Auteur Topic: de Rose Kaketoe als huiskamervogel  (gelezen 31826 keer)

Eefjuh

• Gast
Re: de Rose Kaketoe als huiskamervogel
« Reactie #15 Gepost op: november 03, 2007, 11:14:13 am »
Mijn situatie is dus zo, ik werk nu 16 uur per week, dit worden er 24, maar wanneer weet ik niet. Ik had het idee om de Rose op de computer/vogelkamer boven te zetten, in dezelfde ruimte als 4 valkparkieten. Zodat de Rose dan niet helemaal alleen zit als er niemand is.
In de woonkamer en boven zou ik dan een speelmeubel zetten, zodat de Rose, als wij thuis zijn, op het speelmeubel beneden kan en dus samen met ons kan zijn.

Ik zal de assistente eens vragen of ze ook op fora actief is.  ;)

Ik werk zo een 4 dagen per week in wisseldiensten, mijn vriend 5 tot 6, en we hebben 3 witte kaketoes met leeftijden van 3 tot een jaar of 10.

Rosé's zijn anders dan zwartsnavel kaketoes. Klinkt stom, maar er zit een aardig verschil in kaketoes qua wite kaketoes en zwarte of roze kaketoes, maar eigenlijk kun je aardig het onderscheid maken tussen de grijze snavels en zwarte snavels van de bekende huiskamervogels.

Ik heb hier een ducorps, die qua karakter (net als een goffini) heel erg verschilt met de witkuif of oranjekuif die ik heb. Persoonlijk verkies ik ook de witkuif boven de geelkuiven, deze zijn over het algemeen wat feller (zeker in geschreeuw).

1 ding moet duidelijk wezen, een kaketoe is niet te vergelijken met welke andere papegaai dan ook, want een kaketoe is geen papegaai. De lichaamstaal van een kaketoe verschilt ongelovelijk veel van die van een grijze, en daar zullen dan waarschijnlijk ook de eerste moeilijkheden komen.

Bij kaketoes, is consequentie het belangerijkste in de hele opvoeding, een nee moet nee blijven en een ja moet ja blijven.

Wij kochten Kera de witkuif en waren eigenlijk niet van plan er meer bij te nemen. Kera is hoe dan ook niet gewend o normaal met andere vogels om te gaan, en voor haar is het dan ook echt niet belangerijk geweest om een andere kaketoe als gezelschapmaatje te hebben. Ik denk dan ook niet dat je je moet vast beitelen op het idee dat ze alleen niet verdraagzaam zijn, beter nog, met z'n tweeen kan het alleen nog maar erger worden. Kaketoes staan er zeer bekend om, tegenover elkaar niet zo zeer tolerant te wezen namelijk!

Ik kan je voor de aanschaf een paar goede boeken aanraden die je via Bol.com kunt bestellen:

Guide to a Well-Behaved Parrot
Guide to Companion Parrot Behavior
The Guide to Owning a Cockatoo

Hierin zullen zo ongeveer de meeste vragen van je worden beantwoord!

Dorian

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: november 04, 2007, 15:41:01 pm »

Ik denk dan ook niet dat je je moet vast beitelen op het idee dat ze alleen niet verdraagzaam zijn, beter nog, met z'n tweeen kan het alleen nog maar erger worden. Kaketoes staan er zeer bekend om, tegenover elkaar niet zo zeer tolerant te wezen namelijk!

Geldt dat ook voor de rose? Of is dat verschil denk je ook groot in vergelijking met witte kaketoes?
Ik merk namelijk dat onze roseetjes heel goed samen kunnen met elkaar en andere vogels, ook de gaaien...

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #17 Gepost op: november 04, 2007, 15:58:44 pm »
ik heb al een roseetje ,een lieverdje en heb nu eindelijk een boekje gevonden dat alleen over het roseetje gaat ,niet over alle kaketoes en/of australische vogels

Rianne83

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: november 04, 2007, 21:13:18 pm »
Hoi Vivke,

welk boek is dat?

Maar wat raden jullie aan? Is een rose geschikt als eerste en enige huiskamervogel voor iemand die eigenlijk alleen ervaring heeft met valkparkieten?

Dorian

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: november 04, 2007, 21:32:16 pm »
Ik raad het niet aan, maar als je je bewust bent van hoe en wat kan het wel goed gaan...

Maar als enige vogel...  ???

giggles

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: november 04, 2007, 21:47:35 pm »
Regelmaat is voor een huiskamervogel erg belangrijk...
Dus probeer toch wel elke dag een paar uur aandacht aan je rosé te geven.
Verder zal je de kooi uitdagend moeten maken voor je rosé, zodat het beessie overdag ook iets te doen heeft als je er niet bent.

Verder ist belangrijk dat je consequent bent en dat je je niet laat manipuleren.
Dus ben je gevoelig voor dramatische acties, waardoor je vogeltje heel zielig kan LIJKEN zal ik een kaketoe ook niet aanraden.
Als je stevig genoeg in je schoenen staat en je kan het beestje echt een paar uur per dag aandacht geven, dan zou ik zeggen go for it  :thumsup:

Rianne83

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: november 04, 2007, 22:07:53 pm »
Elke dag aandacht geven is ook iets wat ik heel graag wil. Lekker naar buiten, op visite, of gewoon gezellig op de bank.
Ik zal me heel goed in gedrag moeten verdiepen en natuurlijk veel lezen en vragen op dit forum.
Consequent zijn kan ik heel goed, helemaal als dat als doel heeft dat ik nog jaren plezier van een vogel kan hebben.

Ik sta open voor suggesties, tips of informatie.  :thumsup:

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #22 Gepost op: november 04, 2007, 23:23:27 pm »
Hoi Vivke,
welk boek is dat?
Maar wat raden jullie aan? Is een rose geschikt als eerste en enige huiskamervogel voor iemand die eigenlijk alleen ervaring heeft met valkparkieten?

de titel" rose kaketoe
schrijver is kremer
kostprijs 19.75€
te bestellen bij animales in drongen nabij gent
als je intresse hebt ,geef ik je de andere gegevens ook door

Rianne83

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: november 05, 2007, 11:08:17 am »
Als dat boek echt geschikt is voor een leek zoals ik, ben ik zeker geinteresseerd  ;)

Offline sweety

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Vrouw
  • sweety
    • aursil
« Reactie #24 Gepost op: november 05, 2007, 12:48:32 pm »

het boek rosekaketoe
van herman kremer
ISBN 90-73217-07-05

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
« Reactie #25 Gepost op: november 05, 2007, 16:46:03 pm »

het boek rosekaketoe
van herman kremer
ISBN 90-73217-07-05

Het is ISBN nummer is in deze zeker belangrijk. Dankjewel Angelina.  :thumsup:

Met behulp van het ISBN nummer kan iedere boekhandel het boek voor je bestellen mochten ze het niet op voorraad hebben.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #26 Gepost op: november 05, 2007, 18:00:36 pm »
het boek rosekaketoe
van herman kremer
ISBN 90-73217-07-05
Het is ISBN nummer is in deze zeker belangrijk. Dankjewel Angelina.  :thumsup:
Met behulp van het ISBN nummer kan iedere boekhandel het boek voor je bestellen mochten ze het niet op voorraad hebben.

dat wist ik niet, dus voor mij ook bedankt

Offline sweety

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Vrouw
  • sweety
    • aursil
« Reactie #27 Gepost op: november 05, 2007, 18:26:55 pm »
geen dank hoor graag gedaan  en het  is kleine moeite  ;)

Eefjuh

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: november 06, 2007, 17:59:12 pm »
Geldt dat ook voor de rose? Of is dat verschil denk je ook groot in vergelijking met witte kaketoes?
Ik merk namelijk dat onze roseetjes heel goed samen kunnen met elkaar en andere vogels, ook de gaaien...

Een rose is ook een kaketoe.

En natuurlijk heb ik het over het algemeen, er zullen heus uitzonderingen zijn, maar kaketoes kunnen gewoon echt hele onaardige beesten zijn, zeker als het gaat om ventjes!

Dorian

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: november 06, 2007, 18:03:23 pm »
Een rose is ook een kaketoe.

En natuurlijk heb ik het over het algemeen, er zullen heus uitzonderingen zijn, maar kaketoes kunnen gewoon echt hele onaardige beesten zijn, zeker als het gaat om ventjes!

dat een rose een kaketoe is snap ik wel...  :)
maar ik heb wel het gevoel dat ze heel anders zijn dan veel andere kaketoesoorten...

of wij hebben natuurlijk geluk met de onze...