Auteur Topic: Hyacint Ara als huisdier  (gelezen 29753 keer)

ede

• Gast
Re: Hyacint Ara als huisdier
« Reactie #15 Gepost op: mei 24, 2007, 21:47:36 pm »
Maar waarom is een gewone Ara niet goed genoeg voor deze man dan?

En ik zeg niet dat hij er niet goed voor zorgt hoor!  :(
Vind het erg bijzonder dat iemand zo'n beslissing neemt!  :CENS

old john

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: mei 24, 2007, 22:04:32 pm »
ben het in deze met corina eens ook ik vind dat deze vogels gehouden moeten worden om de avi cultuur in stand te houden dat vind ik trouwens voor alle citus 1 vogels weet niet hoe deze meneer zijn vogel gehuisvest heeft maar hier zijn ook nog eisen aan verbonden omdat het een citus 1 vogel is ,als ze een keer komen controleren van de bureau citus en de aid en je voldoed niet aan de eisen dan is het einde oefening ze nemen zonder te waarschuwen je vogel in beslag en je krijgt hem niet meer terug ook als de papieren niet in orde zijn of als je ze niet hebt

Offline papadoc

• NOP Sponsor
  • Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
  • Isis is 6 jaar
« Reactie #17 Gepost op: mei 24, 2007, 23:57:17 pm »
ik zie het zo ,beter zo dat je zon ara ziet vrij en blij ,dan dat je foto van hem ziet op @markplaats .nl

beestje  heeft gelukkig een goed tehuis gevonden  :thumsup:

en dat het anders kan weten we maar al te goed toch ?

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #18 Gepost op: mei 25, 2007, 06:11:05 am »

En ik zeg niet dat hij er niet goed voor zorgt hoor!  :(
Vind het erg bijzonder dat iemand zo'n beslissing neemt!  :CENS

Waarom heb jij gekozen voor een grijze roodstaart en niet voor een kanarie?

Is ongeveer dezelfde vraag.

Val je nu niet aan hoor maar deze man is denk ik gewoon erg geintresseerd in het soort en wat is dan mooier dan er zelf 1 hebben.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #19 Gepost op: mei 25, 2007, 08:28:53 am »

Ik denk niet dat je het zo mag stellen. De ene vogel spreekt je meer aan dan de ander, dat hebben we toch allemaal? Ik vind bijv de geelvleugelara de mooiste papegaai die er bestaat, zou ik niet met van alles rekening moeten houden, zou ik die graag willen hebben. Maar je zou mij geen plezier doen met een hyacinth ara, misschien voor velen onbegrijpelijk, maar ik vind een hyacinth gewoon niet zo mooi en aantrekkelijk om hem zelf te willen hebben. Daarmee wil ik zeggen, het ligt maar net waar je gevoel ligt.

Opschepperij om met je vogel te lopen? Nee, dat vind ik niet. Je vindt het leuk om met je vogel te lopen en dat zou je dan niet kunnen doen omdat het een bijzondere soort is? Nee, dat vind ik niet. Lopen met je ara of grijsje of edel is toch ook geen opschepperij tegenover iemand die parkietjes heeft; of geen vogels heeft?

Een hyacinth ara als huiskamervogel? Dat is een dilemma. Eigenlijk vind ik dat van bedreigde diersoorten, alle exemplaren in een kweek (of fok) programma moeten zitten. Dat zou het beste zijn voor de soort. Maar ik kan me ook voorstellen dat je een bepaalde soort zo graag wilt als je er helemaal gek van bent. Leuk ethisch vraagstuk.

Pim

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: mei 25, 2007, 08:52:58 am »
 :CENS

ede

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: mei 25, 2007, 09:07:53 am »
Leuk ethisch vraagstuk.

Ja he?  :)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: mei 25, 2007, 11:12:12 am »
Bij NOP vroeg mijn man laatst nog waarom ik niet voor zo'n Hyacint ara had gekozen ipv een grijsje. Ik vertelde hem ook dat het een CITES1 vogel was en erg kostbaar en bijna niet aan te komen, (en ik zou persoonlijk ook (nog) niet voor een ara hebben gekozen) het vraagstuk verder dat je eigenlijk zo'n vogel niet alleen moet houden maar ermee moet kweken was eigenlijk nog niet eens bij me opgekomen... erg vindt ik dat eigenlijk van mezelf want nu ik deze stelling zo lees sta ik daar eigenlijk wel heel erg achter...  :CENS Bij het NOP zaten er de laatste keer nog maar 2 (naast de praktijk van Hedwig) terwijl enkele weken daarvoor er nog 3 zaten. Waarschijnlijk hebben ze voor de enkele vogel nu een partner gevonden en dat vindt ik alleen maar mooi!

Wickingh

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: mei 25, 2007, 17:09:03 pm »
Wat vinden jullie daar nou van?

Er komt bijv iemand naar de wandelingen van het SPPW met een tamme hyacint ara.  :o
Is dat nou niet een beetje opschepperij van: kijk wat ik kan betalen? Of kijk es: wat ik in huis heb?

Ik vind het erg vervelend om te zien dat iemand zo'n zeldzame papegaai alleen in huis heeft! Een ook nog es met die papegaai risico's gaat nemen door naar de wandelingen te gaan. En dan bedoel ik niet alleen risico voor ziektes natuurlijk.

Zo'n papegaai hoort toch in een koppeltje thuis waar ze kleintjes kunnen krijgen en zo wat meer hyacintjes ter wereld brengen?
Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Gr Corina

we zijn het eens.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #24 Gepost op: mei 25, 2007, 17:10:09 pm »
we zijn het eens.

is ook voor de eerste keer  ;D :thumsup: ;D

:oops: :offtopic:

ede

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: mei 25, 2007, 17:11:14 pm »
 ;D  ;D

Wist ik wel! ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: mei 25, 2007, 17:12:18 pm »
is ook voor de eerste keer  ;D :thumsup: ;D

:oops: :offtopic:

nee hoor, gebeurd wel vaker, maar men moet het wel willen zien  :)  ;)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #27 Gepost op: mei 26, 2007, 21:51:10 pm »
 cheesy2

giggles

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: juli 23, 2007, 19:17:07 pm »
Als er gekweekt moet worden met de ara spendeert de vogel zijn hele leven in het zelfde hok achter tralies. Op deze manier geniet de vogel veel meer vrijheid.
Dat de vogel een beschermde diersoort is en dat er eigenlijk mee gekweekt moet worden.... sja...
De papegaai is de enige vogelsoort waarvan er meer van in gevangenschap leven als in de natuur rondvliegen....
Dus de papegaaien die we beschermen en behoeden voor uitsterven zijn gedoemd te leven in gevangenschap...
Hoeveel kwekers ken jij die hun jonkies weer vrij laten in het land van afkomst???

Of het nu een hyacinth ara is of een grijze roodstaart, maakt in mijn ogen niet uit.
En ik maak me er net zo hard schuldig aan als iedereen hier en ik begrijp het verschil tussen deze vogel en de meer voorkomende vogelsoorten, maar voor wie beschermen wij deze dieren, als geen van de dieren die in gevangenschap gekweekt wordt ooit nog vrijheid zal genieten???

Wickingh

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: juli 23, 2007, 19:40:47 pm »
In het verlengde van dit ethische vraagstuk kan je dan ook een andere vraag stellen.

Wat is voor dieren in het algemeen en in dit geval kromsnavels het doel in hun leven?
Is dat niet het voortbestaan van de soort waarborgen? Dwz er zullen jongen geproduceerd moeten worden.
Welke huiskamervogel krijgt deze mogelijkheid?
Voorgaande spreker wil eigenlijk suggereren dat de vogels in de volieres bij de kwekers zieliger zijn dan vogels die in de huiskamer gehouden worden.
Dan is de volgende vraag , wat is een van de belangrijkste kenmerken van een vogel?
In mijn ogen is dat het vermogen tot vliegen, is het niet zo dat de meeste al dan niet moderne papegaaien juist dit vermogen ontnomen worden?

mvg Frank

Ps Ik hoop dat dit niet gezien wordt als aanval op wie of wat dan ook. De meeste mensen zien mij wss als kweker maar ook bij ons zitten huiskamervogels die ons net zo veel waard zijn, dus ik voel me net zo veel huiskamervogel eigenaar als kweker