaal een vaststaand besluit dat ie niet meeging

maar volgens mijn schoonpa was ie allang doodgeweest als ie wat had gehad :o

en daar was ik het niet mee eens
dus ik was de irritante wijsneus

Eefjuh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2007, 02:26:56 am »
Huh, het gaat echt niet om de kosten Eefjuh...

Suggereer ik dat dan? Ik zeg alleen dat testen niet goedkoop is, en dat is een feit! Waar dan ook, testen (al helemaal als je de juiste reeks laat doen) ben je al gauw tussen de 100 en 250 euro kwijt, dat is iets wat ik niet goedkoop noem.

Het zekere voor het onzekere dus, zeker als je het hebt over een beest in huis nemen waarvan je er al een paar hebt zitten.

We hebben het hier over PBFD, en dan is er eigenlijk geen enkel excuus om niet te laten testen. Hoe dan ook, doe je het niet, en achteraf blijkt ze/hij wel PBFD dan word het een emotioneel duur grapje. Dat is wat ik ermee bedoelde!

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2007, 08:51:22 am »
Sow!
Sorry hoor Eefje... Je lijkt je aangevallen te voelen.
Dat was niet nodig en ik snap niet waarom, maar goed.
Dank je voor je uitleg.