Auteur Topic: Vraagje over luchtvochtigheid  (gelezen 1878 keer)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
Vraagje over luchtvochtigheid
« Gepost op: september 12, 2008, 20:08:42 pm »
Voor de nieuwe vogelkamer heb ik alvast en mooi metertje gekocht, meet de temperatuur en tevens de luchtvochtigheid, en die kruisen elkaar met lijntjes om de ideale verhouding te zien.
Maar hoe ik hem precies af moet lezen weet ik nog niet.
Hoe hoog moet de waarde van de luchtvochtigheid eigenlijk zijn om te broeden?
Ik heb al geprobeerd met de zoekfunctie hier maar heb niets gevonden.

arnootje

• Gast
Re: Vraagje over luchtvochtigheid
« Reactie #1 Gepost op: september 12, 2008, 20:19:04 pm »
De luchtvochtigheid heeft invloed op amerikaanse parkieten(Pyrrhura,aratinga) deze gebruiken de luchtvochtigheid om te bepalen wanneer ze gaan broeden. Andere soorten doen dat niet, en reageren meer op hoeveelheid licht.

De Luchtvochtigheid heeft invloed op de eieren, een te lage luchtvochtigheid heeft grotere kans op afsterven van embryo's in de eieren. Een te hoge luchtvochtigheid heeft kans op het verdrinken van de jongen in de eieren.

Over het algemeen is de luchtvochtigheid in de huiskamer 50%, voor een goed kweekresultaat zit je goed tussen de 65% en 80%. Maar aangezien de vogels dit ook weten zullen ze zelf ook de vochtigheid in het nestkast op pijl houden.

Het metertje die je heb is eigenlijk heel simpel, ik geloof dat je links de temperatuur afleest en rechts de luchtvchtigheid.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #2 Gepost op: september 12, 2008, 20:51:18 pm »
Klopt helemaal.

Er moeten dus altijd badjes/schalen met water zijn. Als de ouders vinden dat het in het broedhok te droog is, "duiken" ze even het water in. ;)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #3 Gepost op: september 12, 2008, 21:03:07 pm »

Het metertje die je heb is eigenlijk heel simpel, ik geloof dat je links de temperatuur afleest en rechts de luchtvchtigheid.

Klopt.

En die kruisen elkaar in een vakje waar comfort op staat, hij hangt nu in de keuken gewoon om te kijken en het is er 20 graden en 64 vochtigheid.