Auteur Topic: Hyacint Ara als huisdier  (gelezen 29742 keer)

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Hyacint Ara als huisdier
« Reactie #30 Gepost op: juli 23, 2007, 19:51:32 pm »
ik heb zoiets van

die hyacint is een rariteit en met uitsterven bedreigd ,laat de kweker die ermee wil kweken doen en laat degene die hem wil houden als huisdier ,hem zo houden
de jongen die hier worden gekweekt gaan toch niet terug naar de brousse, en als men ze al terug zet is het binnen X aantal jaren toch weer hetzelfde probleem

het is niet omdat de import gestopt is (lees-tegengehouden) dat sommige mensen gaan stoppen met daar te gaan jagen en vangen , ze proberen het toch ,ook al vallen er op die manier ook veel slachtoffertjes

frank,ik heb jouw woorden ook gelezen en kan er geen aanval op wie of wat dan ook uithalen ,volgens mij ben je iemand net als wij ,met het hart voor het dier op de juiste plaats  :thumsup:

Jeffrey

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: juli 23, 2007, 19:59:26 pm »
Ik moet zeggen dat ik best trots ben op die man dat hij zijn ara zo mee durft/wil nemen naar buiten zodat het beesie lekker kan genieten  :thumsup:

In het verlengde van dit ethische vraagstuk kan je dan ook een andere vraag stellen.

Wat is voor dieren in het algemeen en in dit geval kromsnavels het doel in hun leven?
Is dat niet het voortbestaan van de soort waarborgen? Dwz er zullen jongen geproduceerd moeten worden.
Welke huiskamervogel krijgt deze mogelijkheid?
Voorgaande spreker wil eigenlijk suggereren dat de vogels in de volieres bij de kwekers zieliger zijn dan vogels die in de huiskamer gehouden worden.
Dan is de volgende vraag , wat is een van de belangrijkste kenmerken van een vogel?
In mijn ogen is dat het vermogen tot vliegen, is het niet zo dat de meeste al dan niet moderne papegaaien juist dit vermogen ontnomen worden?

mvg Frank

Ps Ik hoop dat dit niet gezien wordt als aanval op wie of wat dan ook. De meeste mensen zien mij wss als kweker maar ook bij ons zitten huiskamervogels die ons net zo veel waard zijn, dus ik voel me net zo veel huiskamervogel eigenaar als kweker

Ik denk dat je daar wel gelijk in heb, dat dieren een sterke drang hebben om hun soort in stand te houden. En ik ben ben het ook met je eens dat veel huiskamer vogels daar niet de kans toe krijgen. Maar ik weet niet of we daar onze vogels tekort mee doen.. doordat we zo veel alternatieven hebben om een huiskamer vogel blij mee te maken en een gelukkig leven te laten lijden.  ;)
En het vliegen word een huiskamer vogel inderdaad ontnomen, maar wel met de goede bedoelingen ;)... daarbij denk ik ook dat ze het niet echt nodig hebben om te kunnen vliegen, doordat de reden waarom ze eigenlijk vliegen (voedsel zoeken, gevaar, enz.) er niet zijn bij een huiskamer vogel, en door ze te kort wieken  geef je ze toch die vrijheid die ze verdienen die we ze anders niet kunnen geven :thumsup:
Ik zie jouw vragen iig niet als aanval, maar juist als een goede en kritische kijk waar we allemaal iets van kunnen leren ;) doordat een ieder het toch van een andere kant bekijkt en je met z'n alle een algeheel beeld krijgt van alles, oop van onderwerpen en aandachts punten waar een persoon alleen niet zo snel aan zou denken  ;)

ede

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: juli 23, 2007, 20:18:42 pm »
De stelling van dit topic is niet of deze Ara zielig is of niet! Hij heeft vast een goed leven. Dat geloof ik meteen.

Het gaat er om of je zo'n zeldzame Ara als huiskamer vogel kunt houden! Of dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en zeggen laat deze maar kleintjes voort brengen zodat ze uiteindelijk misschien minder zeldzaam worden. En dat het soort in stand blijft. Zodat er ook minder uit de natuur gehaald worden.

En dan zou je als vogel liefhebber dus de verantwoordelijkheid moeten nemen door te zeggen: ik wil blijkbaar een blauwe Ara , met een beetje geel erbij vind ik ook niet erg (dus een blauw gele ara) want die zijn minder zeldzaam en even leuk (kan me niet voorstellen dat er zoveel verschil in zit)! En heeft niet zo veel consequenties als ik em alleen houd als huiskamervogel.

Nog steeds vraag ik me af wat iemand bezielt om misschien wel als enige in Nederland zo'n dure vogel te houden! Wat is er nou zoveel leuker aan een Hyacint dan aan een andere Ara?

Wickingh

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: juli 23, 2007, 21:15:22 pm »
Nou die laatste snap ik wel (betekent niet dat ik het er mee eens ben).
Is het niet zo dat als je buurman/vrouw een nieuwe auto heeft dat heel veel mensen net een iets duurdere en luxere willen?

Dat doet me gelijk denken aan de dame die niets won omdat ze geen lot had, minder hebben dan mensen in je omgeving wordt vaak gezien als een soort van mislukking.
Terwijl het hebben van wat voor statussymbool dan ook je gevoel van eigenwaarde zou kunnen verhogen.
Bij de weg, ik rijd in een auto van 17 oud met een waarde van zeg maar nul.
Terwijl ik wel heel gelukkig kan worden van het bezit van een duurdere ara of een andere bijzondere gaaiensoort, maar dan wil ik wel mijn verantwoordelijkheid nemen en er mee kweken,

mvg Frank

Ps is het erg als een ethisch onderwerp als dit een ruimere betekenis krijgt?

giggles

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: juli 23, 2007, 23:34:35 pm »
Frank, ik zie het zeker niet als een aanval en ik zie jou reactie ook niet als een weerwoord, maar meer als een aanvulling.
Zoals ik al zei... ik maak me er zelf ook schuldig aan, door vogels in een kooi te houden.

En ik ben het met je eens, vogels horen in de natuur te vliegen.
Mensen houden huisdieren voor hun eigen plezier. De huisdieren hebben geen keuze.

Wat betreft de voortplanting en het in stand houden van de soort. Ik denk niet dat dieren daar bewust mee bezig zijn.
En ik denk ook echt niet dat bedreigde diersoorten zich bewust zijn van het feit dat ze bedreigd zijn en dat ze dus moeten w :-X ppen als konijnen voor volk en vaderland  :)

Dieren handelen naar instincten volgens mij. Vogels in gevangenschap worden daarom ook misleidt door speelgoed in hun kooi te hangen en ze uit te dagen door met ze te trainen. Kortom wij sturen hun behoeftes in een andere richting. Wij leiden ze af van hun natuurlijke gedrag en als dit niet lukt leidt dit tot probleemgedrag.

Zolang als kweker of vogelhouder de vogel blijft uitdagen denk ik dat de vogel wel een gelukkig leven kan leiden. Ik denk dus niet dat het de vogel meer of minder gelukkig zal maken of deze bij een kweker of vogeleigenaar is, mits deze de vogel goed verzorgt/traint/uitdaagt.

Maar uiteindelijk horen vogels niet in kooien thuis en ik denk dat iedereen die hier lid is en/of andere forums zich daar bewust van zijn en daarom hun best doen om hun vogel(s) een zo goed mogelijk leven te geven.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2007, 23:36:16 pm door giggles »

Wickingh

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: juli 24, 2007, 01:23:02 am »
Mooi gezegd  :thumsup:

ede

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: juli 24, 2007, 01:27:24 am »

Wat betreft de voortplanting en het in stand houden van de soort. Ik denk niet dat dieren daar bewust mee bezig zijn.
En ik denk ook echt niet dat bedreigde diersoorten zich bewust zijn van het feit dat ze bedreigd zijn en dat ze dus moeten w :-X ppen als konijnen voor volk en vaderland  :)

;D dat zeg ik ook niet!

maar ik denk wel degelijk dat het instinct zegt dat ze zich moeten voortplanten. En Ik weet ook wel dat de hyacint Ara's niks extra's doen omdat ze bedreigd zijn.
Maar waarom moeten wij ze een handje helpen om niks extra's te doen... doen ze uit elkaar te houden.

Als vogelliefhebber wil je toch geen soort zien uitsterven. Omdat een paar mensen zo nodig moeten pronken met een mega dure Ara. Die hetzelfde eet, hetzelfde zegt en hetzelfde poept als een minder dure Ara die niet bedreigd zijn!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #37 Gepost op: juli 24, 2007, 10:05:04 am »
Ik denk wel dat het op een gegeven moment ophoudt om ermee door te kweken.
Als er al niet zoveel zijn krijg je op gegeven moment toch te maken met aan elkaar
varwante vogels ? Dus als er af en toe één in een woonkamer terecht komt ...
is dat toch geen probleem,denk ik.

ede

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: juli 24, 2007, 10:11:13 am »
Maar zover is het natuurlijk nog lang niet met een Hyacint Ara!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #39 Gepost op: juli 24, 2007, 10:33:10 am »
Ik hoop het niet nee,maar ik zou ook niet weten hoeveel er ong in Nederland zijn  ::) maar niet zo heel veel toch ?

Wickingh

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: juli 24, 2007, 10:55:42 am »
Ik hoop het niet nee,maar ik zou ook niet weten hoeveel er ong in Nederland zijn  ::) maar niet zo heel veel toch ?

Gelukkig is de kweekwereld internationaler geworden, juist vanwege de kleine variatie aan genen is elke vogel die verloren gaat voor de kweek er 1 te veel,

mvg Frank

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #41 Gepost op: juli 24, 2007, 12:24:11 pm »
Welke kweker heeft dan de hyacinth ara als huisdier verkocht? Zou die persoon in kwestie het niet beter moeten weten? Er zijn immers nog genoeg mensen die plompverloren een vogel kopen en dan idd liever groter en mooier dan de "buren".

gr jeannette

ede

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: juli 24, 2007, 12:29:18 pm »
Heb geen idee waar die Hyacint Ara vandaan komt!   ???

Zijn er uberhaupt in Nederland wel kwekers van Hyacint Ara's?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #43 Gepost op: juli 24, 2007, 13:19:47 pm »
Ja hoor,ik ben er een keer één tegengekomen  ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: juli 24, 2007, 15:17:06 pm »
Heb geen idee waar die Hyacint Ara vandaan komt!   ???

Zijn er uberhaupt in Nederland wel kwekers van Hyacint Ara's?

Meerdere, alleen lopen deze hier niet mee te koop vanwege het dievengilde.
Een bekende kweker/handelaar heeft ze ook zitten.
Ik weet in Nederland sowieso een 10-tal koppels te zitten, helaas mag ik die niet vermelden,

mvg Frank