Auteur Topic: Ik heb jullie hulp nodig met een ziek parkietje  (gelezen 13308 keer)

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
    • Website van Angel_Devil
Ik heb jullie hulp nodig met een ziek parkietje
« Gepost op: november 02, 2010, 20:03:10 pm »
Ik heb ongeveer 4 weken geleden een engels grasparkietje binnengehaald uit mijn buitenvoliere omdat ik eigenlijk dacht dat ze het niet zou redden.
Ze vloog al een aantal dagen niet en sliep steeds op de grond.
Opeens zag ik dat ze evenwichtsproblemen had  :(
Ook viel mij op dat haar ontlasting niet goed was, te dik, weinig kleur, en een slechte vertering van de zaden.
Ik had haar direct gewogen, en het arme diertje woog maar 48 gr.

Ik ben met haar naar een arts geweest en die heeft een foto van haar gemaakt omdat ik eigenlijk ook direct dacht aan legnood.
Dit omdat ik al 2 eitjes van haar had gevonden.
Op de foto was niets te zien, alleen dat ze een mooie verhouding aan maagkiezel/grit had?!.
Vervolgens kreeg ik wat Baytril en metacam mee.
Verdund met wat water heb ik dit druppel voor druppel in haar bekje gedaan.
Ik zag haar gewoon opknappen, het evenwicht werd ietsje beter en de ontlasting al vrij direct.
Ze ging zelfs weer op haar stokje zitten.

Nu ben ik alweer 14 dagen verder en geef ik haar geen baytril meer wel Metacam, alleen nu zie ik haar weer achteruit gaan qua evenwicht.
Ze komt ook helemaal niet aan, ik heb haar net nog gewogen en ze weegt nog steeds hetzelfde. Je voelt ook duidelijk haar borstbeen.
Zaden eet ze maar moeizaam, alleen trosgierst pakt ze aan, maar ik zie haar hier niet van aankomen.
Verder eet ze geen fruit/groente helemaal niks. Ik kan haar helaas niet dwingen.
En ik kan haar toch geen trosgierst blijven geven?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen???

Ze is trouwens vrij op leeftijd, ik denk zelf een jaar of 8!

Offline smie

• Broedrijp
Re: Ik heb jullie hulp nodig met een ziek parkietje
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2010, 07:33:58 am »
Dat is eigenlijk al een flinke leeftijd, er zijn ook gepelde zonnenpitten in de handel als ze die zou eten kan ze lekker aankomen, en door haar water kan je druivensuiker geven voor extra energie.
Met de matacam zou ik stoppen die heeft dan toch niet veel nut als alles een beetje hetzelfde blijf, ik hoop dat je er nog iets aan kan veranderen maar denk dat het gewoon de ouderdom is en hier kan je eigenlijk niets aan doen. :(

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
« Reactie #2 Gepost op: november 03, 2010, 10:10:18 am »
Ik zal het proberen, ik pel wel wat zonnenpitten dan kan ze het direct proberen te eten.

Ik denk zelf ook dat het een beetje de ouderdom is, maar ja wel sneu.
Ze is zo ontzettend lief en tam, maar ja dat is het leven hé.

Hoeveel trosgierst mag ik haar nou eigenlijk geven?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: november 03, 2010, 14:35:22 pm »
Ach gossie.. het klinkt niet echt goed he? Ik vind het bewonderenswaardig dat je zo met je parkietje omgaat  :-*

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #4 Gepost op: november 03, 2010, 14:58:54 pm »
Trosgierst mag ze gewoon altijd hebben dit is ook gewoon zaad alleen minder vet zit erin, het is wel zo als ze het altijd heb zal ze niet snel gewoon zaad pakken, omdat ze trosgierst wel het lekkerst vindt, ja kan misschien wat kiemzaad kiemen voor haar dan is het zachter en toch nog vol met goede dingen. ;)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #5 Gepost op: november 03, 2010, 16:42:57 pm »
Ach, wat rot voor het kietje! Al is het ouderdom kan je er jammer genoeg idd niets aan doen natuurlijk :(
Hoop dat ze nog opknapt! En idd druivensuiker door het water doen..

Trosgierst is toch heel licht verteerbaar? Al zou je het haar altijd geven(tijdelijk wel een oplossing) krijgen ze, lijkt mij, 'luie' darmen ??? Of zeg ik nu iets heel doms???

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #6 Gepost op: november 03, 2010, 18:00:58 pm »
worden grasjes maar zo jong?
dat wist ik niet, ik hoop maar dat het een tijdelijk iets is en ze snel op zal knappen, beterschap ermee iig :-*

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #7 Gepost op: november 03, 2010, 21:56:59 pm »
Ze kunnen 12 geloof ik worden, maar dan heb je wel een oude geloof ik hoor! En een voliere parkiet heeft denk ik ook een korter leven als een kooivogeltje, in een voliere heb je toch meer tocht, kou en bacterien, lijkt mij

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #8 Gepost op: november 03, 2010, 22:14:02 pm »
oké, ik heb geen idee hoe oud mijn grasje is, die heb ik gevonden en is helaas niet geringd, maar dan ben ik wat wijzer dank je.

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #9 Gepost op: november 03, 2010, 22:20:17 pm »
Trosgierst mag ze gewoon altijd hebben dit is ook gewoon zaad alleen minder vet zit erin, het is wel zo als ze het altijd heb zal ze niet snel gewoon zaad pakken, omdat ze trosgierst wel het lekkerst vindt, ja kan misschien wat kiemzaad kiemen voor haar dan is het zachter en toch nog vol met goede dingen. ;)

Trosgierst is een dikmaker. Het bevat veel koolhydraten en weinig goede voedingsstoffen. Een gezonde vogel mag hier dan ook maar beperkt van hebben, omdat het op termijn flink aaanzet.
In het geval van een zieke vogel zoals hier, is het een zaad dat snel energie leverd en wat extra aanzetten kan ook zeker geen kwaad. Zeker om aan te sterken en snel energie te leveren is het zeker ene goed alternatief.

Je hebt het over weinig kleur in de ontlasting, is het wat krijtachtig gekleurd? Dat zou kunnen wijzen op problemen met de alvleesklier (pancreas). Dat schijnt ook regelmatig voor te komen bij grasjes. Het kan zowel chronisch zijn als ene ontsteking, welke goed te behandelen is.

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
« Reactie #10 Gepost op: november 03, 2010, 22:42:55 pm »
Trosgierst is een dikmaker. Het bevat veel koolhydraten en weinig goede voedingsstoffen. Een gezonde vogel mag hier dan ook maar beperkt van hebben, omdat het op termijn flink aaanzet.
In het geval van een zieke vogel zoals hier, is het een zaad dat snel energie leverd en wat extra aanzetten kan ook zeker geen kwaad. Zeker om aan te sterken en snel energie te leveren is het zeker ene goed alternatief.

Je hebt het over weinig kleur in de ontlasting, is het wat krijtachtig gekleurd? Dat zou kunnen wijzen op problemen met de alvleesklier (pancreas). Dat schijnt ook regelmatig voor te komen bij grasjes. Het kan zowel chronisch zijn als ene ontsteking, welke goed te behandelen is.

Oke dank je! Dan zorg ik er gewoon voor dat er voldoende trosgierst aanwezig is.

Op dit moment is haar ontlasting donkergroen, met een wit puntje erin en wat vocht.
Maar het verschilt steeds, vanmorgen was het idd krijtachtig, en dan blijft het ook aan haar kontje plakken.

Jij zegt dat het goed te behandelen is als het pancreas is, maar hoe dan? en hoe weet ik dat het pancreas is? Waar laat ik haar dan eventueel op testen?

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
« Reactie #11 Gepost op: november 03, 2010, 22:54:11 pm »
Ach gossie.. het klinkt niet echt goed he? Ik vind het bewonderenswaardig dat je zo met je parkietje omgaat  :-*

Nee, echt balen pfff het gaat echt niet goed, ze gaat in mijn ogen echt achteruit!! Haar evenwicht wordt gewoon slechter.  :(

Ik wil er alles aan doen om haar te helpen... Het is toch een leventje, en dan maakt het mij niet uit als het diertje maar 7 euro heeft gekost.
Ach zo sneu dit.... Ze zit zichzelf nu een beetje te wassen, maar volgens mij kost haar dit een hoop energie.
Ze slaapt ook trouwens in haar bakje zaden  ??? dit begon ze te doen toen ze nog buiten zat in de voliere.
En ze schud zichzelf steeds uit, en dan valt ze gelijk helemaal om ???

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
« Reactie #12 Gepost op: november 03, 2010, 22:56:28 pm »
Ach, wat rot voor het kietje! Al is het ouderdom kan je er jammer genoeg idd niets aan doen natuurlijk :(
Hoop dat ze nog opknapt! En idd druivensuiker door het water doen..

Trosgierst is toch heel licht verteerbaar? Al zou je het haar altijd geven(tijdelijk wel een oplossing) krijgen ze, lijkt mij, 'luie' darmen ??? Of zeg ik nu iets heel doms???

Ik heb druivensuiker door haar water gedaan.

Offline Deborah2007

• Net zelfstandig
« Reactie #13 Gepost op: november 03, 2010, 22:58:14 pm »
worden grasjes maar zo jong?
dat wist ik niet, ik hoop maar dat het een tijdelijk iets is en ze snel op zal knappen, beterschap ermee iig :-*

Wist ik ook niet, ik dacht eigenlijk dat ze wel wat ouder werden....

Dank je, ik hoop het echt  :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: november 04, 2010, 09:14:36 am »
Nee, echt balen pfff het gaat echt niet goed, ze gaat in mijn ogen echt achteruit!! Haar evenwicht wordt gewoon slechter.  :(

Ik wil er alles aan doen om haar te helpen... Het is toch een leventje, en dan maakt het mij niet uit als het diertje maar 7 euro heeft gekost.
Ach zo sneu dit.... Ze zit zichzelf nu een beetje te wassen, maar volgens mij kost haar dit een hoop energie.
Ze slaapt ook trouwens in haar bakje zaden  ??? dit begon ze te doen toen ze nog buiten zat in de voliere.
En ze schud zichzelf steeds uit, en dan valt ze gelijk helemaal om ???

Echt sneu, het klinkt alsof ze helemaal op is, doodmoe. Sterkte ermee Debora! Je hebt er alles aan gedaan, meer kan je niet doen lijkt me.. console