Auteur Topic: Dagboek van mijn parkietjes  (gelezen 11329 keer)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Dagboek van mijn parkietjes
« Gepost op: mei 31, 2008, 20:29:40 pm »
Aangezien ik soms gewoon even wat kwijt wil over mn vogels, maar hier natuurlijk niet allemaal topics over ga openen ;) ook van mij nu een dagboek!

Zal om hem compleet te maken even een voorstelling geven van mijn schatjes:

Vorig jaar juli heb ik mijn eerste grasparkiet gekocht, een mooie groene met geel masker. Aangezien ik geen naam kon bedenken en ik em met mn stage in België als aanleiding heb gekocht, kreeg deze de naam (Mr) Ickx (Jacky Ickx is een oud Belgisch F1 coureur en ik doe de studie automotive engineering :) ). Ik was er helemaal gek op en ging op internet toch eens wat meer info zoeken. Kwam bij mn zoektocht een grasparkietenforum tegen en heb me hier aangemeld. Op dat forum had iemand een nestje en een van de vogeltjes stal direct mijn hart!! Ook al waren mn ouders niet blij dat ik toen al een parkiet had gekocht (ze wilden dat ik wachtte tot vlak voor mijn stageperiode) ben ik achter dit 2e parkietje aan gegaan. Zij kreeg de naam (Miss) Iggy.

Helemaal aangestoken ging ik eens kijken op marktplaats voor een grotere kooi... wat zag mijn oog?!  :o Een kamervolière voor een habbekrats! Wow, die moest ik hebben  :thumsup: Samen met paps daar heen gereden, was dezelfde dag nog, en die gehaald. Vlak erna had ik een studio-tje in België en hebben we daar de kooi opgezet en ingericht. Later verhuisde de 2 daar naartoe. Wat was dat wennen voor ze! Zo'n grote kooi in een vreemde omgeving. En ja, hij was ook groot  :-[ Mam... 'Ik wil er graag nog 2 parkietjes bij'  :-[ Daar zei ze geen nee op! (aangezien ze ook mee terug naar NL moesten aan het eind van de periode) De dag daarvoor had ik mn buurjongen leren kennen en de dag erna liet hij me de dierenwinkels zien, op zoek naar 2 parkietjes. Deze heb ik ook gevonden, Batty en Seppe (bijnaam van de buurjongen, nu mn vriend).

Helaas hebben we Iggy in december moeten begraven nadat ik haar 's ochtends dood op de bodem aantrof  :cry: Vond dat echt erg, ze was de clown van de bende, de jongste ook. Toch heb ik niet lang gewacht en dezelfde dag, of de dag erna, een nieuw parkietje gehaald, Muis (de naam die Iggy had bij haar 'kweekster', en ze had ook wat grijzig in haar verenpak). Muis is ook een jong ding en net zo'n clown als dat Iggy was.

Er hebben zich 2 koppels gevormd: Batty & Ickx en Muis & Seppe. Deze staan nu in de woonkamer bij mijn ouders thuis, waar ik ook weer woon. Helaas vind de rest van de bewoners hier het geluid dat ze soms met zijn 4-en produceren niet zo super... Ik ben eigenlijk de enige die ervan kan genieten... Uiteindelijk is er gezegd dat ze naar buiten moeten, dit gaat gebeuren in de buitenvolière die we bij mn vriend gaan zetten. Natuurlijk is zo'n volière wel errug groot voor 4 kleine parkietjes, dus ben na gaan denken over gezinsuitbreiding. Er komen er nog 2 bij via mn nicht, ook een man en pop, dus mooi 3 - 3.

Naast grasparkietjes vind ik andere parkietensoorten ook leuk, zo ook dus Catharina parkieten en valkparkieten  :hart: Gister een koppeltje catha's gehaald in Boxtel! Ze zijn 8 weken en iets ouder dan 8 weken. Zo totaal verschillend van grasparkieten tot nu toe! Zo anders, maar toch ook zo leuk  :hart: Gisteravond was ik na het ophalen nog even langs België gegaan om ze daar te showen. Onderweg zaten ze eerst nog in de tralies, maar het mannetje durfde het al snel om op een stokje te gaan zitten. Toen viel me pas op hoe mooi die eigenlijk is! Na een tijdje ging hij gewoon met zn koppie tussen de veertjes, het schatje. Het vrouwtje is nog wat voorzichtiger en kwam later pas op het stokje zitten. Ze begonnen zelfs al geluidjes te maken vlak voordat ik bij het huis was!  :thumsup:

Aan het eind van de avond werd het vrouwtje niet toegelaten op het stokje :( het mannetje pikte haar weg. In plaats van op het andere stokje te gaan zitten, is ze op de grond gaan slapen. Dacht eerst dat er iets ergs met haar was, maar gelukkig was het loos alarm. Ze zijn zo anders dan grasjes, dat ik me gewoon wat meer zorgen maak(te)  :-[

Vandaag wat dingetjes in de kooi gehangen en man... wat zijn ze nog onhandig  :) Het schommeltje... 2 zwiepen en ze liggen op de grond (al zag ik net het mannetje de poging succesvol afronden  :thumsup: ) Het mannetje is trouwens ook wel nieuwsgierig, al best snel ging ie alle nieuwe dingen eens langs met zn snaveltje en tongetje, zo ook mn hand die ik even in de kooi hield. Ben benieuwd of het met deze lukt om ze tam te krijgen. Ze zullen hier blijven tot ik ook naar België verhuis, de grasjes achterna. De valkjes blijven ook even hier (zodra de kamervolière vrij is) om te kijken hoe dat gaat, sowieso om ze even te leren kennen. Daarna zien we wel hoe het met de acceptatie van mn ouders en broer staat!

Maar tot zover ;) de achtergrond lijkt me nu wel duidelijk  :)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
Re: Dagboek van mijn parkietjes
« Reactie #1 Gepost op: juni 02, 2008, 15:49:41 pm »
 :thumsup: :dance: Hoeraaaa!!! Het lijkt er echt op dat ik de catha's tam ga krijgen!!

Het onverwachte gebeurde zojuist. Ik had een stukje trosgierst tussen mn vingers en ja, eerst gingen ze wat klimmen enzo, maar wacht dan steeds tot ze weer rustig zijn. Vaak durven ze dan ook gewoon dichtbij mn hand te gaan zitten, eten enzo. Het mannetje laat dan ook af en toe nieuwsgierig zijn snavel voelen. Dit keer was het t vrouwtje dat zomaar naar me toe kwam! Ze ging van de trosgierst knabbelen!! Dat vond ik al leuk genoeg, maar na een paar hapjes zag ik haar vertwijfeld met een pootje naar mn hand toe gaa, maar weer terug... Ok... even uitdagen... De trosgierst een stukje verder weg gehouden en een vinger er tussen... Na een tijdje van overhangen om hapjes te nemen, stapte ze op mn vinger, met beide pootjes!!!  :thumsup: Zo heeft ze echt een hele tijd zitten smikkelen, totdat ze er genoeg van had, zich rustig omdraaide en weer de stok op stapte  :hart:

Het mannetje hoefde er niets van te hebben. Zag hem wel tijdens het eten uit het bakje even wat met zn pootje pakken dat ie ook in zn bekkie hield, echt zo schattig  :hart:  Het restje trosgierst ligt nu in een voerbakje waar het vrouwtje weer van aan het eten is. Hoop dat het mannetje het ook ontdekt zodat ie volgende week hoe lekker dat wel niet was .

Ondertussen staan de grasjes lekker van het warme weer te genieten buiten waar ze het hele woonblok laten horen dat ze er zijn  :)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: juni 02, 2008, 17:57:19 pm »
Het is nog niet klaar voor vandaag :)

Ik had op internet gelezen dat catha's zo van een douche kunnen genieten dat ze helemaal ondersteboven gaan hangen met hun vleugeltjes wijd. Dus vanmiddag eens geprobeerd om te kijken of de mijne ook zo zouden genieten...

De eerste paar sprays hadden ze zoiets van 'wat is dit nou weer?  ??? ' Maar na nog een paar gingen de vleugels van het mannetje al wat wijder staan tot ze helemaal gespreid over de ander heen lagen en hij ging heerlijk alles omhoog houden waar ie nat wilde worden hihi :) Heerlijk gezicht om te zien! Het vrouwtje deed niet gelijk even enthousiast mee. Alles was al behoorlijk nat geworden, dus ik stopte en ging naar mn grasjes. Die vonden het niet zo'n geweldig idee  :CENS

Toen ik terug bij de catha's stond, leek het net of ze vroegen om meer, dus nog een paar keer en ja hoor, het vrouwtje deed ook lekker mee! Zaten ze allebei te genieten met hun vleugeltjes wijd en kontjes omhoog  ;D  Kan je je voorstellen hoe iemand zijn/haar oksels onder de douche wast? Zo gingen zij ook staan  :)  Echt geweldig leuk  :thumsup:

Helaas kwam de ingeving van foto's maken pas later, maar ze zagen er zo schattig uit  :hart: dat ik erna toch wel fototjes heb getrokken

even uitschudden

Wel jammer dat de kale plekjes op dr koppie nu meer opvallen (nu is alles weer droog) maja, t blijft een schatje  :hart:

« Laatst bewerkt op: juni 18, 2008, 16:33:48 pm door NaOmi_W »

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2008, 14:41:23 pm »
Vandaag weer geprobeerd om ze op mn vinger te krijgen, of het mannetje in ieder geval al aan het eten te krijgen dat ik vasthoud. Het ging erg moeizaam, maar uiteindelijk hapte het vrouwtje weer toe met eten. Dus ik het stuk trosgierst steeds een stukje verder weg houden en een vinger er tussen waar ze op kon stappen... Dat deed ze steeds maar niet! Elke keer hing ze helemaal in de lucht om weer een zaadje te kunnen pikken. Uiteindelijk hield ze dit niet vol en ging met een pootje naar mn vinger reiken. Ze miste, viel met dr lijfje op mn vinger, pootje hangend naar beneden, andere pootje nog op het stokje... en daar hing ze dan... terwijl ze lekker verder bleef snoepen  ;D Een beetje onhandig, haha. Jammer dat mn camera te ver weg lag.

Het mannetje laat zo nu en dan wel nieuwsgierig even zijn snavel tegen mn vinger of hand voelen, maar verder doet hij nog niets.

Ook ben ik nog steeds bezig met het verzinnen van namen, ben nog steeds niet overtuigd van sommige namen...

Het is trouwens erg duidelijk bij deze vogels of ze gedronken hebben of niet. De ontlasting was dikker geworden, vond ik wat vreemd, aangezien het bekend is dat de ontlasting wat waterig is. Toen ze op de grond zaten te scharrelen en er eentje even naar het drinkflesje ging, lette ik eens op of er belletjes in het flesje kwamen... Niet  :CENS Ohjee, er zit iets niet goed dus, sinds gister al... schaam me rot... Toen ik in het flesje had geknepen en er weer water uit kwam, gingen ze als een gek er aan lurken, alsof ze uitgedroogd waren zeg. Al heel snel was het keukenpapier vol met natte vlekken en ontlasting... Weer wat geleerd over deze vogels. Volgende keer weet ik wat er aan de hand is!

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2008, 21:21:48 pm »
De vogels hebben vandaag met zn allen buiten gestaan. De catha's zijn door mn ma van mn kamer af gehaald en naast de grasjes gezet terwijl ik op school was. Blijkbaar vonden ze het uiteindelijk wel gezellig, ze zaten lekker te klimmen (toch gek als je grasjes gewend bent, bij hun is het juist onrust, maar bij catha's een bezigheid) en het mannetje zat lekker met zn belletje te spelen. Ze houden er ook van om tijdens het poetsen ook even de veren van de buur mee te nemen in de schoonmaak, niet altijd even gewenst... Ze vinden het poetsen van de ander zo leuk dat ze het zelfs zonder toestemming en onder protest doen  :)

Het fruit en groente eten gaat goed  :thumsup: De zure appel hebben ze niet op, de zachtere zoete wel, en ook een stukje witlof tot het laatste stuk opgepeuzeld. Gek genoeg tref ik het steeds met vogels die niet moeilijk zijn in het eten van iets anders dan alleen zaden (alleen de rozijnen in de Extra Vital van de grasjes worden selectief op de bodem gegooid).

Vandaag weer wat extra aandacht kunnen schenken aan de catha's, vrijdag druk geweest en vroeg naar bed, zaterdag hele dag niet thuis geweest en zondag persoonlijk iets aan mn hoofd... Maar gelukkig aten ze uiteindelijk wel gezellig met zn 2 van de trosgierst uit mn hand  :dance: Eigenlijk voor het eerst dat ze dat zo samen doen. Het mannetje zag het eerst niet zo zitten, vandaag dus wel! Heb nog echt geen spijt van de keuze voor deze 2  :hart: Vogels zijn toch zo heerlijk he  :hart:

Ik heb trouwens weer verder nagedacht over de namen en vraag me af wat jullie denken:

Blues & Jazz
Dutchy & Dotje / Doortje
Dutchy & Flemmy (hollander en vlaming :) )

K denk zelf de laatste...  :CENS maar k raak maar niet overtuigd van de namen   ???

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: juni 10, 2008, 18:33:56 pm »
Bij deze is het geworden:

Dutchy & Flemmy

Vandaag heb ik ze voor het eerst weer op de schommels en het trappetje zien spelen  :dance: Flemmy was steeds tussen de treetjes aan het wurmen en ik heel nauw kijken of ze niet vast kwam te zitten  :o Maar gelukkig ging het allemaal goed! Alleen het trappetje blijkt niet zo goed te blijven hangen en valt er af als ze er te actief mee zijn. Mocht dus gaan freubelen en heb het met draadjes hoop ik goed vast gekregen aan de kooi.

Iemand trouwens idee of het wel goed is als Dutchy zo met zn veertjes omhoog zit onderaan zn ruggetje?  ???

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2008, 17:07:36 pm »
Zo, ook eens wat foto's van de grasjes geupload  :thumsup:

Wijlen Iggy:

Een foto van het viertal van een paar dagen voordat Iggy weggevallen is:

Batty met Ickx:

Muis met Seppe:

Batty op de voorgrond met nieuwsgierige Muis en Seppe er achter:

Gewoon een leuke van muis :)

Het nieuwste prulletje in de kamervolière is ontdekt:

De kooi van de catha's is ook weer wat voller geworden. Ze houden erg van klimmen en klauwteren. Ze gingen ruzie maken over wie er op het trapje mocht zitten en klimmen, dus was voor een 2e trapje gegaan. Kwam in de winkel nog zo'n bijtring tegen en dacht: ach ja, waarom ook niet. Dus die ook meegenomen. Eers hing deze langs de tralies, maar ze bleken er zo gek op te zijn dat ik het wat verder naar het midden heb gehangen. Nu is het zo'n beetje hun favo speeltje om op te hangen, klimmen, knagen en gewoon relax te zitten:

Er is gewoon plek genoeg voor 2 hoor :)

Kiekeboe:

Ohja, heb dit keer rekening gehouden met foto's maken bij het douchen :) Dus het bericht is nog niet klaar :)

Flemmy gaat er toch ook maar even voor zitten/hangen:

Even extra poetsen bij elkaar, doen ze blijkbaar erg graag:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2008, 17:13:34 pm »
Ohja, gister bericht gehad van mn aangetrouwde neef dat ze klaar zijn om afscheid te nemen van hun grasjes. Morgen komt mn nicht ze brengen. De volière is dan nog niet klaar, maar kunnen ze alvast naast elkaar staan om op afstand elkaar te bekijken. Hopelijk is de volière binnen iets van 1,5 week klaar, vanaf vrijdag zijn mn ouders voor een week weg, dus die hebben dan geen last van het extra gekwebbel  :thumsup:

Het nachthok zal nog niet gereed zijn, maja, als die maar klaar is wanneer het snachts koud begint te worden. Dat is dan pas belangrijk. Ze zullen voorlopig wel lekker kunnen genieten van alle ruimte die ze dan krijgen  :thumsup:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2008, 22:04:23 pm »
Wow, we zijn nog niet klaar voor vandaag  :a036:  :thumsup:

Er was van vandaag nog wat trosgierst over en gaf die net nog, even kijken of ze nog trek hadden. Behalve al het gehap in mn vingers werd er ook van de trosgierst gegeten. Flemmy zat wat met dr pootje te zwaaien dus die gaf ik een vinger om beet te pakken. Dat deed ze ook  :dance: Op een gegeven moment ook weer het 2e pootje!! Dutchy had eigenlijk evenveel interesse in mn vingers als de trosgierst... Wie heeft er gezegd dat catha's minder bijten?  :CENS Maar ze bijten niet hard hoor... na een tijdje ging hij ook voor de trosgierst en liet mn vingers weer even bijkomen... even... al snel had ie mn vinger weer te pakken met zn snavel EN 1 pootje!!!  :thumsup: Had ik opeens 3 pootjes op mn vinger  :hart:
Toen Flemmy even wat minder interesse had in de trosgierst greep Dutchy zn kans en ging er voor. En ja hoor, hij is voor het eerst met beide pootjes op mn vinger gaan zitten  :dance: Ben echt blij  woohoo

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: juni 19, 2008, 12:59:53 pm »
Het is gister niet eenmalig geweest bij Dutchy  :thumsup: Vandaag zette hij weer gewoon een pootje op mn vinger! Flemmy lijkt het nu erg gewoon te zijn geworden om er op te stappen, ze zal het gemakkelijker vinden en loopt ze niet het risico dat het stukje lekker eten opeens voor dr neus vandaan wordt gehaald.

Vanmorgen toen ik de bakjes met zaad terug in de kooi hing, hingen ze ook meteen in mn vingers, zonder dat ik echt eten in mn hand had. En zojuist met de enkele zaadjes die nog in het stukje trosgierst zaten, vonden ze mn vingers af en toe ook lekkerder dan de zaadjes  :o Echt pijn doet het (nog) niet, maar begin me af te vragen of ze het nog af gaan leren. Ik reageerde er eerst niet op, maar bedacht me toen: straks denken ze dat het eetbaar is ofzo... Dus gaan bewegen als ze er aan zaten. Moet ik nu eigenlijk maar niet meer doen, bewegend voer vinden ze blijkbaar erg interessant (jammer dat de maden voor de buitenvogels al op zijn...). Blazen reageren ze ook niet op, praten/roepen/schreeuwen begin ik niet aan... Toch maar doorzetten met niet reageren... hopen dat het werkt.

Ben in ieder geval nog steeds blij dat ze niet wegvluchten van mn hand. Denk dat ik het liever zo heb dan dat ze er bang voor zijn.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: juni 19, 2008, 22:13:38 pm »
Vanmiddag is mn nicht de 2 grasjes komen brengen. Ze hebben een flink grote kooi waar ze zich goed in kunnen vermaken. Ze werden best verwend :) heel veel snoepstokken enzo. Bij mij moeten ze nu dus gaan afkicken  :nailbiting: De stokjes die al hangen laat ik gewoon zo, even niet teveel rond die kooi hangen. Naar mijn weten zijn ze ook niet tam, maar vlogen daar wel door het huis.

Vandaag hebben ze lekker naast de kooi van de catha's gestaan en al binnen een half uur begon er een voorzichtig een geluidje te produceren. Even later zijn wij weggegaan en hadden ze het rijk alleen om alle lawaai te maken die ze wilden. Bij thuiskomst waren ze al lekker bezig in de kooi, die is gelukkig nog vertrouwd he. Ons vinden ze nog wat eng, maar zal toch eens gaan kijken hoe ver ze me laten gaan... Kijken wat voor vlees ik in de kuip heb :) Ik denk dat de andere vogelgeluiden hun wel op hun gemak heeft gesteld. De mijne hebben zich namelijk zoals gewoonlijk niet stil gehouden  :-[ Het is maar goed dat mn ouders morgen voor een weekje weg zijn, ze zouden nog gekker zijn geworden :)

Een groot voordeel bij deze bijna 4-jarige parkietjes, is dat ik geen namen hoef te verzinnen!  :thumsup: Ik stel u voor:

Fifi & Idefix

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: juli 05, 2008, 17:13:35 pm »
Met de vogels gaat het goed, ze staan regelmatig buiten te genieten en alvast te acclimatiseren voor als ze er permanent komen te staan.

Zoals sommigen hier al weten is mn relatie uit en komt de volière hier in de tuin te staan. Helaas hebben we hier geen ruimte voor 3x1 en wordt ie 'maar' 2x1. De panelen zijn er al, maar heb nog 2 dingetjes nodig voordat we em echt definitief kunnen plaatsen. Alleen de grasjes komen er met zijn 6-en in, geen valkjes meer. Ben benieuwd hoe ze zich gaan redden met het nieuwe stel erbij!  :nailbiting: Woensdag heb ik als het goed is de andere dingetjes en kan er gebouwd worden.

Mn afstudeerstage in België zal nog steeds door gaan, als ik tussendoor niets verpruts, en daarom hou ik de catha's binnen. Ze zullen ook een verhuizing doormaken, naar de kooi van Fifi en Idefix, die is de helft groter, meer klimruimte  :thumsup: En makkelijk te verhuizen om mee te nemen naar mn plekkie tijdens mn afstuderen. Toch nog vogeltjes bij me  :a036: Vorige keer had ik de kamervolière mee, maja, is wel een beetje veel te verhuizen en groot voor 2 vogels en voor k t weet heb ik er nog meer in zitten, gewoon omdat het kan...  :-[
De kamervolière gaat straks in de verkoop, mocht iemand interesse hebben ;)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: juli 11, 2008, 21:10:10 pm »
Vandaag zijn we begonnen aan het zetten van de volière. Mn pa heeft heel mooi geholpen  :thumsup:
Die 2 dingetjes waar ik het in mn vorige bericht over had, heb ik toch niet erbij genomen omdat ik er het nut niet helemaal van zag, en uiteindelijk kwam het zo precies goed uit. Ik had 2 extra buisprofielen van 2m lang en die hebben we aan het paneel voor het dak geschroefd zodat we die overal sluitend zouden hebben en dat ie er mooi op kwam te liggen. Misschien  ??? effect, maar geloof mij, het kwam zo goed uit ;)

Ondanks de regen zijn we toch ver gekomen. Alle wanden staan en het dak zit ook aan 1 zijde vastgeschroefd. Morgen de andere 3 zijden nog vastmaken en de voerbakken er in en de golfplaat er op en dan lekker met de inrichting gaan rommelen. Ook nog even naar het tuincentrum voor potgrond en speelzand voor op de grond en dan kunnen in de avond de grasjes er in  :thumsup: Hebben zij lekker de ruimte om te fladderen en mn ouders rust van alle gekwetter. Mn slaapkamer zit aan de tuinzijde, dus kan elke morgen door ze gewekt worden  :-[

Er komt nog geen nachthok in, weet niet of die er ooit nog in komt. Nog even nadenken over wat ik daarmee doe. Ze zitten opzich best beschut op het plekje waar ze nu staan. De achterzijde staat tegen het hek en een van de zijkanten zit ook redelijk dicht bij een ander hek. Maar zal nog foto's maken als het helemaal klaar is  :pics:

Het voelt allemaal nog niet zo super als dat het normaal zou moeten hebben gevoeld als hij bij mn ex had komen staan en die relatie nog goed had geweest, maja, dat gevoel komt nog wel goed. Het gaat steeds beter en krijg mn vreugde in alles alweer wat terug  :a036: Zullen ze thuis blij mee zijn, zo gezellig ben ik nu niet geweest  :-[ al is het nu niet meer zo erg als dat het is geweest  :-[

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: juli 12, 2008, 20:31:10 pm »
 :thumsup: Vandaag is alles afgekomen!

Vanmorgen met mn pa verder gegaan met het vastzetten van het dakpaneel, tot we werden weggejaagd door de regen. Terwijl ik ging douchen werd het weer droog en zijn mn pa en ma verder gegaan met plaatsen van voerbakken enzo. Toen wassie klaar  :thumsup: Of naja... klaar... hij was klaar om ingericht te worden. Eerst voor de bodembedekking op stap geweest naar het tuincentrum. Mn ma kwam met het geweldige idee van staptegels, waar ik vervolgens grind voor heb gekozen. Aangezien er op de grond een mengsel van potgrond en zand ligt, kan het soms nat zijn als ik er in wil en nu met een paadje van grind, hoef ik me niet druk te maken om wat ik aan mn voeten heb als ik er in stap. Mn tante wilde me een nachthok geven als we iets tegen zouden komen, maja, verwachtte al niets te gaan vinden en bedacht me: laat ik eens goedkoop doen... men neme een kartonnen doos en plaatsen hier 2 stokken in. Deze hangen we aan het gaas en we hebben een beschut plekje  ;D Zo hebben ze iets te slopen en om in te schuilen als ze dat willen. Nu kan ik gewoon kijken of ze het echt willen voordat ik nog meer geld uitgeef aan een hok dat ze nooit gebruiken.

Terwijl ik met de bodem bezig was, kwam Nicky aan met haar kleine mannetje. Ze heeft me geholpen met de nachtdoos en met de inrichting van de volière. Thom heeft ook nog een ontwerp voor een speeltje gemaakt en gecombineerd met de creativiteit van zn mama hebben we daar iets van gemaakt wat nu lekker in de kooi hangt voor ze. Het indelen ging wel vlot, met het brainstormen van Nicky erbij voor haar eigen volière was het al snel duidelijk hoe alles gedaan zou worden. Tegen etenstijd was hij klaar voor de grasjes om er in te gaan. Idefix en Fifi waren geen probleem, hun kooi kon de volière in en open gezet worden, die gingen dus als eerst. Ik moest ze nog wel even opjagen zodat we aan de pannenkoeken konden gaan  :-[  Na het vullen van onze buikjes heeft Nick echt supergoed geholpen met het vangen van de grasjes in de kamervolière, ze deed het vastberadener dan de pogingen die ik voorheen heb gedaan  :-[ Het was wel zo dat er 2 via het grote onderluik waren ontsnapt omdat ik daar mn arm door had om ze voor Nick bovenin te houden en Ickx de laatste was die gevangen moest worden en dit is voorheen ook steeds het geval geweest, hij wordt door de anderen bij de voerbakken weggejaagd, maar laat zich niet zomaar vangen hoor :)

Met zijn 6-en zitten ze nu ondertussen wel al op alle stokken hoor, ze moedigen elkaar wel aan om op ontdekkingstocht te gaan, alleen de speeltjes laten ze nog even met rust.

Hier de foto's!!  :pics:

Zo staat hij op het terrasje achterin de tuin:

De bodembedekking met cadeautje van Nicky, onkruidzaad, lekker smullen dus straks  :thumsup:

De nachtdoos:

De inrichting:

Made by Thom:

De grasjes:

Volgende keer zal ik foto's maken van binnenuit de volière, dat kan nu lekker :dance: Maar om impulsief naar binnen gaan te voorkomen, zit er een slotje op en ik had het sleuteltje niet bij met het maken van de foto's (en ze zitten er net, gun ze wat rust ;) ). Ik heb ook 2 nieuwsgierige neefjes die vaak langskomen en wil voorkomen dat ze in hun enthousiastme vluchtpogingen creëren voor de vogels.

Het wordt nu goed opletten met Ickx en Idefix waarvan de namen toevalligerwijs ook nog overeenkomsten hebben, van voren zien ze er aardig hetzelfde uit, alleen heeft Idefix meer wit om zijn pupil. Van achter zie je het verschil wel, Ickx heeft een cinnamon tekening en Idefix zwart.

Denk wel dat ze het goed naar hun zin gaan hebben  :thumsup: 

Bedankt voor de hulp Nicky  :-* :thumsup:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2008, 22:34:31 pm »
Vandaag voor nog een nieuw onderkomen gezorgd  :thumsup:

De catha's zitten nu in het vorige huisje van Fifi en Idefix. Ze hebben eerst nog even lekker gedouched in hun oude en daarna zijn ze overgezet in de veel ruimere nieuwe kooi. Veeeeel meer klimruimte en mogelijkheden om dingen ter vermaak te plaatsen. Het was even brainstormen hoe ik het zou doen, maar er is resultaat uit gekomen  :pics:

Eerst het douchen in de oude (lege) kooi

We hebben een punker!!

en een schriel kippetje :)

Het was al donker toen ik de foto maakte...

Gezellig saampjes

Hier nog een foto van Dutchy die op de grond aan het rommelen is (niet op de troep letten, hij moest verschoond worden  :-[ )