Auteur Topic: Ouders plukken jongen, handvoeding  (gelezen 2071 keer)

Christa

• Gast
Ouders plukken jongen, handvoeding
« Gepost op: juni 28, 2010, 10:37:51 am »
Ik had al een berichtje gezet over een klein vogeltje met een spreidpootje.
Zaterdag heb ik dat vogeltje bij de ouders weggehaald want er zat bloed aan beide kanten van het nekje. Ik dacht, dat komt niet goed. Dus erbij weg en met de hand gevoerd.
Dit vogeltje is behoorlijk gehandicapt, het ene pootje staat helemaal naar rechts en het andere pootje is ook niet goed. Hij loopt als het ware op zijn elleboog.
Het lijfje lijkt wel kromgegroeid zodat het staartje ook niet recht zit.  
Verder is ie vreselijk monter, een erg lief beestje.
Ik weet dat een "echte" kweker zo'n diertje allang had gedood, maar dat kan ik niet. Echter, een normaal leventje zal hij/zij niet krijgen.
Het is een moeilijke kwestie, want ik weet niet echt goed wat te doen. Moet ik hem gewoon verder laten krummelen of is het beter om hem te laten inslapen bij de dierenarts?

Er zaten nog twee vogeltjes in het nest, die hebben we er gisteren uitgehaald. Ook die werden geplukt. Alledrie krijgen ze nu van mij voeding, dat gaat goed.
Ook deze twee diertjes hebben de pootjes niet helemaal normaal staan, alleen zijn ze niet zo slecht als het kleintje. Dus dat moet wel goedkomen volgens mij.

Het is een heel gedoe, ik hoop dat ik het goed heb gedaan en dat dit gaat lukken :seestars:. Even druk ermee, maar dat vind ik niet erg.

Groetjes  van Christa
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2010, 21:43:20 pm door Loes »

Offline Marian

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ouders plukken jongen
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2010, 11:24:42 am »
a gosj nou sterkte  :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2010, 11:27:32 am »

Christa

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2010, 11:49:46 am »
Ik had al gelezen wat je kan proberen om die pootjes weer goed te krijgen. Maar volgens mij kan dat al niet meer, het pootjes steekt echt helemaal naar rechts (schuin naar boven). Dat had ik volgens mij eerder moeten doen/weten. Het vogeltje is nu bijna vier weken oud.
Het moeilijke is, dat het verder een heel monter beestje is. Heel eigenwijs en lief.
Ik wil het heel graag houden, maar zie ook wel dat het diertje dan alleen een beetje op de grond kan kruipen. Ook dat maakt mij niets uit hoor, dan koop ik gewoon een kooitje waar ie in kan en hou hem lekker bij me. Is dat egoïstisch van me?

Nu weet ik dus ook waarom ik zeer zeker niet geschikt ben als fokker. Ons andere koppeltje is ook aan het broeden, misschien deze week nog kleintjes.
En daarna wil ik eigenlijk maar geen hokjes meer ophangen. Want zo is het niet echt leuk. Ik vind het allemaal veel te zielig.

Ik zal ze weer gaan voeren, en blijf hopen dat het goed komt.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2010, 21:42:30 pm »
Hoe bedoel je goedkomt? Met de kleintjes die je nu allemaal moet voeden? Dat hoop ik ook. Zou mooi zijn. Er staat op het forum genoeg over handvoeding te lezen.  ;) Als ik zo lees, lijkt me ook niet dat het goedkomt met die pootjes van het beestje..  :( Ik ben zelf te veel leek ivm met die kleine vogeltjes om je hier advies in te geven, misschien iemand anders?

Christa

• Gast
Re: Ouders plukken jongen, handvoeding
« Reactie #5 Gepost op: juni 29, 2010, 09:42:17 am »
Natuurlijk bedoel ik dat ik hoop dat het goedkomt met de kleintjes, wat anders?? ;)

En........het gaat goed, tot nu toe. Ze eten goed en slapen lekker. Ze zijn goed monter, dus ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen.
Het eten geven met een spuitje gaat erg goed. Ze zijn er al aan gewend.  :thumsup:
Het kleinste vogeltje is een "zorgenkindje", maar ook daar vind ik wel een oplossing voor. Het is een lief diertje, dat zijn ze alledrie. :hart:

Busdriver1986

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 29, 2010, 10:21:38 am »
1 voordeel voor dat kleintje hij leert direct vanaf begin hoe hij zich moet redden op 1 poot dus die ppot gaat zich daar ook na ontwikkelen.

kan altijd nog op de andere poot amputatie laten verichten mocht deze hem in de weg gaan zitten maar volgens mij kan een vogel zich prima redden met 1 pootje, zolang hij maar niet aangevallen word door een dominantere vogel.
lekker met de hand opvoeden en als hij zich verder goed ontwikkeld kan je altijd nog kijken wat je doet

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2010, 11:15:05 am »
Beste corrigeer kans is vanaf 2 weken dus het is helaas te oud om het helemaal weg te krijgen, toch zou ik het proberen en beginnen met de stand zover aan te spannen met elastiekje als het pootje nu kan, en dan om de dag ietsjes strakker, zo kan je de afwijking een beetje beperken al krijg je het nooit helemaal recht.
Geldt ook voor die andere jongen.

Christa

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2010, 12:41:01 pm »
Hoi,
Dank voor de reacties.
Ik denk inderdaad dat ik het nog ga proberen met een elastiekje.
Qua voeding lukt het erg goed, en het zou mooi zijn als ik dit ook nog ietsjes kan verhelpen.
Ik zal proberen om vandaag of morgen een foto te plaatsen van de beestjes.

Christa

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 07, 2010, 07:54:09 am »
Gisteravond hebben we het kleinste vogeltje moeten laten inslapen. :cry:

Het was erg monter maar kon zich niet verplaatsen. Het lichaampje was helemaal vergroeid en de pootjes ook.

Een ander vogeltje heeft ook een slecht pootje, de dierenarts dacht dat deze gebroken was geweest. Waarschijnlijk hebben toch de ouders dit veroorzaakt tijdens het plukken van de jongen.
Maar deze kan zich op dat andere pootje goed redden. Op het slechte pootje zat al een "doorlig"plekje.
Dus misschien moet dat pootje over een poosje nog geamputeerd worden. Gelukkig redt ie zich prima met het andere pootje.

Zielig hè??

Quylian

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 07, 2010, 23:56:34 pm »
wij hier wensen jullie heel veel sterkte toe  :(

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #11 Gepost op: juli 08, 2010, 06:23:30 am »
germ zielig hoor

heel veel sterkte

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: juli 08, 2010, 15:01:09 pm »
Ah gossie.. heeel jammer!!  :cry:

Christa

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 08, 2010, 18:33:49 pm »
We zijn er ook best behoorlijk verdrietig van geweest. Je gaat je toch hechten aan zo'n diertje.
's Avonds hebben we hem hier in de tuin begraven. :cry:

Vandaag heb ik de kooi (waar de andere 2 jonge vogeltjes in zitten) in de grote kooi gezet. Ze zitten dus nu bij onze vier volwassen valkjes in de kooi.
En ik moet zeggen.........dat gaat heel erg goed. Het oudste vogeltje begint al te klimmen en te klauteren. Maar ja, die andere heeft ook een zeer pootjedus dat gaat niet zo snel allemaal.
Ik voer ze nu nog 2x per dag bij. Het is erg leuk om te doen hoor, daar niet van.

Morgen ga ik met de dierenarts overleggen hoe we dit moeten oplossen, want ik zie op het elleboogje een plek en daar heeft ie ook behoorlijk last van.

Misschien heeft er hier iemand een idee over hoe dit nu op te lossen (proberen)? :thumsup: :-[
Alle tips zijn natuurlijk welkom!

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #14 Gepost op: september 10, 2010, 19:58:20 pm »
Sorry, maar wat oplossen??
De plek op z'n elleboogje is zeker omdat ie daar op steund?? Is dat het valkje met het spreidpootje of moest je die in laten slapen??

Tja, ik heb al 9 valkjes groot gebracht, maar gelukkig nooit problemen mee gehad, waren ook erg geplukt, maar gelukkig geen vergroeiingen ofzo..

Ik wist ook niet dat valken zulke drama beestjes waren hoor :cry: 2 koppels van de 3 plukken hier, zo balen! Dus volgend jaar gaat er hier hoog uit ook maar 1 koppeltje baby'tjes krijgen ;)