Auteur Topic: kippeneitjes in geïmproviceerde broedmachine  (gelezen 9238 keer)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
kippeneitjes in geïmproviceerde broedmachine
« Gepost op: mei 23, 2009, 21:32:34 pm »
Op mijn werk lopen in de tuin wat kippen en hanen rond en elk jaar wordt de enige witte kip broeds en broed dan enkele eieren uit. Dat gaat altijd erg goed. Ze weet precies wat ze moet doen en ze is een heel goede moeder.
Nu was een van haar kinderen van vorig jaar ook enthousiast. Ze begon steeds langer op het nest te zitten, elke dag een paar uur en op een dag bleef ze de hele dag zitten.
Heel leuk... tot ongeveer de 15de a 16de dag. Toen werd ze onrustig, ging langer van het nest af dan gebruikelijk en op dag 19 gaf ze het op. Ze ging weg van het nest en ging niet meer zitten.
In de hoop dat ze zich nog bedacht hebben we de eieren laten liggen maar toen ik de volgende dag weer op het werk kwam zat ze weer niet op het nest. De eitjes waren koud.

Nu las ik op een website dat koudgeworden eieren tot 72 uur later weer opgewarmd kunnen worden en dat de ontwikkeling van de kuikens dan weer verder gaat. Ik vond het erg wonderlijk, maar ja, ik proberen dus! En wat denk je, na een hele dag onder een warme lamp zag ik bij het schouwen van de eieren bij 3 van de 6 eitjes beweging! Dat was vorige week vrijdag, inmiddels heb ik de eitjes dus 10 dagen in huis. De drie eitjes waar geen beweging in te zien was, deze waren ook nog niet ver in de ontwikkeling, heb ik maar weg gedaan. De overige drie liggen nogsteeds op een vochtige handdoek in een doos onder een (bureau)lamp met een thermometer ernaast. Bij het schouwen zie ik bij 2 van de 3 steeds wel beweging en het kuiken wordt ook steeds groter. Het lijkt dus wel te werken.

Maar het probleem is toch wel dat ik nu eigenlijk allang verwacht had dat ze uitgekomen zouden zijn of dat de ontwikkeling en beweging gestopt was. Ik laat ze nog maar liggen dus, maar het is wel erg spannend!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
Re: kippeneitjes in geïmproviceerde broedmachine
« Reactie #1 Gepost op: mei 23, 2009, 22:32:43 pm »
Idd spannend  :nailbiting:
En wat als ze uitgekomen zijn, moet je ze dan voeden met pap ?

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #2 Gepost op: mei 23, 2009, 23:11:19 pm »
nee dat is wel leuk van kippetjes, die zijn eigenlijk al helemaal zelfstandig, tenminste wat eten en drinken betreft. Ze kunnen zich nog niet goed warm houden en daarom moeten ze wel onder de moeder of een warmtelamp, maar ze zijn al helemaal met dons bedekt en lopen ook gelijk al als ze uit het ei komen (na wat uitrusten, drogen en op krachten komen) en hebben dus niet heel veel zorg nodig. Het probleem is eerder, in huis is wel schattig, maar ze piepen wel hard. Wij hebben (nog) geen tuin en hier houden is dus niet echt een optie,
misschien terug naar mijn werk, al worden het er daar ook wel veel inmiddels

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 24, 2009, 09:24:49 am »
Ohh jee dat is echt spannend. Zou wel bezonder zijn als je ze groot krijgt op die manier.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: mei 24, 2009, 10:13:33 am »
Jee, ik ben benieuwd!!  :a036:

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #5 Gepost op: mei 24, 2009, 11:13:09 am »
Vanochtend weer even met een lampje gekeken, nogsteeds beweging bij de twee. De een lijkt nu wel "vol" te zitten. De luchtkamer is bij deze ook groter en is scheef geworden. (dat klopt wel met plaatjes die ik op internet heb gezien) De andere is nog niet volgroeid en er zijn nog bloedvaten langs de eischaal te zien. Toch beweegt dit kuiken meer dan de andere.

Spannend dus inderdaad!

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #6 Gepost op: mei 25, 2009, 17:51:36 pm »
Gister middag is het grootste kuiken begonnen met piepen. Wel vreemd hoor, om uit een dicht ei geluiden te zien komen. Bij het schouwen zag ik dat de luchtkamer was doorgeprikt en ik hoorde het tikken en schrapen van de eitand. Het gaat dus echt gebeuren!

Vanochtend heb ik een klein gaatje in de schaal gemaakt omdat het kuiken het zelf nog niet gelukt was. De eischaal van de eitjes van dit hennetje zijn altijd erg hard en omdat de vochtigheidsgraad in mijn geïmproviseerde bak moeilijk te controleren is, ben ik bang dat het het kleintje in zijn eentje niet gaat lukken.

Vanmiddag, na mijn werk, was het kuiken hard bezig om het gat groter te krijgen. Dit was maar weinig gelukt en daarom heb ik zelf met een pincet een klein stukje afgebroken. Het kuiken laat flink van zich horen!  :a036:

Het andere ei begon nu ook geluiden te maken. bij het schouwen was deze nu ook helemaal gevuld en ook hier lijkt de luchtkamer aangepikt. Deze laat ik nog maar even met rust, die was toch later in de ontwikkeling.

cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 25, 2009, 17:56:38 pm »
Jeetje wat goed.

Maar ga je het kuiken dan ook zelf voeden? Of pakt mams dat wel op denk je?

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2009, 18:02:00 pm »
ik denk niet dat de moeder er veel zin in heeft. Ze is bovendien al weer aan de leg. En de kuikens van de andere hen zijn al zo groot, die scharrelen inmiddels los op het erf rond!

Ik denk dus dat ik ze hier houd, voorlopig. Ten minste, als alles goed gaat. Het is trouwens een stuk minder werk dan bij parkieten en papegaaien. De kuikens eten en drinken zelf maar moeten alleen warm gehouden worden. ook dat regelen ze trouwens redelijk zelf. Ze gaan dichter bij de warmtelamp zitten als ze het koud hebben en er verder vandaan als ze het warm hebben. Eigenlijk kan er niet heel veel mis gaan dan.

Maar goed, eerst nog maar uitkomen!

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #9 Gepost op: mei 26, 2009, 21:50:42 pm »
echt ongelooflijk! Gister was het eerste kuiken heel erg hard zijn best aan het doen. Vandaag is ook het tweede kuiken begonnen om uit het ei te kruipen. tijdens mijn lunchpauze ben ik even naar huis geweest om te kijken en toen was het eerste kuiken halverwege maar nog niet uit en het tweede had net het eerste gaatje gemaakt. Toen mijn vriend om 16.45 thuis kwam waren beide kuikens uit het ei!
Het gaat goed, ze piepen en zoeken elkaar op en hebben zelfs al nieuwsgierig een hapje eten geprobeerd uit het bakje! Ze zullen nog niet echt honger hebben, ze kunnen nog tot 24 uur na het uitkomen teren op hen voorraad uit wat ze uit het ei hebben opgeslagen vlak voor het uitkomen.

arnootje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 26, 2009, 22:00:18 pm »
Lotte kun je geen foto maken van je geïmproviseerde broedmachine of anders een schets. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe je dat heb gedaan.
Superleuk omdat eens mee te maken 

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #11 Gepost op: mei 26, 2009, 22:31:28 pm »
Ja ik heb een foto gemaakt van de opstelling (lekker wetenschappelijk, hihi) Ik zal even uitzoeken hoe ik dat hier kan plaatsen. Ik heb trouwens ook een compactcamera met intervalstand in de broedmachine geplaatst en elke 5 minuten een foto laten maken. Het uitkomen van het eerste kuiken staat staat er helemaal op, het tweede kuiken helaas niet.

arnootje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2009, 22:32:55 pm »
Ow ben zeer benieuwd hoe dat eruit ziet allemaal

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2009, 23:07:28 pm »
Ik zal het morgenavond proberen, wil nu toch wel graag slapen na die slapeloze nacht

Ze heten trouwens Donder en Bliksem :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: mei 27, 2009, 08:50:40 am »
Wat schattig. Goed gedaan hoor!!  :thumsup: En inderdaad: foto's!!! (doe maar rustig aan hoor, haha).