Auteur Topic: Volkomen onverwacht, Baby grijsjes... foto update p7  (gelezen 19563 keer)

Bons

• Gast
Re: En dan heb je ineens een luxe probleem... (baby grijsjes)
« Reactie #15 Gepost op: augustus 04, 2010, 18:34:40 pm »
Oogjes open? die waren op 10 dagen al open   :o tussen 20 en 22 dagen had ik begrepen  :o

De oudste is 2 weken en 1 dag nu.   (ik vind die poten wel kei groot...)  Ik woon trouwens in Friesland, net over de grens vlakbij Emmeloord.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #16 Gepost op: augustus 04, 2010, 18:58:53 pm »
Het is idd meestal rond de 20ste dag.
Op de fotos zijn de oogjes nog dicht hoor, ze moeten helemaal open zijn.
Hou het in de gaten, anders krijg je de ring er niet meer overheen.

Je woont helaas niet bepaald in de buurt, jammer.

http://www.vogelproblemen.nl/Grijzeroodstaartpapegaai.html

Bons

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: augustus 04, 2010, 20:13:48 pm »
Het is idd meestal rond de 20ste dag.
Op de fotos zijn de oogjes nog dicht hoor, ze moeten helemaal open zijn.
Hou het in de gaten, anders krijg je de ring er niet meer overheen.

Je woont helaas niet bepaald in de buurt, jammer.

http://www.vogelproblemen.nl/Grijzeroodstaartpapegaai.html

Voor iemand die iedere vooruitgang leest als "yes, ze doen het goed" zijn kiertjes open ogen hoor  tongue2  :)
Thanks voor de link, was 1 van de 1en die ik geraadpleegd heb. Las toevallig een stukje over de schrijver in een blaadje toen ik met de hond bij de dierenarts was.

Is het heel erg als we besluiten ze door de DA met knijpringen te laten ringen op het moment dat ze zelf het blok uit zijn gekomen? Ik zou zo graag, zeker dit eerste nestje echt 0 risico nemen en me niet de toorn van moeders op de hals halen.   Onze Koko heeft ook geen ring en mij boeit het nix, we weten dat het klopt wat de verkoper destijds zijn want ze was nog niet door de jeugd rui. Roxy heeft wel een ring en die zit maar naar in zijn poot  vind ik ???

Waar woon jij in de buurt?
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2010, 22:39:28 pm door Bons »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #18 Gepost op: augustus 04, 2010, 21:47:26 pm »
Wij wonen in boxtel vlakbij den bosch.

Ik ben voor een vaste voetring maar en knijp ring of chippen is geen probleem hoor zou je dat willen.
Ik vind kiertjes geen ogen open :P
Mijn moeder vogel doet ook stoer maar eenmaal zo ver word ze opgevonden en heeft zelf staan kijken wanneer ik de jongen vast heb.
Eenmaal een paar keer gedaan kon ze het steeds beter hebben.
Wij waren ook zo voorzichtig maar we merken nu steeds meer dat het niet nodig was geweest aldoende leert men.
Het belangrijkste blijft toch dat jij en je ouders zich goed voelen bij het gene wat jij besluit.
Je moet eens weten hoeveel boze mailtjes ik terug kreeg als de mensen bij mij vroegen of ze het jong al vanaf 4 weken konden meenemen en ik daarop antwoorde "nee ze bij mij tot ze volledig zelfstandig zijn.
Gelukkig hebben we voor alle jonkies alvast een goed te huis gevonden waar ze heen gaan zodra ze zelfstandig zijn.
Heb de mensen ook zelf uitgezocht en ze het hemd van het lijf gevraagt als ik het niet vertrouwde had ik ze ook geen jonkie beloofd.

Doe waar je jezelf het beste bij voelt!!

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • los pajaros
« Reactie #19 Gepost op: augustus 04, 2010, 22:18:48 pm »

Roxy heeft wel een ring en die zit maar naar in zijn poot  vind ik .

Als je denkt dat deze ring te strak zit , waarom laat je deze niet los knippen door de DA. :CENS
  Dan kan je eralsnog zo,n knijpring om doen .
  Is het ringen in Ned. verplicht ? Hier in Colombia word , voorzover ik weet , niet geringd.
  Misgien de cites vogels wel , ik weet het echt niet , maar een ring die te strak zit is naar mijn idee ook niet goed .
         vrgr Bert

Bons

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: augustus 04, 2010, 22:56:12 pm »
Wij wonen in boxtel vlakbij den bosch.

Ik ben voor een vaste voetring maar en knijp ring of chippen is geen probleem hoor zou je dat willen.
Ik vind kiertjes geen ogen open :P
Mijn moeder vogel doet ook stoer maar eenmaal zo ver word ze opgevonden en heeft zelf staan kijken wanneer ik de jongen vast heb.
Eenmaal een paar keer gedaan kon ze het steeds beter hebben.
Wij waren ook zo voorzichtig maar we merken nu steeds meer dat het niet nodig was geweest aldoende leert men.
Het belangrijkste blijft toch dat jij en je ouders zich goed voelen bij het gene wat jij besluit.
Je moet eens weten hoeveel boze mailtjes ik terug kreeg als de mensen bij mij vroegen of ze het jong al vanaf 4 weken konden meenemen en ik daarop antwoorde "nee ze bij mij tot ze volledig zelfstandig zijn.
Gelukkig hebben we voor alle jonkies alvast een goed te huis gevonden waar ze heen gaan zodra ze zelfstandig zijn.
Heb de mensen ook zelf uitgezocht en ze het hemd van het lijf gevraagt als ik het niet vertrouwde had ik ze ook geen jonkie beloofd.

Doe waar je jezelf het beste bij voelt!!

We gaan het gewoon aankijken... 't eerste nestje zijn wij toeschouwer en leren er van, als het moet grijpen we in. Als de jongen uitgevlogen zijn kijk ik wel in hoeverre we vriendjes kunnen worden terwijl ze bij hun ouders blijven. Als er tegen die tijd nog geen mensen zijn die ze juist graag echt puur natuur hebben en aan wie we ze zouden toevertrouwen kunnen we dan altijd nog zien of we er 2 binnen halen.

Dat van die boze mailtjes ken ik wel, van de valkparkietjes. En ik heb ondertussen al wat mensen gesproken die kweken en die me aangeboden hebben de jongen vast te komen halen, dan kunnen wij er lekker van genieten en hebben we de zorgen niet  ??? snap jij hem? Genieten van vogels die er niet meer zijn  ??? De eitjes willen ze ook wel volgend jaar, als wij geen jongen willen. Maar daar kunnen ze niets voor betalen want er is zooooooooo veel aanbod.  :)

Bons

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: augustus 04, 2010, 22:59:01 pm »

Als je denkt dat deze ring te strak zit , waarom laat je deze niet los knippen door de DA. :CENS
  Is het ringen in Ned. verplicht ? Hier in Colombia word , voorzover ik weet , niet geringd.
  Misgien de cites vogels wel , ik weet het echt niet , maar een ring die te strak zit is naar mijn idee ook niet goed .
         vrgr Bert

Hij zit niet te strak, je draait hem zo om anders was ie er heus al lang afgeweest.  ;) Maar hij zit wel "in" de poot, boven en onder de ring heeft zich een randje hoornhuid gevormd. Hij heeft er geen last van, er wordt niets afgekneld maar IK vind het er niet fijn uit zien.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #22 Gepost op: augustus 05, 2010, 05:30:50 am »

vrgr Bert

in nederland is het inderdaad verplicht om je vogels te ringen.

We gaan het gewoon aankijken... 't eerste nestje zijn wij toeschouwer en leren er van, als het moet grijpen we in. Als de jongen uitgevlogen zijn kijk ik wel in hoeverre we vriendjes kunnen worden terwijl ze bij hun ouders blijven. Als er tegen die tijd nog geen mensen zijn die ze juist graag echt puur natuur hebben en aan wie we ze zouden toevertrouwen kunnen we dan altijd nog zien of we er 2 binnen halen.

Dat van die boze mailtjes ken ik wel, van de valkparkietjes. En ik heb ondertussen al wat mensen gesproken die kweken en die me aangeboden hebben de jongen vast te komen halen, dan kunnen wij er lekker van genieten en hebben we de zorgen niet  ??? snap jij hem? Genieten van vogels die er niet meer zijn  ??? De eitjes willen ze ook wel volgend jaar, als wij geen jongen willen. Maar daar kunnen ze niets voor betalen want er is zooooooooo veel aanbod.  :)

dat is erg moeilijk te bgrijpen voor mne

Bons

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: augustus 08, 2010, 15:20:55 pm »
Hoi Allemaal, bedankt voor de leuke reacties :)

Even een update en nieuwe foto's :)

Het gaat goed met de jongen, het is grappig om te zien dat ze alle drie een ander koppie hebben. Jong 3 heeft een bos pluisjes op het koppie  ;D

Ik zou eigenlijk vanaf vandaag of morgen de oudste moeten ringen maar we (Lief en ik) hebben unaniem besloten dat we ze door de dierenarts laten ringen als ze het blok uit zijn. We willen ze toch laten controleren en testen op PBFD e.c.t.

Nu gaan we elke ochtend als ik eten en drinken vervang samen op "kraamvisite". Dat vinden beide vogels prima, Koko was in het begin erg wantrouwig maar ik geloof dat ze er op begint te vertrouwen dat we onze handen thuis houden en alleen kijken. De kleintjes lijken nieuwsgierig en vertonen geen enkele angst. Ik ben bang dat vertrouwen weer te verliezen als ik ga ringen, dat is eigenlijk de hoofd reden het door de DA te laten doen als ze ouder zijn.

Deze foto's zijn van gisteren, vandaag zaten ze echt op hun pootjes. Foto's maken valt niet mee, dat flitsen werkt niet meer omdat de jongen zo groot zijn dat je ze door de slagschaduw die de flits maakt helemaal niet meer ziet. Mijn telefoon flits niet, bovendien zou ik dan dichterbij moeten dan ze goed vind.

Ik heb nu een zaklamp boven op het blok die de jongen door een kier in de deksel verlicht en dan lukt het net om op iso 1600 f2.8 nog voldoende sluitertijd te kunnen pakken de jongen scherp te krijgen, stil zitten doen ze niet meer  ;)

Als ik deze lens ooit wil verkopen zal ik de nieuwe eigenaar moeten uitleggen hoe de krassen op de lenshoed komen. *lach* Daar zet Koko regelmatig een snavel in. Ik moet vrij dichtbij de kier anders zie je veel hout en weinig vogel. Gisteren liet ik haar de foto's zien en toen tikte ze heel zacht met haar snavel 3x tegen het LCD schermpje van de cam om vervolgens met fluistergeluidjes in het blok te kijken. Alsof ze wou kijken of ze daar nog wel zaten. *smelt*

Soms zegt ze "hallo" of "Heeeeeeeeeey jongetjessssssss" als ze terug het blok in gaat. Roxy begroet mij momenteel niet langer met een luide boer of een wind maar een vrolijk HALLoooooooooooooowww en een voldane soooooooooooooooow als de bakjes weer vol zijn.  ;D

En nog wat foto's van toen het buitenverblijf net klaar was. De kleinere vluchten zijn 1 van 4x1 en 3 van 3x1. Daar zitten valkparkieten in. De grote vlucht is voor Koko en Roxy. De indeling is niet veranderd alleen vervangen we elk jaar de zitstokken en brengen we er regelmatig takken met groen in. Er hangen zelfgemaakte schommels maar dat is denk ik moeilijk te zien. Worden veel gebruikt :) Er zit nu ook een badderbad in waar ze ook graag gebruik van maken.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: En dan heb je ineens een luxe probleem... (baby grijsjes) foto update p2
« Reactie #24 Gepost op: augustus 08, 2010, 15:50:20 pm »
Wow wat een gave voliere zeg.
Als je volgend jaar besluit een jonkie van mij te nemen zal ik hem alvast vertellen hoe mooi de verblijven zijn  :thumsup:

Wat ik me we afvraag, je besluit om ze nu niet te ringen door het vertrouwen van de ouders niet te beschadigen.
Snap ik hoor en ga je ook niet ompraten.
Hoe ga je straks dan het blok schoonmaken, zal echt een keer moeten.

Wij geven de ouders elke keer iets lekkers als we bijv het blok verschoond hebben dan zijn ze het zo vergeten.

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #25 Gepost op: augustus 08, 2010, 17:39:26 pm »
Wow jullie hebben het prachtig voor elkaar zeg!!!
Schitterend die voliere! En wat een schatjes van grijsjes!
Geniet ze!

Bons

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: augustus 08, 2010, 18:26:01 pm »
Wow wat een gave voliere zeg.
Als je volgend jaar besluit een jonkie van mij te nemen zal ik hem alvast vertellen hoe mooi de verblijven zijn  :thumsup:

Wat ik me we afvraag, je besluit om ze nu niet te ringen door het vertrouwen van de ouders niet te beschadigen.
Snap ik hoor en ga je ook niet ompraten.
Hoe ga je straks dan het blok schoonmaken, zal echt een keer moeten.

Wij geven de ouders elke keer iets lekkers als we bijv het blok verschoond hebben dan zijn ze het zo vergeten.

Nou dat wou ik je inderdaad nog vragen, wanneer jij dat voor het eerst hebt moeten doen. Wij verbaasden ons dat het tot nog toe nog zo schoon is. Ik ga er vanuit dat het voor hun net zo pril is als voor ons en dat ze straks wat jij ook al schreef steeds vaker uit het blok zijn. En dan onze kans maar grijpen op het moment dat het schoon gemaakt moet worden. Dat zal niet heel makkelijk zijn met zo'n natuurblok, dat ding is LOEI zwaar  :seestars:  Maar dan zijn ze alweer wat ouder en iets minder kwetsbaar denk ik, en dan hoef ik ze niet met een vreemd ding om hun poot terug te geven

Zelf zit ik stiekem te popelen om ze vast te mogen houden natuurlijk, daar ligt het echt niet aan :)

Bons

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: augustus 08, 2010, 18:30:10 pm »
Wow jullie hebben het prachtig voor elkaar zeg!!!
Schitterend die voliere! En wat een schatjes van grijsjes!
Geniet ze!

Thanks, we zijn er zelf ook heel blij mee. Enne, zelf gemaakt he, ik als blonde muts heb zelf alu staan zagen, panelen gemaakt en het gaas erop gepopt. Was leuk om te doen en zo bleef het betaalbaar voor een dergelijk oppervlakte. Het duurste was de betonvloer, maar dat vonden we een must vanwege de bunzingen, marters, ratten en vossen die hier rondstruinen.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #28 Gepost op: augustus 08, 2010, 19:25:47 pm »
Ik dacht rond de 3e week, oud zaagsel eruit (gewoon met de hand eruit gehaald) nieuw zaagsel erin.
Je hoeft het blok dus niet te verplaatsen. Gewoon luikje open jongen eruit plaatst ze even in een bak of schaal ofzo.
en verschonen maar.
Meestal kun je het wel ruiken en zien wanneer het nodig is  :)

Bons

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: augustus 08, 2010, 19:57:32 pm »
Ik dacht rond de 3e week, oud zaagsel eruit (gewoon met de hand eruit gehaald) nieuw zaagsel erin.
Je hoeft het blok dus niet te verplaatsen. Gewoon luikje open jongen eruit plaatst ze even in een bak of schaal ofzo.
en verschonen maar.
Meestal kun je het wel ruiken en zien wanneer het nodig is  :)

Ja bij de valkjes is het ook altijd erggg duidelijk :) Hier vonden we het tot nog toe bizar schoon, dus het valt mee, ik denk dat ze nog wel een weekje mee kunnen nu. Het is er natuurlijk ook eentje minder en het blok wordt absoluut niet klam van binnen tot nog toe dus dat scheelt.