Auteur Topic: klein wondertje: pyrrhurababy bij catharina's  (gelezen 9295 keer)

lineola

• Gast
klein wondertje: pyrrhurababy bij catharina's
« Gepost op: juli 27, 2007, 11:40:47 am »
hoi,  ik heb wat vraagjes mbt handopvoeding, een tijdje terug hadden m'n pyrrhura's weer eieren en de pop liet ze weer in de steek, toen ik nestcontrole hield voelden ze al aardig koud aan, en de pop ging al dagen niet meer broeden, toen ik de hoop al had opgegeven bekeek ik een van de eieren en m'n zus die er ook was die dag, zag iets bewegen in het ei, toen had ik zo iets van, zal ik het ei wegdoen of zal ik het een kansje geven? ik heb voor dat laatste gekozen, en heb het ei toen bij m'n koppeltje catharina's gelegd, die hebben zelf ook eieren, maar ik weet dat ze onbevrucht zullen zijn, het mannetje is al redelijk oud en hij heeft al 2 jaar geen bevruchte eieren meer gehad, dus ik dacht niet dat het echt kwaad kon. nu is dat pyrrhura ei dus toch uitgekomen, tegen al m'n verwachtigen in en nu is mijn vraag dan ook, tot hoelang zouden ze zelf het jong op kunnen voeden? want een pyrrhura wordt natuurlijk veel groter dan een catharina, en is er sowieso wel handopvoeding nodig? of kunnen ze het zelf prima voor elkaar krijgen?
in ieder geval hoop ik dat iemand wat tips heeft.

groetjes marjan

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: klein wondertje: pyrrhurababy bij catharina's
« Reactie #1 Gepost op: juli 27, 2007, 11:45:29 am »
Moeilijke vraag, ik weet niet in hoeverre het eetpatroon van de vogels verschilt. Is dit bijna gelijk dan zou ik proberen het vogeltje zolang mogelijk bij de "ouders" te laten. De kans bestaat wel dat als de vogel te veel gaat verschillen van een catharina dat ze hem in de steek laten. ik zou het goed in de gaten houden en alvast een blik handopvoeding ophalen voor het geval dat.

gr jeannette

ede

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 27, 2007, 11:49:08 am »
Wauw wat gaaf!

Ik hoop echt dat het goed goed. Wil je laten horen hoe het afloopt?
Heel bijzonder.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: juli 27, 2007, 11:50:37 am »
Ik denk dat het prima gaat!! ;) Denk maar eens aan een piepklein heggemusje dat een Koekoek groot brengt.. :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: juli 27, 2007, 12:02:26 pm »
Wat is het trouwens voor pyrrhura? Stiekem wil ik  nog steeds een phyrrhuraatje... :hart:

ede

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 27, 2007, 12:08:26 pm »
Pyrrhura met het catharina syndroom! cheesy2

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #6 Gepost op: juli 27, 2007, 12:12:24 pm »
Voeding is het zelfde.
De meeste pyrrhura's lijken groter dan een catharina, dit vanwege de lange staart.
Enkel de snavel is wat groter  :)

lineola

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 27, 2007, 12:12:40 pm »
hoi,  ik heb net even weer gekeken en ik zag hoe liefdevol sammie( pleegmoeder) de laatste stukjes eierschaal eraf haalde, en ook haar mannetje en sammies vorige jong, kwamen al nieuwsgierig kijken, dus ik heb wel goede hoop dat het gaat lukken, sowieso ga ik straks opfokvoer halen, voor het geval dat de ouders het toch niet zien zitten, hij lijkt trouwens al sprekend op z'n echte ouders, (rhodocephala)  hij maakte al een enorme herrie toen ie uit het ei aan het kruipen was ;D , anders had ik het niet eens doorgehad, ik hoop dat ze met z'n drieen goed voor de baby kunnen zorgen, en zolang het goed gaat zal ik proberen me er niet teveel mee te bemoeien :CENS
in ieder geval, alle tips zijn welkom

ps. catharina syndroom zou geweldig zijn, stuk minder herrie in huis ;)

groetjes marjan

Grecia

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 27, 2007, 12:39:39 pm »
Oh wat mooi om te lezen, ik denk dat het goed komt. De natuur is echt iets moois.
Succes en hou ons op de hoogte. Ik duim in ieder geval voor je. :thumsup:

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #9 Gepost op: juli 27, 2007, 12:46:33 pm »
Vaak gaan dit soort dingen wel goed. Mijn zwager heeft een spledid zitten die consequent de jonge valkparkieten voert! Het blik handopfokvoeding vind ik zowiezo handig als je jonge vogels hebt (je weet immers maar nooit en het tijdstip dan komt altijd ongelegen!) Met pyrrhura's heb ik geen ervaring, moest eerst even een foto van ze opzoeken  :)

gr jeannette

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #10 Gepost op: juli 27, 2007, 13:40:47 pm »
 :thumsup: wat leuk zeg  :hart:

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #11 Gepost op: juli 27, 2007, 14:05:04 pm »

Pyrrhura rhodocephala

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: juli 27, 2007, 16:38:17 pm »
Mooi is ie!! Nederlandse naam is toch Roodkopparkiet? ;)

lineola

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 28, 2007, 16:04:18 pm »
hoi, even een update, het gaat tot nu toe hartstikke goed,  :thumsup: ik hoor hem vollop tjilpen, en na een paar seconden wordt ie dan gevoerd, dus ik neem aan dat hij geaccepteerd wordt, hij maakt in vergelijiking met catharina baby's veel meer geluid, (en ook harder) ziet er ook anders uit, en hij beweegt ook veel meer, echt een wildebras ;D hij was gisteren al zo groot als een catharina van ongeveer 4 dagen, dus ik ben benieuwd hoe z'n ontwikkeling verder gaat, en of hij ook het temperament van een pyrrhura gaat krijgen, en dan maar hopen dat het niet gaat botsen, (ik zou ze normaal gesproken niet bij elkaar durven zetten) als hij de eerste week maar eerst doorkomt, dan komt het wel goed met m denk ik, dus nu maar even afwachten

Citaat
Nederlandse naam is toch Roodkopparkiet?
ja volgens mij wel, of roodkroon, hoor ik ook wel, (van mij mogen ze het wel veranderen in "herrie" parkiet  :) )

mooie foto trouwens :thumsup:
groetjes marjan

ede

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 28, 2007, 16:09:06 pm »
 :thumsup:  :thumsup:

Fijn! Goed nieuws!

Herrieparkiet cheesy2