Auteur Topic: grijsjes kweken  (gelezen 2756 keer)

michiel1981

• Gast
grijsjes kweken
« Gepost op: juni 15, 2010, 08:56:40 am »
Beste Mensen,

Ik heb zelf 2 grijze roodstaartjes als huisdieren en ik zit er aan te denken om in de toekomst een kweekkoppel bij te kopen en die buiten in een hok te plaatsen. Ik heb een ruimte daar van 2m bij 2m bij 180cm om een hok te bouwen.
Kan iemand me wat info verschaffen hoe zo'n hok te bouwen en wat voor vergunning ik nodig heb om te kweken?

Gr,

Michiel

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: grijsjes kweken
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2010, 17:28:03 pm »
Je hebt geen vergunning nodig om te kweken.

De voliere zou ik bouwen van aluminium niet van hout als je hem van hout bouwt kun je elk jaar een nieuwe bouwen.
Je kan standaart panelen(zijn wel iets hoger) kopen om zo zelf je voliere te bouwen.
Ik zou wel de voliere op steentjes zetten zodat je een flinke laag brekers zand onder in je voliere te leggen.

Verder hebben grijzeroodstaarten echt wel een vorstvrij nachthok nodig waar het minimaal boven de 0 graden blijft.
Dit hok moet ongeveer 1 bij 1 meter zijn.

Weet niet waar je woont , maar kan eventueel voliere panelen voor je maken.

Let wel goed op bij het aanschaffen van een koppel dat het echt man en pop is de verschillen zijn erg klein.

Gr wesly

Offline smie

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2010, 17:38:38 pm »
Denk wel dat de grijsjes binnen meer gaan roepen naar het koppel buiten en andersom ook vindt ik wel iets om rekening mee te houden  :-[

michiel1981

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2010, 17:43:44 pm »
Bedankt voor je reactie, ik woon zelf in nijkerk. Ik wacht nog even tot ik de info krijg van de woningbouwstichting met hoe groot ik het hok mag maken. Woon zelf in een hoekhuis en heb tuin van 35m2 en zit er aan te denken een hok to bouwen van 2 hoog bij 1 diep bij 2 lang. Twijfel nog om er 1 of 2 koppels in te doen maar heb niet echt het geld om er zoveel in te investeren op het moment dus dat zal denk ik 1 koppel worden. maar is het hok dan niet te groot want ik lees hier en daar van mensen die pas eitjes kregen toen ze in kleinere hokken zaten maarja dat vind ik ook weer zo zielig.

Oh en wat betreft het roepen naar elkaar... geen idee. mijn 2 grijsjes binnen krijsen echt helemaal nooit en staan in de uitbouw van me hoekwoning en niet in het zicht van de achtertuin. tenzij in de zomar staan ze met ze tweetjes buiten.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2010, 21:16:16 pm »
Denk wel dat de grijsjes binnen meer gaan roepen naar het koppel buiten en andersom ook vindt ik wel iets om rekening mee te houden  :-[

Niet mee eens mijn grijzen zijn super stil en maken alleen maar leuke geluidjes heb ze nog nooit horen schreeuwen.
ligt dus echt aan de gaaien die je koopt.

Bij de afmetingen die je aangeeft kun je maar 1 koppel gaan houden 2 koppels word te druk.
En als je echt voor het kweken gaat zal je echt per koppel een voliere moeten hebben, wegen het toch wel agressiefe gedrag tijdens de broedperiode.

michiel1981

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 15, 2010, 21:17:47 pm »
Niet mee eens mijn grijzen zijn super stil en maken alleen maar leuke geluidjes heb ze nog nooit horen schreeuwen.
ligt dus echt aan de gaaien die je koopt.

Bij de afmetingen die je aangeeft kun je maar 1 koppel gaan houden 2 koppels word te druk.
En als je echt voor het kweken gaat zal je echt per koppel een voliere moeten hebben, wegen het toch wel agressiefe gedrag tijdens de broedperiode.

Het is eigenlijk puur als hobby en ehm een excuus om nog meer gaaitjes te houden hahahahahha

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #6 Gepost op: juni 15, 2010, 21:56:50 pm »
toch zou ik als je met koppels gaat werken niet 2 koppels in 1 hok doen vooral niet in een hok van 1 bij 2 bij 2

michiel1981

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 15, 2010, 22:02:01 pm »
Nee 1 is ook zat ook  :hart:

maar eens even rustig laten bezinken, ga geen overhaaste dingen doen. lekker op me gemakje en rustig wachten tot het juiste koppel voorbij komt. Heb net even mailtje naar lorrenco gestuurd kijken of die wat hebben zitten. Geen zin in marktplaatstaferelen  ;)

Offline Daisy

• Net geringd
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: juni 16, 2010, 09:54:40 am »
lorre en co is goed  :thumsup: :thumsup: :thumsup:

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!