Auteur Topic: Ara kooi  (gelezen 15972 keer)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
Re: ARA KOOI
« Reactie #15 Gepost op: oktober 02, 2008, 22:26:28 pm »
Ik persoonlijk vindt de Big Ben het mooiste. En als je er 2 kan koppelen als de volgende vogels erbij komen is het helemaal mooi.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
« Reactie #16 Gepost op: oktober 04, 2008, 13:24:14 pm »
Ik adviseer de Big Ben (oftwel de AKP Dahlia zoals die vanaf de fabrikant heet) ivm de staart. Het andere model is heel mooi, maar gelijk een prijskaartje hoger en het scheelt toch 23cm met de diepte. Dat is toch veel voor de staart. Ze moeten zich toch kunnen omdraaien en als de staart continue langs de tralies gaan wordt deze toch eerder rafelig en dat is zonde.

Ik weet dat Jarno (Giggles) en Ilona deze ook voor hun Ara hebben. Misschien kun je hun eens om hun ervaring met de kooi vragen.

De Dahlia is een mooie ruime kooi. Let wel op dat dit een hoekmodel is en dat je deze dus voor het mooie alleen in een hoek van de kamer kunt plaatsen.  ;)

ramp

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: oktober 04, 2008, 17:12:39 pm »
Ik adviseer de Big Ben (oftwel de AKP Dahlia zoals die vanaf de fabrikant heet) ivm de staart. Het andere model is heel mooi, maar gelijk een prijskaartje hoger en het scheelt toch 23cm met de diepte. Dat is toch veel voor de staart. Ze moeten zich toch kunnen omdraaien en als de staart continue langs de tralies gaan wordt deze toch eerder rafelig en dat is zonde.

Ik weet dat Jarno (Giggles) en Ilona deze ook voor hun Ara hebben. Misschien kun je hun eens om hun ervaring met de kooi vragen.

De Dahlia is een mooie ruime kooi. Let wel op dat dit een hoekmodel is en dat je deze dus voor het mooie alleen in een hoek van de kamer kunt plaatsen.  ;)

Heb Giggles een mailtje gestuurt en wacht nog even op antwoord. Vermoedelijk zal het toch de Big Ben worden. Als er geen mogelijkheid is om zo twee kooien aan elkaar te zetten, dan zoek ik wel een oplossing om naar de toekomst toe een veel grotere kooi te hebben voor wanneer nr 2 arriveert. De big Ben kan dan nog altijd voor de toekomstige papegaaien dienen.

Iedereen bedankt voor zijn inbreng en reacties zijn nog steeds welkom.

Hou jullie op de hoogte,

Marc

giggles

• Gast
Re: Ara kooi
« Reactie #18 Gepost op: oktober 04, 2008, 21:27:01 pm »
Hoewel hij heerlijk ruim is en de vogels er makkelijk in kunnen klauteren en klieren is de Big Ben is echt een drama om schoon te maken  :seestars:

Het deurtje is heel onlogisch (hele hoge instap) en in het midden zit er een grote stang... En raad is waar ze gaan zitten als ze is een lekker potje gaan zitten sch :-X ten...
Ja juist ja, precies op die balk  :angry:

Hoe die andere is heb ik geen ervaring mee, maar qua gebruikersgemak valt de Big Ben mij erg tegen. Qua ruimte daarentegen is het voor ons de juiste kooi...

We hebben ook een Penthouse gehad van Dierenvilla en we hebben ook nog een Montana kooi (weet de naam niet van het model) en die zijn qua schoonmaken 10x beter.
Mij lijken allebei de kooien met gemak groot genoeg voor een ara en zelfs voor eventuele uitbreiding in de toekomst nog groot genoeg  ;)

Als ik de keuze opnieuw moest maken weet ik niet zeker of ik de Big Ben wel weer aan zou schaffen zal zeker eerst verder gekeken hebben naar andere modellen en dan vooral letten op de dingen die me nu erg tegenvallen van de BigBen... (deur, balk in het midden)

Ik denk trouwens niet dat je 2 Big Ben's makkelijk aan elkaar kan knopen, want de delen steunen allemaal tegen elkaar en de wieltjes zitten ook een beetje raar onder de kooi vind ik.
Misschien is een kooi op maat iets voor jou? Villa Filou maakt kooien op maat. De kwaliteit is echt super en de service ook...
Helaas is het prijskaartje daar ook naar  :-[
Verder maakt Birdman (hier te vinden op het forum) ook kooien (voilieres) op maat, maar dan zit je weer met gaas ipv tralies en dat is echt funest voor de staart van een ara en dat is ook de reden, waarom wij niet zo eentje hebben besteld.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Jarno
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2008, 11:08:21 am door giggles »

ramp

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: oktober 05, 2008, 00:24:14 am »
Gey Giggles, bedankt voor je reactie.
Nu wordt het al helemaal moeilijk om te kiezen. Alhoewel de ruimte Van de Big Ben me enorm aanstaat, krijg ik nu toch echt mijn twijfels over die kooi. Ik heb wekelijks ook nog andere vogel verblijven te reinigen en kan me geen halve dag permiteren om er eentje proper te maken.
Stuurde vrijdag ook reeds een mail naar Villa Filou om meer info. Hopelijk krijg ik hierop snel reactie.
Ik wil namelijk een goede kooi, met ruimte voor de vogel.
Wat me bij de Villa Fillou kooien wel opvalt is dat de tralies allemaal horizontaal lopen. Ik hoop dat dat niet funnest is voor de staart.

Marc

giggles

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: oktober 05, 2008, 11:05:21 am »
Een hogere kwaliteits kooi, als bij Villa Filou is denk ik niet te krijgen.
De filosofie achter de horizontale spijlen is dat de vogels met de horizontale spijlen een optimaal klimgenot beleven.
Maar ook is het zo dat bij Villa Filou alle kooien op maat gemaakt worden, dus ik denk als je kenbaar maakt dat je 1 of 2 kanten met verticale spijlen wenst dat dit best mogelijk zou kunnen zijn...

Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest.

arnootje

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: oktober 05, 2008, 11:54:10 am »
Plus dat je het RVS van filou gewoon makkelijk kan reinigen, alles eruit hoge druk erop en klaar. Maar RVS is ook lekker glad en dus ook gewoon makkelijk zo schoon te maken.

Heb al vaker naar een dierenvilla kooi staan kijken, maar dan wordt ik al misselijk bij de gedachte dat ik hem niet meer schoon krijg, of althans niet op mijn manier. Heb vroeger ook weleens wat prijzen opgevraagd bij Fillou, en dat was voor ons absoluut niet haalbaar. Daarom ben ik zelf met trespa gaas en aluminium aan de gang gegaan.

Ik ben benieuwd naar je keuze.

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #22 Gepost op: oktober 05, 2008, 12:27:51 pm »
Hier staat ook een hele mooie ara kooi te koop

http://www.parrotcare.nl/board/viewtopic.php?f=3&t=6035

ramp

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: oktober 05, 2008, 23:30:55 pm »
Hier staat ook een hele mooie ara kooi te koop
http://www.parrotcare.nl/board/viewtopic.php?f=3&t=6035
Inderdaad mooi, maar het draad zal de staart beschadigen,

Kreeg zo net bericht Van Villa Fillou Een kooi van hen op korte termijn is niet te realiseren daar de wachttijd 3-4 maanden blijkt te zijn. Ook de prijs is fenomenaal, maar daar valt nog over te denken. Het probleem is echter dat ik eigenlijk de kooi binnen 7 weken zou moeten hebben. Dus zoeken we verder.

Iemand nog suggesties?

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #24 Gepost op: oktober 05, 2008, 23:34:53 pm »
Ik vind die Big Ben mooi, kan je over de bodem geen papier doen zodat het makkelijker verschonen is, mbt die balk?

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #25 Gepost op: oktober 05, 2008, 23:36:06 pm »
Ik gebruik zelf veel van dat bruine gerecyclede papier, ik heb het op een rol ( overblijfsel van de mts voor mode en kleding en patroontekenen ).

ramp

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: oktober 05, 2008, 23:40:26 pm »
Ik vind die Big Ben mooi, kan je over de bodem geen papier doen zodat het makkelijker verschonen is, mbt die balk?

Het probleem blijkt niet de bodem te zijn, dan wel het verbindingsstuk midden in de kooi waarover de roosters eventueel glijden. dit stekkt toch wel zo'n 20 cm boven de bodem uit.

Ik weet het niet meer, de Finlandia vindt ik te smal, Villa filou is geen optie, hoe moet het nu verder?

Help !!!!!

jet

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: oktober 05, 2008, 23:41:22 pm »
ach gossie een echte ramp  :) :)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #28 Gepost op: oktober 05, 2008, 23:46:25 pm »
Het probleem blijkt niet de bodem te zijn, dan wel het verbindingsstuk midden in de kooi waarover de roosters eventueel glijden. dit stekkt toch wel zo'n 20 cm boven de bodem uit.

Ik weet het niet meer, de Finlandia vindt ik te smal, Villa filou is geen optie, hoe moet het nu verder?

Help !!!!!

Dan zou ik die simpelweg met papier, kan ook krant omwikkelen, poep valt er op en loopt er langs.
Als je niet met tape kan werken omdat je bang bent dat er aan geknaagt wordt, dan krant wikkelen aan 2 kanten met sisal een knoop!
En klaar, zodra het te vuil is vervangen of het gesloopt wordt ook, en anders laten zitten,....
Misschien lachen jullie me nu uit maar dat zou ik doen.  :-[

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #29 Gepost op: oktober 06, 2008, 00:02:41 am »
er valt niks te lachen nicky, we zoeken gewoon mee naar een oplossing  ;)