Auteur Topic: Mijn forpus knipt haar veertjes ?  (gelezen 9789 keer)

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
    • Website van Angel_Devil
Re: Mijn forpus knipt haar veertjes ?
« Reactie #15 Gepost op: maart 21, 2010, 21:42:19 pm »
Het zijn geen proefdieren, je ga toch niet zo maar iets uit proberen

Dus omdat jij het product niet kent, en ook waarschijnlijk geen mensen kent die het product gebruiken ga je er maar gelijk vanuit dat het geen positief effect heeft?

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #16 Gepost op: maart 21, 2010, 22:15:33 pm »
Dus omdat jij het product niet kent, en ook waarschijnlijk geen mensen kent die het product gebruiken ga je er maar gelijk vanuit dat het geen positief effect heeft?

Jij blijkbaar ook niet ?? anders hoef je het niet uit te proberen

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #17 Gepost op: maart 21, 2010, 22:25:25 pm »
Nee, ik zou het ook echt niet doen hoor! Ik neem aan dat je vogels goed voer krijgen, dan zijn extra vitamines echt niet nodig! ;)

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
« Reactie #18 Gepost op: maart 21, 2010, 23:30:08 pm »
Jij blijkbaar ook niet ?? anders hoef je het niet uit te proberen

Ik ken het product wel degelijk, ik gebruik het zoals ik al zei voor de honden.
Daarbij zijn er positieve ervaringen van mensen die het ook voor vogels gebruiken.

Jij leest dit topic enkel om commentaar te leveren, zelf heb ik nog geen tip van jou hier in dit topic gelezen.

@ Loes:

Mijn vogels krijgen zeker goed voer, maar ik probeer erachter te komen waarom ze knippen!?
En dan heb ik liever een goede tip, dan enkel commentaar van een kweker.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #19 Gepost op: maart 22, 2010, 09:41:24 am »
Deborah, die kweker (en mens) bedoelt het goed, dat weet ik zeker. Wat wij gezegd hebben over het knippen blijft staan.. dat is gedrag.. Als jouw vogels goed voer krijgen zijn extra vitamines niet nodig net als bij mensen en andere dieren (hihi). Het blijft moeilijk om voor vogels in gevangenschap te raden waar dat gedrag vandaan komt. Koosje heeft vaak een staartveer kaal gemaakt, ik heb er eerlijk gezegd totaal geen aandacht aan besteed omdat ik alles voor hem doe wat nodig en goed is en nu eenmaal weet dat het moeilijk is. Meer kan ik niet doen..  ;) Net als de mensen die alles hebben geprobeerd om hun plukkers niet meer te laten plukken (bijvoorbeeld kapjes om etc.). Denk niet dat jij zin hebt om je forpus een kapje om te doen?  ;)

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
« Reactie #20 Gepost op: maart 22, 2010, 10:30:12 am »
Ik geloof best dat iemand goede bedoelingen kan hebben hoor, absoluut.
Maar om nou te zeggen dat ik mijn diertjes als proefdieren gebruik, gaat helemaal nergens over :CENS
Ik ben dol op mijn diertjes, en wil er alles voor doen wat ik kan. Als iets slecht zou zijn, zou ik het nooit willen proberen.

Ik vraag wat en dan wil ik ook gewoon een antwoord waar ik wat aan heb. Geen  :angry: dat soort smilies moet je plaatsen bij mensen die slecht zijn voor hun dieren.
Alle goede bedoelingen van mijn kant. Maar zijn reactie slaat werkelijk nergens op.

Maar nee Loes, geen kapje, dat vind ik zo sneu.
Ik moet mij er dus gewoon bij neerleggen dat ze knipt  :(

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #21 Gepost op: maart 22, 2010, 14:26:06 pm »
Ik ben inderdaad bang dat je je er bij neer moet leggen. Afleiding is wel te proberen, ik weet niet of je wel eens ziet dat het gebeurt? Je zou kunnen proberen dan af te leiden, maar je zult er lang niet altijd bij zijn!  En inderdaad knaagdingen in de kooi zoals wilgentakken etc.  ;)
Het is misschien op een harde manier gezegd, maar Henk heeft mijns inziens wel gelijk..  Je geeft zelf aan dat je het gaat proberen (dus kijken wat het doet). Zoals gezegd: extra vitamines zijn absoluut niet nodig!
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2010, 14:28:38 pm door Loes »

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #22 Gepost op: maart 22, 2010, 19:20:56 pm »
debbie, ik denk dat je je er maar moet bij neerleggen
als ze alles krijgen wat z enodig hebben kan je niet veel meer doen
ik was in het begin ook wat triest omdat toni het weer deed , hij heeft alles wat zijn hartje begeert , speelplaats,speelmaatjes , goede voeding,buitenlucht ,knaagspul genoeg en toch blijven zijn veren intressanter
wel nu ja dan is het ook zo ,hij is er niet minder lief om  ;)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #23 Gepost op: maart 22, 2010, 19:54:38 pm »
1 van mijn Pyrrhura's is zich de laatste tijd ook erg gaan plukken, eerst bezig geweest met anti luizen dingen enzo, maar helaas :cry:
en een andere die plukt een heel klein beetje, misschien hormonen?
ik heb geen idee meer, de VA kon niets vinden in de veren... :(

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #24 Gepost op: maart 23, 2010, 09:22:04 am »
Te veel vitaminen is zelfs slechter dan een beetje te weinig. Ben dus voorzichtig met vitamines bijgeven. Je geeft goede voeding schrijf je. Welke krijgen je vogels?
Misschien komt ze/hij wat moeilijk in de rui en dat ze daarom aan haar veren begint. Meestal is het een vitamine A te kort, maar als ik alles zo lees denk ik ook gedrag. Misschien is ze tijdens haar nest periode geplukt en weet ze niet beter dan dat het zo hoort. Geef er in ieder geval geen aandacht aan als je je vogel "betrapt" want dan moedig je het alleen maar aan.

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #25 Gepost op: maart 23, 2010, 17:19:05 pm »
Citaat
Te veel vitaminen is zelfs slechter dan een beetje te weinig.

Heel juist Dianne, een teveel aan vitamine is schadelijk voor de vogel, daarom als je al vitamine wil geven , geef dan in ieder geval een middel dat speciaal voor vogels is ontwikkeld en ga geen spul geven wat voor honden en cavia's is gemaakt en zeker niet zulke middelen uit proberen op je vogels, het zijn geen proefdieren

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
« Reactie #26 Gepost op: maart 23, 2010, 23:11:38 pm »
Heel juist Dianne, een teveel aan vitamine is schadelijk voor de vogel, daarom als je al vitamine wil geven , geef dan in ieder geval een middel dat speciaal voor vogels is ontwikkeld en ga geen spul geven wat voor honden en cavia's is gemaakt en zeker niet zulke middelen uit proberen op je vogels, het zijn geen proefdieren

Alleen voor honden en cavia's gemaakt?

Van de site,
Sinds 15 jaar verkopen wij het vitamine preparaat Anima-Strath. Dit is een voedingssupplement geschikt voor alle dieren en kan zonder probleem worden gegeven. Het is een combinatie van vloeibaar gemaakte gist en wilde planten, wat goed door het lichaam wordt opgenomen. Gistcellen zijn rijk aan vitale stoffen in de beste samenstelling, zoals eiwitten, vetten, koolhydraten, mineralen, aminozuren, vitamines en enzymen. Er worden geen kunstmatige stoffen gebruikt bij de vervaardiging. Het is een Zwitsers product en bestaat ook in een gelijksoortige samenstelling voor mensen (Anima).

Slechte vertering is één van de grootste oorzaken van veel voedingskwalen. Anima-Strath zorgt onder andere voor een betere vertering van het voer en kan langdurig worden gebruikt. Dit produkt verhoogt de weerstand en vitaliteit bij dieren. Vooral oudere dieren zullen hier veel profijt bij hebben, maar ook in tijden van slechte eetlust is dit een prima aanvulling voor alle dieren. Anima-Strath bevordert een evenwichtige groei en zorgt voor een glanzende en gezonde vacht.

Zelf hebben wij zelf zeer goede ervaringen met dit produkt. Onze cavia’s hebben in het verleden weleens schurft gehad; dit kregen we goed weg met Anima-Strath! Als Flora, onze Ara, flink in de rui was gaven we dit produkt ook. Tijdens de rui en het broedseizoen van de kanaries is het een prima middel; de vogels doen het er uitstekend op. Rakker en Peukie, onze hond en kat, gaven en geven we het enkele keren per jaar. We gaan zelfs zover in onze mening voor dit produkt dat we zelf enkele malen per jaar zo'n zelfde fles, maar dan voor mensen, kopen en het zelf innemen. Het gaat nog steeds goed met ons!

Anima-Strath is door een natuurlijke conservering 5 jaar houdbaar. Zelfs als het flesje geopend is. We gebruiken en verkopen dit product in vloeibare vorm omdat het dan bij elke diersoort goed te doseren is. Er zijn 3 verpakkingen te bestellen:

« Laatst bewerkt op: maart 23, 2010, 23:23:37 pm door Deborah2007 »

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
« Reactie #27 Gepost op: maart 23, 2010, 23:15:43 pm »
Ik ben inderdaad bang dat je je er bij neer moet leggen. Afleiding is wel te proberen, ik weet niet of je wel eens ziet dat het gebeurt? Je zou kunnen proberen dan af te leiden, maar je zult er lang niet altijd bij zijn!  En inderdaad knaagdingen in de kooi zoals wilgentakken etc.  ;)
Het is misschien op een harde manier gezegd, maar Henk heeft mijns inziens wel gelijk..  Je geeft zelf aan dat je het gaat proberen (dus kijken wat het doet). Zoals gezegd: extra vitamines zijn absoluut niet nodig!

Nee, ik zie het eigenlijk nooit gebeuren  :(
Ik heb er allemaal wilgentakken inhangen, en voldoende speeltjes.

Dingen uitproberen doen we toch allemaal?

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
« Reactie #28 Gepost op: maart 23, 2010, 23:22:30 pm »
Te veel vitaminen is zelfs slechter dan een beetje te weinig. Ben dus voorzichtig met vitamines bijgeven. Je geeft goede voeding schrijf je. Welke krijgen je vogels?
Misschien komt ze/hij wat moeilijk in de rui en dat ze daarom aan haar veren begint. Meestal is het een vitamine A te kort, maar als ik alles zo lees denk ik ook gedrag. Misschien is ze tijdens haar nest periode geplukt en weet ze niet beter dan dat het zo hoort. Geef er in ieder geval geen aandacht aan als je je vogel "betrapt" want dan moedig je het alleen maar aan.

Ik geef ze Biologisch voer van parrotparadise, en verse groente/fruit. En weer begonnen met het aanbieden van Zupreem Pellets. 

Het is overigens begonnen nadat ze in de rui is geweest.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #29 Gepost op: maart 24, 2010, 08:42:30 am »
Toevallig ben ik van de week met mijn meyer papegaai naar de vogelarts geweest, want die plukt ook. Normaal gesproken doet ze het alleen als ze broeds is. Als de broedsheid over was liet ze de veren weer gewoon groeien. Nu blijft ze er in hangen. Hormonaal plukgedrag met een mooi woord.
Ik heb de man nu apart van haar gezet zodat haar hormonen niet gestimuleerd worden. Haar eten is goed, Harrison's en de gebruikelijke kleine aanvullingen.

Wat mij wel opvalt aan de foto (maar de jaren gaan tellen, dus een beetje kippig ben ik wel :-[): dat het de vleugelveren zijn. Normaal gesproken doen ze de kleine veertjes en laten de lange veren juist met rust.
In je verhaal blijkt ze ook haar partner af en toe te plukken, dat deed mijn meyer ook.

De tips die ik heb gekregen zijn dus: goede voeding, 2x per dag sproeien, niet op rug en onder vleugels aaien, niet teveel lichturen, eigenlijk de dingen die we wel weten.

Succes ermee in ieder geval.

Groetjes, Nel