Auteur Topic: Meeneem kooi voor rit in vrachtwagen  (gelezen 5656 keer)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Stimpy, Druif,
Meeneem kooi voor rit in vrachtwagen
« Gepost op: juni 21, 2008, 03:07:20 am »
hallo, ik wilde graag even jullie mening.... ik wilde graag eens mijn kleine Pyrrhura Dwarrel meenemen op de vrachtwagen.

ze is nu ruim 4 maandjes, en pas sinds kort gewiekt dus best wel wat conditie om het een poosje uit te houden om zich staande te houden op een touwtje in zo'n wiebelwagen.

dit is wel belangrijk, want ik rij geen lange afstanden dus soms best veel bochten. en ook dit zal een soort "training" voor haar gaan worden.

maar mijn vraag is nu, aangezien ik haar tussen de stoelen wil plaatsen ben ik dus op zoek naar een klein kooitje, nu zag ik wel wat staan van +-  35x28x46cm. ik weet, dit is een ieniminimaat, maar het is echt niet voor elke of heel de dag, zo af en toe, kijken hoe het gaat. ben ook afhangkelijk van het weer want met hitte dagen en zeker in het begin is het geen optie, want airco continu is niet goed dat weet ik  + dat ik de conditie heel rustig op zal moeten bouwen, want ze moet dus wel in iedere bocht al haar krachten inspannen om maar niet van dr touwtje te kukelen

ook kan ik haar er best wel regelmatig even uithalen, want ik sta ook altijd wel ergens even te wachten.

ik ken een Surinaamse chauffeur die destijds zijn wedstrijd vogels meenam op de wagen, omdat ze daar een superconditie van kregen, en hij heel vaak won daardoor, echter heb ik daar niets mee, maar wil haar soms gewoon even mee hebben, voor de gezelligheid.

helaas kan ik bijvoorbeeld Stimpy niet meenemen, want hij heeft een giga lange staart dus dat gaat helaas niet werken in een klein kooitje

wat is jullie mening hier over? ik kan ook wel een grotere kooi op het bed zetten, maar dan heb ik geen invloed als ik de kooi tegen moet houden bij bv. een spontane rem situatie... dankzij mijn lieve (ahum) mede weggebruikers.

dus eigenlijk is dat dan toch geen optie ???

en wat voor minimale maat zouden jullie in gedacht hebben voor een valkje?

oeps, 2 vraagjes dus ;)

Edit Cosch: titel verduidelijkt en verplaatst naar dwergpapegaaienboard
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2008, 10:49:23 am door Cosch »

cosch

• Gast
Re: meeneem kooi
« Reactie #1 Gepost op: juni 21, 2008, 10:47:55 am »
Nou ik denk dat er op zo'n dag genoeg gebeurd waardoor hij niet overladen hoeft te worden met speeltjes. Dus ik zie geen bezwaar tegen een klein kooitje. Als het kan, zou ik echter wel een slag groter doen dan de afmetingen die je voorstelt. Je moet idd nog wel even afwachten of hij tegen dat rijden kan. Mijn Coco kan er bijvoorbeeld niet tegen. Die gaat overgeven. Maar dat weet je meteen al na de eerste keer denk ik.
Ik denk dat het staande houden niet eens zo'n probleem is. Daar vinden ze wel wat op. ik weet nog dat Coco altijd 1 poot tegen de zijkant hield.

Ik zou het gewoon proberen. Zo'n mini kooi kost ook niet zo veel. Anders is het altijd nog een mooie logeerkooi!

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Meeneem kooi voor rit in vrachtwagen
« Reactie #2 Gepost op: juni 21, 2008, 12:37:15 pm »
helemaal met corina eens!

een reis / vakantie kooitje gekocht  ::)

een "standaard kooitje omgebouwd ! de voerbakjes die erbij zaten hadden een heeeeel klein luikje waardoor hij kon eten zeg maar,
de kooi is natuurlijk ook voor kleine vogeltjes bedoeld.. dus ik moest even een nieuwe oplossing verzinnen..
dus een aantal verschillende bakjes en ophang dingen meegenomen vanaf de andere dierenzaak, die pasten gehouden,
en de rest terug gebracht! ;D de plastic stokken er uit en mooie door mezelf op maat gezaagde stokjes er in en hij is klaar!!

dit is dan de rekord2 (40 x 25 x 41 cm), als je de record 3 koopt is ie nog een slagje groter 50 x 30 x 48
Dat moet makkelijk passen voor dwarrel!

Op het bed neer zetten is geen optie! ik ben zelf 2 jaar bijrijder geweest, dus weet ongeveer hoe je cabine er uit ziet,
maar das te los, en nog gevaarlijk voor je zelf ook ;)
beter op de stoel met een riempje!

en wat voor minimale maat zouden jullie in gedacht hebben voor een valkje?

een valkje heeft weer een langere staart he als dwarrel..
dan kan je zoals hierboven nemen, maar dan moeten wel je stokken hoger zitten dan bij dwarrel! ;)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2008, 20:34:42 pm »

beter op de stoel met een riempje!

Inderdaad in de riem die kooi! Veel mensen zijn zich niet bewust van hoe dingen door de auto kunnen vliegen als ze een harde remactie moeten uitvoeren. Je weet nooit wanneer zich dat voordoet, dus altijd in de gordel!

Heb zelf met mn stage ABS-stops uitgevoerd en je HANGT echt in je gordel, dus kun je nagaan wat een lichter voorwerp doet dat los is... en de ABS zit niet op een auto omdat die niet nodig is... Ook normale harde stops, bijvoorbeeld het oranje licht net niet halen en op het laatste moment nog even stoppen, zijn hard en halen dingen naar voren. In belang van jezelf en Dwarrel, lekker in de gordel  ;)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2008, 20:38:33 pm »
als ik hem tussen de stoelen zet kan hij nergens meer heen bij een rem situatie, hij staat dan tussen het dashboard en het bed in, die zijn bijna hoger dan het kooitje zelf, ein een vrachwagen werkt dis ook net even anders, ik zal tzt er eens een  :pics: van maken ;)

cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 08, 2008, 22:53:01 pm »
Heb je het al es geprobeerd? Zo ja, hoe vonden ze het?

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #6 Gepost op: augustus 08, 2008, 23:26:08 pm »
hoi, nee ik heb hem nog niet mee kunnen nemen, behalve dat ik  nu een weekje vrij ben, is het niet verstandig met dit warme weer.
ik moet vaak beide ramen open zetten als er een container af/op gezet wordt, + dat de airco lekker aan staat zodra ik aan het rijden ben.
maar als ik bij een terminal in een wachtrij komt te staan is het echt onverantwoord om een dier in mijn wagen te hebben zitten.

daarom heb ik besloten om pas een vogeltje mee te nemen zodra het wat koeler wordt, dat is toch makkelijker te regelen dan met deze hitte ;)

cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2008, 09:22:43 am »
Verstandig!  :thumsup: