Auteur Topic: rose kaketoe?  (gelezen 17513 keer)

linda-1

• Gast
rose kaketoe?
« Gepost op: december 11, 2008, 15:14:23 pm »
Hallo, mijn vriend en ik denken serieus na over een papegaai (voor bij onze andere 2 een bonte boertje en een jardine). Voor over een paar jaar ofzo. We willen in deze tussentijd zoveel mogelijk informatie verzamelen. Wij vielen alle twee gelijk voor een rose kaketoe. Gewoon zo'n lief karakter en zo speels gewoon geweldig. We hebben ook nog gekeken naar een grijze roodstaart maar die leken ons iets minder speels maar ook erg leuk. Al met al heel lastig. Ik wou vragen of hier mensen ervaring hebben met rose kaketoes? En hoe reageren ze op andere papegaaien? Ik wil namelijk niet dat hij de aandacht op gaat eisen. En hoe gaat het na de pubertijd? Hoor je bij grote kaketoe's rare verhalen over. Schreewd hij ook erg? Of is dat te vergelijken met een jardine? Ik ben al met al heel benieuwd naar deze soort en ik wil gewoon zoveel mogelijk informatie van iedereen. Ik wil namelijk niet dat we hem dadelijk weg moeten doen wegens overlast met buren, bijten enz.

Al met al een hoop vragen en ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen.
Groetjes, Linda

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: rose kaketoe?
« Reactie #1 Gepost op: december 11, 2008, 15:35:45 pm »
hoi

wij hebben een roseetje en ik zal je zo een paar topics aanduiden waar je erover kan lezen

één ding kan ik je al zeggen, met andere papegaaien hebben ze zo goed als niks, en aandacht .....tjah dat hebben ze heel graag

en ja die schreeuwmomentjes, die kan je eigenlijk niet storend noemen , tgaat wel luid maja , het is niet konstant ;)

schrijffouten verbeterd
« Laatst bewerkt op: december 11, 2008, 17:37:38 pm door vivke »

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Laatst bewerkt op: december 11, 2008, 15:46:51 pm door vivke »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #3 Gepost op: december 11, 2008, 16:58:48 pm »
Een rosekaketoe is erg lief en speels
Ik vind zelf dat ze niet echt schreeuwen maar als ze op hun kop gaan hangen kunnen ze wel harde geluiden maken.
Dat doen ze bij ons meestal smorgen en savonds.
Het is niet te vergelijken met een geelkuif of andere grote soorten kaketoe's
Het is maar voor korte duur en je kunt het makkelijk onderbreken door op die tijden een ander ritueel in te brengen( bijv spelen of trainen)

Ze hebben we een deel aandacht nodig zoals elke papegaai maar kunnen ze uitstekend zelf vermaken.
Als ze er maar genoeg materiaal voor hebben (takjes touw wc rollen en diverse andere speeltjes)

Als je haar aanschaft en toch noodgedwongen weg moet doen is hier altijd genoeg plek om te doneren hoor  ;)

Dit zijn wel allemaal mijn ervaringen en meningen niet iedere vogel is het zelfde.
Met de juiste opvoeding en training is een rosekaketoe een ideale woonkamer kaketoe

Succes met je keuze

Dorian

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 12, 2008, 08:53:29 am »
Wij hebben 2 roseetjes, 2 grijzen en 2 ara's, nu nog allemaal in huis, 3 keer een soort van koppel.
Inmiddels kunnen ze zich alle 6 prima zelf vermaken.
Bij ons is het rosepopje wel de gangmaker. Als ze in hun kooi zitten, is zij degene die het meest op haar kop hangt, met alle geluiden die daarbij horen. Nu ze ontdekt heeft dat de Ara's daarop reageren door ook geluiden te gaan produceren, is het vaak heel druk.
Het mannetje van de roseetjes heeft niets met de andere gaaien en jaagt ze voornamelijk uit de buurt. Voor de Ara's is hij bang.
Het vrouwtje van de roseetjes speelt wel met alles en iedereen, hoewel de Ara's erg spannend zijn en blijven. Ze deelt met alle liefde haar speelgoed met de grijsjes en probeert het popje van de grijsjes vaker zo ver te krijgen dat ze haar gaat voeren.

Het zijn zeker leuke vogeltjes. De hoeveelheid aandacht die ze van je eisen hangt denk ik volledig af van hoe je ze opvoedt.
Nu ze bij ons met zijn 6en zijn vraagt ook het rosepopje veel minder aandacht, dan toen ze nog met zijn 2en waren (1 grijsje en zij dus).

Het zijn zeker gaaien om je verder in te verdiepen. Ze zijn erg leuk, speels enz. Maar ze zijn ook onwijs manipulatief, op een heel andere manier dan bijvoorbeeld de Ara's en de grijzen.

linda-1

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 28, 2008, 17:13:27 pm »
Bedankt voor al jullie reacties. Ik denk dat ook wij voor een rose kaketoe gaan kijken. Lijkt ons toch erg leuk. Maar Dorian 6 papegaaien in huis lijkt me geweldig.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: december 28, 2008, 17:29:11 pm »
heel tof linda dat je kiest voor een roseetje  :thumsup:
ze zijn zo lief

btw ik weet een rosee-eitje dat net is aangepikt ,het moet dus nog geboren worden, maakt al wel veel leven in het ei ,miss wat voor jou ,kan je het van nu al volgen  :nailbiting:

Dorian

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 28, 2008, 21:22:34 pm »
Even om Viv tegen te spreken: Roseetjes zijn niet ZO lief!
En dat ligt niet alleen aan de opvoeding! Onze roseetjes zijn best lief, maar het zijn wel degene die het meest gecorrigeerd moeten worden, zeker nu de jongste ook de leeftijd van ouder dan 2 jaartjes heeft bereikt.
Van de 6, zijn die de 2 die de meest consquente opvoeding nodig hebben. Degene die als eerste door hebben waar je vleugels voor kunt gebruiken, namelijk om overal te gaan zitten waar dat niet mag (de leren stoelen slopen, de giftige planten, de tafel, het fornhuis enz.)
Zij zijn de twee die alles proberen om de aandacht te krijgen die ze wensen.
Dit zijn dingen die wij leuk vinden, maar dit is niet wat iedereen wil.
Ik wil je er alleen op voorbereiden, dan weet je waar je aan toe bent en kan het alleen meevallen.
Roseetjes zijn echt niet makkelijk. Ook niet met twee verknipte grijsjes ernaast en 2 jonge verliefde ara's. Het zijn bij ons simpelweg degene die de meeste regels en de meeste consequentie eisen.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: december 28, 2008, 22:32:53 pm »
Citaat
Roseetjes zijn echt niet makkelijk. Ook niet met twee verknipte grijsjes ernaast en 2 jonge verliefde ara's. Het zijn bij ons simpelweg degene die de meeste regels en de meeste consequentie eisen.

daar ben ik het helemaal mee eens, wieke moeten wij ook konstant bijsturen in wat mag en niet mag hoor  :seestars:  hij heeft net een bijtperiode achter de rug en die is zelfs nog niet helemaal bijgestuurd en hij bijt echt hard, tot bloedens toe
maar daarbuiten is het ook wieke die de meeste genegenheid geeft  :hart:

giggles

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 28, 2008, 22:57:51 pm »
Kaketoes zijn de minst makkelijke kromsnavels om te houden.
Juist omdat ze zo lief en knuffelbaar zijn. Zit hem daar ook het gevaar in.
Dat gezegd, zijn roseetjes wel de gemakkelijkste kaketoesoort om te houden van deze familie.

Super consequent zijn en je vooral niet laten manipuleren zijn de sleutel tot het houden van een kaketoe.
Ik zie dat je al wel ervaring hebt met kromsnavels en dat is wel een pré.

Informeer je heel goed, voor je een beslissing neemt.
Als je denkt dat je het aankan, dan is een rosé echt een supervogel  :thumsup:

Offline sandra

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: december 28, 2008, 23:00:07 pm »
Ik had nog niet gereageerd hier...
Wij hebben met het met Noa ook niet altijd gemakkelijk  :-[
Niet alleen de welbekende "onderstebovenkanikheelhardkrijsen-momenten", maar ook het bijten (venijning krengetje af en toe hoor!) en het aandacht vragen/eisen komen hier dagelijks voor. Zo gaat het een paar dagen goed en dan heeft ze er weer een dag tussen zitten dat ze heel veel krijst  ???
Ik moet ook wel toegeven dat ik het negeren van voornamelijk het krijsen erg moeilijk vind  :-[ het is toch wel een hard/schel geluid.

Daar tegenover staat wel dat ze een heerlijke kroelkip is  :hart: en het heel leuk vindt om dingen te leren en spelletjes te doen en we soms hele gesprekken hebben, zij in de woonkamer, ik in de keuken en de deur dicht. Er komt niet veel meer uit dan "klets, kletse, klèèèts" en heel veel onverstaanbare mickeymouse achtige klanken, maar het is erg komisch.... ze doet het alleen niet als ik ook in de kamer ben  :)

Mijn mening (uitgaande van onze Noa) over een rosé is dat het een geweldige leergierige knuffelige vogel is maar wel 1 met een pittig karakter en een aardig volume, en die laatste 2 moet je echt niet onderschatten.....

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
« Reactie #11 Gepost op: december 28, 2008, 23:03:28 pm »
Ik vind het super al deze eerlijke voorbeelden  :thumsup:

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #12 Gepost op: december 28, 2008, 23:07:09 pm »
een gewaarschuwd mens is er twee waard en uiteindelijk is de genegenheid die je terugkrijgt geweldig

Dorian

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 29, 2008, 09:56:40 am »

Ik wil er nog iets aan toevoegen na aanleiding van wat de afgelopen dagen heel erg speelt en wat heel erg consequent gedrag vereist.
Pink en Puck hebben besloten dat het dak waar de speelstokschommel aanhangt stuk moet.
Daar hebben ze maaaaaaanden niet naar omgekeken en nu MOET het stuk.
De anderen (ara's en grijsjes) proberen dat 1 of 2 keer, snappen dat het niet de bedoeling is en willen het hooguit die dag nog een paar keer proberen (houden ook wel vol, maar niet iedere minuut).
Pink en Puck (de roseetjes dus) zijn daar heeeeel anders in.
Die klimmen omhoog, slopen direct en als je opkijkt, klimmen ze snel weer naar beneden (omdat ze inmiddels weten dat het niet mag).
Als je dan beloont zijn ze trots dat ze beloond worden, kijken met een blik van: ik zal het nooit meer doen.
Je keert je rug toe of kijkt weg en hup: daar gaan ze weer.
Uiteindelijk zet je ze dan laag in de speelboom, zodat ze er niet direct bij kunnen, sleept hordes ander speelgoed aan, wat normaal hun favoriet is.
1 minuut later hangen ze weer in het dak. En als dat niet linksom kan, dan maar rechtsom... En als rechtsom ook niet kan, verzinnen ze wel een andere manier.
Met andere woorden: ons leven als de gaaien er nu uit zijn, bestaat voornamelijk uit oplossingen verzinnen om de toetjes niet het dak te laten slopen. Naar de WC zonder toezicht kan niet.
En ja, nu kun je iets verzinnen waardoor ze daar niet meer bij kunnen, maar dan komt er wel weer een andere obsessie en ben je daar dus constant mee bezig.
Ze hebben echt wel momenten dat dat niet speelt hoor, dat ze gewoon lekker bezig zijn met hun eigen dingen, maar er zitten (laaaaange) periodes tussen waarin ze dus dit soort dingen doen.

Overigens is een "ik hang op de kop en kan heeeeel hard schreeuwen" moment heel herkenbaar (wordt eerder genoemd) en dat moet je wel willen. Je kunt ze er niet voor straffen, misschien slechts hopen dat afleiding (iets gaan doen in de keuken bijv.) de aandacht weer op jou vestigt en dat ze stoppen. Maar ze roepen op zo'n moment kan niet, want dan gaat de brulmotor nog harder aan en ze zien het als beloning.
Ook het sloopgedrag kun je nauwelijks straffen (wegzetten op een andere plek). Veel momenten zien ze je straf (dat wegzetten dus, of als het echt drama is even cooling down in de gang) als aandacht en beloning (beter negatieve aandacht dan geen). Je zult dus onwijs creatief moeten zijn. Overigens werkt straffen bij de meeste gaaien toch al niet, maar hier valt wel op dat Cas en Lotte (de ara's) toespreken met "nee, dat mag niet" wel degelijk werkt, doordat ze daarvoor ooit een keer alleen in de hal hebben moeten zitten (geen uren natuurlijk, gewoon heel even, denk aan ongeveer 1 minuut).

De onze bijten trouwens helemaal niet. Die enkele keer als je wild met ze speelt dat ze wel bijten, gaat het ook hard en vol overgave, maar het is minder hard dan wanneer een grijze zijn snavel je hand inwerkt of een Ara zijn snavel een keer goed gebruikt.

Het bovenstaande geldt natuurlijk in meer of mindere maten voor iedere gaai, maar roseetjes (en alle kaketoes) zijn hier drammeriger in, manipulatiever en vooral ook doordat ze zo knuffelbaar zijn, nog moeilijker te corrigeren. "Deed ik iets wat niet mocht? Ow, maar kijk eens hoe ontzettend lief ik ben, kijk dan, kijk dan, kijk dan!" En zie dan maar dat je niet moet lachen of overstag gaat  :)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #14 Gepost op: december 30, 2008, 18:01:59 pm »
Het op de kop hangen en schreeuwen kun je niet straffen.
Je kan het hooguit onderbreken door een kussen te gooien naar jezelf of je partner en heel opgewonden reageren zodat de aandacht verlegt word naar jou en niet naar je Rosetje. Kan ook op andere manieren hoor bijv een gek dansje doen of zo. Straf je of zeg je er iets van leg je de aandacht op de rose en dat wil je niet dan word het voor ze alleen maar leuker.

Wij hebben nu 4 rose's en de doen het allemaal gelukkig zitten ze buiten en heb ik er geen last van.

Pa heeft er 1 binnen en die doet het ook soms wel 10 min lang maar hij kan er goed tegen en kijkt gewoon lekker verder naar de tv.

En dorian niet alleen rose's slopen van alles wat eigenlijk niet mag.
Als ik een lijst op moet noemen wat bij ons allemaal kapot(wat niet de bedoeling was) is gegaan krijg ik een hele waslijst en heb geen 1 rose binnen in huis alleen maar een "lief" edeltje. Alleen genoeg sloop materiaal kan dit in beperke houden, als je niet zonder toezicht naar de wc kan doe je in mijn ogen toch iets fout.
Ik heb al een paar keer de kooi open laten staan als ik ging werken en dan is er niets gebeurd. Keer getest met verborgen camera en dan blijft mevrouw gewoon op de kooi en speeld met haar eigen speeltjes. Ook boven de was ophangen is geen probleem zodra we op de bank zitten ging ze vroeger altijd zitten etteren omdat ze wist dat ze daarmee veel aandacht behaald, tegenwoordig gelukkig niet meer.
Dus als je geen 1 min naar de wc kunt zonder toezicht is er toch iets mis met de opvoeding naar mijn mening, of je nu 1 -2 of 20 papegaaien binnen hebt.

Niet alle papegaaien zijn het zelfde ze kunnen ook ook een hele rustige treffen. Ook al ken ik geen 1 rose die dat is. Wees nou eerlijk daar zou toch ook niks aan zijn.
Als je een rustig huisdier wil pak dan een dikke kat die al oud is. Papegaaien leven maken rotzooi schreeuwen af en toe sommige meer dan andere vragen aandacht enz enz.

Van 1 ding ben ik zeker met een rose krijg je leven in huis!  :thumsup:
« Laatst bewerkt op: december 30, 2008, 18:08:21 pm door wesly »