Auteur Topic: Grijsje en Ara samen in een kooi?  (gelezen 6531 keer)

Dorian

• Gast
Grijsje en Ara samen in een kooi?
« Gepost op: augustus 28, 2007, 10:19:22 am »
Nu we Pinkey en Puck (onze roseetjes) samen in een megakooi hebben gezet, vroegen we ons af of Mickey (grijsje) samen zou kunnen met onze toekomstige blauwgele Ara...

De Ara gaat wonen in een Big Ben, dus een erg grote kooi.
Natuurlijk is het in eerste instantie afhankelijk van of ze elkaar wel of niet mogen, of de Ara niet agressief doet, of Mickey het wel wil enzovoorts enzovoorts.
Het is meer dat we ons afvragen hoe dat nu zit met een grote Ara-snavel en een grijsje.
Loopt Mickey gevaar bij zo'n grote snavel of is het vergelijkbaar met bijvoorbeeld grootte grijsje/grootte rose?

Groetjes,
Dorian en Menno

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Grijsje en Ara samen in een kooi?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2007, 10:34:49 am »
Ik denk dat je het beter niet kan doen.Als ik soms zie hoe
Jacky uit kan halen naar de kleintjes hier  :o
Die snavel is echt een stuk groter en een heel stuk sterker  ;)

ede

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2007, 07:12:57 am »
Ik denk dat als je geluk heb dat het wel kan.
Mijn persoonlijke voorkeur zou er echter toch niet naar uit gaan.
Ik denk dat ik het te krampachtig in de gaten zou willen houden enzo! En daardoor verstoord gedrag veroorzaak, wat niet helemaal de bedoeling is!

Dorian

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2007, 09:15:33 am »

Die snavel is echt een stuk groter en een heel stuk sterker  ;)

Maar in verhouding is de snavel van een grijze toch net zoveel groter als die van een rose....
Toch?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2007, 09:43:39 am »
Ik weet het echt niet. Ik heb hier het zelfde geval. Koosje in één kooi met bijvoorbeeld Sjakko? Koosje trekt heel erg naar de andere kooien en zit het liefst bij Rocko of Sjakko op de kooi. Rocko is trouwens als de dood voor Koosje want die heeft heb de eerste keer gewoon aangevallen.  :o Sjakko vindt het ook niet oké en doet af en toe een aanval naar de staart van Koosje. Maar die trekt zich nergens wat van aan natuurlijk. Het zou best kunnen dat ze zo aan elkaar wennen dat ze in 1 kooi zouden kunnen. Ik zie bij Dieca Caique ook bij de Oranjekuif kroelen.. ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #5 Gepost op: augustus 29, 2007, 13:30:52 pm »
Jawel,ze kunnen wel kroelen met elkaar,maar gaaien hebben ook
weleens ruzie of gekibbel en dan zou ik niet willen zien dat ze vechten  :hot:

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2007, 15:55:42 pm »
Als ik bij mij kijk ... Lorre is helemaal wezenloos van mn valkparkiet ...die zitten regelmatig naast elkaar te poetsen ..
In mn oude huisje had ik de kooien naast elkaar staan , toen kwam de 1 vaak bij de ander in of op de kooi buurten ...

Ik heb er wel eens aan zitten denken om de valkparkiet bij Lorre en Diesel te zetten in de grote kooi , zou makkelijk kunnen ... maar toch maar niet gedaan , omdat voor de valk de tralies toch iets te wijduit staan ....

Dus als een amazone en een valkparkiet kan .. waarom dat niet een grijze en een ara ?
Proberen kan altijd .. en mocht het niet gaan .. maar dat weet je zelf wel .. toch een extra kooi ....
Maar de Big-Ben is zooooo groot ....

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: augustus 29, 2007, 17:35:31 pm »
ik ben dan weer zo'n schijterd ,dat ik het zelfs niet zou proberen,uit angst dat er maar iets zou voorvallen

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2007, 19:08:49 pm »
een extra kooi houden we altijd, al is het maar omdat we niet weten wat de toekomst brengt  :-[

verder denk ik dat we eerst beide vogel samen moeten zien. ik kan me er gewoon weinig bij voorstellen, zeker qua grootte.
de big ben is inderdaad een mega kooi en ik vraag me ook af of mick zich daar uberhaupt al prettig in zou voelen.
in de kooi waar hij nu in zit, gebruikt hij ook maar een klein deel.

het gaat er ook niet om dat ze meteen bij aankomst van onze Ara samen in een kooi worden gedumpt, integendeel.

ik kreeg een reactie van een kweker overigens, met zeer veel ervaring met veel vogels (ja, ik stuur soms mijn vragen overal naartoe).
deze zei dat ook hier geldt: kijken of ze elkaar respecteren (buiten de kooi), en mochten alle voorwaarden zo zijn dat we het zouden kunnen doen, doen en uitporberen waar je bij bent, observeren, afwachten en checken. als het goed gaat, blijft het meestal goed gaan. maar wel goed opletten wanneer 1 van de 2 erg broeds wordt.

een jaar geleden vond ik wat Jarno en Ilona deden ook eng: drie gaaien in 1 kooi. inmiddels ben ik geneigd alles samen in een kooi te proppen, omdat ik zie hoe weinig problemen buiten de kooien zijn.
nu doen we dat sowieso niet, omdat we graag willen dat Pink en Puck koppelen, maar met Mick erbij zou momenteel prima gaan....

en anders een grijze voor Mick erbij een grote kaketoe voor de Ara....  ;D (grapje)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: augustus 29, 2007, 19:17:20 pm »
 cheesy3

Waarom zou me dat niets verbazen?

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #10 Gepost op: augustus 29, 2007, 19:36:21 pm »
en anders een grijze voor Mick erbij een grote kaketoe voor de Ara....  ;D (grapje)

ben je daar wel zeker van ?? dat het als grap bedoeld is hé,het klinkt me zeer bekend in de oren  ;)

giggles

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 29, 2007, 22:24:41 pm »
Ik durf het niet Dorian. Ara bij kleinere kromsnavel.
Vraag Bert of Madelon maar is een keer naar een ara met een kaketoe.
Ik heb het verhaal hier ook wel is op het forum geplaatst en daardoor was mijn keuze gemaakt.

Bij Bert en Madelon zaten een ara en kaketoe samen in één kooi. Het waren dikke maatjes van elkaar.
Het ging al jaren goed, maar op een dag zag Bert de ara zitten en had de snavel van de kaketoe te pakken en de kaketoe bungelde in de bek van de ara.
Hierdoor was de snavel van de kaketoe helemaal losgescheurt.
Bert heeft de kaketoe naar een dierenarts gebracht en gelukkig kon de snavel van de kaketoe gered worden.

Ik zou het niet doen, hoe klein de kans ook is... Het lijkt me geen pretje om te zien, of mee te maken als je thuis komt.
Ik zie ook hoe Lola hier de baas speelt over de kleintjes. Ze imponeert ze echt als ze iets wil en de kleintjes druipen dan bijna altijd af...

amacera de pera

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 02, 2008, 21:40:24 pm »
bij ons zitten op dit moment  een amazone en een grijsje en een geel kuif kaketoe in een grote kooi .
wij hebben ze niet in een kooi gezet ze zijn uit hun eigen samen gaan wonen en het gaat heel goed .
het zijn er 3 van ongeveer de zelfde groote dat scheeld misschien .

ik zou een ara en een grijsje niet zo gauw in een kooi laten gaan

gr Ann

Dorian

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 03, 2008, 09:04:31 am »
Dat hebben wij dus uiteindelijk ook niet gedaan.

Dit plaatste ik toen als grapje, maar voor Mick komt er inderdaad een popje. Deze maand. Ze heet Coco.
En voor Casper staan we weer bij Bert op de wachtlijst, in afwachting van een blauwgele Ara, een popje ook.

:P :P :P

En nu we zien hoe onze Ara en grijze samen zijn, zou ik ze ook niet meer samen durven en willen plaatsen.