Auteur Topic: Ideaal gewicht?  (gelezen 12498 keer)

Rianne83

• Gast
Ideaal gewicht?
« Gepost op: mei 15, 2008, 22:06:51 pm »
Onze rose kaketoe weegt 500 gram... Nu had ik begrepen dat 280 (voor een man) wel het maximum is. Maar misschien is die van ons wel heel fors? Hoe merk je dat ie te dik is?

cosch

• Gast
Re: Ideaal gewicht?
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2008, 22:25:27 pm »
Bij een grijze roodstaart merk je dat als je geen spleet meer op de borst zie. En dan bedoel ik geen uitstekende spleet, want dan is tie te mager. Maar meer een spleet tussen de borstspieren.
Dus als het helemaal rond is, dan is tie te vet. En dat je ook voelt dat er vet onder zit.

Ik heb altijd begrepen dat dat richtlijnen zijn!

giggles

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2008, 00:11:53 am »
Je kan het wel aan ze zien of ze dik zijn of niet...
Foto???

Verder zijn de gewichten van de rosé erg variabel, aangezien in het wild meerdere ondersoorten zijn en die gewichten varieren tussen de 250 tot 400gr...

500gr lijkt me erg zwaar...
Kan je iets vertellen over zijn dieet en over zijn/jullie traktatie gewoontes?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2008, 14:22:24 pm »
Je kan idd weinig spreken van een ideaal gewicht.
Als ik het zo lees hoort een dubbel geelkop amazone
tussen 450 en 550 gram te wegen en Sundae weegt
er op het moment amper 400  ::)
En toch is zijn borstbeentje maar net te voelen.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2008, 18:30:41 pm »
Dinky en Bobbie, allebei jardines, kregen altijd precies hetzelfde te eten, zelfde tussendoortjes maar Bobbie was altijd veel zwaarder dan Dinky.

Bumba en Juultje, allebei meyers, krijgen ook hetzelfde maar Bumba weegt veel zwaarder dan Juultje.

Ik denk dat het ook aan het exemplaar ligt. En wat al gezegd is: er zijn diverse (onder)soorten bij roseetjes, dat zal ook wel schelen.

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2008, 21:55:19 pm »
ik heb 1 website gevonden met de ondersoorten en wat info:

Eolophus roseicapillus roseicapillus(Vieillot 1817) De Rosékaketoe is 35 centimeters lang en de man weegt gemiddeld 330 gram en de pop weegt gemiddeld 306 gram. Hij moet geringd worden. Het ringen van de vogels werd in 2003 strenger in de wet opgenomen.

Eolophus roseicapillus assimilis(Mathews 1912) Deze soort is 35 centimeter en de man weegt gemiddeld 345 gram en de pop weegt gemiddeld 311 gram. Hij moet geringd worden met gesloten voetring.

Eolophus roseicapillus kuhli(Mathews 1912) De Noordelijke Rosékaketoe is slechts 30 centimeter groot en weegt gemiddeld 270 gram. Hij moet geringd worden met gesloten voetring.

Eolophus roseicapillus howei(Mathews 1912) De Centraal-Australische Rosékaketoe is 35 centimeter lang en hij weegt gemiddeld 350 gram. Hij moet geringd worden met gesloten voetring.

http://www.ricoco.eu/html/de%20rosekaketoe.html ;)

Rianne83

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2008, 11:09:50 am »
Die website had ik ook gevonden, maar ik heb geen idee wat de soort is die men thuis houdt. Ik had laatst ook al gevoeld, en ik vind het zelf niet vet aanvoelen op z'n borst en borstbeen, je ziet ook echt 2 kipfiletjes op de borst, die spleet waar Cosch het over heeft.
Op deze foto zie je het:

Traktaties, bijna elke dag krijgt hij een stukje van de groente die wij eten, af en toe een korstje brood, fruit eten we zelf niet zo veel (schande!) maar vettigheid krijgt hij absoluut niet! 2 a 3 keer in de week krijgt hij een stuk of 10 pellets naast zijn gewone voer.
Hij was juist veel buiten geweest met het mooie weer en flink aan het klauteren geweest op z'n touwladder maar hij is juist aangekomen!

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #7 Gepost op: mei 17, 2008, 11:18:32 am »
Een heel rare vraag Rianne:

is de nierfunctie weleens gecheckt bij een vogelarts? Houdt ie geen vocht vast? :-[

Rianne83

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 17, 2008, 11:28:03 am »
Dat zou je toch wel kunnen zien aan de ontlasting? Als ie lekker actief aan het klimmen is, is die vrij dun en waterig, zo niet, is het gewoon groen met een wit puntje.

cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 17, 2008, 11:46:37 am »
Ik had al een idee van eerdere foto's dat hij een beetje de Kaya onder de Roses was.
Gewoon een grote versie. Kaya is ook zwaar vergeleken met andere grijsjes.

En nu is een kaketoe wel anders dan een grijsje.

Mag je aan zijn borstje komen? Kun je niet es voelen of hij echt dik is.

Rianne83

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 17, 2008, 12:11:19 pm »
Dat idee had ik ook, als ik de foto's van Vivke bekeek, Lowieke paste bij hun in 1 hand (op de rug). Nu wil Rhody niet op z'n rug maar ik had wel het idee dat Rhody veel groter is. Nu is Rhody ook al wat ouder, van 2006, maar toch.
Z'n borstbeen kon ik echt voelen, dat het er zat, niet een dikke laag spek erover  :) Nu was Rhody wel wat lichter, een tijdje geleden, hij mag echt niet meer aankomen!

cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 17, 2008, 13:09:45 pm »
Als ik het zo hoor denk ik dat het best meevalt.

Misschien is het idd wel een ander ondersoort ofzo.  ??? Hij is ook zooo fel rose.

Rianne83

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 17, 2008, 16:49:39 pm »
Ik denk dat dat meer door de foto's komt. Het is gewoon tijd voor een kijk-en-vergelijk meeting met een mede rose eigenaar!  ;D

cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 17, 2008, 17:11:08 pm »
 ;D ;D

Dorian

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 17, 2008, 19:08:16 pm »
Puck ziet er ook zo uit, maar je voelt bij hem heel duidelijk het borstbeen en als hij speelt ziet hij er minder zo uit. Maar die weegt 320 gram. En het schijnt volgens de VA al een joekel te zijn...
Zou het toch een keer laten checken. Er vanuit gaande dat hij groot is... Groter dan de gemiddelde, dan is 500 gram voor een rose naar mijn mening nog wel erg veel...