Auteur Topic: Ino kauw  (gelezen 7787 keer)

Riboet

• Gast
Ino kauw
« Gepost op: maart 14, 2008, 18:07:11 pm »
Tijdens mijn postroute vanmorgen werd mijn aandacht getrokken door een vogel op de dijk. De kleuren van zo´n verwildere postduif zo´n bruinwitte. Grote witte snavel. Maar de vogel had de bouw niet van een duif, dus ik geprobeerd wat dichterbij te komen. Nou het was dus een kauw. De bouw van de kauw maar vooral ook het geluid van een kauw  ;). Alleen hij was dus niet zwart grijs, maar vuilwit, beetje bruinig dus. En hij had opvallend blauwe ogen.

Het was dus geen albino (rode ogen), want de vogel had wel degelijk pigment, maar het was minder of, zoals dat in de hondenfokkerij ook wel heet, verdund. Ik zou bijna zeggen een Cremeino kauw.

Ik hoop hem of haar nog eens tegen te komen als ik mijn camera bij me heb. Het is echt een fraaie verschijning en ik ben eigenlijk verbaasd dat hij volwassen is geworden met die opvallende kleur. Heb via google begrepen dat de ouders zulke rare wittige jongen namelijk meestal verstoten.

arnootje

• Gast
Re: Ino kauw
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2008, 19:57:12 pm »
Ben benieuwd hoe dat eruit gezien zou moeten hebben, heb wel eens een kauw gezien met wat witte pennen maar daar bleef het wel bij. waren er verders geen andere kauwen bij, want kauwen zijn hele sociale beesten die echt een groep of partner om zich heen hebben.

Succes met je fototoestel :thumsup:

cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2008, 20:14:34 pm »
Bijzonder zeg!

Pim

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2008, 20:17:29 pm »
whoow das apart ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 15, 2008, 10:20:36 am »
Ben benieuwd hoe dat eruit gezien zou moeten hebben, heb wel eens een kauw gezien met wat witte pennen maar daar bleef het wel bij. waren er verders geen andere kauwen bij, want kauwen zijn hele sociale beesten die echt een groep of partner om zich heen hebben.

Hier waren wel andere, normale, kauwen bij (en duiven  :) :), maar dan van die blauwe  ;D) en ze deden hem of haar niets.

Die bonte kraaien en kauwen zie ik ook wel eens, heeft geloof ik ook te maken met veel te eenzijdig voedsel, of een wond. Dan kleuren de eerste pennen ook wit, later kunnen dat weer gewone zwarte zijn.

Maar dit was echt een opvallende verschijning. Zal voortaan het fototoestel meenemen als ik op pad ga  :).

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #5 Gepost op: maart 15, 2008, 10:29:17 am »
Hij zal er dus ongeveer zo uitgezien hebben

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #6 Gepost op: maart 15, 2008, 10:56:08 am »
Wauw das apart zeg, wel mooi  ::)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: maart 15, 2008, 11:20:10 am »
Mooie ja! :hart:   Maar de nav de beschrijving van Barbara denk ik dat die kauw toch ietsje donkerder was als deze?

Riboet

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2008, 11:27:00 am »
Ja, hij was meer gevlekt, zeg maar vaal of vuilwit. Ik had deze foto ook al gevonden. Ook een bericht dat het per ino kauw zeg maar kan verschillen hoeveel pigment er nog in zit.

Het kan natuurlijk ook nog dat mijn kauwtje in feit ook zo wit was, maar dat ie gewoon vies was  :).

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2008, 15:13:15 pm »
 :) Ja dat zou ook best kunnen, het lijkt me wel bijzonder om zoiets tegen te komen.. :thumsup:

Riboet

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 15, 2008, 15:46:08 pm »
Ik heb hem weer gespot. Helaas vond mijn ´vogelvangredder´ Qienie (Frans bulldogje) het erg leuk om door de zwerm vogels waar hij bij zat te rennen, dus ik kon hem niet benaderen en mijn camera is niet zo goed dat je vanaf de dijk de overkant van de weg goed scherp krijgt. Want kauwtje ging natuurlijk een heel eind van me vandaan op een schoorsteen zitten.

Dus niet letten op de allerbelabberdste kwaliteit maar ik heb een indrukplaatje gemaakt:

Hij was trouwens toch nog een stuk minder wit dan ik dacht. Vooral het borstgedeelte heeft behoorlijk pigment zeg maar, zij het niet de volledige juiste kleur. De snavel neigt wel naar zwart.

Maar ik weet nu waar het zwermpje kauwtjes zich ongeveer ophoudt dus het gaat me vast nog een keer lukken om een beter plaatje van hem te maken.

Asura

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 15, 2008, 16:08:55 pm »
Mooi om te zien :thumsup:

Bij mijn vader in de buurt zit al een paar jaar een grijze merel (mannetje) maar het is ons nooit gelukt om echt een duidelijke foto te maken..
Dit is de beste (genomen met een mobiele telefoon) :-[

kokosnoot

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maart 15, 2008, 17:10:14 pm »
wel grappig, lijken wel spookvogels  :)

Pim

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maart 15, 2008, 19:24:54 pm »
heel apart om tegen te komen... :CENS

Riboet

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maart 21, 2008, 13:25:13 pm »
Die grijze merel is ook leuk. Vast ook een verdunningsgen!

Maar ik heb nieuwe foto´s van ´mijn´kauwtje. Nog niet super van kwaliteit maar wel beter.

Komt ie:

Volgens mijn collegaatje op het vogelasiel zou hij van vorig seizoen zijn. Een buurtbewoner vertelde dat het een hele jonge vogel is nog en dat hij steeds witter wordt maar dat ze hem als klein kauwtje zeg maar altijd bruin gezien hadden. ´Het was geen albino´ verzekerde de man me  :) , maar dat wist ik al. Hij wordt dus steeds witter.

Een nadeel.... Met dat aparte kauwtje in de buurt duurt mijn postroute steeds te lang  :P....