Auteur Topic: Ideaal gewicht?  (gelezen 12497 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
Re: Ideaal gewicht?
« Reactie #15 Gepost op: mei 23, 2008, 12:05:42 pm »
500 gram is veel te zwaar hoor. Roseetjes horen tussen de 300 en de 400 ergens te zitten.

500 gram lijkt mij een ongezond overgewicht  :CENS
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2008, 12:25:59 pm door Pascallo.NL »

Dorian

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: mei 23, 2008, 20:40:45 pm »
Dit is inderdaad niet een kwestie van een grote rose, of een Kaya onder de roseetjes.
Bekend is dat roseetjes snel overgewicht hebben, met niet al te prettige gevolgen.

Wat voor ondersoort Rhody ook is, ook al zou het een van de grootste zijn... Bij 400 gram ga je een gevaarlijke gezondheidsgrens over.
Bij 350 zelfs al...

Rianne, wat voor zaad voer jij Rhody?
Wij hebben hier voor onze roseetjes aangepast voer. Zeer mager. Met vrijwel geen zonnebloempitjes. Nootjes krijgen ze niet vaak. Helaas eten ze niet of nauwelijks fruit en groente, maar we geven ze dat wel. Ook met pellets is het zoeken, want ze worden zelfs van veel soorten pellets snel dik... Wat dat betreft is het gewoonweg geen makkelijke gaai (nja, gaai).
Als het voer van onze roseetjes op is en ze krijgen wat van de grijsjes, gemengd met parkietenvoer, dan worden ze nog ineens vrij veel dikker...

jip

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: mei 23, 2008, 20:58:26 pm »
vogels waarbij je het borstbeen niet voelt zijn te dik(mijn mening) bij de duiven vroeger waren die kipfileetjes alleen welkom als het om lange afstanden ging waarbij ze dus meerdere dagen ingekorfd zaten naar hun losplaats in bijv barcelona,het overtollige vet werd dan afgebroken gedurende de reis om zo met een optimaal gewicht te starten aan de wedvlucht ;)

bij twijfel zou ik zeker een va raadplegen voorkomen is beter dan genezen ;)

Rianne83

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: mei 24, 2008, 11:19:15 am »
Er staat geen merk op het voer wat Rhody krijgt, wat voor voer geef jij Dorian?
Harrison pellets vind ie erg lekker, die krijgt hij wel eens als extraatje. Groente en fruit, hij peutert er wel aan maar vaak verdwijnt het grootste deel op de grond.

Dorian

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: mei 24, 2008, 18:51:24 pm »
Wij geven dit: zaden voor kleine kaketoe van Birdfood
Dit mengen we soms met voer wat we voor de Grijsjes hebben (altijd wat anders...) voor de afwisseling.
Een enkele keer krijgen ze een paar zonnebloempitten extra.
Ze krijgen verder pellets van Scenic (ik geloof de paradise versie, kleine ronde bolletjes, rood en bruin), maar die eten ze slecht.
Soms proberen we de PrettyBird (voor de grijsjes en Ara's) en de Harrissons (die nog over zijn) maar ook dat eten ze niet echt goed.
Het komt dus neer op voornamelijk het eerste en de rest slechts ter afwisseling.

Rianne83

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: mei 25, 2008, 14:17:44 pm »
Ik heb het meteen besteld, zal van de week ook nieuwe Harrison's halen.

Loes_

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: mei 27, 2008, 16:23:22 pm »
Pip weegt 350 gram. Volgens mij is Pip een redelijk forse vogel. Pip krijgt Nutribird Pellets 's ochtends en 's avonds, en tussendoor een pinda'tje, af en toe wat zaad, een stukje brood, hapje appel etc...  ;)

Maar 500 gram is volgens mij echt overgewicht hoor, Roseetjes staan idd ook bekend om vetzucht en snel overgewicht. Ik zou hem meer pellets in plaats van zaad voeren, zaad is ook erg vet.

Dorian

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: mei 27, 2008, 18:33:52 pm »
Het ligt eraan welk zaad je voert. Als het goed is, is namelijk het vetgehalte van pellets die goed gevoerd kunnen worden aan kleine kaketoes ongeveer gelijk aan dat van het zaad (in combi met alles wat ze nog meer binnen zouden moeten krijgen) wat goed voor ze is.

Heb je het voer al binnen Rianne?

Ik heb nog een ander vraagje. Ik herinnerde me het verhaal van een roseetje van een ander forum, dat samen zat met een edel, die haar verliefde maatje was. De edel voerde het roseetje, met als gevolg dat het roseetje steeds dikker werd en een vetbult kreeg uiteindelijk. Dit is allemaal wel gewoon goed gekomen hoor en meestal ook redelijk goed behandelbaar.
Maar ik vroeg me af of je Rhody daar al eens op gechecked hebt.

Ik wil je heus niet bang maken, dat is zeker de intentie niet. Ik moest er alleen ineens aan denken...

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #23 Gepost op: mei 27, 2008, 22:53:57 pm »
ik denk dat lowieke een lichtgewichtje zal blijven  :CENS
die krijgt zijn parkietenvoer, soms gaat hij snoepen bij de grijsjes, s'avonds krijgt hij zijn 5 geweekte pellets (ze zijn bijna op  :cry: en dan moet ik ermee stoppen) , fruit eet hij bijna nooit, buiten een half druifje , een hapje tomaat , een hapje witloof , maar die hapjes kan je niet eten noemen
wieke is van 19 mei net 1 jaar geworden en weegt amper 264gr

Dorian

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: mei 28, 2008, 11:51:03 am »
Lowieke zal vast nog wel wat zwaarder worden Viv, maar het is een goed gewicht en het kan geen kwaad zo  :thumsup:

Rianne83

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: mei 28, 2008, 13:35:50 pm »
Nee ik heb het voer nog niet binnen. Kan zo'n vetbult overal opkomen of is dat vaak een vaste plek? Heb nog niks vreemds ontdekt aan Rhody.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #26 Gepost op: mei 28, 2008, 19:53:57 pm »
de VA zei me ooit , je blaast de veertjes onderaan zijn buikje weg, daar hoort normaal bloot roze vlees te zitten , als dat wat eronder zit lijkt op een geplukte kip (zoals ze in de winkel liggen) en het wat gelig is, dat je dan mag spreken van vetzucht of een vetlaag

dus blaas maar eens bij rhody als je de kans ziet  ;)

Rianne83

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: mei 28, 2008, 22:10:46 pm »
Ja dat doe ik wel, vaak genoeg, dan blazen we zo het stof van onder zijn veren vandaan  ;D
Het is roze/rood en niet geel. Wil er wel een foto van maken maar dat wordt lastig denk ik!
Maar eens informeren of er een vogelarts hier in de buurt is, die hem kan onderzoeken.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #28 Gepost op: mei 28, 2008, 22:36:25 pm »
je kan hier op plf in de lijst kijken of er één in jouw buurt zit  ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: mei 29, 2008, 18:52:11 pm »
Volgens mij kunnen ze vetbulten overal krijgen.
Ik las dat tenminste wel op een site van een kweker, maar ik weet niet meer welke.
Als ik het nog kan vinden zal ik het hier plaatsen okay?