Auteur Topic: Beogedrag  (gelezen 11928 keer)

Chantal Doremi

• Gast
Beogedrag
« Gepost op: juli 11, 2007, 09:53:20 am »
Hai hai, zouden jullie met me mee willen denken?
Thuis heb ik gezelschap van beo Okkie. Hij is op 1 juni 11 jaar geworden en ik heb hem 10,9 jaar. Het is een prachtbeest, ik kan er ontzettend om lachen en hij laat zich graag kroelen. Het probleem is dat hij steeds eisender begint te worden; het lijkt wel of alle acties die ik onderneem niet lijken te werken. Bv. wanneer ik de kamer uitloop begint hij net zo lang luid vragend te fluiten (pwiet? pwiet? pwiet?) totdat ik weer terug ben in zijn gezichtsveld. Wanneer ik op de bank ga zitten of ervan opsta, een keiharde krijs. Ik geef hem dan aandacht,  maar dat werkt maar even, dan begint het opnieuw. Ik geef hem geen aandacht en alles gebeurt luider en/of vaker. Ik doe zijn slaapdoek over zijn kooi en wanneer hij dit zat is begint alle gedrag van onder het doek vandaan. Het is niet helemaal donker onder het doek. Soms doe ik er een doek over waardoor alles donker is en dan is hij rustig totdat ik het doek ervan afhaal en dat becommentarieert hij ook met luide krijs. Doe ik het doek er weer over dan krijst hij weer met regelmaat eronder vandaan. Ik lijkt niets goed te doen, met aaien heeft hij steeds meer de neiging om me te bijten of begint hij ook te krijsen..... :(  Dit gebeurt niet elke dag maar met het ouder worden van het beestje steeds vaker. Veranderd in de gezinssamenstelling is dat vorig jaar april er een konijntje is bijgekomen en sinds februari een bejaarde poes. Ik let er bewust op dat ik ze allemaal aandacht geef, ik heb ze zelfs bij elkaar losgelaten met als resultaat dat Okkie van het konijn wegliep op de grond en ik had Okkie vast toen poes erbij zat en hij beet haar in haar neus waardoor zij uit zijn buurt blijft, bang van hem. Wat kan ik doen om op een liefdevolle manier zijn gedrag om te zetten in rustiger gedrag? Aan mezelf merk ik dat ik er een beetje gestressed van begin te raken en dat vind ik een verkeerde inslag.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Beogedrag
« Reactie #1 Gepost op: juli 11, 2007, 11:23:57 am »
Hoi!!

Ik ga er van uit dat het wat beo's betreft het zelfde is als met kromsnavels: "slecht" gedrag negeren en goed gedrag belonen!! Dus absoluut geen aandacht gaan geven als hij er om vraagt door zijn pwiet? pwiet? of zijn gekrijs. Totaal negeren en zodra hij lief is pas aandacht geven. Anders werk je het vragen en krijsen echt in de hand.. Ook merk ik bij jou behoorlijke bezorgdheid over gebrek aan aandacht door het konijn en de poes. Dat merkt je vogel. Je zou moeten doen of het allemaal normaal is, niets aan de hand. Hij is niet degene die alles bepaalt, maar jij. Ze zijn slim hoor en manipuleren goed!! We hebben hier op het forum nog een beoeigenaresse, Tanja, haar nickname is Leika. Ik zal haar eens mailen en naar dit topic verwijzen! ;)

ede

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 11, 2007, 11:39:29 am »
Zo te horen geef je veel om je beestjes!  :thumsup:

Ik sluit me helemaal aan bij Loes.
Vergeet niet dat negatieve aandacht (doek over de kooi doen) ook aandacht is. ;)
Hij bereikt er mee dat je naar hem toekomt, dat je naar hem kijkt enzovoorts.

Chantal Doremi

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 11, 2007, 12:21:16 pm »
Dank jullie voor jullie reactie.
Wat ik moeilijk vind is het negeren van zijn vragend fluiten en zijn gekrijs. Inderdaad, naar zijn kooi lopen en het doek er overheen doen is ook aandacht. Maar hij lijkt nergens van te leren om het niet meer te doen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: juli 11, 2007, 12:26:31 pm »
Volhouden! Negeren, negeren en nog eens negeren. Het is moeilijk, dat begrijp ik, maar je moet er doorheen.. Hij begrijpt heus op een gegeven moment wel dat hij er niets mee bereikt!! Je geeft aandacht als jij dat wilt.. ;) Doordat jij hem op zijn wenken bedient, krijgt hij het gevoel dat hij het voor het zeggen heeft, vandaar ook het bijten waarschijntlijk..

Ik ben trouwens wel benieuwd naar foto's!! :a036:

ede

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 11, 2007, 12:36:04 pm »
Niet vergeten te belonen voor goed gedrag he? Kan iets lekekrs zijn of juist aandacht!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: juli 11, 2007, 15:57:13 pm »
Dit is Okkie:

Hij is leuk!! :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: juli 11, 2007, 16:03:45 pm »
Heb je het verhaal van Tanja (Leika) gelezen? http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=1099.0  :hart:

Ik heb haar benaderd of ze hier wil komen kijken, maar weet niet wanneer ze het ziet. Haar account is ook verwijderd omdat ze langer dan 3 maanden niet actief geweest is... ;)

Chantal Doremi

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2007, 12:12:53 pm »
Ja, het verhaal van Leika ken ik, dat had ik al eerder een keer gelezen met het zoeken naar hits op 'beo' op internet. Zielig he? Tsja, je kunt zo'n vriendschap ervaren met een dier, dat gaat op sommige punten nog verder dan vriendschap met een mens.  :hart:
Leuk dat je de foto van Okkie erbij hebt gezet!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: juli 12, 2007, 15:27:23 pm »
 ;) En hou ons op de hoogte hè over vorderingen of tegenslagen! :a036:

Leika

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 12, 2007, 17:24:57 pm »
Hoi Chantal,

Hier is Tanja, van Leika de beo hahahahha  :thumsup:

Het verhaal wat je verteld komt me bekend voor,
ik zal het vanavond thuis nog even op mn gemak lezen en kijken of ik je kan helpen okay?
ik moet nu nog even weg namelijk,

laterssss

home.wanadoo.nl/m.d.vriess  site over Leika
of tanja1970 op hyves, (toevoegen mag altijd)
ikke974@hotmail.com MSN toevoegen ook goed

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: juli 12, 2007, 18:04:23 pm »
Leuk! Maar blijven jullie even goed wel hier op het forum de vorderingen melden? Anders horen wij er niets meer van.... :cry:

Chantal Doremi

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 12, 2007, 22:02:57 pm »
Hai hai! Vandaag was ik thuis aan het werk en Okkie zat weer te pwieten, toen heb ik de slaapdoek over zijn kooi gedaan. "Ga maar lekker slapen!" zegt hij dan ook he..... Na een paar uur eraf gehaald en weeeeeer pwieten toen ik de kamer uitliep. Als hij me al niet ziet, begint hij al te eisen. Weer het doek er overheen gedaan. Nu ben ik achter de pjoeter en is mijn vriend in de woonkamer. Okkie is weer aan het pwieten en mijn vriend gaat hem aaien, Okkie vind dat niet leuk als hij dat doet en wil er zo snel mogelijk van af zijn. Ha ha ha, tis toch wat! Maar nu is Okkie wel lekker aan het kletsen en lieve geluidjes aan het maken! Zou het wis en waarachtig zijn dat eea toch begint door te dringen in dat kleine superschattige eigenwijze koppie?!
 woohoo

Chantal Doremi

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 12, 2007, 22:19:13 pm »
Zojuist een filmpje van Okkie op YouTube gezet:      http://nl.youtube.com/watch?v=h1LXsHh62ag     
:yourewelcome:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2007, 00:50:00 am »
Wat superschattig zeg...  :hart: wat doet hij fantastisch jouw stem na!!! :a036:

Gebruik je de doek ook als hij gaat slapen? Ik zou denk ik toch proberen met alleen maar negeren van het pwiet, pwiet en zonder de doek, omdat je de doek normaal gesproken gebruikt voor het slapen gaan. Dit schept verwarring.. Gewoon totaal geen aandacht aan schenken aan het pwieten en belonen als hij het niet doet. Dus als lief ie zit te kletsen  wél aandacht geven en als hij aandacht vraagt niét!!!

Wat is het een schatje zeg!! :hart:
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2007, 10:19:53 am door Loes »