Auteur Topic: (Valk)parkieten volière bouwen... Enkele vragen.  (gelezen 26509 keer)

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
    • unSOUND's webstek
(Valk)parkieten volière bouwen... Enkele vragen.
« Gepost op: juli 24, 2008, 13:21:51 pm »
( Ik ben een tijdje niet actief geweest, en was dus mijn account kwijt geraakt. Heb me bij deze weer aangemeld met dezelfde naam als vroeger... )

Ik ben van plan om op ons balkon een grote volière te gaan maken voor mijn grasparkieten en valkparkieten. Aangezien dat nog een heel karwei gaat worden, wil ik zoveel mogelijk zelf maken, en geen kant-en-klare delen gebruiken. Nu ben ik aan het zoeken naar onderdelen, en dan kom ik tot nu toe op de volgende vragen:

• Gaas: ben op zoek naar een rol gaas van het liefst 150 cm breed, en een maas van 19 mm. Maar deze kan ik alleen maar vinden met een draaddikte van 1 mm, is dat dik genoeg voor valkparkieten ?

• Hout: Ik wil een deel van de kooi van houten palen maken, maar zijn er nog houtsoorten die ik beter niet kan gebruiken ?

• De kooi komt direct tegen de woonkamer, maar moet ik ook tralies voor het raam doen om te voorkomen dat ze er tegen aan vliegen, of valt dat wel mee ? Dat ze van binnen naar buiten willen vliegen is logisch, maar van buiten naar binnen ?

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
Re: (Valk)parkieten volière bouwen... Enkele vragen.
« Reactie #1 Gepost op: juli 24, 2008, 13:40:42 pm »
Met de materialen kan ik je niet helpen maar tralies voor de ramen lijkt me niet nodig, er staat waarschijnlijk het 1 en ander in je vensterbank binnen zodat ze zien dat het geen doorgangs vliegroute is.
Je zou wat op de ramen kunnen plakken in het begin, tot ze het weten en dan weg halen, een stukje krant of zo aan de huiskamerkant, niet in de kooi.
En als je het licht s 'avonds binnen aandoet de gordijnen dicht.  ;)

Asura

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2008, 14:08:21 pm »
Wij zijn ook materialen aan het zoeken voor onze voliere. We gaan hardhout nemen, omdat dit onbehandeld toch lang mee gaat (20 jaar ofzo ???) en anders moet je het hout elk jaar weer behandelen en dat is dus veel werk.

Ik denk dat 1 mm wel dik genoeg is, maar wacht nog maar andere reacties af voordat je het koopt ;)

En ook ik denk dat tralies voor het raam niet nodig is. In het begin als ze nog niet gewend zijn, vliegen ze er misschien in paniek tegenaan, maar dan leren ze snel genoeg dat het niet kan ;) Ik weet niet hoe groot de voliere wordt, maar op een balkon kunnen ze vast niet zoveel vaart maken, dus komen ze niet snoeihard tegen het raam aan.

jet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 24, 2008, 14:23:02 pm »
misschien dat je hier nog iets kunt uithalen  http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=30740.0, succes ermee  :-*

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: juli 24, 2008, 17:32:23 pm »
persoonlijk denk ik dat 1 mm ongecoat te scherp is voor de kleine teentjes :CENS
ik vind wel parkietengaas: http://www.destil.nl/Article.asp?Bestelnummer=100318613
maar das ook maar 1 mm dik :CENS
denk dat je toch even verder moet zoeken naar ietsie dikker..

het raam zou ik beplakken, met bijvoorbeeld:

te bestellen bij oa de vogelbescherming, maar denk dat je ze ook wel ergens anders kunt vinden!

een gaas ervoor zorgt er voor dat ze er toch gaan hangen, dus op den duur vliegen ze er niet "niet naar toe"
want ze weten dat ze er kunnen hangen of landen, als je dat wilt voorkomen moet je dus geen zit of hang mogelijkheid hebben daar.
afplakken in het begin is ook een idee, maar dan heb je de eerste weken geen zicht op je voliere en dat kan ook niet de bedoeling zijn ;)

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
    • unSOUND's webstek
« Reactie #5 Gepost op: juli 25, 2008, 00:51:44 am »
Ja, het is wel de bedoeling dat we ze goed kunnen zien. Dat was ook de voorwaarde die mijn vriendin eraan stelde. Mijn vriendin is namelijk chronisch ziek en zit de hele dag thuis, en de vogels geven haar nou juist dat beetje aandacht wat haar de dag door helpt... Maar dat van die stickers is een goede tip, daar had ik niet aan gedacht !

Even voor de goede orde de opzet:

We hebben een balkon van ongeveer 1 meter diep bij 8 meter lang. Over die 8 meter zit de woonmaker, gevolgd door 2 kleine kamers waar nu ik en mijn vriendin apart een computerkamer hebben. Haar kamer zit klem tegen de woonmaker, en heeft een klapraam naar het balkon.

De volière komt voor de woonkamer en haar kamer. Tegen het klapraam komt de binnenvoliere, zodat ze naar binnen en naar buiten kunnen wanneer ze willen. Op het balkon zit ik te denken om gewoon zandbak-zand te gaan gebruiken, en wat vlonders zodat wij er gewoon in kunnen zitten als we dat willen. Het moet dus een soort vogeltuin worden...

De onderste meter ga ik geheel dicht maken tegen de wind, zodat het zand blijft liggen en de regen niet alles zeiknat maakt. Tevens zitten we te denken om de kwartels ook naar het balkon te verhuizen, maar daar moet ik nog even over nadenken.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2008, 00:53:37 am door unSOUND »

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: juli 25, 2008, 10:22:01 am »
Lijkt me een goed plan hoor! :thumsup:

mare:

Citaat
De onderste meter ga ik geheel dicht maken tegen de wind, zodat het zand blijft liggen en de regen niet alles zeiknat maakt

en bij de bovenste meter(s) regent het nooit bij jou? want dan is als nog je vloer nat he! inregenen ;)
dus let op je water afvoer!  ;)

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
    • unSOUND's webstek
« Reactie #7 Gepost op: juli 25, 2008, 16:45:02 pm »
Lijkt me een goed plan hoor! :thumsup:bij de bovenste meter(s) regent het nooit bij jou? want dan is als nog je vloer nat he! inregenen ;)

Nee, bij ons regent het eigenlijk alleen maar bij de onderste meter in, vanaf de balustrade zeg maar. Wij staan gunstig qua windrichting, en het dak boven ons steekt zover over het balkon heen dat de regen bijna horizontaal moet gaan om boven de balustrade te komen.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #8 Gepost op: juli 25, 2008, 19:44:24 pm »
Klinkt gezellig, ben benieuwd naar de vorderingen en  :pics:
Met afplakken bedoelde ik alleen klein stukje hoor, een halve pagina in het midden is genoeg om aan te geven hier kan je niet doorheen!  :seestars:
En als ze het weten dan weg.

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #9 Gepost op: juli 25, 2008, 20:34:56 pm »
Nee, bij ons regent het eigenlijk alleen maar bij de onderste meter in, vanaf de balustrade zeg maar. Wij staan gunstig qua windrichting, en het dak boven ons steekt zover over het balkon heen dat de regen bijna horizontaal moet gaan om boven de balustrade te komen.

:thumsup: doe mij zo'n balkon!
bij jullie regent het dus wel alleen de onderste meter cheesy2

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
    • unSOUND's webstek
« Reactie #10 Gepost op: juli 25, 2008, 20:57:27 pm »
Bij ons valt de regen ook omhoog....  :dance:

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
    • unSOUND's webstek
« Reactie #11 Gepost op: juli 25, 2008, 21:00:15 pm »
Nou, de eerste tegenslag is geloof ik al een feit.... Ik kan geen gaas vinden in de maat die ik wil...

Ik ben op zoek naar gaas met een maas van 25 mm, en een breedte van 150 cm, maar dat kan ik nergens vinden. Wel van 1 meter, maar dan heb ik om de meter een paal staan, en dat lijkt me nogal druk om tegenaan te kijken vanuit de woonkamer... Ze hebben het wel met een maas van 19 mm, maar dat vind ik weer te klein...

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2008, 21:02:05 pm »
Gaas van 1 mm. is echt te dun. Je zult toch echt 1,45 mm. nodig hebben. Of dit in 1,5 meter te krijgen is weet ik niet maar als je de lengte in de breedte gebruike kom je heel ver. Je dient alleen horizontaal een liggen te maken waar het gaas aan vast komt.

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #13 Gepost op: juli 25, 2008, 21:03:30 pm »
in de breedte is dan beter ja!
dan hoef je zelfs minder palen als je 1e plan te slaan misschien ;)

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
    • unSOUND's webstek
« Reactie #14 Gepost op: juli 25, 2008, 22:00:08 pm »
Gaas van 1 mm. is echt te dun.

Kunnen valken door 1 mm. staal heen dan ? De verkoper die ik laatst sprak gaf aan van niet namelijk...

als je de lengte in de breedte gebruike kom je heel ver. Je dient alleen horizontaal een liggen te maken waar het gaas aan vast komt.

En dat wil ik nou juist niet...  Ik wil vanaf de balustrade tot aan het balkon in 1 keer hebben, zonder extra balken, om het geheel juist zo rustig mogelijk te houden... Om de 1,5 meter een balk in de hoogte is in mijn ogen minder storend dan een balk op ooghoogte over de hele breedte van het balkon...

:CENS

« Laatst bewerkt op: juli 25, 2008, 22:02:10 pm door unSOUND »