Auteur Topic: parkietachtigen samen.....  (gelezen 3092 keer)

kempen

• Gast
parkietachtigen samen.....
« Gepost op: september 08, 2010, 17:49:39 pm »
 ;) hallo daar,
ik heb het forum een beetje doorzocht maar kom er niet helemaal uit, omdat de antwoorden nogal verschillend zijn. Dus probeer ik het "ook" nog eens.
Over 4 weken komt me nieuwe buitenvoliere. Ik heb nu een voliere met 10 parkieten 2 catharina's en 2 tortelduiven erin, deze gaan allemaal over naar de nieuwe voliere.
Nu wil ik nog wel wat erbij, er is nog ruimte over.... eerst wilde ik nog wel catharina koppelte erbij, maar deze zijn bij mij in de buurt bijna niet te krijgen/kopen. Ik kan natuurlijk nog parkieten nemen, is ook leuk. Of zit te denken aan misschien een ander parkietachtige bourke of karaki....
Graag advies of ik maar "gewoon" bij diezelfde soort moet gaan houden of zal/kan ik uitbreiden...??!!  Of ga ik dan om moeilijkheden vragen :nailbiting:
groetjes Mip :thumsup:

Offline Henk

• Net geringd
  • Geslacht: Man
Re: parkietachtigen samen.....
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2010, 18:55:16 pm »
Hallo Kempen,
Zelf heb ik grasjes, catha's en valken in een vlucht en dat gaat super!! bourke's of kakariki's, zal ook geen problemen gaan geven denk ik.

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #2 Gepost op: september 08, 2010, 19:02:07 pm »
Bourke's zal idd wel gaan maar kakariki's moet je in de gaten houden tijdens de broed..

Kakariki's KUNNEN nogal moeilijk doen als ze gaan broeden..

groetjes!

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2010, 20:33:05 pm »
pas op met bourke, niet dat die gaan slachten, ik verwacht juist dat ze geen lang leven hebben met grasparkieten erbij.
Ik heb er slechte ervaring mee dus verdwenen de grasparkieten heeeeeeeeeeeeel snel.

kempen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2010, 20:42:54 pm »
 ;)
oke, zo zie je maar weer, toch heel verschillende reacties.
Maar ik denk dat ik maar beter het zeker voor het enz enz ......
Dus grote twijfel om andere kromsnavels erbij te doen, misschien toch nog een koppel catharina's zoeken, ik vind het geweldige mini papegaaitjes maar er zit weinig beweging in hoor... Heb ook aan valken gedacht, maar zijn ook weer een stuk groter en de voliere zit tegen de schutting van de buren aan en ben een beetje bang voor geluidsoverlast, die kunnen behoorlijk schreeuwen toch?? valken?? en met meer zoeken op internet kwam ik inderdaad tegen dat de kakariki's nogal vervelend kunnen doen tegen andere, de man althans....

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2010, 20:44:31 pm »
Bourkes zijn idd niet helemaal super bij grasjes, ik heb een splendid man, die red het wel goed gelukkig tussen de grasjes, maar nu met de jongen word ie wel eens een tikkeltje mishandeld :nailbiting: Niet heftig gelukkig maar toch..

Ik heb ook grasjes en catha's, ook met valkjes en dat gaat heel goed samen, en valkjes zijn ook heel leuk :hart: :)

kempen

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 08, 2010, 22:51:02 pm »
 :-[
nu zit ik ook nog te denken aan een koppeltje valkparkieten dussssssssss......... maar deze zijn natuurlijk wel een stuk groter dan parkieten!!!
De voliere word 7 meter lang maar 1 meter diep, is dit voldoende om hun vleugels uit te slaan?? ( die éne meter diep??)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #7 Gepost op: september 08, 2010, 23:00:07 pm »
die meter diep is meer dan zat, het gaat nl. om de lengte en 7 meter is meer dan genoeg

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
    • unSOUND's webstek
« Reactie #8 Gepost op: september 08, 2010, 23:03:31 pm »
Catharina's, Bourkes en Valken gaan prima samen:

En vliegen over een meter breed lukt ze ook wel, maar mijn ervaring is dat Valken niet echt enthousiaste vliegers zijn... In mijn volière is het vooral klimmen en springen wat ze doen. En je zou onderin nog kwartels kunnen laten rennen...
« Laatst bewerkt op: september 08, 2010, 23:05:58 pm door unSOUND »

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #9 Gepost op: september 09, 2010, 17:38:23 pm »
Ja, de mijne vliegen ook wel eens een rondje maar verder klimmen en spelen ze heel veel. Al hebben ze echt ff energie teveel gaan ze de vleugeltjes hier pas gebruiken maar dat is niet ontzettend vaak!

En kwarteltjes zijn ook leuk, alleen ik weet niet hoe ontdeugend je grasjes zijn, met de jonge grasjes heb ik hier al een paar keer last gehad, nu zit er weer een kwarteltje appart omdat ie is mishandeld door óf haar mannetje óf baby parkietjes, dat denk ik eigenlijk, met de oude parkieten heb ik geen last..

kempen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 09, 2010, 19:01:26 pm »
 :thumsup:
zo mooie foto zeg met die 3 soorten allemaal erop....... :dance: ziet er echt gaaf uit.
Maar ik dacht te zien dat dat een binnenvoliere is..Die van mij word een buitenvoliere met wel een schuilhok dat in een hoek is gebouwd en
alleen aan de voorkant open is. Kan een valkparkiet ook gewoon zonder verwarming!!??? Ik dacht van wel maar jullie weten vast meer!! En als ik
er 2 bij wil is het dan handig om een koppel te nemen of 2 van hetzelfde geslacht?? 
Volgende zomer wil ik ook broedhokken op gaan hangen, gaat dat wel dan met verschillende soorten bij elkaar?? de parkieten kunnen natuurlijk wel in de valkparkietbroedhokken maar andersom word denk ik een probleem. Of als ik nu alleen kleine hokken ophang? Dus niet ga broeden met de valken, kan dat ook?
En nog een laatste vraag!!!!!!!! de voliere is eind september begin oktober klaar, is het dan te laat om de evt. nieuwe valken erin te doen ?? kan ik beter wachten tot volgend voorjaar of zo??
Nou dat was het weer.
groeten MIP :pics:

kempen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 09, 2010, 19:02:47 pm »
 ;D
oja die kwartels, ik wilde eigenlijk geen grondvogels nemen............vind het wel een leuk gezicht hoor maar ik hou het bij de vliegeraars :hot:

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #12 Gepost op: september 09, 2010, 19:56:53 pm »
:thumsup:
zo mooie foto zeg met die 3 soorten allemaal erop....... :dance: ziet er echt gaaf uit.
Maar ik dacht te zien dat dat een binnenvoliere is..Die van mij word een buitenvoliere met wel een schuilhok dat in een hoek is gebouwd en
alleen aan de voorkant open is. Kan een valkparkiet ook gewoon zonder verwarming!!??? Ik dacht van wel maar jullie weten vast meer!! En als ik
er 2 bij wil is het dan handig om een koppel te nemen of 2 van hetzelfde geslacht?? 
Volgende zomer wil ik ook broedhokken op gaan hangen, gaat dat wel dan met verschillende soorten bij elkaar?? de parkieten kunnen natuurlijk wel in de valkparkietbroedhokken maar andersom word denk ik een probleem. Of als ik nu alleen kleine hokken ophang? Dus niet ga broeden met de valken, kan dat ook?
En nog een laatste vraag!!!!!!!! de voliere is eind september begin oktober klaar, is het dan te laat om de evt. nieuwe valken erin te doen ?? kan ik beter wachten tot volgend voorjaar of zo??
Nou dat was het weer.
groeten MIP :pics:

Het ligt helemaal aan jezelf wat voor geslachten je zou willen natuurlijk ;) Al wil jij graag baby valkjes dan een koppeltje nemen, of gewoon mannetje en vrouwtje, het word vanzelf wel wat. En al wil je geen jongen, gewoon kleinere nestblokken idd ophangen, denk dat het voor de valkjes zelf wel leuker is al hebben ze iemand van het tegen overgestelde geslacht ;)
Je kan heel makkelijk bij grasjes met valkjes kweken hoor, zit hier ook gewoon bij elkaar en gaat prima!

Al wil je zo laat nog valkjes, moet je ze wel uit de buitenvoliere nemen, want als ze van binnen komen is het nu al te koud!
En ze kunnen ook goed onverwarmt hoor, ik heb wel een kacheltje maar dat hebben de kleintjes nodig ;)(gould enz)

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
    • unSOUND's webstek
« Reactie #13 Gepost op: september 09, 2010, 20:07:09 pm »
De mijne zitten pas sinds een week of 2 binnen, daarvoor heb ik een buitenvoliere gehad, ongeveer dezelfde maat als die jij van plan bent ( 6 meter lang, 1 meter breed ). Ik had ook een verwarming erin zitten, maar ze konden ook prima zonder, want ze gingen het liefst buiten slapen...

kempen

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 09, 2010, 22:55:00 pm »
leuk al die informatie.
had inderdaad ook al bedacht als ik dit jaar nog valken erbij wil dat ik dan vogels uit een buitenvoliere moet nemen, anders wacht ik tot mooi voorjaar!! Maar nu weer het volgende ; de kleurslagen, zie dat wildkleur het meeste voorkomt en ook het goedkoopste, zit daar veel verschil in, bv gezondheid of sterkte ?