Auteur Topic: Kiemvraagjes  (gelezen 2166 keer)

Offline Lejah

• Super Parrot
Kiemvraagjes
« Gepost op: september 13, 2009, 16:56:02 pm »
Ik heb een vraagje over het kiemen.
Ik kiem regelmatig zaad. Daarvoor koop ik een speciaal zakje kiemzaad bij de winkel. Nu heeft de winkel sinds kort nog maar 1 soort zakje kiemzaad (er staat gewoon en allen maar gemengd kiemzaadmix op). Daar zitten donkere kleine zaadjes in en iets groetere groene. De vogels vinden het erg lekker, daar niet van. Maar die kleine donkere zaadjes kiemen een stuk langzamer dan die groene, waardoor ik de gekiemde groene zaadjes er altijd eerder tussen uit vis. Zo lastig! Die kleine donkere zaadjes plakken overal aan vast (ik kiem nog heerlijk ouderwets met 2 bakjes, een waterstraal en een theezeefje).
Nu zat ik mij af te vragen of je ook gewoon kan kiemen met bijv parkietenzaad of papegaaienzaad?
Kopen jullie altijd speciaal kiemzaad?
Zoja welke soort dan?
Of waar kiemen jullie anders mee?

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
Re:Kiemvraagjes
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2009, 17:15:03 pm »
de kleine zaadje is raapzaad of koolzaad.
De grote groene zaden is kajang idjoe, dit gebruik ik ook vaak om te kiemen.
Enkel de kajang is al voldoende alls kiemzaad, je kunt het los kopen in de zaadhandels en sommige winkels

Om zaad te kiemen kan je ook gewoon het zaad gebruiken wat je voerd, kan je nl gelijk zien of het voer dat je geef, vers is.
Als het slecht kiemd is het al oud voer.

Met kiemzaad geven is het wel uitkijken, het gaat nl snel gisten en schimmelen, dus goed uitspoelen met veel stromend water.
Geef daarom enkel kiemzaad als de jongen slecht gevoerd worden, door het makkelijk opnemen van het kiemzaad willen de ouders wel eens plots gaan voeren.

Geef het niet omdat je denkt dat er meer voedingwaarde inzit, dit is nl niet zo, er kan nooit meer inkomen dan er al zit in het zaad, het enige wat je toevoeg is water

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: september 13, 2009, 17:18:30 pm »
O dat is goed om te weten!
Eigenlijk geef ik het vooral als traktatie, gewoon omdat ze het lekker vinden.
En ja spoelen doe ik idd erg goed. ;)

Egwene

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2009, 19:24:03 pm »
De Versele Laga heeft ook kiemzaad met een andere samenstelling. Ik meng die altijd met de "standaard" kiemzaad. Hierdoor is de variatie groter en dat lijkt me gezonder en lekkerder voor hen.
Ik wacht trouwens altijd gewoon tot die kleine zwarte zaadjes ook gekiemd zijn voor ik het geef. Dus gewoon ietsjes langer doorkiemen. Dat kan geen kwaad en zo is het allemaal goed en hoef je niet uit te sorteren.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2009, 18:01:23 pm »
Wij kiemen zo;

1 dag kiemzaad onder water in een zeefje en 3 maal daags spoelen.
2 dag spoelen en een natte theedoek erover!
3 dag meestal genoeg gekiemd, dus nog 1 keer goed spoelen mengen met eivoer en grit en voeren maar.

Wij hebben kiemzaad van http://parrotparadise.eu.