Auteur Topic: Een jong bij de valkjes  (gelezen 16824 keer)

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
Re: Een jong bij de valkjes
« Reactie #15 Gepost op: augustus 23, 2009, 12:36:51 pm »
Het is heeeeeeeeeel zeldzaam als er 2 jonkies op 1 dag geboren worden. Om de dag wordt een eitje gelegd en meestal komt er om de dag, of de volgende dag, een jonkie uit het ei.

Spannend he. Ik heb ook wel eens nestjes gehad van valkjes, het is zooooooooo leuk.
De ouders eten de oren van je hoofd de komende tijd. Veel extra eivoer, pellets, bruin brood, zaad en wat je nog meer geeft normaal. Ik checkte zeker 3 keer per dag de etensbakjes of ze nog genoeg hadden.

Geniet er maar van, voor je het weet vliegen ze uit.  :hart:

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #16 Gepost op: augustus 23, 2009, 13:22:51 pm »
hey, ja het zal zeker zo voorbij gaan, maar dat hoort er wel eenmaal bij, maar dan probeer ik er maar zoveel mogelijk van te genieten ;)
ze zijn ook niet op dezelfde dag geboren, maar er zat ook geen 24 uur tussen.

de 1e was gistermiddag geboren, gisteren heb ik rond 23:00 voor het laatst gekeken, toen was er nog niets.
en vanmorgen om 9:00 gekeken en daar was de 2e :dance: :dance:
je kan ook een beetje aan het dons zien of het al even ligt natuurlijk, maar het zag er nog wat vochtig en breekbaar uit, ondanks dat ze kwa formaat nu niet echt zoveel schelen, maar de ouders tolereren me nu erg goed bij de kleintjes, gelukkig maar :a036:

en ik zat te denken om op de 8e dag te gaan ringen?
want had gelezen tussen de 6e en 10e dag?
maarja, je mag niet te vroeg en niet te laat zijn, nouja... dat is weer zorg voor volgende week, ik vind het jammer van de week weer aan het werk te moeten hoor :cry:

en de pop heeft de oude draad weer opgepakt, die gaat voornamelijk in de avond naar het grut toe, die zit weer heel de dag bij me, en ik zet dr af en toe even op de standaard, ook daar staat een volle bak voer.

en even een snelle update foto :)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
« Reactie #17 Gepost op: augustus 23, 2009, 13:57:49 pm »

maarja, je mag niet te vroeg en niet te laat zijn, nouja... dat is weer zorg voor volgende week, ik vind het jammer van de week weer aan het werk te moeten hoor :cry:

Mij is voor de Pyrrhura 10 dagen geadviseerd. Ik ring ze echter op dag 12. Dan gaat de ring er nog net aan om heen (moet niet 1 dag langer wachten) en de kans dat de ring er dan weer vanaf valt is minimaal.

Ik weet niet hoe het met de groei zit van de valkparkiet. Dat kan natuurlijk verschillen met de Pyrrhura.

en de pop heeft de oude draad weer opgepakt, die gaat voornamelijk in de avond naar het grut toe, die zit weer heel de dag bij me, en ik zet dr af en toe even op de standaard, ook daar staat een volle bak voer.

Hier mevrouw Molinea ook meer het blok uit. Het weer speelt hierin natuurlijk wel mee. Met deze temperaturen hoeven ze ook minder warm gehouden te worden. In april/mei zat ze veel meer bij de kuikens. De kuikens in het blok liggen ook nu meer verspreid dan in april/mei. Toen lagen ze echt als een hoopje tegen elkaar aan om elkaar warm te houden.

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #18 Gepost op: augustus 23, 2009, 15:19:19 pm »
Citaat
Het is heeeeeeeeeel zeldzaam als er 2 jonkies op 1 dag geboren worden. Om de dag wordt een eitje gelegd en meestal komt er om de dag, of de volgende dag, een jonkie uit het ei.

Zo zeldzaam is dat niet hoor ;)
De pop gaat meestal zitten broeden na het leggen van het 2e of 3e ei.
De eerste eieren worden dan even lang bebroed, en kunnen dan ook op de zelfde dag uitkomen.

Henk

Ps. gefeliciteerd met de kleintjes  :thumsup:
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2009, 15:21:21 pm door broto »

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #19 Gepost op: augustus 23, 2009, 15:30:06 pm »
Citaat
maarja, je mag niet te vroeg en niet te laat zijn, nouja... dat is weer zorg voor volgende week, ik vind het jammer van de week weer aan het werk te moeten hoor

Ringen meestal op de 10e dag, dit is ook de dag dat de ogen open gaan, daar kijk ik meestal naar.
Wel goed in de gaten houden, is het een klein nest 1 a 2 jongen kan het wel eens gebeuren dat je een dag eerder moet ringen.
Gewoon ff proberen op de 8e dag , gaat het te gemakkelijk weer af, dan ff en dag wachten, ook na het ringen de eeste 2 dagen goed in de gaten houden of de ring er nog wel om zit en of die niet over het gewrichtje geschoven is .
Een dag te laat is niet zo heel erg, zorg dat je altijd een paar ingen heb die net een maat groter zijn.
Zo neem ik voor de forpussen, die een ringmaat hebben van 4.3 ook altijd een paar van 4.5 mm

Henk

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #20 Gepost op: augustus 23, 2009, 15:45:47 pm »
Zo zeldzaam is dat niet hoor ;)
De pop gaat meestal zitten broeden na het leggen van het 2e of 3e ei.
De eerste eieren worden dan even lang bebroed, en kunnen dan ook op de zelfde dag uitkomen.

Henk

Ps. gefeliciteerd met de kleintjes  :thumsup:

Wat je hier schrijft klopt inderdaad, maar bij mij zijn er nooit 2 op 1 dag geboren dus ging ik er vanuit dat dat zo hoorde ;)

Over het ringen van de valken weet ik niets, ik heb ze (bewust) nooit geringd.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #21 Gepost op: augustus 24, 2009, 10:06:59 am »
OOoooooooooohhhh!
Ik lees het nu pas!
Ik ben valkjes-oma geworden! :dance: :thumsup:

Lief hoor! :hart:

Ik had je jongen uitgerekend aan de hand van dat paps wildkleur is en dan komen er volgens mij alleen wildkleurtjes.
Maar nu ik de foto van paps zie, zou ie idd best gepareld kunnen zijn en ja dan heb je ook kans op kleine pareltjes! (hoewel dat ene  kleintje op zich al een pareltje is natuurlijk!)
Hoe zag paps er als baby uit, weet je dat?
Ik ring zelf altijd op de 8e dag, schuift het ringetje te gemakkelijk dan wacht ik een dagje of 2.
Ik heb er ook eens eentje met een soort sneeuwmanplatvoetjes gehad, daar kon de 8e dag al geen normaal ringetje meer om! :)
(is overigens ook een enorm forse man geworden ;))

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #22 Gepost op: augustus 24, 2009, 11:35:12 am »
jaja oma Lejah :)

aan het gedrag van Mini te merken verwacht ik er vandaag nog 1, want tot nu steeds als zij overdag bij de eitjes zit zat er een paar uur later zo'n donsje :hart:

ik heb de man toen hij +- 1 jaar was, de vader heb ik wel gezien, die is wildkleur, en volgens de kweker de moeder ook, maar die zat toen op eieren, dus die liet zich niet zien, ik zal als ik ze weer eens tegen kom voor de zekerheid eens vragen of hun er altijd wildkleurtjes uit hebben gehad ;)

tio

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: augustus 24, 2009, 15:40:39 pm »
Leuk zeg !

Feli  :thumsup:

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #24 Gepost op: augustus 24, 2009, 17:12:51 pm »
nummer 3 is er nog steeds niet, of verwacht ik nu dat de andere ook snel uit zullen komen?
ik neem aan dat als er morgen avond nog niet 1 bij is geboren ik er maar van uit moet gaan dat het niet meer gaat gebeuren ook?

het zou jammer zijn voor het koppeltje, maarja... als jong stel en dan met 2 jong beginnen is ook een drukke bezigheid ;)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #25 Gepost op: augustus 24, 2009, 18:27:20 pm »
Misschien is ei 3 niet bevrucht, maar het zou wel kunnen dat ei 4 of 5 bevrucht is. Dan zitten er waarschijnlijk wat dagen tussen tot er weer een jong geboren wordt.

Ik raad je aan de eitjes te laten liggen, dit om verschillende redenen.
De eitjes houden ook de jonkies lekker warm. De jonkies vinden steun voor hun koppie op de eitjes.
En, wat ik al schreef, er kan over enkele dagen ook nog een jonkie geboren worden.

Is dit hun eerste nestje? Zo ja, knap hoor. Het gaat best vaak fout het eerste nestje.

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #26 Gepost op: augustus 24, 2009, 19:04:49 pm »
hey Bobbie,
ja het is hun eerste nestje, voor mij zelfs geheel onverwacht want de pop wilde niets van de man weten, en die was echt op de versiertoer hoor, met zijn fluit concerten haha.

eerst had ze lang geen interesse, toen hoorde ik ineens dat ze de man toeliet, dus ik nog bij mijn collega geschreven dat ik pas echt wat verwacht mocht ze ooit het blok in gaan.
dit was meteen diezelfde avond al :o

en ze zeggen 14 dagen later zouden er eitjes kunnen komen, maar dan hebben mijn kuifjes wel lang stiekem gedaan haha, want net 1 week later was er het eerste eitje :hart:
de 2 kleintjes zien er sterk uit, als ik in de kast kom kijken hebben ze de nekjes sterk omhoog :thumsup:

owww, oke, stel dat het er dan maar 2 zullen zijn, maar als ze gezond oud worden ben ik al echt heeel trots hoor :dance: :dance:

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #27 Gepost op: augustus 26, 2009, 21:58:41 pm »
eigenlijk dacht ik dat de rest niet meer uit zou komen, maar vanmorgen 6:30 nog even gekeken, en daar lag toch nog een 3e :dance: :dance:

dus hebben we toch een Kwik, Kwek en Kwak natuurlijk :)

« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2009, 22:00:39 pm door Speggel »

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #28 Gepost op: augustus 26, 2009, 22:12:07 pm »
och wat super  :hart:

als de omstandigheden beter hadden geweest, had ik er graag eentje van je overgenomen  :hart:

Egwene

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: augustus 26, 2009, 22:15:45 pm »
Wat een mini-tje zeg!