Auteur Topic: Zebravinken van m'n schoonmoeder  (gelezen 4710 keer)

smeetjuh1990

• Gast
Zebravinken van m'n schoonmoeder
« Gepost op: mei 07, 2009, 16:57:43 pm »
M'n schoonmoeder heeft een koppel zebravinken in de kooi, gewoon in de huiskamer.
Ze heeft er al die tijd al een nestje in liggen en die beesten hebben gewoon altijd een stuk of 10 eieren er in liggen  :o Verder doen ze er niks mee en gooit ze de eieren bij het schoonmaken van de kooi weg...en hup ze gaan weer aan de slag.
Nu waren er dus jonkies uitgekomen; 5 waarvan er 2 kort erna al weer dood gingen.
Nu blijken de ouders er niks mee te doen en de jonkies alleen maar aan het onderpoepen zijn dus heeft ze ze weggedaan...geen idee hoe en vind het ook beetje zielig.
Is het niet zo dat je niet altijd een nestje er in moet hangen, want dan blijven ze toch bezig lijkt me? Kan het vinkje dan niet dood gaan aan oververmoeidheid?
Want vind dit wel beetje zielig zo... :cry:

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Zebravinken van m'n schoonmoeder
« Reactie #1 Gepost op: mei 07, 2009, 17:29:00 pm »
als ze geen nestje wil moet ze dat nestmateriaal gewoon uit die kooi halen!
ze wakkerd zo alleen maar het nestgevoel aan denk ik..
ik heb weinig verstand van vinkjes.. maar dit lijkt me ook voor vinkjes niet goed!

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2009, 23:50:18 pm »
ik heb een hele tijd zebravinkjes gehad , goede en slechte ouders

als ze geen nestje meer wil ,dan de nestgelegenheid eruit halen , ze zal miss nog even haar eieren op de grond leggen ,maar automatisch wel stoppen

het is geen verplichting om een nestje te hangen , probeer eens met een simpel zwiertje erin te hangen,hier deden ze dat heel graag ,konden er uren mee bezig zijn

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #3 Gepost op: mei 08, 2009, 01:07:35 am »
Dat is eigenlijk met de meeste vogels zo, als er geen gelegenheid wordt gegeven om te broeden doen ze het niet, en als ze het dus niet wil moet ze het idd niet uitlokken!
Geen nestje dus!

smeetjuh1990

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2009, 19:25:45 pm »
Ze zegt zelf dat ze eerst overal eieren in gingen leggen; op de bodem, in het etensbakje en in het drinkbakje...en dat ze daarom maar een nestje er in had gehangen...
Maarja...lijkt mij dat dit periodes zijn dat ze dit doen toch?

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2009, 19:37:30 pm »
ja precies en als je dan geen nestjes wil haal je de eitjes steeds weg, op een gegeven moment houden ze er dan mee op.
Maar geef je ze een nest dan blijven ze gaan tot uitputting volgt.
Trouwens je kan ze ook een keer hun gang laten gaan, verkoop de jongen en haal dan nest weg, zullen ze er eerder mee ophouden. De drang blijft,....is de natuur,...

smeetjuh1990

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2009, 19:39:10 pm »
Ja...het punt is dat ze de jongen niet voeren en dood laten gaan... :cry:
En ze hebben allemaal banen en een druk leven, dus ook niet echt de tijd om ze met de hand te voeren...
Ik zal haar adviseren het nestje gewoon weg te laten halen...

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2009, 19:41:14 pm »
Is dat meerdere keren gebeurd of 1 keer, kan onervarenheid zijn....mss ze nog 1 keer de kans geven, dan weet je het zeker...

smeetjuh1990

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2009, 20:06:43 pm »
Ze leggen al 2 jaar nonstop eieren eigenlijk...maar dit is de eerste keer dat de eieren zijn uitgekomen...
Al snel waren van de 5 jongen, 2 dood gegaan...en later de laatste drie...ze doen er voor de rest niets mee...dus misschien door de toegenome warmte dat ze zijn uitgekomen? Geen idee...

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: mei 08, 2009, 21:26:18 pm »
anders nepeitjes neerleggen? of de eitjes schudden. Misschien als daar niks uit komt, ze dan wel stoppen. Kost in ieder geval minder energie dan steeds een nieuw ei leggen