Auteur Topic: HELP!!!  (gelezen 1898 keer)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
HELP!!!
« Gepost op: september 10, 2010, 19:49:46 pm »
Ik heb begin dit jaar, een ontzettend mooi, bont valken mannetje gekocht, genaamd Bo.
Ik weet helaas niets van z'n afkomst, maar vanaf het begin dat ik hem zag, was, en ben, ik helemaal verliefd op hem.
Tis alleen een beetje een valkje met een kronkeltje in z'n hersentjes :cry:
Natuurlijk mogen die ook leven, dat snap ik wel, maar toch........

Het begon met z'n baby's, Kuif, mijn tamme lutino, is zijn vrouwtje en ze zijn stapel op elkaar.
In mei kregen ze 5 baby'tjes die vooral Bo heeft uitgebroed, hij voedde ze ook met liefde op, een geweldige papa.. zou je zeggen..
Maar goed, na 2 weken begon hij de jongen te plukken, niet ontzettend, maar er kwamen ook blauwe plekken bij, bloed uitstortingen, wondjes enz.. Met 3 weken heb ik de baby's er toen uitgehaald, de oudste 2 na 2 weken pappen weer terug gezet omdat Bo ze zo graag wou opvoeden, voeren, hij bleef maar roepen! Gelukkig heeft ie die valkjes niets aangedaan en inmiddels zijn het mooie, grote, best tamme valkjes geworden waarvan 1 al een nieuw huisje heeft. Z'n andere dochter en zoon zitten hier in huis en nog een zoon zit in de voliere..
Goed, met de baby's plukken heb ik niet zo'n moeite, tuurlijk, super sneu voor die baby's, maar dan mogen hun gewoon niet meer broeden.

Nu komt het probleem :( :( :( Hij plukt Kuif dus ook ontzettend.
Ze heeft een heel kaal achterhoofdje en ik heb dr al een tijdje appart gezet, toen kreeg ze weer veel veertjes maar ze wilden weer naar elkaar toe, bleven maar schreeuwen dus weer in de voliere gezet, week later weer een kaal hoofdje..
het is inmiddels best erg, van de week zat er zelfs een beetje bloed bij het oogje, denk dat hij dat ook gedaan heeft :cry:
Soms hoor ik nog een harde schreeuw, dan zijn ze samen aan het kroelen en heeft ie weer een veertje in z'n bekkie..

Ik vind het zó sneu voor Kuifje, maar weet ook echt niet wat ik moet doen... Kuif is super tam, die gaat zowieso niet weg(logies) Samen zijn ze ook super verliefd maar ik kan er niet tegen dat ie m'n lieve meisje zo veel pijn doet :cry: :cry: Maar vind het ook weer erg moeilijk om Bo'tje weg te doen, hij is zo mooi en verder best een lieve vogel die ook een beetje kan praten enzo... Hij is dan wel niet tam, maar toch hoort ie er natuurlijk helemaal bij!!

Wat kan ik het beste doen?
Bo een nieuw huisje geven? Het zo laten?? Of Kuif dr hooffie helemaal laten aangroeien, terwijl Kuif(of Bo) appart zit en hopen dat ie dr dan met rust laat??

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
Re: HELP!!!
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2010, 20:44:59 pm »

Dit is ,, gestoord ,, gedrag .  :CENS
 Kan je ze niet appart zetten maar wel zo dat ze elkaar zien ? Mischien dat het helpt . ;)
 Net zolang appart totdat de plek weer helemaal aangegroed is .
 Er is een side die heet : vogelproblemen .nl van Adri van Kooten , daar staat ook een stuk over plukken.
 Alleen jammer dat dit over plukken bij zigzelf gaat maar daar hebben ze het over een kraagje . Mischien ook iets ?
 vrgr Bert

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #2 Gepost op: september 10, 2010, 22:12:43 pm »
door veel dierlijke eiwitten kan een vogel ook fel worden, dit kan de oorzaak zijn wat ik hoop voor je ;). De meeste vogels die plukken houden er echter nooit meer mee op omdat dit erfelijk is waarschijnlijk deden zijn ouders het bij hem ook. :(

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2010, 09:07:46 am »
Dit is ,, gestoord ,, gedrag .  :CENS
 Kan je ze niet appart zetten maar wel zo dat ze elkaar zien ? Mischien dat het helpt . ;)
 Net zolang appart totdat de plek weer helemaal aangegroed is .
 Er is een side die heet : vogelproblemen .nl van Adri van Kooten , daar staat ook een stuk over plukken.
 Alleen jammer dat dit over plukken bij zigzelf gaat maar daar hebben ze het over een kraagje . Mischien ook iets ?
 vrgr Bert

Tja, dat vond ik ook.. En opzich is het niet een overdreven lieverdje bij de anderen, maar ook zeker geen onruststoker ofzo.. En ik kan ze wel appart zetten en zorgen dat ze elkaar gewoon kunnen zien, dat gaan we dan maar doen en hopen dat ie het daarna met rust laat.. Dat gaan we dan maar proberen ;)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2010, 09:09:52 am »
door veel dierlijke eiwitten kan een vogel ook fel worden, dit kan de oorzaak zijn wat ik hoop voor je ;). De meeste vogels die plukken houden er echter nooit meer mee op omdat dit erfelijk is waarschijnlijk deden zijn ouders het bij hem ook. :(

Daar ben ik ook bang voor! En als ie het nou alleen met de jongen deed, oké, no problem.. maar bij z'n weiffie vind ik toch wel rot!

Ik dacht dat het na de broedperiode wel weer voorbij zou zijn, maar goed, de nestkasten zijn echt al lang weg.. Nou, ik ga haar maar appart zetten, en maar duimen dat het goed gaat :nailbiting:

Dank jullie wel in ieder geval!!!

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2010, 09:52:12 am »
ik heb dat ook Charly en Angel!
Alleen plukt Angel Charly kaal..
naja zn kop dan verder gaat ze niet gelukkig..
maar het ene moment zitten ze lief te doen en het andere moment trekt ze er weer wat uit.
ik heb weleens gehoord dat dat "liefde"s plukken"is.. ???

vind het ook sneu maar uit elkaar halen kan ookn iet wat ze zijn verschrikkelijk aan elkaar gehecht... :seestars:

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2010, 10:18:51 am »
ik heb dat ook Charly en Angel!
Alleen plukt Angel Charly kaal..
naja zn kop dan verder gaat ze niet gelukkig..
maar het ene moment zitten ze lief te doen en het andere moment trekt ze er weer wat uit.
ik heb weleens gehoord dat dat "liefde"s plukken"is.. ???

vind het ook sneu maar uit elkaar halen kan ookn iet wat ze zijn verschrikkelijk aan elkaar gehecht... :seestars:

Nee, hier gaat het ook niet verder dan het kopje. Ze zijn ook erg aan elkaar gehecht, maar ik ga het toch proberen, hoop niet dat de buren gaan zeuren tongue2 Die hebben al een keertje over Parel, een witmasker valkje gezeurd, hij floot iets te hard hihihi :)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #7 Gepost op: september 11, 2010, 10:21:47 am »
Geef je ze maar een paar oordopjes kado  ;D

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #8 Gepost op: september 11, 2010, 10:34:35 am »
Ja daar had ik ook al aan zitten denken ;D Ach, ze zijn gelukkig wel wat gewent cheesy2

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #9 Gepost op: september 11, 2010, 10:37:50 am »
Dit heeft puur met hormonen te maken. Als ze broeds zijn, meestal begint dit weer als de jongen 2 à 3 weken zijn, gaan ze of de jongen plukken of de partner. Niet iedere valkparkiet maar het komt best vaak voor.

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #10 Gepost op: september 11, 2010, 20:16:06 pm »
Tja, dat dacht, en hoopte ik dus ook. Ook omdat ik hem in februari gekocht heb en totdat ze jongen hadden heeft ie niet gebroed. Maar nu zijn we al weer een paar maandjes verder en hij doet het nog steeds :( Ik zag wel weer vandaag dat Kuif meer pennen heeft dus we hopen er maar het beste van ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: september 12, 2010, 19:59:35 pm »
Ik kan je alleen vertellen dat heel veel valkjes het doen, en inderdaad het ergste in de broedperiode. Jammer inderdaad dat dan verschillende valkjes in je bestand met een kaalachterhoofdje door het leven gaan of zelfs nog erger een kaal hoofje.
Bij mij zijn het hoofdzakelijk de mannetjes die dat doen bij de popjes. En toen vorig jaar bij mij het valkenjong uitvloog (ik had er maar 1) plukte de moeder het jong omdat het jong erg veel bij zijn vader bedelde. Moeders was denk ik jaloers  :)