Auteur Topic: goede voeding??  (gelezen 7568 keer)

stacey

• Gast
goede voeding??
« Gepost op: augustus 06, 2007, 12:41:06 pm »
Over een paar weekies krijg ik kika (ara maracana).
Bij de kweker zitten ze gewoon op zaad maar ik wil haar pellets geven...
Ik heb nutribird gekocht is dat een goed merk ???? en kan ik meteen over schakelen of moet ik eerst mengen met zaden? ???
Alvast bedank

Groetjes stacey
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2007, 12:57:35 pm door stacey »

ede

• Gast
Re: goede voeding??
« Reactie #1 Gepost op: augustus 06, 2007, 12:47:24 pm »
Ja je zou haar kunnen overzetten op pellets op een wat langzamere manier. Mengen en dan steeds meer pellets geven en steeds minder zaadjes.

MOcht dit niet lukken dan kun je het op een drastische manier doen. En dat is gewoon pellets geven en 's avonds een eetlepel zaadjes. Zodat hij op een gegeven moment honger genoeg krijgt. Dan gaan ze wel de pellets eten.

Ik hoop dat de eerste methode je gaat lukken. Want de 2e is wel wat lastig!  ;)

ecobird

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 07, 2007, 16:54:21 pm »
Cosch sinds waneer vind jjij   nutribird een goede voeding :CENS

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2007, 17:03:14 pm »

dat zegt ze toch nergens  ???

en waarom zou nutribird niet goed zijn
hier in belgie zijn die andere bijna niet te verkrijgen dus geven veel belgen nutribird ,so what

ede

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2007, 17:12:15 pm »

Nee ik vind Nutribird ook geen goede voeding.  :(

Maar ik vind wel dat iedereen zelf moet weten wat hij geeft!
Er zijn heel veel topics met verschillen tussen de pellets.

Maar je hebt gelijk dat ik ook op die vraag antwoord had moeten geven!  :thumsup:

stacey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2007, 08:16:41 am »
bedankt voor jullie reactie
Ik heb het ook aan me dierenarst gevraagt en die vind het wel goed..
we gaan het gewoon proberen en als ik er geen goed gevoel bij heb stappen we gewoon over  ;)

hvm

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 14, 2007, 10:39:00 am »
Hier even een berichtje over goede voeding.Goede voeding bepaal ik zelf dat wil zeggen door ervaring maar meer dan alles door je vogels zelf.
Ik wil hebben dat mijn blauw-gele ara's gewoon gezond zijn en ook blijven.
Want wij sluiten ze op toch !!
Een ara heeft heel veelzijdige voeding nodig (wij moeten proberen de natuur na te apen)
Ik geef ze een standaard voer waar ik zelf dan de pinda's (ook de pinda's zonder dop ) er uit haal.
Dan doe ik op 5 kg er ook nog 1 zak witte en een zak zwarte zonnebloem pitten door(totaal 1 kg) daar Ara's (vet) voedsel ndig hebben.
Dan doe ik er ook nog 1 kg nutribirt pellets doorheen en een zak pompoen pitten.
Dan gaat er een halve kg eivoer doorheen en 3 bakjes (verse pijnboompitten/zonnebloempitten die je bijde suppermarkt kunt krijgen)
Dit meng je goed door elkaar en dat is dan je standaard voer.
Dit krijgen ze elke dag aan gevuld met een eetlepel grandberries en grote rozijnen er boven op die ik op de markt koop.
Daar overheen 2 eetlepels grove maagkiezel om de zaden te kneuzen daar gaaien een krimpmaag hebben .
Dan komen we bij het onderwerp fruit.
Mijn Ara's krijgen elke dag of een fruitcocktail van appel-perzik -pruim- meloen-kiwi-mango-sinaasappel-banaan en ik laat ze zelf lekker rommelen daarmee.
Ook geef ik ze af en toe een paranoot en een walnoot dit is echt verwennerij voor ze.
Een rozebottel doet het ook goed.
ook doe ik wel eens een appel met daar doorheen een ijzeren sateprikker gestoken zodat de appel op het handsvat van de prikker rust en dan bi=uig ik de punt om tot een haak en die hang ik er dan 2 van in de vlucht.
Wat echt een verwennerij voor ze is is een stukje gebakken kip of rundvlees(dit wel beperkt houden)
Dit is mijn wijze van voeren van mijn Ara's ik hoop dat ik jullie geholpen heb hiermee want we willen toch dat ze gezond blijven.
Groetjes,
hvm

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: september 14, 2007, 12:56:32 pm »
Nutribird is nog altijd beter dan helemaal geen pellets  ;) ik vindt het zo jammer dat het onder de noemer slecht gegooid wordt  :(
Tuurlijk is een biologische voeding beter dan een niet-biologische. Maar het meerendeel die zaad bijgeeft geeft ook geen biologisch geteeld zaad, maar gewoon zaad uit de winkel. Ik denk dat die voeding nog veel slechter is vanwege de bestrijdingsmiddelen die in sommigen landen wordt gebruikt.
Waarom altijd die aanval op nutribird? Dat zou ik wel eens willen weten. Zeker van iemand van Ecobird, dat je je eigen voeding wil promoten vindt ik prima en is begrijpelijk maar in het openbaar een ander merk omlaag halen (niet direct met die woorden maar tussen de regels door is het wel te lezen). Graag onderbouwing!
Ik heb zelf nutribird gebruikt maar ben uiteindelijk door andere reden die ik wel wil vertellen maar nu niet aan de orde is over gestapt via eco naar Harrison. Eco werd niet gegeten door mijn gaai, jammer want de prijs is wel leuker  ;)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 14, 2007, 13:52:29 pm »
dit wil ik even blijven volgen........

ede

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 14, 2007, 14:24:43 pm »
Ik meende dat er een groot nutribird topic was met veel info over de inhoud van de nutribird. Ik weet er niet het fijne meer van. Vandaar dat ik even ging zoeken. Waar dat topic gebleven is weet ik ook niet!  :CENS :CENS
Ben de laatste tijd wel vaker topics aan het zoeken waarvan ik zeker weet dat ze er waren. (we zijn een keer opnieuw begonnen met posten omdat er iets niet goed ging met het forum, dus misschien was het voor die tijd  ??? )

Nou ja...

Ik ben het helemaal met je eens dat nutribird beter is dan geen pellets. Ik heb het mijn gaaien ook gegeven een aantal jaar geleden! Het is niet de beste voeding. Schijnt erg kunstmatig te zijn met veel kleurstoffen enzo. (dat wilde ik dus opzoeken :S) Ze kregen rare ontlasting er van. Maar ja dat hadden ze hier van Eco ook!

kokosnoot

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 14, 2007, 15:02:45 pm »
wat is in jouw ogen rare ontlasting? ik geef ook ecobird en geloof dat de ontlasting er goed uitziet bij Poekie.

Dorian

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 14, 2007, 15:14:20 pm »
Kan dit topic dan niet samen met al die andere topics over pellets en welke pellets en hoe de ontlasting is?
Want anders is dit meteen WEER een nieuwe en het gaat nu al niet meer over goede voeding.

ede

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 14, 2007, 15:26:26 pm »
Je kunt topics niet enkel en zuiver alleen maar over het onderwerp hebben gaan. Dat red je niet. Dat red volgens mij geen een forum :) We doen het hier met zijn allen al hartstikke goed met ontopic blijven. Soms komen er weer vragen naar boven naar aanleiding van antwoorden van iemand anders. Als je in een topic over goede voeding heb komt er automatisch ook slechte voeding bij.

Het forum bestaat nu ook al bijna 3 jaar ondertussen. We verwijderen, voegen samen, splitsen enzo elke dag wel topics. We zijn er constant mee bezig om alles zo overzichtelijk mogelijk te houden.

Bijv.
Het ene topic gaat over ontlasting van Nutribird, de andere over de ingredienten. Weer een ander over het soort nutribird. Het word er niet overzichtelijker op als we dat allemaal gaan samenvoegen tot het topic Nutribird. Zo is er nooit meer wat terug te vinden! Dan moet men eerst 20 bladzijdes lezen voordat je leest over de ontlasting.

Ik hoop dat je daar mee eens bent!

ede

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: september 14, 2007, 15:28:15 pm »
wat is in jouw ogen rare ontlasting? ik geef ook ecobird en geloof dat de ontlasting er goed uitziet bij Poekie.

De ontlasting van een grijsje iig hoort groen met wit te zijn.
Dus als de ontlasting niet groen en wit is, is het rare ontlasting.  :)

Van de nutribird werd het hier bruinig. en van de eco ook. Maar dat stonk af en toe ook nog es verschrikkelijk. Maar andere grijsjes eigenaren hebben daar helemaal geen last van!   ???

kokosnoot

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 14, 2007, 15:29:33 pm »
dat van Poekie is ook groen met wit en stinkt niet, ook eco.....
wat raar dat het dan verschilt per vogel met eco  :CENS