Auteur Topic: de Rose Kaketoe als huiskamervogel  (gelezen 31817 keer)

Rianne83

• Gast
de Rose Kaketoe als huiskamervogel
« Gepost op: november 02, 2007, 14:57:16 pm »
Hallo,

vandaag was ik even bij de dierenarts. De assistente is grijze roodstaart bezitster en bovendien aanspreekpunt voor alle vogelproblemen. Ik zei dus tegen haar dat ik helemaal verliefd was geworden op de Rose. Ze keek me verschrikt aan en zei 'ik zou het niet doen als ik jou was'. De reden hiervan was dat Rose's enorm veel aandacht nodig hebben en in het ergste geval je hele leven kunnen gaan beheersen door hun karakter. Ik schrok hier wel een beetje van, dit zijn geen dingen die je op fora leest.
Kan iemand hier meer over vertellen? Ik heb wel gelezen dat ze na hun 2e levensjaar je enorm gaan uitproberen, maar dat betekend toch niet dat ze je leven tot een hel gaan maken? Is het ook echt zo dat er heel veel Rose's in opvangcentra terechtkomen?

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Re: de Rose Kaketoe als huiskamervogel
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2007, 15:03:48 pm »
is dat alleen voor rozeetjes zo?
elke gaai heeft veel aandacht nodig toch?
elke gaai probeert uit, toch?
er zitten van elke soort gaai teveel in opvang, toch?

doe waar jezef achter staat, waar je zelf wil voor gaan, tijd in te steken
vandaag, morgen, elke dag, elke jaar.....

dna is alles OK hoor

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2007, 15:40:16 pm »
De rose is een stuk minder "lastig" dan de andere soorten roseetjes. Enkele forumleden hebben hier een roseetje (of meer).
Als ik in het NOP rond kijk zitten er opvallend weinig roseetjes! Van alle soorten wemelt het er maar van roseetjes maar een stuk of 6 maximaal.

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2007, 15:43:05 pm »
volgens mij heeft elke vogel heel veel aandacht nodig, en beheersen ze zo ie zo je leven, rosé of grasparkiet zoveel verschil maakt t daarin niet
denk ik :)

tuurlijk maakt een grotere vogel meer indruk als een kleinere maar qua aandacht en dergelijk moet je denk ik geen onderscheid maken.
ik heb een grasparkiet en mijn leven is ook beheerst door haar karakter, ik denk dat dit wel voor alle huiskamer vogels geld,
zoals ik in de nieuwsbrief al schreef, je hebt eigenlijk een klein mensje in huis, met allen een eigen karakter.
ik denk dat je beter kan kijken naar de algemene eigenschappen van een vogel dan op karakter selecteren ;)
want als je komt tot ik wil een gezellige uitbundige speelse vogel, en het karakter van jou "aanstaande" blijkt meer rustig en babbelig te zijn dan is het toch niet wat je er van verwacht ;)

je zegt dat ze een groot aanspreekpunt is voor alle vogelproblemen, misschien moet je haar eens vragen of ze hier wil komen kijken!
iemand op t forum binnen een kliniek is altijd meegenomen natuurllijk! en dan krijgt ze oook de kans haar mening te onderbouwen ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2007, 16:27:36 pm »
Nou hier dan de mening van de eigenaar van 2 roseetje, mannetje/vrouwtje, mannetje 4 jaar en broedrijp/popje 1,5 jaar en niet broedrijp.
En heel goed houdbaar in de huiskamer.
MAAR: je moet consequenter zijn dan bij een grijze roodstaart bijvoorbeeld. Althans, het is heel anders. Ze zijn manipulatiever en proberen langer achter elkaar uit of ze echt niet hun zin krijgen dan veel andere papegaaiensoorten.

Pinkey, de jongste, kwam bij ons met 16 weken, onze eerste vogel. En we hebben een rotjaar met haar gehad, want ze is veel ziek geweest.
Ik denk (begin daadwerkelijk ervan overtuigd te raken) dat roseetjes vogels zijn die hun eerste jaar moeten doorkomen voor ze medisch gezien wat stabieler worden.
Inmiddels is ze helemaal okay, speelt veel zelf, zit niet meer steeds te wachten op aandacht en heeft lol.
Eerder wanneer ze op de bank bij je zat eiste ze alle aandacht op. Je kon haar niet bij je zetten en met een half oog tv kijken.
Inmiddels houdt ze niet meer zo van kroelen, alleen bij vreemden om aandacht te krijgen. Dus ze speelt met vanalles wanneer ze bij je zit.

Puck, de ander dus, is hier 3 maanden geleden komen wonen als niet tamme rose, en tot toen alleen in een klein kooitje gewoond.
Puck woont samen met Pink.
Puck is de bink. En heel anders dan Pink. Maar ook hij eist je niet op.
Wel als hij bij je zit, dan moet de aandacht ook echt voor hem zijn en niet voor een ander, voor de tv of wat dan ook.
Puck was absoluut niet tam, maar stapt nu prima op, kan de koprol en speelt steeds meer met je.

Hij is de 2 gepaseerd en we moeten wel goed opletten dat we ons niet laten manipuleren.
Ik en mijn vriend werken beiden fulltime, dat is ook voor de roseetjes niet echt een probleem.
Pinkey heeft wat moeite met veranderingen, plukt dan een beetje, maar dat stopt ook snel weer als ze eenmaal gewend is.
Verder zijn het super leuk lieve clowntjes.

Toch een zeer belangrijke tip: als je een roseetje wil, dan zul je echt ook een andere gaai moeten hebben, een maatje. Ze hoeven niet samen te kunnen, maar als je dat niet hebt, dan klopt wat de DA zei helemaal: ze worden volledig afhankelijk van jou en bepalen je leven (meer dan een parkiet) en vragen heel erg veel aandacht (niet haalbaar om dat te geven, als je niet hele dagen thuis bent). Dit is echt meer dan bijvoorbeeld onze grijze of Ara van ons vragen. Niet eens vergelijkbaar.

Succes en vraag maar raak...

Rianne83

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2007, 16:58:06 pm »
Mijn situatie is dus zo, ik werk nu 16 uur per week, dit worden er 24, maar wanneer weet ik niet. Ik had het idee om de Rose op de computer/vogelkamer boven te zetten, in dezelfde ruimte als 4 valkparkieten. Zodat de Rose dan niet helemaal alleen zit als er niemand is.
In de woonkamer en boven zou ik dan een speelmeubel zetten, zodat de Rose, als wij thuis zijn, op het speelmeubel beneden kan en dus samen met ons kan zijn.

Ik zal de assistente eens vragen of ze ook op fora actief is.  ;)

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2007, 17:42:35 pm »
ze worden volledig afhankelijk van jou en bepalen je leven (meer dan een parkiet)

kan je me die uitleggen?
want ik snap blijkbaar niet wat er dan verstaan wordt onder "het bepalen van je leven" ;)
of is mijn cor een uitzondering onder de parkietjes? :)

Rianne83

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2007, 18:23:19 pm »
Ik weet wel zeker dat ze je leven meer beinvloeden als een parkiet. Of ja, het ligt eraan wat voor band je met je parkieten hebt. Ik heb 10 valkparkieten maar hiervan zijn er maar 2 tam en die zitten in de buitenvoliere. De enige aandacht die ze van me vragen is dat ik ze elke dag eten en drinken geef en de kooien en voliere verschoon. Tijdens de kweek gaat er meer tijd in zitten, dan worden de jongen elke dag gecontroleerd, maak ik fotos voor de nieuwe eigenaren en maak ik ze op verzoek tam. Maar dat zijn enkele weken per jaar.
Een huiskamervogel wordt toch je maatje, waar je elke dag een paar uur aandacht aan besteed, waar je mee gaat wandelen, die je opvoed. Dit heb ik er graag voor over maar wil wel goed geinformeerd zijn voor ik ergens aan begin.

arnootje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2007, 18:57:15 pm »
Het was voor ons de keuze om dan ook om bovenstaande redenen geen rose te nemen. althans niet als eerste vogel dan.

giggles

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2007, 23:00:29 pm »
Wij hebben ook een rosé gehad... Deze is helaas aan het eind van de zomer overleden aan wormpies...

Wat de aandacht betreft. Onze rosé had niet per definitie meer aandacht nodig dan de andere gaaien. Tiss wel zo dat de rosé op een andere manier aandacht nodig heeft als bijvoorbeeld onze grijze.
De rosé vindt het over het algemeen heerlijk om oneindig gekroelt te worden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat dit ook in alle oneindigheid gebeurt.
Regelmaat is voor elke papegaai erg belangrijk, dus ook voor een rosé...

Persoonlijk vind ik roseetjes echt superlieve vogels.
Maar als je een rosé neemt, moet je hem goed in de gaten houden.
Uit eigen ervaring en verhalen van anderen ben ik erachter dat over het algemeen de rosé wel een zorgenkindje is. Kijk maar is op het forum.

Verder ben ik het met Dorian eens dat een papegaai in huis wel degelijk je leven verandert en dat je je levensstijl toch wel moet aanpassen aan je vogel, wil deze een goed leven bij je krijgen.

Maar om nu te zeggen dat een rosé een onmogelijk huisdier is  :o Zeker weten niet!!!!!!!!

Dorian

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 02, 2007, 23:18:19 pm »
Nic, ik kan moeilijk uitleggen wat ik bedoel.
Ik heb lang een parkietje gehad, en daarna nog eentje.

Nu hebben we een grijze en twee roseetjes en een Ara.
Ik ervaar zelf dat de roseetjes meer verwachten van ons dan in ieder geval onze grijze.
De ara is er nog niet zo lang, dus dat weet ik niet.
Maar het is heel anders dan parkietjes.
Hoe kan ik niet goed uitleggen.

Maar inderdaad, je moet je leven hoe dan ook aanpassen wanneer je een huisdier hebt, of dat nu een vogel is of iets anders.
Dat klopt. Maar dat er zo gedacht wordt over roseetjes is denk ik wel heel logisch.
Ze zijn niet echt makkelijk.
En ik denk dat het bij Jarno en Ilona meeviel door hun manier van omgaan met de gaaien en dat de rose niet de enige vogel in huis was.
Ons jongste roseetje is ook sterkt veranderd nadat ze andere maatjes kreeg dan alleen ons.

Of valkjes dat kunnen vervangen... Nee, dat denk ik niet, tenzij ook die de speelboom in gaan.
Heb je langere tijd alleen de rose steeds beneden, dan blijft die denk ik met grote kans de aandacht inderdaad meer opeisen.
En echt, dat is anders dan bij grijsjes.

Africangrey

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: november 03, 2007, 00:11:01 am »
Een parkiet vraagt zeker weten niet de aandacht die alle andere (grotere?)  kromsnavels wel vragen.
Ik heb geen ervaring met een rose kaketoe, dus kan er geen oordeel over vellen.
Maar wil desondanks reageren, er bestaan allerlei cliche-uitspraken/meningen over het karakter van verschillende soorten papegaaien.
Even een voorbeeld:
Grijze: eenkennig, rustig, stressgevoelig, manipulatief
Amazone: luid stemgeluid, soms nukkig
Kaketoe: allemansvriend, zeer luid stemgeluid, veel aandacht opeisend.
In veel gevallen komt dit wel overeen, maar het is een algemeen beeld.
Er bestaan zovele factoren waardoor het clichebeeld ineens kan veranderen.
Als ik goed gelezen heb (sorry kom hier niet zo vaak) geven de eigenaars van een rose kaketoe (en meerdere papegaaien) een mening naar aanleiding van hun ervaring.
Stel de rose zou hun enige papegaai zijn dan zou het zomaar kunnen dat hun ervaringen geheel anders zijn.
Ik bedoel, een algemeen karakter is leuk voor een bepaald beeld, maar de omstandigheden en vooral 'de aard van het beestje' spelen denk ik een grotere rol.
Ik heb eerder een grijze gehad en dan nu weer een andere in de dezelfde omstandigheden, ik kan je vertellen ze zijn totaal verschillend, geen enkele overeenkomst.
De eerste grijze was precies het beeld wat je ervan zou verwachten.
En de tweede, die ik nu heb, het zou een kaketoe kunnen zijn?? :)
Dus ik bedoel maar :CENS staar je er niet blind op.

Dorian

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 03, 2007, 09:05:57 am »
Je hebt hier zeker een punt Africangray.
Ik zei al dat onze twee roseetjes ook niet echt hetzelfde karakter hebben. Dus je hebt volkomen gelijk dat je wel kunt stellen dat het samenhangt met de aard van het beestje en diens eigen karakter.
Wel ken ik het roseetje van Viv en heb ik ook kennis gemaakt met Diva.
Daarnaast ken ik ook van een ander forum de verhalen over de twee roseetjes die daar zijn.

Hoe een roseetje gaat zijn in de huiskamer gaat veel afhangen van de manier van opvoeden.
Ik denk dat het wel feit blijft dat je bij een roseetje anders opvoedt dan bij de andere gaaien.
Momenteel zitten hier (heel tijdelijk) drie grijsjes.
Die zijn alle drie in aandacht heel anders dan de kaketoetjes.

Gisteravond waren we hier met zes personen.
Dan zie je duidelijke terug komen van de rose, waarom die dus niet zo makkelijk is (en ook helemaal niet moeilijk, maar je moet er zo verdomd goed bij stil staan wat er gebeurt).
Puck wil de mooiste, de liefste en de leukste zijn. Maakt ineens allerlei geluiden die hij normaal niet maakt.
En als hij dan zijn zin krijgt van iemand, gaat hij daarna (als hij weer in de speelboom zit) lawaai maken, bijten en zich laten vallen.
Dit doet hij normaal helemaal nooit, omdat wij hem zijn zin niet geven.

Ook Pink laat zich van de kaketoekant zien en lag bijna met haar snufferd in de borden met eten.
Iets wat ze ook niet doet als we met zijn tweetjes zijn, maar omdat er iemand even omkeek en zei, moet je Pink zien... PLOF...

Wat wij daarnaast erg merken is dat je de grijze en de Ara in de speelboom kunt zetten en die blijven daar.
Willen wel aandacht, vragen dat ook soms wel, maar blijven toch zitten.
Als we naar buiten lopen (tuin in om iets weg te gooien) en de roseetjes laten zitten, zitten die vaak bij de deur te wachten tot we terug zijn.
Of op de bank om de afstandsbediening te slopen.

Dat kan natuurlijk iets van hier zijn, maar ik denk dat dit wel iets is van roseetjes...

giggles

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: november 03, 2007, 09:15:01 am »
Sja en bij ons was het dus precies andersom...

Diva (onze rosé) bleef altijd gewoon lekker klooien in de kamer, terwijl onze grijze en ara juist achter ons aan sjouwen als we even de kamer uitlopen  shootme

Zo zie je maar weer, dat Africangrey's standpunt een hele goeie is  :thumsup:

ede

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 03, 2007, 10:06:35 am »
Maar wil desondanks reageren, er bestaan allerlei cliche-uitspraken/meningen over het karakter van verschillende soorten papegaaien.
Even een voorbeeld:
Grijze: eenkennig, rustig, stressgevoelig, manipulatief
Amazone: luid stemgeluid, soms nukkig
Kaketoe: allemansvriend, zeer luid stemgeluid, veel aandacht opeisend.
In veel gevallen komt dit wel overeen, maar het is een algemeen beeld.

Klopt helemaal. We hebben een tijdje geleden een mini onderzoekje over grijsjes gedaan.
"Wat zijn de cliche uitspraken en voldoet jouw vogel eraan"
En daar kwam toch echt uit dat het heel verschillend is. Het enige wat naar voren kwam was: goede praters en slim.

Het is dan misschien maar een klein onderzoekje... maar het bevestigt wel wat je hierboven schrijft.

Er zal misschien wel wat van die kenmerken in de vogel zitten, maar dat verschilt echt per vogel in welke mate enzo