Auteur Topic: Dilemmy's kweek 2008 ~ grasje 5 jonkies & catharina's 1 jonkie  (gelezen 12457 keer)

Dilemmy

• Gast
Dilemmy's kweek 2008 ~ grasje 5 jonkies & catharina's 1 jonkie
« Gepost op: mei 24, 2008, 14:31:57 pm »
Hierbij mijn kweek van 2008:

Mijn koppel Catharinaparkieten, donkergroene man x lichtgroene grijsvleugel pop, zijn al vrij vroeg begonnen. Ongeveer in april begon de pop het water te vervuilen door allemaal besjes (die bij mij in het zaad zitten) op een gegeven moment toen ik mijn vogels aan het controleren was en aan het schoonmaken zag ik dat de kont ook al dikker aan het worden was. Eerst dacht ik o jee heb nog helemaal geen nestblokken opgehangen; dus gelijk een andere kooi helemaal klaargemaakt en ze daar in gezet. En ja hoor nog geen dag later lag het eerste ei eral. Was dus net op tijd.
Uiteindelijk heeft ze er 5 gelegd, waarvan er drie zijn uitgekomen en de rest was onbevrucht. Helaas was het verschil met het 3e jong achteraf erg groot en deze lag nog geen week later dood in het blok. De andere twee groeien goed en zijn nu een aantal weken oud. Het oudste jong begint nu echt veertjes te krijgen en naar wat ik kan zien is het hetzelfde kleurtje als mams. De tweede wordt waarschijnlijk donkergroen maar dat is nog niet echt te zien. Wel is het donsveer heel donkergrijs terwijl de andere lichtgrijze dons heeft.

Dan heb ik nog twee koppels grasparkieten:

wildkleur man x lichgroene grijsvleugel pop: deze hebben nu 5 eieren en het is afwachten wat er uit gaat komen.
df violet man x ef violet pop: hier heb ik nog geen eieren van, wel vind is het kontje nu ook wat dikker worden. Ik moet ze vandaag nog controleren dus wie weet hebben ze nu wel een ei gelegd.

De rest van m'n vogels krijgen een jaartje rust; of ik zet ze na de zomer nog een keertje in. Dat moet ik nog effe kijken.

Ik wil trouwens mijn grasparkietjes; te weten australische grasparkieten; graag ringen maar weet niet goed of de maat die aangegeven staat ook groot genoeg is voor mijn grasjes, omdat de meeste grasparkieten die geringd worden voor tt's engelse zijn.... als iemand dit weet zou ik het graag horen van jullie.

p.s. foto's volgen nog.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2008, 17:47:05 pm door Dilemmy »

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
Re: Dilemmy's kweek 2008
« Reactie #1 Gepost op: mei 28, 2008, 15:45:03 pm »
Hierbij mijn kweek van 2008:

Mijn koppel Catharinaparkieten, donkergroene man x lichtgroene grijsvleugel pop, zijn al vrij vroeg begonnen. Ongeveer in april begon de pop het water te vervuilen door allemaal besjes (die bij mij in het zaad zitten) op een gegeven moment toen ik mijn vogels aan het controleren was en aan het schoonmaken zag ik dat de kont ook al dikker aan het worden was. Eerst dacht ik o jee heb nog helemaal geen nestblokken opgehangen; dus gelijk een andere kooi helemaal klaargemaakt en ze daar in gezet. En ja hoor nog geen dag later lag het eerste ei eral. Was dus net op tijd

gelukkig zou zonde zijn als het op de grond zou leggen of als ze op de stok zou zitten en het ei zou kapo vallen

Citaat
Uiteindelijk heeft ze er 5 gelegd, waarvan er drie zijn uitgekomen en de rest was onbevrucht. Helaas was het verschil met het 3e jong achteraf erg groot en deze lag nog geen week later dood in het blok. De andere twee groeien goed en zijn nu een aantal weken oud. Het oudste jong begint nu echt veertjes te krijgen en naar wat ik kan zien is het hetzelfde kleurtje als mams. De tweede wordt waarschijnlijk donkergroen maar dat is nog niet echt te zien. Wel is het donsveer heel donkergrijs terwijl de andere lichtgrijze dons heeft.

weet je in middels al de kleuren van de jongen?

Dan heb ik nog twee koppels grasparkieten:

wildkleur man x lichgroene grijsvleugel pop: deze hebben nu 5 eieren en het is afwachten wat er uit gaat komen.
df violet man x ef violet pop: hier heb ik nog geen eieren van, wel vind is het kontje nu ook wat dikker worden. Ik moet ze vandaag nog controleren dus wie weet hebben ze nu wel een ei gelegd.

De rest van m'n vogels krijgen een jaartje rust; of ik zet ze na de zomer nog een keertje in. Dat moet ik nog effe kijken.

Citaat
Ik wil trouwens mijn grasparkietjes; te weten australische grasparkieten; graag ringen maar weet niet goed of de maat die aangegeven staat ook groot genoeg is voor mijn grasjes, omdat de meeste grasparkieten die geringd worden voor tt's engelse zijn.... als iemand dit weet zou ik het graag horen van jullie.

p.s. foto's volgen nog.

ik heb even na gekeken 4.3 en voor engelse grasparkieten 4.5 zie in info bij NBVV : http://nbvv.nl/content.asp?page=34

groetjes rolf

Dilemmy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 28, 2008, 20:37:30 pm »
Hey Rolf,

Super bedankt voor die info; de laatste keer dat ik bij de nbvv had gekeken stond het er niet bij dus vandaar dat ik het vroeg.

Ik weet ondertussen ook de kleuren van de jonkies; tenminste ik moest bij nummer 2 erg goed kijken.
De oudste word groen grijsvleugel (weet niet of het ef of df is, want van kleurmutaties heb ik absoluut nog geen kaas gegeten) en de jongste wordt waarschijnlijk olijfgroen (dat is geloof ik bij de nieuwe namen dd groen)

En m'n ene grasparkiet zit nog lekker te broeden; ga van de week effe de batterijen van m'n schouwlamp opladen zodat ik ze kan gaan schouwen.
En m'n violette koppel hebben nog steeds geen eieren, maar zo aan de kont van de pop te zien zal ook dat waarschijnlijk niet lang meer duren.

groetjes Cinnemon

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #3 Gepost op: mei 28, 2008, 21:15:57 pm »
weet je hoe lang die kont dik is ?

groetjes rolf

Dilemmy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 28, 2008, 22:37:19 pm »
Het kontje begon afgelopen zaterdag op te zetten; en nu wordt het steeds dikker.
Ik hoop niet dat ze legnood krijgt; ook al geef ik kalkpoeder door het eivoer.

Het popje haar gedrag is nog heel actief enzo... Denk je  :CENS dat het legnood kan zijn dan??

Dilemmy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 28, 2008, 23:02:23 pm »
Ik heb nog leuke foto's van m'n Catharina's genomen afgelopen weekend:

dit de pop groene grijsvleugel
dit is de man d groen

Dit is het oudste jonkie: die zover ik nu kan zien ook een grijsvleugel is.

En dit is z'n nestgenootje die het donkerste wordt.

Ze zijn nu erg beweeglijk aan het worden en eventjes blijven zitten om mooi op de foto te gaan zat er geloof ik niet echt bij.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2008, 23:04:55 pm door Dilemmy »

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #6 Gepost op: mei 28, 2008, 23:36:28 pm »
Het kontje begon afgelopen zaterdag op te zetten; en nu wordt het steeds dikker.
Ik hoop niet dat ze legnood krijgt; ook al geef ik kalkpoeder door het eivoer.

Het popje haar gedrag is nog heel actief enzo... Denk je  :CENS dat het legnood kan zijn dan??

je moet gewoon het in de gaten houden , je kan het ook ruiken bij de cathariana`s als ze eieren gaan leggen dan stink het en als het ei is gelegt dan is de stank ook weer weg

mooie vogels
laten we hopen dat er nog meer kleine vogels komen

groetjes rolf

kokosnoot

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 29, 2008, 12:36:34 pm »
als ik een ei moet leggen stink ik ook hoor  ;D

wat een schatje zeg  :hart:

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #8 Gepost op: mei 29, 2008, 15:28:06 pm »
als ik een ei moet leggen stink ik ook hoor 

als jij een ei gaat leggen ga ik met jou op de markt staan  :) :) :) :) :) :)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 29, 2008, 16:56:56 pm »
als jij een ei gaat leggen ga ik met jou op de markt staan  :) :) :) :) :) :)
zodra het een gouden ei is dan delen we de winst he  ;D

Dilemmy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 29, 2008, 17:32:12 pm »
Ik hou m'n grasparkieten sowieso scherp in de gaten. Ben toch nu iedere dag in de voliere te vinden om het eivoer te verversen.
Dit zou trouwens ook de eerste keer zijn als ik problemen met de grasparkieten krijg met het leggen van de eieren. Voorgaande jaren waren ze zo snel met leggen dat ze mij voor waren. Maar het popje van dit koppel is nog niet zo heel oud, nu ongeveer een jaar a 2 jaar. Dus wie weet heb ik van het weekend van haar gewoon eieren je weet het maar nooit met die beestjes.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 29, 2008, 19:03:05 pm »
dan ga ik duimen voor je  ;)   :thumsup:

donjana

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 29, 2008, 19:17:23 pm »
Spannend allemaal hoor.
Ik heb nu 2 eitjes van mijn pracht rozella's

Dilemmy

• Gast
Re: Dilemmy's kweek 2008 ~ 3 jonkies
« Reactie #13 Gepost op: mei 31, 2008, 18:45:44 pm »
Hier een update:

Met de Catharinajonkies gaat het nu echt super goed; beginnen nu echte vogels te worden ook al zien ze er nu er echt helemaal niet meer uit. Alle veren op hun kopje zijn open en voor de rest op de vleugels na hebben ze alleen nog maar dons.

Grasparkiet koppel groen x grijsvleugel:
Vandaag is het eerste jonkie van dit koppel geboren  :thumsup: hopelijk volgen de anderen snel. Ze heeft nog vier eieren dus ik hoop wel dat ze allemaal bevrucht zijn.

Grasparkiet Violetkoppel:
Eindelijk lang na wachten heeft de pop het eerste eitje gelegd  :dance:, dus ben benieuwd hoeveel ze er nog bij gaat leggen. Houdt jullie op de hoogte.

groetjes Cinnemon

kokosnoot

• Gast
Re: Dilemmy's kweek 2008 ~ 3 jonkies
« Reactie #14 Gepost op: juni 01, 2008, 21:15:31 pm »
gaat goed he! spannend  :thumsup: