Auteur Topic: Parkieten-Lovers' kweek met de Pyrrhura Molinea (2de Ronde)  (gelezen 22751 keer)

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • Caique freak
Parkieten-Lovers' kweek met de Pyrrhura Molinea (2de Ronde)
« Gepost op: december 03, 2008, 22:00:17 pm »
Tijdens de aanschaf van onze groenwangparkiet kiki heb ik het er al eens over gehad. Zelfs nog bij Arno binnen toen mijn ouders er bij waren. Ik wilde er hoe dan ook en wanneer dan ook een man erbij hebben voor kiki.
Na een tijdje alles stil gehouden te hebben maar weer eens over begonnen en van het een komt het ander. Afgelopen weekend was het dan zo ver. Ik kon een wildkleur man die split voor hypoxantha en cinnamon komen ophalen.
Het is een vogel van 2005 maar al wel goed gewent aan mensen in de buurt. Alleen zo nu en dan nog schrikkerig en wat terug houdend maar hij zit er nog niet zo lang. Hier wat foto's.

De verkoper vond dat de afstand die afgelegd diende te worden wel erg ver was voor maar 1 vogel dus heeft hij mij een aanbod gedaan die ik eigenlijk niet kon weigeren en dus ook niet heb geweigerd.
Hij heeft mij naast de wildkleur man ook nog een super mooi koppel hypoxantha's verkocht. De man is van 2006 en de pop van 2005. Hieronder wat foto's.

Ik heb nu dus 2 koppelstjes zitten waarvan ik de jongen van beide koppels kan koppelen zodat ik eventueel onverwante koppels kan gaan samenstellen.
Verder zijn er nog wat dingen gaande maar hier kan ik nog niet verder op ingaan. ;D

Pascallo.NL: Titel verduidelijkt en topic verhuist naar Parkieten-Kweek
« Laatst bewerkt op: april 08, 2009, 17:26:27 pm door parkieten-lover »

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuwelingen
« Reactie #1 Gepost op: december 03, 2008, 22:03:29 pm »
Wow, gaaf zeg!!  :thumsup:

Wanneer geef je ze een blok??
Ben echt benieuwd naar de resultaten  :dance:

arnootje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 03, 2008, 22:08:33 pm »
Verder zijn er nog wat dingen gaande maar hier kan ik nog niet verder op ingaan. ;D

Ik zwijg ook tongue2

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #3 Gepost op: december 03, 2008, 22:27:17 pm »
Wow, gaaf zeg!!  :thumsup:

Wanneer geef je ze een blok??
Ben echt benieuwd naar de resultaten  :dance:

Door een drukke agenda met school en werk wat op dit moment nog voor gaat heb ik nog geen tijd gehad om een blok in elkaar te zetten voor de wildkleur man x kiki (de cinnamon pop).
Dit blok zal ik de zaterdag in elkaar zetten en er ook direct bij hangen omdat ze normaal gesproken ook in het blok slapen. Het andere koppel hypoxantha's dat heeft al de beschikking over een blok alleen is de kooi te klein.
Hier moet ik dus nog even iets op verzinnen op korte termijn of ze moeten er nog even in blijven zitten en wachten totdat volgende plannen worden uitgewerkt.

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #4 Gepost op: december 03, 2008, 22:28:06 pm »

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #5 Gepost op: december 03, 2008, 22:55:11 pm »
Leuk hoor en spannend!

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #6 Gepost op: december 03, 2008, 23:03:04 pm »
we wachten met spanning  :nailbiting:

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2009, 17:55:38 pm »
Nou de eerste 3 eitjes bij Parkieten-Lover zijn een feit, alleen zijn ze met 2 aan het voetballen geweest.

Ben benieuwd of het overgebleven hele eitje ook heel blijft en hoeveel eitjes er nog gaan volgen  :thumsup:

Wilko

• Gast
Re: Parkieten-Lovers' kweek met de Pyrrhura Molinea
« Reactie #8 Gepost op: januari 09, 2009, 18:58:23 pm »
Zow mooie vogels,.. vooral die hypoxantha's..

Zelf heb ik ook een mooi koppel molinea's die 4 eitjes hebben gelegd. Er zijn er twee dagen geleden al een paar uit gekomen maar voor mij is dit het eerste nestje.

In hoeverre hebben de pyrrhura's er hinder van als je na een dag of 4 de status van het broedhok te peilen? Kan dat als ze er nog inzitten? of is het beter om te wachten tot ze er even uitzijn

Dit zijn mijn vogels,..

arnootje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 09, 2009, 19:06:22 pm »
Als ze goed zit te broeden dan kun je elke dag wel voorzichtig kijken. Ik schraapte altijd van te voren even met men nagel over het blok en dan het blok open maken.

Als je dit dagelijks doet is er niks aan de hand, dan wennen ze er wel aan. Ook al hoef je eigenlijk niet in het blok te zijn, gewoon even kijken.

Wilko

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 09, 2009, 20:08:05 pm »
Okey, ik heb zojuist even gekeken en er was een kuikentje te zien.

Het koppel heeft voor het broedproces nestmateriaal verwijderd helaas waardoor ze niet een ultiem nestje hebben kunnen maken. Volgens mij is mijn kastje net te ondiep, ik ga werken aan een nieuwe.

Jong na 2 dagen:

@Pascallo: Ik hoop dat het helemaal goed komt, ben benieuwd hoe het verloopt.

arnootje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 09, 2009, 20:13:05 pm »
Pyrrhura blokken zijn zo'n 35 tot 45 cm hoog en minimaal 20 cm doorsnee

Alleen zou ik je blok niet meer veranderen, want dan kun je de kweek wel schudden.

Wilko

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 09, 2009, 21:13:30 pm »
Het hok is net geen 35cm hoog dus daar zal het dan waarschijnlijk niet aan liggen, nieuwe hok was ook voor na de kweek bedoeld.
De kweker waar ik de vogels van heb gekocht gaf aan dat het vaak zo is dat het hok te ondiep wanneer ze er materiaal uitgooien want dat proberen ze dieper te komen omdat er teveel licht het hokje inkomt.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: januari 11, 2009, 10:28:05 am »
Wat schattig..  :hart:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot