Auteur Topic: Lola zeurt/bedelt NOG steeds om eten  (gelezen 7271 keer)

giggles

• Gast
Lola zeurt/bedelt NOG steeds om eten
« Gepost op: juli 06, 2007, 21:35:14 pm »
Dag iedereen,

we hebben Lola inmiddels alweer een half jaar bij ons en toen we haar net kregen bedelde ze heel erg om eten.
Dat kwam dachten wij, omdat ze toen net van de pap af was en bij Lotte en René (vorige eigenaars) kreeg ze wel pap als maar door bleef zeuren en niet ging eten.
Wij hadden besloten om het bedelen maar te negeren en haar totaal geen pap meer te geven.
Het heeft heel lang geduurt, maar na een paar maanden leek het erop dat ze toch was opgehouden met het bedelen....

Nu we net verhuist zijn en de vogels lekker veel buitenkomen is ze sinds 2 weken weer gaan zeuren...
Dit doet ze niet 5 minuten, maar echt de hele avond, tot vlak voor ze in de kooi moet om te gaan slapen, dan lijkt ze wat rustiger te worden...
Eerst dachten we dat ze honger had, dus gingen we haar eten geven. Hier dook ze dan ook direct op af en begon te schransen. Dit terwijl haar voerbak boven nog niet leeg is. Als ze klaar is met eten begint ze gelijk weer te zeuren.
Ik heb ook al geprobeert om haar extra aandacht te geven, maar zelfs tijdens het aandacht geven, zeurt ze gewoon door.
Buiten met de vogels in het park of zo, zit ze op een boom doodleuk verder te zeuren en zelfs op de fiets doet ze het.
Ik heb ook geprobeert om haar weer in de kooi te zetten, omdat ze dat misschien fijner vindt. Ze houdt dan op met zeuren, maar zet het op een brullen. En dit op het niveau van; Ik hoop dat de buren (en hun buren) niet thuis zijn vanavond.
Het zeuren is echt het oude bedelen om voer. Ze heeft haar veren omhoog staan en die kop gaat heen en weer alsof ze in een soort trance is... en haar vleugel flappert ook als een kuiken dat pap gevoert wordt.

We zien het al een paar weken aan nu, maar er lijkt weinig te veranderen. Ik had een vermoeden dat het misschien wormen zijn, maar na even gezocht te hebben, moet dit gepaart gaan met diarree en daar heeft ze totaal geen last van. Kan het kwaad om toch preventief een wormenkuur te geven? En zo ja, moet ik dan alle gaaien gaan ontwormen, of alleen Lola?
Zoals jullie kunnen begrijpen worden Ilona en ik behoorlijk gek van het bedel geluid en gedrag van Lola. Ook zijn we gefrustreerd, omdat we niet weten waarom ze het doet.
Voor we naar de dierenarts gaan, hopen we dat iemand hier een ingeving heeft over wat het zou kunnen zijn.

Zou het ook een gedrag kunnen zijn wat ze ontwikkelt heeft als kuiken en dat dat bevordert is door het voeren als ze zeurde???

We hopen echt dat iemand een goeie tip heeft, want we zijn best radeloos.

Groeten Jarno

Wickingh

• Gast
Re: Lola zeurt/bedelt NOG steeds om eten
« Reactie #1 Gepost op: juli 06, 2007, 21:42:25 pm »
Hallo Jarno,

dit zeuren en bedelen is een echt arakwaaltje.
Dit is zeker een gedragsprobleem, ik zou als ik jou was dit eens voorleggen aan Bonny Talsma.
Zij heeft trouwens ook een Harlekijn dus denk ik dat ze met meer dan gemiddelde belangstelling je zal proberen te helpen,

mvg Frank

ede

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 06, 2007, 21:48:08 pm »
Wat vervelend zeg! Ik zou niet zelf gaat proberen met middeltjes. Maar wel degelijk naar een vogelarts gaan om eerst lichamelijke oorzaken uit te sluiten!

Het is frappant dat je zegt dat het sinds de verhuizing weer is.
Kun je een soort patroon ontdekken? Plaats van de kooi? minder/meer aandacht? geluiden? Die misschien ook bij de vorge eigenaar waren? Moeheid/geirriteerdheid van jullie? (bedoel ik niks mee hoor... maar Coco is ook altijd veeeeel irritanter als ik moe/geirriteerd ben)

Sterkte. Ik hoop dat je eruit komt!  :-*  :-*

giggles

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 06, 2007, 22:00:14 pm »
Hé Frank,

Je hebt me wel enigszins gerust gesteld, dat het een ara kwaaltje is.
Net zat ze ze ook weer heerlijk op haar boom te babbelen en te spelen, dus we snappen er echt helemaal niks van.

Ik had het probleem ook al voorgelegd aan Bert Smedinga, toen we Lola net een paar maanden hadden, en die zei ook al dat we contact op moesten nemen met Bonny Talsma. Toen hadden we het eerst nog een tijdje aangekeken en het leek zo goed als over te zijn, maar nu het weer terug is en jij dit gezegdt hebt is het denk ik toch maar tijd om jullie advies op te volgen.

Corina,

Lola haar kooi staat bij het raam, waar ze altijd graag uitkijkt (bij onze vorige woning mocht ze ook graag uit het raam kijken) om met de buurvrouw te babbelen en te sjansen  :)
Lola is echt een gaai die aandacht opeist. De ene keer geven we er meer aan toe als andere keren. Als je haar op haar kooi, of in de boom zet, dan klimt ze er met de zelfde snelheid uit. De ene keer zetten we haar gelijk weer terug en de andere keer hebben we zoiets van kom er maar bij.
We zijn de laatste tijd wel een beetje snotterig en moe (onze herfstdepressie in de zomer laten we maar zeggen) maar ik denk niet dat dat het is.
Als we de kooien schoonmaken hebben we hier ook wel is last van, maar Lola vindt het dan allemaal even prachtig en blijft ze maar achter ons aan lopen, pinpointen, babbelen, klimmen en klauteren.
De enige echte grote verandering is eigenlijk dat de kooien nu boven staan en als wij thuis komen mogen ze uit de kooi, mee naar beneden in de boom en op de rollator en bij mooi weer lekker naar buiten.

Groeten Jarno

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #4 Gepost op: juli 06, 2007, 22:13:22 pm »
Dag Giggles,julie hebben ws zonder er zelf erg in  te hebben het oude patroon weer ingevoerd,je zegt bij de vorige eigenaars bleef ze zeuren om eten terwijl ze nog had.

Zelf zeg je,we dachten dat ze honger hed,maar tegelijkertijd zeg je ook ,er stond nog eten in de bak.Voel je hem?

Ara,s zijn ZEER slim en kunnen heel goed manipuleren,zeer ws is jullie vogel hier nu mee bezig,alleen aandacht geven als jij dat wilt en niet als het mevr of mijnheer vogel uitkomt.

Gr Kees.

ede

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 06, 2007, 22:18:55 pm »
Ik denk ook dat dat het is. Je hebt een keer toegegeven (wat iedereen wel es doet, denk ik ;) ) en Lola gaat op volle sterkte verder!
Wat Kees zegt zal Bonnie Talsma ook zeggen hoor!  ;) Negeren en goed gedrag belonen!

giggles

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 06, 2007, 22:21:33 pm »
Het voer van de vogels staat boven in de kooi, dus we stellen eigenlijk alleen maar voer beschikbaar voor beneden.
En dit was eigenlijk meer een probeersel tegen het bedelen, want in principe eten ze overdag genoeg om de dag rond te komen en krijgen ze 's avonds nog een keer een pitje en/of een palmnoot of een walnoot.

Als ze zeurt zetten we haar ook weer terug op de boom, maar die handigert is er met 5 tellen zo weer vanaf.
We blijven wel doorzetten, maar ja ook heel af en toe heb ik zoiets van blijf ook maar zitten. Maar ook dan blijft ze zeuren.
Als we het echt zat zijn en haar op de kooi zetten schreeuwt ze moord en brand de eerste 5 minuten. Di terwijl ze dit 's ochtends als we naar ons werk gaan helemaal niet doet. Dan gaat ze lekker zitten spelen of eten (wat een heerlijk leven hebben die vogels eigenlijk zeg  ;) )

We kunnen om eerlijk te zijn wel consequenter zijn, maar hier is het in eerste instantie niet mee begonnen geloof ik.
We hebben haar niet van de boom gehaald omdat ze zeurt. En ze begon niet met zeuren, zodat ze eten kreeg...

Ik vind het erg moeilijk en we gaan zeker contact opnemen met Bonny Talsma.

De andere vogels hebben nergens last van en die spelen wel vrolijk door en ook hun klimmen af en toe uit de boom om even hallo te komen zeggen....

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: juli 06, 2007, 22:33:39 pm »
hoi jarno en iloon

veel raad kan ik niet geven,alleen jullie courage toewensen met lola  :-*

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 07, 2007, 15:58:26 pm »
Ik denk dat de meeste goede tips gegeven zijn.

Had alleen nog wat toe te voegen over gezondheid en wormpjes:
het zou met de gezondheid te maken kunnen hebben, hoewel het meer klinkt als een gedragsprobleem.
en bij wormpjes is het niet altijd zo dat je er iets van ziet in ontlasiting.
bij pink zagen we ook niks, echt niet.
en nog niet, ook niet nu we weten dat ze zo gevoelig ervoor is.
maar ze krijgen er wel heeeeeeeel veel honger van.

heel veel succes  :-*
het klinkt als een zeer lastig probleem...

giggles

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 07, 2007, 16:13:50 pm »
Oh, wat ik vergeten was te melden...

De arme meid zit momenteel ook nog in de rui.
Ik weet niet of dat er ook wat mee te maken kan hebben??? De andere vogels zijn alleen maar wat gevoeliger tijdens de rui, dus ik denk het zelf niet...

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
« Reactie #10 Gepost op: juli 07, 2007, 16:16:00 pm »
Orrie bedelde vroeger ook heel erg omdat mijn vader hem altijd wat gaf als ie maar "Lekker he" zei wanneer we zaten te eten.

Toen ik hem mee heb genomen naar mijn huis probeerde Orrie vrolijk weer te bedelen. Ik bleef op die momenten gewoon dooreten, niet naar hem kijken, totaal geen reactie dus en vooral niets te geven.

Langzaam maar zeker werd het minder en nu doet ie het niet meer. Ten minste, voor mijn vakantie. Als ik de verhalen van Loes heb gelezen, kan ik weer opnieuw beginnen met de opvoeding  :CENS  ;D

Succes.

Pascal

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: juli 07, 2007, 20:20:38 pm »
 ;D Zal wel meevallen hoor, hier wordt Orrie ook gewoon genegeerd.. Maar ja, hij krijgt af en toe wel iets van de pot mee en dat hebben ze snel door natuurlijk...  :) Maar "lekker he" zeggen doet ie niet, Yiska wel.. :a036:

giggles

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 09, 2007, 22:20:47 pm »
Vanavond van half 8 tot kwart over 9 in het park geweest met de gaaien. In het begin zat Lola nog wat te zeuren, maar ik had ze alle 4 op een grote omgevallen boom gezet en binnen no time was ze helemaal stil en leuk aan het spelen op de boom. Toen we weer thuis waren mochten ze nog even op de boom zitten en ze begon eerst weer wat te zeuren, maar daarna was ze helemaal stil...

Nou schiet mij maar in een ballonnetje hoor  shootme
Raar vogeltje is het ook  ::)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: juli 09, 2007, 22:21:46 pm »
Blijven negeren, dt is het enige wat je kan doen! Het gaat al beter he? ;)

ede

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 09, 2007, 22:28:49 pm »
Misschien ben je er nu weer wat bewuster mee bezig? Dus haar ook bewuster negeer enzo?